Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

  • 17
Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart Rolls. A shodli se, že chtějí vytvořit „nejlepší auto na světě“.

Setkání v hotelu Midland v Manchesteru zorganizoval jejich společný přítel Henry Edmunds. Rolls uzavřel dohodu, že prodá všechny vozy, které Royce dokáže vyrobit. Dali svá jména dynastii vozů, která je definicí superluxusních automobilů po celém světě, synonymem dokonalosti a vyjádřením opravdového bohatství.

„Byla to doba převratných vynálezů, inovací a technologického pokroku, kdy se poprvé objevilo mnoho věcí, které dnes považujeme za samozřejmé. Setkání pánů Rollse a Royce se zdá být téměř předurčené, jejich životní příběhy k tomu nezadržitelně vedly,“ říká Andrew Ball z automobilky Rolls-Royce Motor Cars k setkání 4. května 1904.

Rolls-Royce Spetre

Bohatství, které nechudne

Britská značka Rolls-Royce to dotáhla tak vysoko, že pokud je něco nejdražší, tak se to ve většině jazyků nazve Rolls-Royce. A každý ví, o čem je řeč. Ale opravdu to víme?

Konstruktérovi legendárních vozů z britského Goodwoodu Henry Roycemu šlo především o inženýrskou dokonalost. „Vezměte to nejlepší, co existuje, a udělejte to ještě lepší!“ Tak znělo jeho motto.

Ale kdyby si před 100 lety nepadl v manchesterském hotelu Midland do noty s žoviálním světákem a pilotem letadel Charlesem Rollsem, mohlo být vše jinak. Zvlášť když do party přibrali Clauda Johnsona, prvního ředitele automobilky, a jeho půvabnou sekretářku, slečnu Eleanor Thorntonovou.

To ona se stala předlohou pro sošku Spirit of Ecstasy, evokující bohyni Niké, umístěnou na kapotě vozů nad chladiči se sloupořadím ve stylu řeckého Panteonu. Byť před 120 lety vypadala zcela jinak. Svůdně jí povlávaly šaty a ukazováček měla přiložený na rtech. Někteří tvrdí, že to byl odkaz na tajný románek s motoristickým nadšencem lordem Montagu z Beaulieu, který si figurku na svůj Silver Ghost objednal jako první.

Vezměte to nejlepší, co existuje, a udělejte to ještě lepší!

Výjimečný Leoš Mareš

Většina zákazníků automobilky Rolls-Royce, která je dnes stoprocentní dceřinou společností koncernu BMW, zůstává záměrně ukryta za neprůhlednými okénky svých vozů. A byť řídí „nejlepší auta světa“, najezdí s nimi ročně v průměru jen okolo 5 tisíc kilometrů.

Král pod proudem. Svezení prvním elektrickým rollsem je přízračným zážitkem

Výjimku z pravidla „dobrého pomálu“ boří moderátor a producent Leoš Mareš. Ten na tachometru svého pět let starého superluxusního SUV Cullinan natočil už kolem 200 tisíc km. Nedávno se dal v rádiu dokonce slyšet, že mu manželka často domlouvá, ať neprovokuje ve ferrari a jede normálně – tedy rollsem.

Kráčí tak ve stopách celebrit, jako byli John Lennon či Elvis Presley, kteří spojili jméno s těmito luxusními auty. Byť většinou vlastnili unikátní sběratelské kousky. Podobný, přezdívaný Mahárádža, má ve vlastnictví i britská královská rodina – jde o první model Phantomu IV z roku 1950 z vlastnictví prince Philipa, vévody z Edinburghu.

Jak se kupuje rolls. Peníze nehrají roli, speciality se ladí klidně měsíce

Dnes se obyvatelé Buckinghamského paláce nechávají vozit hned v několika vozech značky RR, které mají na přídi „vlastní“ a poněkud větší sošku, odlišnou při provozu v Anglii a ve Skotsku. Na britské půdě zdobí čelo Rolls-Royce postava sv. Jiří, na té skotské lev ve skoku.

MAREŠ

SUV Cullinan, pojmenované po největším vytěženém diamantu, si Leoš Mareš pořídil i proto, že v něm jezdí i jeho oblíbenec Cristiano Ronaldo. V základu stojí kolem 8 milionů korun, ale s pár dodatky se rychle vyšplhá výš, v jeho případě na 13 milionů. Mareš si nechal na hlavové podpěrky vyšít tři pruhy jako upomínku na své tři vyprodané megakoncerty.

