Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Již i Brusel umožnil podsvícená loga aut. Za velmi striktních pravidel

Dosud jsme na evropských silnicích potkávali celou řadu jedoucích volkswagenů i elektrických mercedesů s rozsvícenými lištami na přídi či zádi, v jejichž středu se cudně schovávalo neosvětlené logo značky. Po žalobách automobilek se je Brusel rozhodl umožnit rozsvítit, ale jen za přísných podmínek a jen pro nově homologované modely.
Podsvícené logo dostane také produkční verze nového Renaultu 4.

Podsvícené logo dostane také produkční verze nového Renaultu 4. | foto: Renault

Osvětlení automobilů prošlo v uplynulých letech dramatickým vývojem, přičemž každá nová inovace umožnila designérům vytvářet stále osobitější provedení. V interiérech se stále více setkáváme s ambientním osvětlením, součástí dveří se stávají různé světelné projektory a na karoserii se objevují světelné lišty, ale nově i podsvícená loga. A takto vyšperkovaných aut bude stále více, neboť jim dodávají větší osobitost.

Evropská unie nyní začala kvůli stížnostem automobilek v oblasti podsvícených log srovnávat krok s USA i Čínou. Aby to bylo možné, byla přijata pravidla EHK OSN R48 a R148 týkající se schvalování, montáže a provozu obrysových světel.

Hvězdy, kam se podíváte. Předobraz příštího Mercedesu CLA si jich veze stovky

Je velmi přísná a automobilky mají potíže s integrací rozsvícených znaků do stávajících modelů. Kromě samotné instalace totiž musí být jeho rozsvěcení také součástí softwaru auta, což by se jistě dalo v rámci nějaké aktualizace. Osvětlené logo si navíc vyžaduje určitý prostor pro zajištění chlazení, ovládání a distribuci světla. To zvyšuje nároky na prostor a vyžaduje také jasné ohraničení od ostatních částí. Omezení je ale i pokud se jedná o velikost takto podsvíceného loga.

Zhasněte tu sošku!

EU se v minulosti stavěla k podobným věcem velmi restriktivně. Velké haló nastalo v roce 2020 poté, co si bruselští úředníci došlápli na Rolls-Royce, který nabízel za příplatek podsvětlenou verzi sošky Ducha extáze z polykarbonátu. Britská značka musela tuto funkci u všech takto uzpůsobených vozů vypnout. Rolls-Royce tehdy zákazníkům nabídl bezplatnou výměnu za jiné provedení. Důvodem byla údajně směrnice řešící světelné znečištění.

Přitom velké bohatě osvětlené mřížky na přídi, jaké nabízí Škoda u Enyaqu a BMW u X6 či řady 7 mohly být bez omezení. Nově ji dostal i elektrický Rolls-Royce Spectre.

Král pod proudem. Svezení prvním elektrickým rollsem je přízračným zážitkem

Zákazy nasvícení log v Evropě tak působilo poněkud zvláštně. U některých mercedesů bez adaptivního tempomatu (ten je v předním logu) si šlo i v Evropě připlatit osvětlené logo trojcípé hvězdy v masce chladiče. To ovšem svítilo jen u stojícího odemčeného auta s vypnutým motorem.

Podobně museli loni vyřešit situaci také tvůrci nové generace Toyoty C-HR. Designéři si totiž vymysleli jednu specialitu. Podsvícené označení modelu umístili doprostřed světelné lišty, aby i za jízdy zářilo červeně jako koncová světla. Rozsáhlé a striktní evropské předpisy toto ovšem umožňují rovněž jen u stojícího auta. Nápis C-HR je sice podle předpisů součástí souvislé světelné lišty, jenže evropští regulátoři si vymysleli ještě další podmínky.

Nová Toyota C-HR frčí do prodeje rovnou s velkou slevou. Už jsme ji zkusili

Prosvětlené může být pouze aktuální logo samotné automobilky, a to i pokud není čistě symetrické, což by ostatně v případě celé řady značek nešlo. Při jízdě nejsou povoleny žádné osvětlené názvy modelů, výroční loga nebo jiné nápisy. Pokud by se Toyota rozhodla neumístit na toto místo napsaný typový štítek, ale umístit známé logo, bylo by mu dovoleno svítit nepřetržitě.

Na auto jsou povolena nejvýše dvě namontovaná loga, jedno vpředu a jedno vzadu. Teoreticky je však možné mít dvě vpředu nebo vzadu, pokud je ovšem zachována symetrie.

Škoda výrazně vylepšila Enyaq, na pohled to nepoznáte

Povolené barvy jsou dvě – vpředu musí být logo bílé a vzadu červené. Samotná osvětlená a uzavřená plocha loga nesmí být větší než sto centimetrů čtverečních a toto přídavné světlo musí být součástí takzvaných obrysových světel – jinak řečeno, kvůli rozptylování ostatních řidičů nesmí blikat jako směrovka, ale zároveň nesmí být vzadu součástí brzdových světel.

Jemné síto podmínek

Každého hned asi napadne, že si dá podsvícené logo na své auto dodatečně. V praxi to ale nebude možné. Novelizované předpisy EHK OSN R48 a R148 uvádějí, že vše, co za jízdy vydává světlo, tvoří soustavu závislých světel. To znamená, že světlomety, koncová světla a obrysová světla jsou specifikována jako součást osvětlení vozidla ve schváleném typu a nelze je jednoduše změnit.

