Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škoda výrazně vylepšila Enyaq, na pohled to nepoznáte

Je to hodně neobvyklé, obzvlášť na evropskou automobilku. Škodovka už vyrábí a prodává výrazně pozměněný model Enyaq, ale na pohled to na něm vlastně nejde poznat. Technická vylepšení jsou schovaná v útrobách. Dojede dál, rychleji se nabije, ostřeji předjíždí a odolá hackerům.

Takže je otázka, jestli tomu říkat tradičně facelift, při něm se přeci obvykle mění hlavně tvář.

Kromě nových, evropských elektromotorů pohonu má Enyaq vylepšenou chemii baterie a nový centrální mozek infotainmentu – výkonnější hardware „počítá“ rychleji, a hlavně je zabezpečený, aby odolal útokům hackerů, což nově vyžadují evropské předpisy. Nově se do ceníku konečně dostává také našňořené provedení Laurin&Klement s cenovkou od 1 544 900 korun, kupé je o 60 tisíc dražší. Škodovka se s Enyaqem vůbec nepodbízí, nejlevnější je v ceníku za milion a čtvrt.

Škoda Enyaq

Suma sumárum, obvyklý čas na oprášení modelu, jeho vylepšení v podobě faceliftu Škodovka předběhla aspoň o rok. Vždyť se enyaq vyrábí až od konce roku 2020.

Od té doby připutovalo do Mladé Boleslavi, kde svůj první sériově vyráběný výhradně bateriový model sestavují na stejné lince s Octavií, 215 tisíc objednávek, 160 tisíc je vyřízených. Denně vyrobí asi 250 enyaqů v obou karosářských verzích (SUV a SUV-kupé).

Škoda se chlubí prvenstvím v dodávkách enyaqů na německém trhu za podzimní měsíce, v Česku se přetahuje o první místo s Teslou. Optimismus tlumí to, že uvedená čísla jsou takzvané registrace, tedy aut dodaných na základě objednávky na trh a přihlášených „na značky“. Většina enyaqů má totiž zákazníka, na sklad se jedna z nejdražších škodovek v nabídce moc nevyrábí. Potíž je v tom, že po Evropě razantně padají objednávky, tedy prodeje aut, na jejichž výrobu dojde za několik měsíců, u Enyaqu hrubým zprůměrováním asi za čtyři měsíce. V Česku kolabuje trh privátních zákazníků, importéři značek to neradi přiznávají, ale po prázdninách spadly objednávky o dvacet až čtyřicet procent (záleží na struktuře prodejů značky). To vysvětluje smutné povzdechnutí šéfa odborářů mladoboleslavské značky v jednom z prosincových vydání magazínu Škodovácký odborář: „Firma má nepříliš dobrou likviditu na konci roku, pochroumané cash flow, pokles zakázek (například minus osm tisíc enyaqů) a konzervativní neoptimistický výhled do roku 2024.“

O dost víc výkonu

Dost pesimismu. Zákazníci mohou být spokojeni, výroba toho nového, vylepšeného Enaqu už běží od listopadu, to znamená, že „nového“ dostane i část těch, která objednávala původní provedení, odhadem to může být deset až patnáct tisíc klientů z pětapadesátitisícové fronty.

A proč chtít toho nového? Množství změn a vylepšení na pohonu, které vedlo mimo jiné k výrazným změnám parametrů výkonu a zrychlení, potvrzuje, že elektromobily se stále vyvíjejí rychleji a překotněji, než bylo u aut po léta zvykem. Kupříkladu nárůst točivého momentu o masivních 245 Nm není jen kosmetickou změnou. Takže pak není divu, že má verze RS o sekundu lepší hodnotu zrychlení z nuly na stovku. To všechno ovšem není jen zásluha práce „ajťáků“, v tomto případě „modelová péče“, jak ve Škodovce nazývají vylepšování modelů z roku na rok, není jen hrou se softwarem, ale též opravdové fyzické vylepšení.

