„Požár výrobu ovlivní na měsíce,“ uvedl pro server HN.cz předseda odborů ve Škodě Auto Jaroslav Povšík. Oheň podle něj vypukl u firmy Faurecia, která je dodavatelem pro Škodu Auto, a přenesl se na závod dalšího z dodavatelů automobilky, podnik Grupo Antolin, který celý vyhořel. Firma pro Škodu dodává díly takzvaně just-in-time, automobilka tedy nemá zásoby jejích dílů na skladě.
„Dělají pro nás výplně dveří, v zasaženém závodě se jen kašírují. Potahují se látkou přes plastovou výplň. Bez dané látky ale nemůžeme dát auta do prodeje,“ uvedl Povšík. „Rozhodli jsme se vozy přesto vyrábět, jen je budeme nedokončené odstavovat. A jakmile budeme mít kašír, tak je budeme kompletovat, je to pro nás alfa a omega. Pravděpodobně budeme auta dodělávat na místě, nebudeme je vozit zpět do fabriky, jako to bylo dříve zvykem. Chceme je totiž dodat co nejdříve našim zákazníkům,“ doplnil.
Bez látky bude muset Škoda Auto podle něj odstavovat každou vyrobenou octavii. Výpadek se bude týkat pouze tohoto modelu. Firma tak zřejmě začne více vyrábět jiná auta, především modely Fabia a Scala. „Odhadem můžu říct, že v základu odložíme kvůli požáru 16 000 nedokončených octavií, než se situace uklidní. Ale uvidíme, jak rychle se obnoví výroba v Grupo Antolin,“ uvedl Povšík.
Situace se podle něj dotkne i závodů Volkswagen a Hyundai, kterým Grupo Antolin výplně také dodává. Náhradní řešení se podle Povšíka připravuje v Turnově, kde má firma další závod. „Potřebujeme, aby se výroba co nejdříve rozjela. Bude trvat několik měsíců, než bude vše v pořádku,“ dodal.
"Průběžně prověřujeme rozsah dopadu této události do objemu výroby vozů. Zasažena je pouze výroba modelové řady Škoda Octavia v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi. Aktuálně jsme ve fázi intenzivního hledání alternativního řešení. V případě kritického nedostatku některých dílů budeme postupovat obdobně jako při nedostatku polovodičů, tedy budeme vyrábět bez omezení nekompletní vozy, které následně dokončíme. Nejvyšší prioritou pro nás zůstává, abychom uspokojili naše zákazníky a maximálně zkrátili čekací lhůty," cituje z oficiálního stanoviska automobilky mluvčí českého zastoupení Škody Pavel Jína pro iDNES.cz.
Policisté vyšetřují rozsáhlý požár jako obecné ohrožení z nedbalosti, právní kvalifikace by se však mohla ještě změnit. Kriminalisté nadále pracují se třemi verzemi. Nevylučují možnost úmyslného založení, variantou je i nedbalost nebo technická závada. Hořet začaly v sobotu večer nejprve dřevěné palety. Z nich se oheň rozšířil na výrobní a skladovací haly v sousedství. Hasiči požár zlikvidovali v neděli odpoledne zhruba po 17 hodinách, nikdo nebyl zraněn. Více o požáru čtěte zde.
Požár podle předběžných odhadů způsobil škodu přes miliardu korun, její výši policisté zatím stále upřesňují. Byl to jeden z nejničivějších požárů v Česku. Kromě skladových zásob shořely hlavně výrobní linky, jejich plné obnovení může trvat až roky. Automobilky tedy pravděpodobně budou muset vykrývat výpadek výroby u jiných dodavatelů komponent.