Automobilky mění znaky. Minimalismus si vynutily sociální sítě

Proto si i VW Touareg musel počkat až na modernizaci, aby si vzadu mohl ve verzi s lepším vnějším osvětlením v rámci příplatkového paketu IQ Light vozit i v Evropě červeně osvětlené logo. Jeho přední logo ale zůstalo neosvětlené, neboť předpisy pro tento případ stanovují největší průměr 10 cm. A to je na obří touareg, ale třeba i mercedesy málo.

Jak ukazují první upoutávky na modernizovanou verzi VW Golfu, tak ten již i v Evropě bude mít přední logo s nejlepšími světlomety také podsvícené. A po modernizaci ho konečně dostane na starém kontinentu také Volkswagen ID.4, který ho má v USA a na dalších trzích k dispozici již od počátku výroby. A osvětlené přední logo lze nejspíš očekávat i u modelu ID.3 a chystaného ID.2.

Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

Prosvětlená loga představují nezastavitelný trend, který bude v nadcházejících letech nabývat na síle. Světlo je totiž dokonalým symbolem mobility budoucnosti a novým modelům elektrické éry dodává nezaměnitelný charakter. Již je jisté, že podsvícená loga dostanou také produkční verze nových Renaultů 4 a 5.

A podobně vyšperkovaných aut bude určitě přibývat. O tom, zda se někdy objeví i svítící mladoboleslavská „slepice“, jak se lidově přezdívá škodováckému znaku, ale zatím nejsou žádné zprávy.

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

Život s elektroautem. Dálniční sprinteři nabíjející rychle prodělají kalhoty

Jeep Avenger vzbudil při svém uvedení na trh velkou pozornost. Poprvé to bylo tím, že to měl být první čistě elektrický Jeep. Podruhé když získal titul evropského auta roku. Třetím milníkem se stal...

Nový kruháč v Ústí je nepřehledný. Policie to hází na řidiče, nedávají pozor

Nehodovým místem se paradoxně dá nazvat nový kruhový objezd, který vznikl ve Všebořicích při výjezdu z města Ústí nad Labem k dálnici D8. Jedná se o místo v Havířské ulici, která leží na silnici...

Zelení lobbisté radí EU: autoprůmysl zachrání povinné elektro do firem

Evropská unie má stále jako svůj cíl ukončit v roce 2035 prodej nových aut se spalovacími motory. Prodej elektromobilů ovšem neroste podle plánů, tak ekologové přišli s novým nápadem. Firmy by měly...

Časem nabídneme auta i v supermarketu, říká muž nové automobilky v Česku

Exkluzivně

Na český trh vstupuje značka DR Automobiles. Výhradním importérem aut sestavovaných z čínských kompletů v Itálii je společnost Agrotec Group. Mužem, který to celé „spískal“, je Martin Rada, šéf...

Dohodly se, že se nedohodnou. Nissan a Honda ukončily jednání o fúzi

Japonské automobilky Nissan a Honda ukončily rozhovory o zvažované fúzi, díky níž mohla vzniknout automobilová skupina v hodnotě 60 miliard USD (1,4 bilionu Kč). Firmy to uvedly ve společné tiskové...

13. února 2025

Kupte si klid v duši. Majitele jeepů otravuje v autech vyskakovací reklama

Majitelé nových vozů značky Jeep ve Spojených státech se na sociálních sítích dělí o nezvyklý zážitek. Potýkají se totiž s vyskakovacími reklamami, které se jim opakovaně zobrazují na displeji...

13. února 2025  13:59

Auta zdražují, budoucnost je v pronajímání, říká Čech v globálním autobyznysu

Premium

Jako jsme si zvykli na japonská nebo korejská auta a dnes se na ně nekoukáme, jako by k nám dojela z Marsu, tak si budeme muset zvyknout na čínská auta, říká Štefan Majtán, člen mezinárodního vedení...

13. února 2025

ANALÝZA: Čínská auta v Evropě paběrkují. Dá se čekat útok levnými benziňáky

Čelní příčky žebříčku nejúspěšnějších čínských aut v Evropě nepřekvapí. Počet 44 značek s výrobou v Číně už ano, stejně jako zhruba 700 tisíc prodaných aut. To představuje podíl 5 %. Nejprodávanějším...

13. února 2025

Uvařeno, ochutnáno: Jak si v testu vedlo Nowaco Filé s bylinkovým máslem?
Uvařeno, ochutnáno: Jak si v testu vedlo Nowaco Filé s bylinkovým máslem?

Filé s bylinkovým máslem od Nowaca přináší lahodný zážitek bez námahy. Stačí pár minut ve vroucí vodě a na talíři máte šťavnaté a dokonale ochucené...

Adam Mišík o svém handicapu: Mohli jsme to léčit, ale rodiče nechtěli

Že by znal podobnou situaci z vlastního života, Adam Mišík popírá. Ale zahrál si ji rád. Ve filmu Holka od vedle je...

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy...

Po Pirátech z Karibiku jsem rok chodila na psychoterapie, přiznala Knightley

Keira Knightley (39) se rozpovídala o tom, jaký vliv měla filmová série Piráti z Karibiku na její hereckou kariéru....

Patří mezi nejkrásnější ženy světa a shání partnera. Její nároky jsou vysoké

Janaina Prazeresová je považována za jednu z nejkrásnějších žen světa. Podle magazínu Playboy je její vzhled absolutní...

Mám nádory v plicích a nejdou chirurgicky odstranit, prozradila Konvičková

Zpěvačka Markéta Konvičková (30) se už šest let léčí s nádorovým onemocněním, které se projevuje i na jejím vzhledu. V...