Enyaq má tedy nové výrazně výkonnější motory, pozná se to hlavně ve vyšších rychlostech. Vývojáři totiž dnes začali elektrické pohony bateriových aut ladit přívětivěji než doposud. Když před několika lety vysvětloval nijak ohromující hodnoty zrychlení jejich elektromobilu vývojář Mazdy tím, že příval točivého momentu „od nulové“ rychlosti může být řidičům nepříjemný, mohl se někdo ušklíbnout. Dnes je to nový trend. Pod plynem sice máte v enyaqu nově o desítky koní víc, ale do nějakých čtyřiceti kilometrů v hodině je rozjezd víceméně stejný, až pak se motor roztočí tak, že nabídne výkon. A to se hodí nejvíc, hlavně pro předjíždění na okresce nebo razantnější výjezdy z oblouků.

Nový elektromotor z vývoje Volkswagenu se vyrábí v Kasselu, dosud do enyaqů putovaly elektromotory ze dvou směrů, buď z Německa, nebo z Číny od externího dodavatele.

L&K

Nově je v ceníku i vrcholová verze Laurin&Klement, v „plné výbavě“, s fajnovými doplňky a ozdobami. Na až jedenadvacetipalcových kolech, s chromovými detaily a prosvětlenou maskou (je v ní 131 diod) nebo matrix světlomety. Uvnitř pak čekají kůží čalouněná sedadla s masážní funkcí v krémovém, nebo černé čalounění. Oproti sportovně laděnému vrcholu nabídky Enyaqu v podobě agresivněji pojatého RS vyznává tedy L&K luxus a eleganci.

Nová generace softwaru má přepracovanou grafiku multimediálního systému a pozměněný vzhled map, které se zobrazí přes větší plochu displeje. Fajn je funkce bezklíčového systému, která automaticky zamkne vůz, když od něj odejdete, stačí mít klíček v kapse.

Polovina objednávaných enyaqů má pohon všech kol, a tři čtvrtiny mají větší baterii. Ta dostala vylepšený management, takže s energií, kterou vozí, auto lépe hospodaří a umožňuje rychlejší nabíjení (nově nabíjení výkonem až 175 kW). Automobilka slibuje u kupé dojezd až 570 kilometrů, čtyři sta padesát při normální jízdě je reálných, v zimě tak o sto míň, když si chcete topit a neploužit se stovkou v pravém pruhu.

Novinkou je předehřev baterie. Auto ho plánuje podle zadané trasy, při jejímž plánování musí mozek auta myslet i na nabíjení. Řidič má také možnost „manuálně“ dát autu v předstihu (cca 20 minut) vědět, že míří k nabíječce. Vůz si pak akumulátor „nakondicionuje“ na ideální teplotu, aby plnění elektrony probíhalo co nejrychleji. Fakt to funguje, dva stejné enyaqy jedoucí spolu jsme připojili vedle sebe ke stejným nabíječkám. Ten s nakondicionovanou baterií naplnil ze 45 procent za nějakých 20 minut baterii do 80 procent, druhý Enyaq, který na nabíjení připravený nebyl, se ze stejné úrovně vybití za stejný čas nabil jen do 60 procent.

Základní provedení s menší baterií o kapacitě 60 kWh zůstává beze změn, ve světle množství úprav vylepšeného provedení ovšem nemá smysl na ní ani pomýšlet. Lepší verze měla dosud označení 80 a 80x (čtyřkolka), nově vozí na víku kufru číslo 85 (a 85x). Baterie se nezvětšila, stále má využitelnou kapacitu 77 kWh (celkovou 82 kWh), ovšem úpravami z ní vyždímali elektrikáři Škody více. V nikl-mangan-kobaltové baterii vývojáři upravili poměr jednotlivých komponent, jak, neprozradili. Díky tomu má enyaq mimo jiné jinou nabíjecí křivku, podle které se dokáže nabíjet baterie vysokým výkonem déle.

