Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ekonomika brzdí, trh s ojetinami akceleruje. Každá desátá je octavia

  10:00
Zájem o ojetiny stoupá u běžných zákazníků, ale i u firem. Za tímto trendem stojí nejen ekonomické důvody, ale i problémy trhu s novými auty. Prodej ojetin celkově zkultivoval, autobazary postupují transparentněji a spotřebitelé jsou poučenější. Při individuální prodejích však nadále dominují nekalé praktiky a zatajování havárií.

Ilustrační snímek | foto: Aures Holdings

V České republice se ročně prodá přibližně 700 tisíc ojetých vozů. Trh ojetin je tak 3,5krát větší než trh nových vozidel a v loňském roce dosahoval hodnoty 192 miliard Kč. Průměrná cena ojetého vozu přitom byla podle Asociace obchodu s ojetými automobily (AOOA) 290 tisíc Kč, podle společnosti Cebia je to dokonce o 8 000 Kč více. Většina aut se prodává přes individuální prodejce či napřímo mezi fyzickými osobami. Zákazníci obecně preferují koupi vozu od velkých autobazarů, zatímco těch malých postupně ubývá.

Dlouhé čekací lhůty na nová auta během pandemie a po ní, konflikt na Ukrajině a rychlý růst cen nových aut, to vše akcelerovalo trh s ojetinami. Nejen běžní zákazníci, ale i firmy jsou navíc nuceny kvůli zhoršující se ekonomické situaci šetřit. Tyto i další věci zazněly na tiskové konferenci, kterou v Praze uspořádal Svaz obchodu a cestovního ruchu a Asociace obchodu s ojetými automobily (AOOA).

Rostoucí trh ojetin je znakem ekonomické recese, upozorňuje šéfka AAA Auto

„U fyzických osob je v ČR naprostá většina vozidel s prvním majitelem ojetá – téměř 80 %, zatímco u firem je to do 50 %. Přičemž právě tento poměr u firem poslední dva až tři roky stoupá ve prospěch ojetin. Zajímavé je také to, že ojetiny nakupované v ČR prvním majitelem jsou v průměru u firem o dva roky mladší než u fyzických osob,“ ozřejmil situaci ředitel České kanceláře pojistitelů Jan Matoušek.

Podle předsedy AOOA Jiřího Grunda větší zájem firem o ojetá auta ovlivnilo i to, že prodejci kladou větší důraz na bezpečnost nákupu. „Trh ojetých vozů v ČR se za posledních pět let významně profesionalizoval. U největších prodejců je již prověřování servisní historie standardem. Zákazník vidí detail prověřování hned při prohlídce, stačí telefonem načíst QR kód, který je za sklem vozu,“ uvedl Grund. Zákazníci tak hned vidí kompletní servisní historii konkrétního auta. Zatímco ještě v roce 2019 nezajímala servisní historie 76 % zájemců o ojetinu, letos je to již jen 39 % lidí.

Statistika trhu s ojetinami: nejdražší je mercedes za 30 milionů, nejvíc je octavií

V databázi firmy Cebia jsou miliardy záznamů o autech s českým i zahraničním původem. Podvody s haváriemi, stočenými tachometry, omlazováním vozů či uváděním falešné země původu lze odhalit během několika minut online na jejích stránkách.

Letos se očekávají rekordní prodeje

Největším prodejcem ojetin je v České republice, ale i v celém středoevropském regionu tradičně skupina Aures Holdings, která provozuje autobazary AAA Auto, Mototechna a Auto Diskont. Za letošní tři čtvrtletí zvýšila prodej ojetých aut o 17 % na 75 700 vozů. Za celý rok očekává prodej rekordního počtu 100 000 aut, což je o 11 000 více než loni.

Z tohoto počtu podle generální ředitelky Aures Holdings Karolíny Topolové tvoří prodeje firmám a osobám samostatně výdělečně činným (OSVČ) přibližně 15 procent. Kupříkladu na Slovensku je to ještě o 5 procent více. V segmentu firem tvoří 35 % společnosti se šesti a více zaměstnanci, společnosti s deseti a více zaměstnanci tvoří pětinu. Dvě třetiny firem v segmentu OSVČ mají roční obrat do 3 milionů korun,“ dodala Karolína Topolová. Největší zájem mají podnikatelé podle Topolové o ojeté octavie a superby, a to z velké části s karoserií kombi. Podle společnosti Cebia mají octavie již dokonce 10% podíl na trhu ojetin. Mezi desítkou nejžádanějších jsou u AAA i užitkové vozy či dodávky. OSVČ a řemeslníci podle ní zpravidla používají svá auta 7 až 10 let, větší firmy pak nejčastěji 5 až 6 let.

