Automobilka Škoda servíruje novinky jako na běžícím pásu. Po modernizovaných modelech Scala a Kamiq a nové generaci Superbu a Kodiaqu se zanedlouho objeví i „občerstvená“ Octavia. Důvodem je nejen sladění celé modelové řady do nového designového pojetí značky, včetně nového loga, ale také nutnost, aby nejprodávanější model značky Škoda splňoval nově chystané normy.
Čtvrtá Octavia je čtyřletá, ojetiny jsou od 400 tisíc. Pozor na infotainment |
Od roku 2024 platí nové předpisy ohledně kyberbezpečnosti a vstoupí v platnost také norma Euro 6e s novými pravidly pro shodu hodnot emisí s platnými specifikacemi reálných jízdních podmínek. Jednotlivé nové vozy lze navíc registrovat jen v případě, že jsou vybaveny novými asistenčními systémy, včetně „inteligentního asistenta rychlosti“, který řidiče upozorní na displeji nebo akustickým signálem, pokud překročí platný rychlostní limit.
Octavia je opravdovým suverénem letošních registrací. Za období leden až listopad jich bylo v České republice registrováno 20 413 kusů, zatímco fabií to nebyla ani polovina tohoto počtu (9 934 kusů).
Zvenčí jen retuše, pod plechy leccos nového
Jak bude modernizovaná Octavia vypadat, bychom se měli dozvědět již v lednu či únoru, k prvním zákazníkům by pak měl vůz dorazit během května nebo června 2024. Žádné dramatické vzhledové změny ale nečekejte. Čtvrtá generace Škody Octavia projde navenek jen drobnými retušemi, které ji sladí s dalšími novými a inovovanými modely.
Nová příď dostane mírně upravenou masku chladiče, přepracovanou vnitřní grafiku LED světlometů a nový nárazník s vertikálně umístěnými otvory po stranách pro lepší proudění vzduchu okolo předních kol. Proměnou projde i zadní nárazník a drobně by se patrně měla obměnit i grafika koncových světel.
Nejlepší octavia z bazaru? Trojkové RS parádně jezdí a nekazí se |
Profil Octavie s charakteristickým prolisem nad linií klik dveří zůstane stejný jako u současného provedení, těšit se můžeme i na nový design šestnácti- až devatenáctipalcových kol (řada z nich s aero kryty) a mírně odlišnou nabídku barev.
V interiéru se má objevit upravená palubní deska s vyšší, 10palcovou obrazovkou a větší než v současnosti bude i digitální přístrojový štít. Očekávat lze i odlišnou nabídku čalounění a obkladů. Řada prvků má být společných jako u VW Golfu, který se rovněž dočká dílčí modernizace.
Opět litr i čtyřkolka
Modernizovaná Octavia si bude zatím poměrně úspěšně vyhýbat elektrifikaci. Oproti současnému modelu se opět vrátí do nabídky tříválcové litrové motory a také pohon všech kol.
Základem bude nová verze litrového zážehového tříválce o výkonu 85 kW (115 k), následovaná mild-hybridní verzí tohoto motoru, která bude dodávána se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Nadále bude k dispozici i benzinový 1,5litrový čtyřválec TSI s výkonem 110 kW (150 k), a to rovněž v mild-hybridním provedení 1,5 TSI mHEV opatřeným 48V startér-generátorem, který je na motor napojený řemenem.
Úspora peněz a emisí bez elektřiny: Škoda Octavia na zemní plyn dává smysl |
V nabídce zůstanou i dvoulitrová tédéíčka s výkonem 85 kW (115 k) a 110 kW (150 k), stejně jako zážehový motor 2.0 TSI a plug-in hybrid. S nejvyšší pravděpodobností se bude jednat již o nové pohonné ústrojí složené z agregátu 1.5 TSI a elektromotoru integrovaného do šestistupňové převodovky DSG. Pokud mladoboleslavský bestseller dostane baterii o celkové kapacitě 25,7 kWh z nového Superbu, vystačila by mu v čistě elektrickém režimu na ujetí přes sto kilometrů.
Opět se dočkají ti, kdo v poslední době postrádali v nabídce pohon všech kol. Po přestávce se v některých výkonnějších verzích Octavie vrátí pohon všech čtyř kol. Pohon na zemní plyn se určitě neobjeví, je ale otázkou, zda se dočkáme i verze Scout. O sportovní verzi RS ale zcela určitě nepřijdeme.
Je otázkou, zda bude mít návrat litrového motoru pod kapotu vliv na snížení „startovní“ ceny. Nejspíš ale ne. Drtivá většina octavií se totiž u nás prodává jako služební auta, a ta jsou v rámci flotil pořizována za jiných podmínek a dost často na leasing.