Pátek 14. srpna 2020, svátek má Alan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 14. srpna 2020 Alan

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

  14:52aktualizováno  16:45
Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci 2020 pozici předsedy představenstva. Stal se obětí mocenského boje v koncernu Volkswagen, uvedl německý deník Handelsblatt.

Bernhard Maier | foto: Michael Kudelapro iDNES.cz

„Nástupce bude v souladu s českou legislativou zvolen při prvním zasedání představenstva společnosti Škoda Auto a.s. v srpnu 2020, následně bude jméno zveřejněno,“ sdělil iDNES.cz vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera s tím, že „o budoucím působišti Bernharda Maiera se v současnosti vede diskuse“.

Maier působí v koncernu VW 19 let. V autoprůmyslu začínal jako mechanik, odkud se vypracoval na pozici šéfa prodeje a marketingu Porsche, slavné značky sportovních vozů. Se Škodou prakticky nepřišel do styku, což je postup, který není v rámci koncernu VW vůbec obvyklý.

Poslední rozhovor

Bernhard Maier na iDNES.cz

Jeden z posledních rozhovorů, které Bernhard Maier poskytl pro český tisk, dal úspěšný kapitán značky redakci iDNES.cz v průběhu koronavirové uzávěry (rozhovor čtěte zde).

V mladoboleslavské automobilce se objevil 1. listopadu 2015 z pozice člena představenstva Porsche, odkud si do Mladé Boleslavi přinesl sousloví „produktová ofenziva“.

Pod jeho vedením česká firma zvýšila dodávky zákazníkům na přibližně 1,3 milionu vozů ročně. Dosáhla také rekordních hodnot tržeb i provozního zisku, který jako jedna z mála značek v koncernu VW udržela i v průběhu koronavirové pandemie.

Nyní, v době po epidemii, která je pro celý autoprůmysl složitá, Maier automobilku narychlo opustí. V poslední době to není první změna v představenstvu Škody Auto. Od 1. července nahradil Dietera Seemanna zodpovědného za nákup Karsten Schnake. Seemann odešel do předčasného důchodu.

Úspěšné roky se Škodou

Bernhard Maier se narodil 19. prosince 1959 ve městě Schwäbisch Gmünd v německé spolkové zemi Bádensko-Württembersko. Po vyučení automechanikem v roce 1979 studoval podnikovou ekonomiku ve městě Calw nedaleko Stuttgartu.

Končící šéf mladoboleslavské automobilky zahájil svou kariéru v roce 1984 ve společnosti Nixdorf Computer AG. V letech 1988 až 2001 pracoval pro společnost BMW AG na různých vedoucích pozicích v Německu i v zahraničí, stal se mimo jiné i vedoucím projektu mezinárodní strategie značek. Do Porsche nastoupil v roce 2001.

Do Škody Maier nastoupil po vypuknutí aféry Dieselgate, kdy měl za úkol uklidnit situaci. A odchází ve chvíli, kdy Škoda výjimečně dobře překonala paralýzu autoprůmyslu kvůli koronaviru

Pod jeho vedením Škoda uvedla na trh SUV modely Kodiaq, Karoq nebo Kamiq, zaměřila se také na elektromobilitu, digitalizaci a konektivitu.

Za léta ve Škodě se Maier vypracoval na skvělého rétora. Charismatickým projevem uměl zaujmout publikum, prezentace nových modelů na autosalonech i samostatných prezentacích dokázal „utáhnout“ zcela suverénně sám. Naposledy takto excelovat při prezentaci nové generace Škody Octavie koncem loňského roku (zde).

Přehled předsedů představenstva Škody Auto od vstupu VW

  • Ludvík Kalma, 1991-1996
  • Vratislav Kulhánek, 1997-2004
  • Detlef Wittig, 2004-2007
  • Reinhard Jung, 2007-2010
  • Winfried Vahland, 2010-2015
  • Bernhard Maier, 2015-2020

Škoda se pod Maierovým vedením stala podle automobilového experta EY Petra Knapa sebevědomější značkou, která reagovala na nové výzvy a posílila svou pozici v koncernu VW i na klíčových trzích západní Evropy. Zároveň byla velmi úspěšná i finančně a vyvinula řadu nových modelů. Mimo jiné nyní zodpovídá za aktivity na indickém i ruském trhu. Významně se rozšířily inovační aktivity v digitalizaci a mobilitě – jak ty ve vlastním DigiLabu, tak i ve světě, například spolupráce s izraelskými start-upy.

„Kde má Škoda rezervy oproti některým konkurentům, je při uvádění elektrifikovaných modelů, ale tam jsou jasné souvislosti s vývojem situace v koncernu VW,“ podotkl.

Co bude dál?

„Bernhard Maier je jedním z nejzkušenějších manažerů v koncernu Volkswagen. Ve funkci předsedy představenstva společnosti Škoda Auto výrazně přispěl k dalšímu vyprofilování značky. Jeho léta ve společnosti patří mezi ta nejúspěšnější v celé 125leté historii automobilky. Za to i za téměř dvě desítky mimořádně úspěšných let, nejprve ve společnosti Porsche a poté ve Škoda Auto, Bernhardu Maierovi děkuji,“ okomentoval Maierův konec Herbert Diess, vládce celého koncernu VW. 

Z toho by se dalo vyvodit, že s Maierem už dále nepočítá. Zdroj iDNES.cz z koncernu VW říká, že mezi Diessem a Maierem panovalo po celou dobu obrovské napětí. Maier ovšem díky úspěchům Škody „přežil“ ve vedení značky déle, než se čekalo.