V Česku se objevily zatopené ojetiny z Německa, varuje Cebia

Segment ojetých firemních vozů je zajímavý i pro společnosti poskytující na jejich nákup úvěry či leasing. „Pořízení ojetého automobilu může snížit ztrátu spojenou s poklesem hodnoty po koupi nového vozu, ale zároveň mohou mít mladé ojetiny prodlouženou tovární záruku či servisní balíček, který omezuje rizika nečekaných výdajů pro druhého majitele“, uvedla Jana Hanušová, předsedkyně představenstva České leasingové a finanční asociace. U ojetých vozů do jednoho roku stáří jsou pak podle ní i velmi lákavé nabídky financování, které jsou svými parametry často srovnatelné s financováním nového vozu.

Průměrné stáří aut v registru vozidel je 16 let, přičemž průměr prodávaných ojetin je podle AOOA aktuálně 9,1 roku. Vozy z dovozu jsou ale většinou starší, mají v průměru 10,8 roku. Import ojetin letos zaznamenal pokles. Za první tři kvartály letošního roku se do České republiky dovezlo o 6,5 % méně ojetých vozů než ve stejném období loni. Celkově bylo přivezeno 118 453 aut, což je o 8 275 kusů meziročně méně. Oproti situaci na konci letošního pololetí však pokles dovozů zpomaluje.

Podle Martina Pajera, ředitele společnosti Cebia, která dlouhodobě monitoruje trh ojetých vozidel lze předpokládat, že za zvyšujícím se počtem ojetých aut s českým původem může to, že se lidé častěji začali zbavovat například druhých vozů v rodině. „Meziročně i mezikvartálně se prodloužila doba prodeje. Je tedy patrné, že zájem o auta se nezvyšuje. Naopak v září trh zaznamenal meziroční propad prodejů o zhruba 5 %, kdy lidé kupovali auta méně než například v srpnu, což je neobvyklé,“ říká Pajer.

99 % voňavek v soukromé inzerci

Počet aut, která mají při prodeji uvedený český původ, se meziročně zvýšil ze 44,4 % na rovnou polovinu nabídky. Počet aut s německým původem klesl o 1,6 procentního bodu na 18,9 %. Za zmínku stojí také dlouhodobý pokles vozů z Itálie, které za poslední roky snížily svůj podíl téměř na polovinu a nyní tvoří jen 1,9 % nabídky. „Trh se stále diverzifikuje a dostávají se na něj čím dál více například i auta z USA či Kanady, u nichž je ale problém v tom, že 66 % z nich je po totální havárii,“ upozorňuje Pajer.

Průměrná hodnota na tachometrech prodávaných ojetých vozů podle společnosti Cebia meziročně klesla ze 153 000 km na 146 000 km. Příčinou ale může být čím dál častější stáčení tachometrů. Vzhledem k průměrnému stáří aut a vysokému podílu aut s naftovým motorem by číslo udávající průměrný nájezd mělo být vyšší. Diesely letos tvořily 49,2 % nabídky. Auta na benzín klesla o jeden procentní bod na 46,7 %. Auta na elektřinu tvořila stabilních 0,9 % trhu.

Čech překonal světový rekord, obchodník z AAA Auto prodal přes 13 tisíc ojetin

Mezi nejčastější barvy podle Cebie patří stále šedá (21,5 %), následovaná bílou (19 %) a černou (18,3 %). Oproti loňskému roku se na trhu vyskytuje více červených aut, a naopak méně stříbrných.

Podíl osobních ojetých aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, činil letos 99,40 %. Ve skutečnosti je v případě desetiletých aut, což je přibližně průměr trhu, po havárii 60 % z nich, přesto se o haváriích kupující téměř nikdy nedozví. Inzertní portály často neumožňují rozlišit havárii od poškození a prodejci pak raději neuvádějí nic. Většinu z nich však ani tato skutečnost neomlouvá, neboť i po přímém dotazu zákazníka ho často ani o poškození neinformují, natož o havárii. Zatajování havárií patří mezi nejčastější nekalé praktiky při prodeji ojetých aut.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství
7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství

Hladina hormonů v těle se v průběhu těhotenství mění stejně jako chutě a jídelníček. Mnoho těhotných také trápí časté nevolnosti. Následkem toho...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...