Čtvrtek 5. prosince 2019, svátek má Jitka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 5. prosince 2019 Jitka

Za letní nehody může často únava: mozek nestíhá, varovné je časté mrkání

  12:15aktualizováno  12:15
Dvě pětiny nehod na silnicích lze podle dopravních psychologů připsat na vrub únavě. Unavený řidič dělá chyby při předjíždění, dodržení bezpečné vzdálenosti či přednosti v jízdě.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Opel

Vliv únavy je podle dopravních expertů srovnatelný s vlivem alkoholu, snižuje pozornost a efektivitu zpracovávání informací. Nejvyšší riziko únavy za volantem je od půlnoci do čtyř hodin ráno a od dvou do čtyř hodin odpoledne.

Nebezpečí hrozí zejména při dlouhých cestách na dovolenou, kdy lidé chtějí co nejdřív dorazit do cíle. Podle ministra dopravy Dana Ťoka by lidé měli pojmout cestu jako součást dovolené a nestresovat se.

Bezpečnější a pohodlnější je rozdělit cestu na dva dny a v noci někde přespat. Pokud jede řidičů více, je možné vyrazit na noc a v řízení se střídat. Přestávky je ideální dělat po zhruba dvou hodinách jízdy.

Podle portálu ProNáladu.cz je objektivním příznakem únavy to, že si člověk uvědomuje časté mrkání. Odpočatý člověk na něco takového nemyslí. Dalším příznakem jsou zrakové klamy - postavy na krajnici vypadají zdálky jako něco jiného, než se ukážou být zblízka. To je hraniční fáze, oči jsou ještě otevřené, ale mozek už nestíhá rychle zpracovat přicházející informace.

O únavě svědčí i to, že mozek začne lenivět. Řidič, který dosud mluvil s osádkou, zmlkne, není mu do řeči, nechce se mu myslet ani mluvit. Příznakem únavy je také to, že řidič náhle začne zapomínat přepnout zpátky na potkávací světla, nebo si nepamatuje, jakou dopravní značku právě minul.

Spolucestující by měli řidiči pomoci. Ve voze, kde nemluví řidič, ale ani nikdo jiný, rychle usnou všichni. Nenápadně mohou ověřit míru řidičovy ospalosti otázkami jako: „Kde jsme?“ či „Kudy jsme teď projeli?“

Mozek se neodpojuje naráz, ale postupně jako počítač, který ze stoprocentního výkonu zpomaluje až k vypnutí. Problém je, že s otupujícím vědomím otupuje také pocit strachu. Člověk chápe, že usíná, ale zároveň se v tu chvíli nebojí a chce ještě kus cesty ujet, než si odpočine.

Češi riskují

Experti se shodují, že Češi jsou v přeceňování svých sil nepoučitelní. Často vyrážejí na cestu večer po skončení pracovní doby, nebo si programově na cestování vybírají noční hodiny, aby se posádka vyhnula horku a rušnému provozu během dne. Ve snaze dorazit na místo co nejdříve mnozí řidiči zanedbávají potřebné přestávky na odpočinek a snaží se přijet do prázdninové destinace téměř bez zastavení.

MIKROSPÁNEK

Čtvrtinu řidičů ohrožuje na delších cestách mikrospánek

Mikrospánek trvá 3 až 15 sekund. Během této doby řidič přestane vnímat okolí. Šofér začíná mít zpožděné reakce, může vjet do protisměru a velmi často nevědomky zvyšuje rychlostjízdy. Více čtěte ZDE

Profesionální šoféři, pro které je ujetí stovek kilometrů každodenní rutinou, mají přesně a přísně předepsané doby, kdy mohou řídit a kdy musí odpočívat. A naopak netrénovaní šoféři si pro cestu na dovolenou naordinují nesmyslné porce kilometrů řízení v kuse, jen aby byli u moře o několik hodin dřív.

Maximální doba nepřetržitého řízení by v běžném provozu neměla přesáhnout čtyři hodiny. Každou hodinu a půl jízdy by podle odborníků mělo následovat malé rozcvičení, které rozproudí krev.

Pro dobrou pohodu na cestě radí odborníci dostatek tekutin, nejlépe vody. Kofeinové nápoje nedoporučují, kofein na krátko povzbudí, ale pak je únava o to hlubší. Před cestou se také vyplatí vyhýbat těžkým jídlům, která vyvolávají únavu. Lépe je dopřát si zeleninový salát bez majonézy. Komu bývá v dopravních prostředcích nevolno, měl by si hodinu před cestou vzít preventivní lék, který se prodává bez receptu.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Prodej Octavie startuje kombíkem, základ za 457 tisíc bude v březnu

Cena nové generace Octavie bude začínat na 456 900 korunách u typu karoserie liftback. To je o šest tisíc víc než u...

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Krize autoprůmyslu se blíží, dodavatelé se připravují na hubená léta

Slabé automobilové trhy a další rány působí potíže společnosti Continental. Hrozí jí ztráta ve výši až dvou miliard...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Autofotka týdne: Britský Morris se vrací s dodávkou. Je drahá a elektrická

Závod o nejatraktivnější dodávku začíná. Trochu překvapivě na poli elektromobilů. Zatímco Volkswagen slibuje...

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Budoucnost automobilů? Vzájemná komunikace a více bezpečnosti

Autonomně jezdící vozy se brzy stanou realitou běžného provozu a s tím se objevují nové požadavky na bezpečnost....

OVĚŘENO: 5 tajemství Miss, jak si udržet krásnou pleť
OVĚŘENO: 5 tajemství Miss, jak si udržet krásnou pleť

Zimní počasí naši pleť neúměrně zatěžuje. Chlad a vítr ji poškozují a vysušují. Ztrácí tak důležité živiny, které je třeba doplňovat. Jak udržet pokožku zdravou a krásnou i v tomto nevlídném počasí? Své tipy prozradila Miss Face Czech Republic Nikola Uhlířová.

Najdete na iDNES.cz