Za poslední tři roky se ceny ojetých aut zvýšily o 35 procent. Letos se růst cen zastavil. Klesat ale podle předsedy asociace Jiřího Grunda zřejmě nebudou. Důvodem je růst cen nových vozů, dlouhé dodací lhůty a ekonomická situace.
Statistika z bazaru: zájem o diesely neutuchá, drží se jich hlavně firmy |
Píše se rok 2019 a kupujete dva roky starý vůz Toyota Yaris. Benzinový čtyřválec s nájezdem 20 tisíc kilometrů a cenovkou 249 000 Kč. V letošním roce 2023 prodáváte stejný vůz s nájezdem 65 000 km za cenu 282 000 Kč. Za 4 roky používání a nájezdu 45 tisíc kilometrů je váš ojetý vůz o 33 000 korun dražší, než když jste ho kupovali. Nejedná se přitom o sen prodejce ojetých vozů. Jedná o realitu roku 2023.
„Ceny ojetin reagují na inflaci úplně stejně jako ceny nových vozů. Jestliže jsou dodací lhůty nových vozů delší než jeden rok, stává se kvalitní ojetina horkým zbožím i v době ekonomické krize,“ uvedl Grund. Sekundární trh s nastupujícím jarem podle něj čeká oživení a některé autobazary už hlásí rekordní prodeje.
Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná |
Zvýšení cen u některých poptávaných modelů bylo od roku 2019 výrazné. Například Škoda Octavia podražila za tři roky o 170 000 korun, což představuje 34 procent, průměrná cena Škody Fabia se zvýšila o 74 000 korun, tedy o 25 procent. Škoda Superb podražila o 27 procent, respektive o 200 000 korun.
Dovoz a prodej ojetin se loni propadl. Tachometry se stáčejí pořád |
Vysoké ceny ojetých automobilů jsou současně živnou půdou pro podvodníky. Stáčení tachometrů, opravování vozů po takzvaných totálních škodách anebo zamlčování původu vozu začínají podle Grunda hrát opět v době zdražování významnou roli i při prodeji ojetých aut v ČR.