Úterý 26. září 2023, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. září 2023 Andrea

Vědci zkoumají únavu řidičů: Britové analyzují hlas, Ford má čepici

Únava za volantem je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Přitom sami řidiči nejsou schopní posoudit, zda už je nutné zastavit a odpočinout si. Vědci z Londýnské University College se nyní snaží vyladit analyzátor řeči, který rozpozná, zda a nakolik je už únava nebezpečná. Vynález testují v kamionech.

Analyzátor hlasu ukáže, jestli je čas na přestávku. Ilustrační snímek | foto: Ford

Britští vědci pracují na metodě, která dokáže detekovat jemné změny v hlase řidiče a vyhodnotit, zda už není nejvyšší čas na přestávku. Analyzátor řeči zaznamenává hlas z mikrofonu v kabině vozu. Zvukové záznamy jsou pak převáděny do algoritmu, který dokáže sledovat a vyhodnotit změny v řidičově hlase v průběhu času. Má za cíl vytvořit jakýsi základ pro každého řidiče, který nebezpečnou únavu podle změn a odchylek vyhodnotí.

„Snažíme se vytvořit model lidského hlasu tím, že nahrajeme velké množství záznamů v určitou dobu. Sledujeme velmi jemné změny charakteristiky hlasu, ke kterým dojde i v průběhu jednoho dne, dokonce i během jedné směny v práci,“ uvedl profesor Mark Huckvale z University College London (UCL). Jejich analýza zaznamenávala jednotlivé charakteristiky hlasu jako výška a její rozsah, pauzy, rychlost řeči apod.

Nejedná se o výstřel do tmy, ale o dlouhodobý výzkum, který by mohl vést až k bezpečnější jízdě osobním autem. Během prvotních experimentů s deprivací spánku se vědci snažili na základě změn v hlase zjistit, jak dlouho jsou účastníci vzhůru: vybraní lidé nespali 60 hodin a v pravidelných intervalech měli za úkol přečíst zvolený text. Studie zveřejněná v roce 2015 v časopise Frontiers in Bioingeneering and Biotechnology pak ukázala, že na základě změn v charakteristice hlasu je možné z devadesátiprocentní přesností říct, zda člověk v posledních 24 hodinách spal. Praktický výzkum, který se přesunul z laboratoří do reálného světa, byl jen dalším krokem.

Zrádný spánek

Podle britského ministerstva dopravy výzkum ukazuje na vážná čísla: téměř 20 procent nehod na hlavních silnicích souvisí právě se spánkem, přičemž asi 40 procent těchto nehod zahrnuje komerční a firemní vozidla.

Pilotní studii s názvem iVoice vědci z londýnské univerzity provedli v Peru ve společnosti WOMBATT.  Proč vědci zkoumají hlas řidičů kamionů pracujících v dolech? Řidiči tu ovládají opravdové kolosy a únava je zde zvláště nebezpečná. Testovaní profesionálové poskytli věděckému týmu mluvené zprávy, které byly zaznamenané v rámci jejich práce každé dvě hodiny během pěti dní. Kabinový záznam se pak přenesl do centra pro monitorování únavy. Přestože musel tým eliminovat spoustu rozličných ruchů v kabině, dokázali účinek únavy na hlas zjistit.

„Únava je zodpovědná za cca 65 procent všech nehod v dolech. Současné technologie detekce únavy nebyly příliš přesné a často velmi rušivé, takže mezi řidiči se žádné oblibě netěšily. IVoice je naopak přesný a zcela nenápadný,“ komentoval výzkum profesor Jean Verhardt z WOMBATT s tím, že v současnosti probíhá další studie s využitím call centra společnosti. „Cílem není bránit řidiči v práci, stíhat jej nebo bránit mu řídit auta. Naopak jde o ochranu jeho zdraví a bezpečnosti,“ doplnil Huckvale s tím, že projekt je v pokročilém stadiu. Doufá, že se během několika let povede detektor únavy na základě změny hlasu dostat do komerčního prodeje.