Nový zadní motor (synchronní s permanentními magnety) je výrazně výkonnější, přední asynchronní elektromotor je 80kilowattový. Od 80 k 85 přidal Enyaq 60 kW na konečných 210. U provedení RS je pak nárůst 30kilowattový, nově má tedy 250 kW a 545 Nm (nárůst o 235 Nm). Díky tomu se Enyaq rozjede na stovku za 6,7 sekundy, tedy o dvě sekundy dřív než doposud. RS vysprintuje na stovku za 5,5 sekundy, to je zlepšení o sekundu. Enyaq 85 také dorovnal RS v maximálce omezené na 180 km/h, dosud zasahoval u obyčejných verzí omezovač ve 160 km/h.

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

EXKLUZIVNĚ: První jízda italského drsňáka v Česku. Nová značka DR má své X

Jméno má jak heslo na wi-fi, to je asi jediný náznak, kam sahají jeho kořeny. Frajerský offroadový drsňák drží žánr spaghetti westernů: tváří se americky, ale postavili ho v Itálii. Z čínské...

Domino efekt: krize autoprůmyslu dopadá na dodavatele. Zavírají, propouštějí

Premium

V době, kdy se automobily celkově prodávají méně, nejsou kapacity pro vyšší výrobu potřebné. Menší poptávka po nových vozech tím drasticky dopadá na evropské dodavatele automobilových dílů....

Putinovi ukázali elektrickou ladu a tajný prototyp, pojmenovali ho po tanku

Ruský prezident Vladimir Putin navštívil automobilku AvtoVAZ v Togliati, kde se vyrábějí vozy značky Lada. Ukázali mu chystané novinky a prototypy. Ruský diktátor také pohovořil s pracovníky státního...

První jízda: Nová panda je roztomilá vypravěčka. S elektrem dorazí i benziňák

Exkluzivně

Minulý týden Fiat úzkému kruhu vybraných novinářů poprvé předvedl první z nové rodiny svých globálních modelů. Grande Panda vychází z techniky koncernu Stellantis a slibuje spoustu muziky za rozumné...

Návrat střeleného kombi. Nádherného italského jedináčka postavili po 50 letech

Unikátní shooting brake Peugeot 504 Break Riviera od Pininfariny z roku 1971 se do výroby nakonec nedostal, a zmizel neznámo kam. Díky Britům ale vznikla velmi přesná replika, kterou je možné vidět...

8. února 2025

Seat hrozí propouštěním kvůli clům na elektro z Číny, zabrzdí Cupru Tavascan

„Pracovní místa ve španělské automobilce Seat budou v ohrožení, pokud Evropská unie do konce příštího měsíce nesníží cla na dovoz elektromobilů z Číny,“ prohlásil šéf Seatu Wayne Griffiths. Seat,...

8. února 2025

V Paříži otevřeli automobilové lahůdkářství. Výstava Rétromobile uctívá bohyni

V Paříži odstartoval další ročník jednoho z nejvýznamnějších světových veletrhů klasických automobilů Rétromobile. Až do neděle 9. února se koná na výstavišti Expo Porte de Versailles, ale auta...

7. února 2025

Zemětřesení ve vedení Porsche. Kandidáty do vedení hledají i ve Škodě

Dozorčí rada Porsche se odhodlala k ráznému kroku. Zahájila jednání o ukončení smluv finančního ředitele Lutze Meschkeho a manažera prodeje Detleva von Platena, kteří patřili k velkým zastáncům...

7. února 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Byl to s tebou strašně krásnej kus života, Třeštík poděkoval Decastelo

Tomáš Třeštík (46) a Eva Decastelo (46) se rozešli. Fotograf na sociálních sítích poděkoval moderátorce a herečce za...

V příštích měsících uvidíme pády i velkých stavebních firem, říká expert

Premium „Kdekdo se ještě donedávna pouštěl do podnikání s pozemky, protože ten byznys vypadal tak, že ho může dělat každý a že...

Pár telefonátů a cla o měsíc odložena. Trump se dohodl s Mexikem a Kanadou

Americká cla na mexické a kanadské zboží se o měsíc odkládají. Oznámili to po telefonickém rozhovoru mexická...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...