Mládí vpřed

Ani fotbalisté Cristiano Ronaldo či David Beckham, zpěváci Justin Bieber a Jay-Z nebo herečka Khloe Kardashianová či Beyoncé neřídí jen zcela „obyčejné“ modely, každému z nich bylo auto upraveno na míru, takže jde o model „one-of-a-kind“. Leckoho možná napadne: nejsou vlastně trochu mladí na to, aby vlastnili Rolls-Royce? Jenže vše se mění. S tím, jak značce RR rostou prodeje (v roce 2021 se zvedly oproti předcházejícímu roku o 49 %!), snižuje se i věk majitelů vozů. Z průměru 56 let v roce 2010 spadl na pouhých 43 let, to už i Mini Cooper z portfolia BMW si dnes pořizují starší zákazníci.

Loni se vyrobilo a prodalo 6 032 nových vozů Rolls-Royce, nejvíc v historii. Jen do naší malé republiky dovezli za posledních pár let na dvě stovky RR. První půlku tvoří starší modely repasované do dokonalosti v rámci programu Provenance, tu druhou převážně typy SUV Cullinan. Typ Phantom je vrcholem řady, zatímco vstupenkou do světa RR je model Ghost, určený pro ty, kteří si auto chtějí řídit převážně sami.

Každopádně všechny nové typy byly do jednoho zušlechtěny zakázkovou úpravou Bespoke. Co to přesně znamená? Například, že se za jízdy můžete při pohledu vzhůru kochat 2 117 poblikávajícími hvězdami z optických vláken zakomponovaných do perforované kůže střechy vozu.

Palubní desky a sklopné stolečky u zadních sedaček bývají vykládané jantarem, perlami a zlatem. Případně ručně malované tak, že připomínají třeba praskající led. Zpracování nazvané Galerie Astrum staví na motivu výbuchu supernovy, ve kterém vyzařují z diamantu zasazeného do platiny paprsky ze stříbra a jejich dráhy završují safíry.

Sedmnáct milionů v testu: Rolls-Royce Phantom je nejlepší auto světa

Představivosti a požadavkům majitelů se meze nekladou, tým specializovaných designérů a řemeslníků z Goodwoodu splní (za příslušný obolus) takřka jakékoli výstřední přání.

ELVIS

Nejčastěji si lidé s Elvisem Presleym spojují růžový Cadillac Fleetwood. Ale za života nashromáždil unikátní sbírku vozidel, která začínala dětskými šlapacími autíčky, pokračovala buginami pro jízdu na dunách a končila speciálně upravenými limuzínami Rolls-Royce řady Phantom V.

Elegantní Duch

K obdivovaným vozům patří i kabriolet RR Dawn, který si jistý český klient nechal upravit tak, aby mu připomínal slavnou historii 312. a 313. československé perutě RAF v bitvě o Anglii. Hlavové opěrky zdobí složité výšivky se znaky obou perutí a mezi zadními sedadly je interpretace motoru Rolls-Royce Merlin, který poháněl stíhačky Supermarine Spitfire. Jeho prvotní skicu si Henry Royce nakreslil vycházkovou holí do písku na pláži ve West Witteringu v anglickém Sussexu.

Nejlepší auto světa hýčká a uhrane. Chrám luxusu a pohodlí Rolls-Royce Ghost

Značka Rolls-Royce se drží tradic, které má 100 let zakotvené v DNA, ale současně se nebojí dívat kupředu. Proto loni uvedla čistě elektrické kupé nazvané Spectre. Z přepychu a až přehnané zdobnosti postupně míří k minimalistické eleganci. A to už od roku 2016.

Tehdy uvedla řadu Black Badge, alternativní ego ke klasické představě o aristokratickém voze. Ústupem od okázalých detailů promlouvá novým koncepčním jazykem, který je srozumitelnější mladším zákazníkům. Chrom nahrazuje černou barvou na lištách nebo chrámu chladiče, kterému říkají v Goodwoodu, rodišti rollsů „pantheon“.

I pro něj je typický pevný hliníkový rám navržený výhradně pro vozy RR, na kterém bije srdce: motor V12 twin-turbo o zdvihovém objemu 6,75 litru a výkonu 563 koní.

