Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Hravý enyaq, ladný superb, čiperný karoq? Každá Škoda 4×4 je na sněhu jiná

Od roku 1999 vyrobila škodovka už milion dvěstěpadesát tisíc aut v pohonem 4×4. V novodobé historii značky to byla jedničková octavie, která už před 24 lety jako první uměla hrabat všemi čtyřmi koly.

Následoval Superb druhé generace a pak už se portfolio terénnějších modelů rozrostlo ve velkém. Dnes si kromě limuzíny Superb můžete čtyřkolku pořídit i do dalších pěti modelů škodovek.

Z klasických modelů, volí nejčastěji zákazníci pohon 4×4 u velkého SUV Kodiaq. V provozu to znamená, že každý druhý kodiaq je čtyřkolka. Následuje Superb s Karoqem , kde po výbavě v podobně plnohodnotného pohonu sáhne 22 % kupujících. Čtyřkolových octavií je zhruba 11 %. Z principu konstrukce pohonu vítězí samozřejmě elektrický enyaq. Ve verzi kupé je to 91 % a u klasické karoserie 23 % čtyřkolek.

Haldex je hodně chytrý pohon všech kol. Má ho octavia i Bugatti Veyron

Rozhodnout se při výběru vozu pro čtyřkolku znamená, kromě příplatku, také zvýšení hmotnosti o 98 kilogramů. Tolik váží všechny potřebné komponenty třeba u octavie. Kromě dalšího kardanu, poloos, diferenciálu s sebou vozíte i řadu změn na podvozku a nápravách. Lehce si kvůli tomu pohoršíte při zrychlení z nuly na 100 km/h. Můžete ale naopak připřáhnout těžší vozík – až o 400 kilogramů. Z auta se ale díky pohonu stane univerzální voják, který utáhne a vyjede leccos. Hlavně se ale stane zábavným. Stanete se rychlejšími při průjezdu zatáčkami a vyjede kolikrát do míst, kam se snad nevydrápete ani pěšky. Jakmile nasněží, stáváte se nekorunovanými králi silnic.

Současná, šestá generace pohonu 4×4 je zase o něco mazanější a dokonalejší, než ta předchozí. Kromě úspory jednoho kilogramu na váze, se konstruktérům podařilo snížením valivých odporů docílit vyšší účinnosti systému a ušetřit emise. Řídící elektronika kontroluje 300krát za sekundu jízdní data. Pokud jedno kolo vykáže odchylku nebo proklouzne, zasáhne už za 210 milisekund. Bleskem se tak v případě potřeby třeba připojí další hnací nápravu, či sníží točivý moment na konkrétním kole.

Enyaq je nejzábavnější

Rozdíl mezi Enyaqem a ostatními spalovacími modely značky, je na extrémně kluzkém povrchu poměrně velký. V první řadě je znát vyšší hmotnost auta a jeho setrvačnost. Pokud v enyaqu omezíte stabilizační systém (tlačítkem ESP), stane se z něj tak trochu zadokolka. Už při standardní jízdě máte na zadní nápravě víc výkonu (je tam hlavní, výkonnější elektromotor). Na zkušební ledové dráze tak zadek enyaqu utrhnete nejsnáze. Vyšší váha velí včas ubrat, aby se záď nepřetočila. Nutno dodat, že vždy vám notně pomůže zkrotit neposedný zadek elektronika, která se v „ omezeném“ módu tváří, že tam není. Ale ve skutečnosti číhá, a jakmile to přeženete, už rovná auto do správného směru.

Zajímavé bylo, že zhruba deset českých novinářů, kteří se testovacích jízd na zamrzlém jezeře účastnili, se moc nedokázalo shodnout, co se na okruhu chová nejlépe. Jeden si nemohl vynachválit Superb 4×4. Je fakt, že v něm bylo to klouzání ze strany na stranu asi nejkomfortnější. Neskutečně vyhladil praskliny a rýhy v ledu i nahrnutý sníh. V podstatě byste si mohli vypít v klidu kávu a přitom drhnout spoilerem o závěj. Nám však přišel na úzkou a technickou trať, kterou z poloviny jedete bokem, dost dlouhý. Ale to je spíš pocit.

Projeli jsme občerstvenou Škodu Karoq. Nejlepší je s dvoulitrovým benzinem

Druhý nechtěl střídat auto a pořád kroužil s enyaqem. Sice jel pomaleji ale o to víc si elegantní přehazování zádě užíval. Prostě si zvykl a našel souhru mezi technikou jízdy, nastavením elektroniky a váhou.

My jsme asi nejvíc ledových okruhů najezdili s benzínovým karoqem 2.0 TSI, 140kW. Ten měl přebytek síly, rychle reagoval na plyn a vzhledem ke kompaktnějším rozměrům se na dráze pohyboval jako motokára. S vypnutým ASR (systém regulace prokluzu kol) a omezeným ESP se dalo po dráze kroužit v nekonečných smycích. Při slalomu nebo v techničtějších pasážích testovacího okruhu ochotně měnil směr a přehazoval zadek z jedné strany na druhou asi nejochotněji.

S přibývajícími ledovými kilometry jsme si začínali být jistější a jistější. Na auto si po pár kolech zvyknete a postupně posouváte hranice, což nevěstí nic dobrého. Asi při patnáctém okruhu začalo přibývat karambolů. Prostě jedete moc rychle, až to už nepřidá, neubere, nezatočí….

Enyaq 4x4: nejlepší škodovka není pro každého, nejen kvůli ceně

Naštěstí byl všude kolem jen hluboký sníh, takže přistání bylo i šedesátikilometrové rychlosti celkem měkké. Sami jsme dráhu nechtěně opustili v dlouhé levotočivé zatáčce, která se stále utahovala. Pak už nezbývalo, než auto co nejvíc srovnat, aby se k problému postavilo čelem a šup do sněhu. Organizátoři projevili velkou trpělivost, protože podobných excesů přibývalo. Kolegové z Anglie poslali Kodiaq RS asi nejdál ze všech. Ostatní se pak museli přesunout na druhou dráhu, protože tahání zabralo nějaký čas.

VIDEO: Superb s pluhem ve Švédsku čistí silnice

Ježdění na sněhu má své kouzlo. Musíte stoprocentně ovládat své auto a zároveň umět využít jeho potenciál a přednosti. V krizové situaci je důležité nezmatkovat a zachovat chladnou hlavu, ať jede s čímkoli. S autem s pohonem všech kol ale máte větší šanci ji zvládnout.

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

SUPERGALERIE: Automobilové perly se naparovaly na nóbl akci u jezera Como

30. května 2024

V italském městečku Cernobbio u jezera Como se na idylickém pozemku 450 let starého luxusního...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...