Čepice proti únavě

S únavou u profesionálních řidičů se rozhodl bojovat i Ford. Přišel s kšiltovkou, která detekuje pohyby řidiče naznačující ospalost. Kšilt sám upozorní, že je čas na pauzu. Přenosné zařízení představil Ford k výročí šedesáti let výroby v Brazílii.

Stresovaní řidiči

Brazilská národní dopravní konfederace provedla výzkum s řidiči nákladních vozů v roce 2016. Tito profesionálové mají průměrně 44 let a jsou v profesi 18 let. Průměrný věk používaných nákladních vozidel je téměř 14 let.

Zjistilo se, že více než 60 % řidičů považuje svou činnost za nebezpečnou. Jezdí asi 10 tisíc kilometrů za měsíc a téměř 45 procent již obdrželo nabídku nějakého druhu nedovolené drogy nebo látky, především v čerpacích stanicích. Kromě toho se více než 11 procent zúčastnilo alespoň jedné kolize v posledních několika letech. Průzkum ukazuje, že v této profesi je vysoká úroveň stresu.

Inovativní technologii vyvinula divize Heavy Truck a je určena řidičům kamionů. Kšiltovka je na první pohled k nerozeznání od těch běžných. Má ale senzory, které jsou schopné podle pohybů hlavy řidiče rozpoznat blížící se ospalost. Výstrahu dostane řidič třemi způsoby - pomocí světelného signálu, vibracemi či zvukem. V takové chvíli by měl zastavit na odpočinek.

Stejně jako u analyzátoru hlasu bylo nejprve potřeba studovat chování řidiče kamionu a zaznamenat běžné pohyby hlavy, které souvisí s prací a naopak pohyby, které naznačují ospalost a ztrátu pozornosti. Vytvořený algoritmus byl pak přenesen do procesoru v kšiltovce, která pracuje ještě s akcelerometrem a gyroskopem.

„Ford je první automobilová společnost, která vymyslela nositelné zařízení pro řidiče, jež by bylo možné používat v době, kdy jsou za volantem. Což může přispět k prevenci nehod. Tímto způsobem můžeme usnadnit život řidičů. Bezpečnost je prioritou v našich technologických investicích,“ uvedl prezident Fordu pro jižní Ameriku Lyle Watters.

Bezpečnostní čepice Ford

Společnost testovala bezpečnostní kšiltovku osm měsíců vybranou skupinou řidičů na více než pěti tisících kilometrech v reálných jízdních podmínkách. Inovaci poté předložila odborníkům na bezpečnost provozu a expertům na studium spánku. Prototyp stále prochází zkušební fází. Poté chce Ford vynález patentovat a certifikovat.

Ford neplánuje podobnou čepici vyrábět ani prodávat, je prý ale ochotný sdílet tuto technologii s partnerskými stranami, které by měly zájem pokračovat ve vývoji a uvést ji na trh. Modely nabízené na evropském trhu mají podobnou funkci již zabudovanou. Systém sledování bdělosti monitoruje povrch volantu. Zaznamená-li příznaky únavy či nepozornosti, zobrazí v přístrojovém štítu doporučení, aby si řidič udělal přestávku.

  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Expedice sámoška. Japonec, se kterým je i cesta pro rohlíky dobrodružstvím

Subaru XV je terénnější variantou imprezy, jakýmsi městským hatchbackem na chůdách pro ty, kdo nemají rádi vozy SUV....

Karbon je strašák moderních motorů. Zažene ho správná péče a palivo

Kardiovaskulární nemoci u lidí si většinou každý dokáže představit, něco podobného ale trápí i automobilové motory....

Autovzpomínka: Rozloučení s panem auťákem a jeho kouzelnou veteší

V tomto týdnu proběhlo rozloučení s Petrem Uhrem. Veteránistou, kamarádem, úžasným člověkem, automobilovým nadšencem...

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...