Že Ghost po silnici prakticky pluje, není náhodné. Designéři se u něj totiž inspirovali elegantními tvary jachet. Přesně definované linie zkosení boků karoserie vytvářejí dojem pohybu již tím, že odrážejí silnici, podobně jako když se trup závodního člunu zrcadlí v hladině moře při rozrážení vln.

Nebeský rolls-royce za stratosférickou cenu je jedináček inspirovaný Asií

Návykový létající koberec

Rolls-Royce Spetre

Na mimořádné hladkosti síly se navíc podílí i pět let vyvíjený systém vzduchového odpružení. Ani při náhlém zabrzdění tak těm, kdo se vezou jako spolujezdci, nevystříkne ze sklenky byť jen pár kapek raritního šampaňského. Ostatně tzv. „champagne stop“ se přímo vyučuje v programu White Glove, původně spuštěném jako odborné školení profesionálních řidičů vozů RR.

Stále častěji se však do něj hlásí sami majitelé vozů. Jízdu si chtějí náležitě vychutnat. Pouze ten, kdo sedí za volantem, si nejvíc užije efekt cestování na „létajícím koberci“, který je tak návykový.

Nádherná jachta na kolech, ani Rolls-Royce nedokáže popsat její barvu

Tento pohádkově znějící zážitek však může zažít a potvrdit jen hrstka lidí. Přistupují ke koupi vozu RR jako k investici s vědomím, že mají peníze dlouhodobě uloženy lépe než v bance. Navíc na ně v garáži vidí. A pokud se auta někdo dotýká, tak pouze oni sami nebo nanejvýš jejich osobní řidič.

BUDOUCNOST

Při testování elektrického modelu značky RR, typu Spectre, se zkoušelo namátkou i následující: zda je možné ve voze vést běžný telefonický rozhovor, když vedle stojí nastartovaný vrtulník, jaká je stabilita internetového připojení ve voze mezi mrakodrapy a… taky třeba nakolik snadné je nakládání určitých zavazadel do vozu, například dlouhých vaků na oděvy, které se používají k ochraně večerních obleků a rób.

Výjimečný konstruktér

Pro Henryho Royce začíná příběh koncem roku 1884, kdy v Manchesteru založil strojírenskou společnost F. H. Royce & Co. (pokřtěn byl jako Frederick Henry). Firma se zprvu zabývala drobnou elektronikou, jako jsou dveřní zvonky napájené bateriemi, později však pokročila k výrobě těžké techniky včetně mostových jeřábů a navijáků pro posun železničních souprav.

Po téměř dvou desetiletích expanze a úspěchu se ovšem v roce 1902 začala stahovat mračna. Společnost se kvůli přílivu levnějších produktů a konkurence z Německa a USA dostala do finančních potíží. Royceův perfekcionismus a posedlost zlepšováním znamenaly, že nebyl ochoten snižovat náklady na úkor kvality svých výrobků. Stálé přepracování a námaha vážně ovlivnily jeho již tak oslabenou tělesnou konstituci a zdravotně se zcela zhroutil.

Lékaři mu nařídili, aby si dal delší pauzu, a tak se Royce vydal na desetitýdenní návštěvu rodiny své ženy v jižní Africe. Ale i při lékařsky nařízené odpočinkové kúře byla jeho mysl konstruktéra stále aktivní a zvídavá jako vždy. Jako četbu na dlouhou cestu si vybral knihu The Automobile: Its Construction and Management (Automobil: jeho konstrukce a údržba), původně napsanou ve francouzštině Gérardem Lavergnem a přeloženou do angličtiny téhož roku. Byla to publikace o tom, jak postavit automobil, a Royce jí byl naprosto ohromen a inspirován.

Po návratu do Anglie si Royce – nyní zotavený jak fyzicky, tak psychicky – okamžitě pořídil svůj první automobil, francouzský Decauville 10 HP. Často se uvádí, že tento vůz byl tak špatně vyrobený a nespolehlivý, že se Royce z čiré frustrace pustil do oprav jeho četných závad.

Ve skutečnosti je však opak pravdou. Vybral si vůz Decauville právě proto, že to byl vynikající, moderní automobil, a to se záměrem jej rozebrat, analyzovat každou součástku a na jeho základě vyrobit vlastní vůz. Každý přiměřeně znalý inženýr by mohl vylepšit špatně postavený, nekvalitní výrobek: bylo však zapotřebí génia Royceova formátu, aby podle svých vlastních slov „vzal to nejlepší, co existuje, a vylepšil to“.