Důvod, proč Maier ve vedení značky končí, nebude automobilka podle mluvčího Tomáše Kotery komentovat. Německý list Handelblatt uvádí, že Maierovi končil ve Škodě kontrakt, vedení koncernu VW toho tedy mohlo využít k vytlačení 60letého manažera ze společnosti.

Veleúspěšné roky Škody

Během uplynulých pěti let rostl počet vozů vyrobených v českých továrnách škodovky z 660 000 v roce 2015 na loňských rekordních 910 000 vozů. Celosvětové prodeje mladoboleslavské značky pak rostly ještě výraznější, zejména díky produkci v Číně, v zahraničí se škodovky vyrábějí také v Rusku či Indii, na Slovensku, v Alžírsku a dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zatímco v roce 2015, kdy Maier v čele firmy začínal, prodeje dosáhly 1 055 500 vozů, loni to bylo 1,24 milionu vozů (a to navíc při meziročním poklesu o téměř procento).

Mladoboleslavská značka také pravidelně zvyšuje obrat a ročně končí v zisku řádově v desítkách miliard korun. Loni jí celosvětové tržby meziročně vzrostly o 14,5 procenta na 19,8 miliardy eur (541 miliard korun), provozní zisk pak vzrostl o pětinu na 1,7 miliardy eur (46,4 miliardy korun).

Škoda je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39 000 zaměstnanců, z toho v ČR téměř 34 000 lidí.

Podle Handelsblattu Maier doplatil na přílišné sebevědomí, protože Škoda svými vozy až příliš zatápěla klíčové značce VW, rostl jí i obrat a svými maržemi překonávala i prémiové Audi, což vedení koncernu neslo nelibě.

Maier byl podle informací německých médií oblíbencem rodin Piëchů a Porsche, které jsou hlavními hybateli dění v koncernu. „Mluvilo se prý dokonce o tom, že by se mohl stát šéfem celého koncernu. To mu ale mezi top managementem mnoho přátel neudělalo,“ podotklo Aktuálně.cz.

Kdo se ujme českého klenotu?

Německý automagazín Auto Motor und Sport o změnách ve vedení Škody spekuloval už před měsícem. Mezi možnými kandidáty na post šéfa Škody se tehdy objevilo jméno Martina Jahna, bývalého člena představenstva české automobilky.

Reálnější jsou ovšem osobnosti „zevnitř“ koncernu. U VW není obvyklé, aby na vysoké manažerské funkce přicházeli lidé z venčí, obvyklý je kariérní postup v rámci firmy.

Škoda Auto má v představenstvu koncernu dvě výrazné osobnosti, které by mohly na úspěšnou éru Berhnarda Maiera navázat.

Prvním je Christian Strube zodpovědný za vývoj, ten se ovšem podle informací iDNES.cz chystá do penze.

Druhým je veleúspěšný Michael Oeljeklaus odpovídající za oblast výroby a logistiky, který je podle hlasů z firmy tím správným „rváčem“ a za roky v Mladé Boleslavi se z něj stal muž, který pro značku doslova dýchá.

20. března 2019

  • Nejčtenější

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

Policejní radary v pohotovosti. V pátek se měří všude, nohu z plynu!

Na zhruba 150 místech v Česku bude policie v pátek kontrolovat, zda řidiči dodržují maximální povolenou rychlost....

Ladný čínský elektromobil sviští do Evropy. Má ujet přes 600 kilometrů

Čínský koncern BYD specializovaný na elektrický pohon přiváží do Evropy svou vlajkovou loď. Ladnému sedanu Han EV nelze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový šéf píše Škodovákům. Chce se zaměřit na elektrifikaci a digitalizaci

Nový předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer hodlá věnovat zvláštní pozornost elektrifikaci a...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Počet prodejců aut neklesá, automobilky otevírají nové showroomy

Počet automobilových dealerů na českém trhu navzdory propadu prodejů aut kvůli koronaviru neklesá, naopak firmy...

Nový Mercedes třídy E natočí toho, kdo jej nabourá nebo odtahuje

Nejtradičnější z tradičních – jestli je v automobilovém světě něco opravdu symbolem tradice, pak je to Mercedes-Benz...

Rudý ďábel a jeho prokleté Brno. Co zabránilo Létajícímu Mantovanovi vyhrát

Premium Novináři po celé Evropě mu obdivně říkali Létající Mantovan nebo Rudý ďábel. Ti brněnští Smolař. Italský závodník Tazio...

První jízda volkswagenem nové éry. ID.3 do zásuvky je příjemný, ale drahý

ID.3 startuje novou éru koncernu Volkswagen. První kilometry ukázaly, že umí být příjemným a dobře fungujícím vozem pro...

RADY LÉKAŘE: Jaké léky dětem můžete podat a na co přitom dát pozor?
RADY LÉKAŘE: Jaké léky dětem můžete podat a na co přitom dát pozor?

Kdy je zvýšená teplota u dětí v pořádku a kdy je potřeba vyhledat lékaře? Jaké léky dětem můžete podat a na co přitom dát pozor? Na vaše otázky...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Doba prsatá. Odhalená ňadra jako důkaz měnícího se světa kolem nás

Premium Až se teď v létě vydáte k vodě, rozhlédněte se kolem sebe. Jedním z dokladů změn světa kolem nás jsou proměny vzhledu...

Modelka po plastice nedodržela sexuální abstinenci, praskl jí zadek

Šestadvacetiletá Amanda Nicole z Los Angeles se živí jako modelka a je samozvanou dvojnicí herečky Scarlett...