Mercedes-Benz představil na výstavě IAA Mobility v Mnichově kromě nové generace E-Class All-Terrain, studie Vision One-Eleven a nových verzí EQA, EQB a EQV také předobraz příští generace třídy CLA.
Stuttgartská automobilka výhledově zredukuje svoji modelovou řadu. Nástupce se již nedočkají třídy A a B, zatímco kompaktní čtyřdveřové kupé CLA bude pokračovat, a v roce 2024 se stane prvním z nové řady modelů na základní modulární elektrické platformě MMA (Mercedes Modular Architecture), která je určena pro malé a středně velké modely. Tato rodina se bude skládat ještě z kombi CLA Shooting Brake a dvou SUV, které budou nástupci současných a nedávno faceliftovaných modelů EQA a EQB.
Současné CLA patří svou hodnotou odporu vzduchu 0,23 k nejaerodynamičtějším produkčním autům, a nová generace bude v tomto trendu pokračovat. Přestože se jedná jen o koncept, jasně naznačuje, jakým směrem se bude vzhledově sériový model ubírat. Delší rozvor navíc umožnil nabídnout cestujícím na zadních sedadlech více místa jak na délku, tak na výšku.
Při pohledu zboku Concept CLA silně připomíná současnou generaci, příď a záď jsou ovšem pro Mercedes-Benz zcela nové. „Concept CLA znamená začátek nové éry. Reinterpretuje ikonické prvky bohatého designového dědictví značky a vytváří zcela novou tvář značky Mercedes-Benz,“ potvrzuje šéfdesignér Mercedesu Gorden Wagener.
Hvězda jako emocionální světelný motiv
Vůz má například nápadně kulaté nejen světlomety, ale i koncová světla. V obou případech se zakomponovanou hvězdou. Stylizovaná třícípá hvězda tak bude plnit funkci jakéhosi emocionálního světelného motivu. Zadní světla jsou vizuálně spojena vodorovným LED pruhem, který se táhne kolem rohu vozu a zabíhá hluboko do zadních dveří. Taktéž přední světlomety spojuje linka, která pokračuje dále do boků.
Téma hvězd je opravdu všudypřítomné. Jsou jich stovky. Najdete je na velké uzavřené masce (dokážou se dokonce postupně rozsvěcet), na aerodynamických 21palcových kolech, ale třeba i v panoramatické prosklené střeše s LED animací. Zdá se, že designéři Mercedesu našli nový způsob realizace. Uvidíme, kolik z těchto řešení převezme produkční model.
Bez milionu pro mercedes nelez. V testu autodealerů jsme skončili na rohožce |
Ten přiveze premiérově základní modulární platformu MMA, kterou budou využívat zejména kompaktní a středně velké elektrické modely Mercedesu. Je založena na 800voltové architektuře a slibuje vysokou účinnost. Mercedes-Benz deklaruje spotřebu okolo 12 kWh/100 km a dojezd více než 750 km. K dispozici bude rychlé nabíjení výkonem 250 kW, které umožní získat během 15 minut až 400 km dojezdu. Chybět nebude ani obousměrné nabíjení s funkcemi Vehicle-to-Home (V2H) a Vehicle-to-Grid (V2G). Mercedes-Benz vyvinul dva různé typy baterií, jejichž kapacita zatím není známa. Vyznačují se inovativní chemií bateriových článků a také vysokou úrovní integrace umožňující vynikající hustotu energie. Základní akumulátor je lithium-železo-fosfátový, zatímco vrcholná verze bude využívat anodu s obsahem oxidu křemíku. Obě byly navrženy tak, aby se při výrobě oproti dnešním bateriím snížily emise oxidu uhličitého o 40 %.
Koncept disponuje zadním synchronním motorem s permanentními magnety o výkonu 175 kW a dvoustupňovou automatickou převodovku. Platforma ale umožní i instalaci druhého motoru vpředu, který zajistí pohon všech kol. Celková pohonná jednotka o hmotnosti 110 kg, která zahrnuje motor, převodovku a výkonovou elektroniku, se nazývá MB.EDU a byla kompletně vyvinuta Mercedesem. Stuttgartská značka zatím neuvedla žádné další technické parametry a provozní údaje. Jen uvádí, že pohonné ústrojí poskytuje při jízdě na dlouhé vzdálenosti až 93% energetickou účinnost od baterie až po kola.
Vavříny a hlídače dětí
Jak ukazuje koncept, tak nová třída CLA dostane opět i výrazný interiér. V rozích palubní desky studie najdete evoluční provedení současných kulatých mřížek ventilace. Mezi nimi se táhne pás se zakomponovanými obrazovkami s kontrolními přístroji, obrazovkou infotainmentu s vysokým rozlišením a špičkovými digitálními funkcemi (MBUX Superscreen), ale i displejem pro spolujezdce. Všechny využívají nový operační systém MB.OS, který využívá superpočítač a umělou inteligenci k usnadnění nové úrovně personalizace, bezpečnosti, pohodlí a automatizovaného řízení. Rozhraní je inspirováno tím u chytrých telefonů a nabízí trojrozměrnou grafiku kombinující analogové a digitální ovladače s otočnými kroužky určenými pro klimatizaci.
Revoluční echt Mercedes exceluje s dieselem, ale děsí barvičkami |
Přední sedadla konceptu mají podobu puristických otočných skořepin. Designéři využili i téma charakteristického vavřínového věnce Mercedesu, který byl přepracován tak, aby vytvořil výrazný nový vzor pro čalounění. Ve spodní části dveří jsou diskrétní kapsy lemované vysoce pevnou veganskou tkaninou podobnou hedvábí.
Mercedes využil palubní senzory a vysokou analytickou kapacitu systémů k vytvoření nových systémů, jako je například Child Presence Detection. Ten díky schopnosti rozpoznáním dechu dovede rozpoznat, zda je v autě dítě, i jestli je s ním v kabině i dospělá osoba. K tomuto účelu slouží kombinace senzorů a kamery. Kromě varování při zastavení vozu dokáže systém posílat zprávy na chytrý telefon majitele, kontrolovat teplotu v interiéru, přitahovat pozornost kolemjdoucích pomocí světel a zvuků, aktivovat klimatizaci, ale dokonce i přivolat pomoc. Chytré řešení, jež má nejspíš milionkrát vyšší výpočetní výkon než počítač Apolla 11, které přistálo na Měsíci, a přitom by stačilo jen otočit hlavou...