LENNON

Phantom V, model dlouhý 6 metrů, si John Lennon pořídil v roce 1965. A hned se s ním vydal do Buckinghamského paláce, kde v říjnu téhož roku převzali všichni členové Beatles řád od královny Alžběty II. Vůz měl kromě jiného zabudovaný i osmistopý gramofon Philips, nezávislou televizi i telefon. Jasně žlutou barvu a ornamenty, které vytvořil Steve Weaver, získalo auto o rok později. Další Phantom si Lennon pořídil v roce 1968.

„Malý Ernie“

Jednou z méně známých, ale přesto zásadních postav, které přispěly k vývoji prvních Roycových vozů, byl Ernest Wooler. Pocházel z Manchesteru, kde se v roce 1888 narodil, a v roce 1903 nastoupil do společnosti Royce Limited jako 15letý učeň. Na výšku tehdy měřil 162 cm, a tak dostal přezdívku „Malý Ernie“. Za možnost práce u Royce jeho otec zaplatil značnou částku 100 liber (více než 15 tisíc liber v dnešních cenách, tedy přes 440 tisíc Kč) a prací v kreslířské kanceláři si mladý Ernest při pracovní době 56 hodin týdně vydělal šilink denně (nyní asi 7,60 libry, tedy 220 Kč). Učil se připravovat technické výkresy, a navzdory přísným pravidlům na kreslířských prknech vytvářel i vlastní kresby.

Jednoho rána dostal zlověstné předvolání: přál si ho vidět sám pan Royce. Poté, co Royce nešťastného mladíka přísně pokáral za jeho prohřešek, nařídil, aby si došel pro svůj blok. Zaskočený Ernie udělal, co mu bylo řečeno, a podal blok svému zaměstnavateli. Royce ho odmítl pokynem ruky. „Vezmi si ho a pojď se mnou,“ řekl a vedl ho do dílen, kde vylezl na Decauville, sundal si sako a vyhrnul si rukávy. Poté s pomocí mechanika začal auto díl po dílu rozebírat. Opodál seděl na bedně Ernie se svým zápisníkem. „Každý kus mi podali a já jsem ho načrtl a doplnil rozměry, které uváděli,“ vzpomínal později.

Jak Royce správně usoudil, Ernie byl ideálním pomocníkem pro evidenci údajů, které se měly stát základem pro budoucí konstrukci jeho automobilů. Royce hned rozpoznal spřízněnou duši – mladíka, který začíná od píky, ale touží se zlepšovat. Nemýlil se. V roce 1913 Ernie emigroval do Ameriky a prožil úspěšnou kariéru konstruktéra, stal se odborníkem na ložiska a podal řadu patentů. V roce 1947 odešel do důchodu do Hillsboro Beach na Floridě, kde byl zvolen vůbec prvním starostou města.

Maličkostmi k dokonalosti

Henry Royce opustil školu v pouhých 10 letech a jeho formální vzdělání se skládalo z večerních kurzů angličtiny a matematiky, které navštěvoval během dospívání. Později, jako světově proslulý sir Henry, o sobě stále ironicky říkal, že neumí nic víc než prostou aritmetiku. Měl však talent a intuici, které více než vynahradily absenci akademického vzdělání.

Rolls-Royce Spetre

Jak již bylo uvedeno, Decauville byl dobře navrženým automobilem, a Royce se nechal inspirovat některými z jeho klíčových řešení – dvouválcovým motorem, hnacím hřídelem a diferenciálem namísto pohonu prostřednictvím řetězu – a sám je upravil. Zavedl také řadu detailních modifikací a inovací: mechanicky ovládané sací ventily upřednostnil před podtlakovými, použil účinnější chladič a provedl také výměnu ložisek na klikovém hřídeli, ojnicích a v převodovce. Dále pak jednou řadicí pákou nahradil komplikované a poruchové uspořádání dvou pák vozu Decauville. Od samého počátku byl Royce posedlý snižováním celkové hmotnosti vozu, počínaje odstraněním bronzového výstražného zvonu, který údajně vážil 20 kilogramů.

