Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Škodovky čekající na dokončení chrání fólie a pojistka. Chytili i zloděje

„Odstavené škodovky se ničí při transportu. Některé musejí do šrotu či na opravu,“ píše deník E15. Automobilka vysvětluje, že k poškození aut na odstavných plochách docházelo vždy, když ovšem měla v průběhu roku na skladech až padesát tisíc nedokončených aut, poničilo se jich logicky víc.
Na letišti v Hradci Králové skladuje automobilka Škoda Auto vozy (na snímku z...

Na letišti v Hradci Králové skladuje automobilka Škoda Auto vozy (na snímku z 12. října 2021), jejichž výrobu nemůže kvůli chybějícím polovodičům dokončit. Do vyrobených aut automobilce chybějí čipy, kterých je celosvětový nedostatek. | foto: ČTK

Letošní rok byl ve Škodě Auto kromě shánění čipů a různých dalších komponentů a boje s covidovou epidemií také ve znamení operování s desítkami tisíc nedokončených vozů. Automobilka si musela pronajmout obrovské skladové plochy, kam auta průběžně odkládala a kde čekala na chybějící díly. V nejkritičtějších chvílích bylo takto odstaveno až padesát tisíc škodovek, což byl strop mimo jiné z hlediska cash-flow firmy, jak prozradil šéf odborů značky Jaroslav Povšík.

Nyní se situace uklidňuje a automobilka postupně doplňuje chybějící díly a může je expedovat k zákazníkům (čtěte dál).

12. srpna 2021

„Nejvyšší prioritou pro nás zůstává, abychom uspokojili naše zákazníky a maximálně zkrátili čekací lhůty,“ říká mluvčí českého zastoupení značky Pavel Jína a dodává, že i za normálních okolností se nově vyrobené auto na různých místech zdrží, než doputuje k zákazníkovi. Není neobvyklé, že to od okamžiku, kdy vyjede z výrobní linky, trvá klidně dva měsíce.

Podle zdroje iDNES.cz se na odstavných plochách auta nezdržela déle než tři měsíce, do výroby je automobilka průběžně odebírala a další „naskladňovala“. To je také vysvětlení pro zákazníky, kteří se báli nabídek skladových aut: „Setkali jsme se s tím, že zákazníci nechtěli skladový vůz nebo nechtěli převzít zpožděně dodané auto,“ říká pod podmínkou anonymity jeden z prodejců. „Argumentovali tím, že nechtějí vůz, který stál dlouhé měsíce, snad roky odstavený někde venku.“

Na odstavných plochách samozřejmě, i přes maximální opatrnost a ochranu nově vyrobených aut, dochází k jejich poškození. Především se ovšem poškrábou či jinak poničí při přepravě. Deník E15 upozornil, že poškození se nevyhnula ani tentokrát při velkých skladovacích manévrech.

Povšík pro deník potvrdil, že při transportech v některých případech došlo k poškození vozidel. „Dochází k poškrábání laku, nebo dokonce k pádům vozidel. Ta se nikdy k zákazníkům nedostanou,“ zdůraznil odborářský předák.

Mluvčí značky Pavel Jína připomíná, že četnost poškození aut v této mimořádné situaci se nevymyká počtům poškození z běžné přepravy nových vozů. „Pokud již k poškození dojde, oprava je následně provedena v rámci finální kompletace vozu. U několika vozů došlo k rozsáhlejšímu poškození, v takových případech automobilka postupuje v souladu s pokyny koncernové pojišťovny.“

Jína upřesňuje, že externí skladové plochy byly vybírány tak, aby odpovídaly koncernovým standardům pro skladování nových vozů z hlediska bezpečnosti a kvality.

„Všechny skladované vozy jsou pojištěny jak na škody vzniklé při transportu a skladování, tak na škody způsobené přírodními živly. Vozy jsou vybaveny zvýšenou transportní ochranou, část vozů byla skladována v krytých halách,“ uvádí Jína. „Vozy jsou nadstandardně chráněny transportní fólií, která je obvykle využívána jen pro vzdálené trhy. Plochy jsou pravidelně kontrolovány našimi auditory.“

Přímo na odstavných plochách ničí auta hlavně zvířata – hlodavci, kuny. Letos podle informací iDNES.cz bojovali hlídači aut a ti, kteří s nimi manipulují, také s roji vos. Pohromou jsou kroupy. V místech světa s výraznějšími výkyvy počasí se automobilky bojí hlavně prudkých dešťů, záplav, případně požárů ze sucha.

Škoda uvádí, že v průběhu skladování nekompletních vozů na externích plochách došlo k jednomu pokusu o krádež vozů. Vozy i pachatelé byli však zajištěni policií.

„Tenhle problém řešíme od začátku existence firmy. Teď máme přehršel aut na odstavných plochách, tak mohlo k poškození docházet častěji, byť ne systémově. Když auta spadnou nebo se poškrábou například při nakládce či vykládce, tak se musejí sešrotovat,“ popsal Povšík pro E15 s tím, že se mohou rozprodat netknuté díly.

Prodej použitých (byť netknutých) dílů z aut na sešrotování nebo jejich další použití ve výrobě se zdá nepravděpodobné. Automobilky takové případy řeší radikálně: než rozebírat výrazně poškozené auto a zkoumat, které díly přežily bez úhony, nejčastěji je šrotují. Mimo to je pro ně extrémně komplikované do výroby případně nestandardně takové díly vrátit (ať logisticky, nebo z důvodu specifického montážního postupu). Občas se tak šrotuje i nová várka dílů, například proto, že kontrolní mechanismus odhalí, že některá její část může být defektní (zjednodušeně: než hledat v balíku pár vadných dílů, vyhodí se celý balík).

S poškozením aut při cestě od výrobní linky k zákazníkovi bojují všechny automobilky. „Častěji než obvykle docházelo k poškození například před čtyřmi roky, kdy automobilka přepravovala nové vozy z výrobního závodu v ruské Kaluze,“ připomíná pro E15 Povšík. „Přepravovali jsme je přes dva tisíce kilometrů po špatných cestách na různých náklaďácích a auta chodila v opravdu špatném stavu. Museli jsme je vyřazovat,“ vzpomíná.

Podle informací iDNES.cz docházely při dopravě často újmě Škody Yeti z poslední série vyráběné pro evropský trh v Nižním Novgorodu. Víc než je obvyklé docházelo k poškození laku, což se pak muselo v Česku napravovat.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství
7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství

Hladina hormonů v těle se v průběhu těhotenství mění stejně jako chutě a jídelníček. Mnoho těhotných také trápí časté nevolnosti. Následkem toho...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....