Royce podrobil svému podrobnému a náročnému zkoumání nejen vůz Decauville. V letech 1902 až 1905 opravoval, rozebíral a zkoušel automobily různých značek, které patřily ochotným přátelům a známým s cílem získat další poznatky z první ruky. Podle svých vlastních záznamů urazil během tohoto procesu asi 11 tisíc mil (téměř 18 tisíc km). Mnoho z nich nepochybně ve voze Decauville, který vlastnil nejméně do roku 1906.

Konstruktér Royce si kladl za cíl postavit nejlepší auto na světě. Nejednalo se o žádný marnivý projekt nebo snahu si něco dokázat: usiloval o to, aby jeho technická inovace byla komerčně úspěšná. Bohužel však mezi jeho četné dary nepatřily nenucený šarm, komunikační schopnosti ani výřečnost. V Londýně však žil jeden mladý muž, který těmi vlastnostmi naopak překypoval.

Talentovaný obchodník

Charles Stewart Rolls byl v mnoha ohledech Royceovým protikladem: uhlazený bohatý aristokrat, s dobrými konexemi a výborným (a nákladným) vzděláním. To, co je spojovalo, byla vášeň pro mechaniku a strojírenství. V případě Rollse se jednalo o závodní auta, horkovzdušné balony a letadla.

Letící dáma z čumáků rollsů slaví stovku, měla skoncovat s jitrnicemi

Po absolvování univerzity v Cambridgi v roce 1898 byl Rolls krátce zaměstnán jako třetí inženýr na luxusní rodinné parní chatě Santa Maria, poté u London & North Western Railway. Ale už po několika letech si uvědomil, že jeho značný talent vyžaduje jiné uplatnění.

Rolls-Royce Spetre

V lednu 1902 Rolls otevřel ve Fulhamu v západním Londýně jednu z prvních britských prodejen automobilů, C. S. Rolls & Co., a na konci roku 1903 se spojil se zkušeným Claudem Johnsonem, který se podílel na pořádání automobilových výstav a byl i sekretářem nezávislého britského automobilového klubu. Podnik zpočátku zajišťoval Rollsův otec, lord Llangattock, a dovážel francouzské vozy Panhard a Mors a belgické Minerva. Zdálo se, že obchod vzkvétá, ale Rolls nebyl spokojen s tím, že všechny jím prodávané vozy pocházejí ze zahraničí. Nemohl najít žádné auto vyráběné ve Spojeném království, které by vyhovovalo potřebám jeho zákazníků nebo vlastním standardům tohoto vystudovaného inženýra a nadšeného fanouška techniky.

Zkraje roku 1904 se objevily obrysy nového potenciálního partnerství: Royce, nadaný konstruktér hledající uplatnění na trhu, a Rolls, dokonalý obchodník pátrající po produktu, který může změnit pravidla hry. Chybělo už jen něco, lépe řečeno někdo, kdo by je propojil.

Památné setkání

Rolls se spřátelil s Henrym Edmundsem prostřednictvím klubu Automobile Club of Great Britain & Ireland (později Royal Automobile Club). Edmunds byl ředitelem společnosti Royce Limited a jezdil modelem 10 HP, jedním z prvních vyrobených vozů společnosti. Jeho nadšení z vozu bylo takové, že Rolls požádal o schůzku s tvůrcem a Edmunds ji rád zařídil. Po návratu z Manchesteru do Londýna řekl Rolls Claudu Johnsonovi, že našel „nejlepšího automobilového konstruktéra na světě“. Rolls uzavřel dohodu, že prodá všechny vozy, které Royce dokáže vyrobit. Co následovalo, vstoupilo do dějin.

1904

Jaký byl svět a doba, ve které se zrodila automobilka Rolls-Royce? Mnohé z toho, co je dnes považováno za samozřejmé, bylo ještě roky a desetiletí hudbou budoucnosti – řada věcí, které nyní máme za nezbytné, se objevila až v průběhu století. Z hlediska současnosti působí rok 1904 jako dávná historie: zrnitý, vzdálený, černobílý svět odtržený od naší vlastní doby a zkušeností.

Rolls a Royce se setkali ve světě bez televize, penicilinu nebo FM rádia. Právě začaly stavební práce na Panamském průplavu a parníku Titanic zbývalo do jeho osudové první plavby ještě osm let. Anglický král Eduard VII. panoval dva roky poté, co v roce 1902 nastoupil na trůn po své matce, královně Viktorii. Skončily búrské války v jižní Africe a až za rok došlo k prvnímu letu motorového letadla bratrů Wilbura a Orvilla Wrightových. František Josef I. byl císařem Rakouska-Uherska, Theodore Roosevelt prezidentem Spojených států amerických a Arthur Balfour britským premiérem.

Že vám nic nechybí? Kupte si rollse. Miliony nestačí, musíte mít úroveň

Automobil byl stále ještě v plenkách; Karl Benz v roce 1886 vyrobil první „skutečný“ automobil na benzin – i když s pouhými třemi koly – a motorismus zůstal z velké části koníčkem odvážných, dobře situovaných nadšenců, jako byl Charles Rolls. Svět si musel počkat až do roku 1913, kdy Henry Ford zprovoznil první pohyblivou montážní linku na světě, a automobily se staly rozšířenými a cenově dostupnými pro většinu populace.

Ale zárodky našeho moderního života tu již existovaly. Byla to belle époque, neobvykle dlouhé období míru a politické stability v Evropě, které dalo vzniknout ekonomické důvěře a prosperitě, což zase povzbudilo prudký nárůst inovací. Posledních 20 let vznikly vynálezy jako vysavač, elektrická trouba, baterie se suchými články, kuličkové pero, kino, pneumatika, rentgen a rádio. Velký technický zázrak předvedla roku 1904 parní lokomotiva City of Truro, která jako první na světě překročila rychlost 100 mil za hodinu (160,9 km/h), což byl rekord, který vydržel v platnosti po dalších 30 let.

Došlo také k významnému společenskému a kulturnímu pokroku, když byl jmenován první černošský starosta v Británii nebo první univerzitní profesorka. Londýnský symfonický orchestr uspořádal svůj zahajovací koncert a ve West Endu bylo otevřeno divadlo Coliseum. Literární kruhy zdobili titáni jako Mark Twain, H. G. Wells, Jules Verne, James Joyce, Lev Nikolajevič Tolstoj a P. G. Wodehouse. V koncertních sálech a operních domech měla premiéry díla Debussyho, Sibelia, Ravela, Elgara, Pucciniho a Mahlera. Vzkvétaly také nové druhy hudby, protože synkopované rytmy, které ovlivnily jazz, se šířily prostřednictvím ragtimu.

Právě v této mimořádně plodné, dynamické a optimistické době se zrodila automobilka Rolls-Royce. Byla to epocha, v níž vizionáři a průkopníci začali utvářet, jak se bude přemýšlet a nově žít v nadcházejících letech nebo desetiletích. Přesně to Rolls a Royce vytvořili rovněž prostřednictvím svého automobilu.

„Tím, že Royce a Rolls postavili vůz, jehož konstrukce, výkon, spolehlivost a odolnost předčily vše, co bylo možné předtím, nastavili standard nejen pro všechny budoucí modely Rolls‑Royce, ale i pro automobily obecně,“ komentuje Frank Tiemann z dnešní Rolls-Royce Motor Cars. „Vytvořili tak technologii, která ovlivnila práci, cestování, společnost, infrastrukturu, design, technologie, ale i politiku, ekonomiku a kulturu způsobem, který nikdy nemohli předvídat.“

Studie London School of Economics & Political Science potvrzuje, že od roku 2003, kdy společnost Rolls-Royce Motor Cars začala vyrábět v Goodwoodu, přispěla britské ekonomice více než 4 miliardami liber, k nimž každoročně přidává dalších více než 500 milionů liber.

Tři sta rollsů prodaných v Česku

Dealer luxusní britské značky Rolls-Royce pro Českou a Slovenskou republiku loni zvýšil prodej nových vozů na českém trhu o 16 procent na 43 aut a celkový prodej v ČR a na Slovensku byl loni nejvyšší v historii prodejce. Počet prodaných nových a ojetých vozů za sedm let fungování českého dealerství přesáhl 300.

Nejprodávanějšími modely byly loni SUV Cullinan, Ghost a velký zájem byl i o první elektrický model značky Spectre, který představila v červnu minulého roku. Trvalou poptávku hlásí prodejce u vrcholného modelu Phantom. Každý prodávaný vůz prošel individualizací Bespoke. Česko se na celkových prodejích podílí ze zhruba 70 procent a na Slovensko připadá 30 procent. Zhruba třetinu celkových prodejů tvoří ojeté vozy z certifikovaného programu Provenance. V prosinci 2023 dosáhl počet všech v Praze předaných vozů Provenance trojciferného čísla.

,