Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. ledna 2022 Doubravka

Jak nebourat? Nissanům bez řidiče radí ryby a čmeláci

Z řidičů se stanou navigátoři, kteří nesáhnou na volant, a dopravní policisté se budou na svých hlídkách doslova nudit. Zdánlivě nereálný scénář získává každým rokem konkrétnější obrysy, naposledy se se svým antikolizním systémem přihlásil Nissan. Všimli si, že i když je ryb obří hejno, nenarážejí do sebe.

Vývoj automobilů, které nepotřebují řidiče, určoval v posledních letech hlavně Google ve spolupráci s Toyotou. Jejich bezpilotní vozy brázdí silnice v reálném provozu už několik let a mají za sebou statisíce kilometrů bez nehod. Přečtete si Auto které jezdí bez řidiče, bouralo. Může za to řidič.

Antikolizní systém vyvíjejí i v Číně a ani jejich výsledky nejsou k zahození. Bezpilotní sedan s názvem Hongqi HQ3, který je majetkem Čínské vojenské univerzity, už má za sebou například trasu mezi dvěma provinciemi dlouhou 248 km, kterou zvládl za tři hodiny a dvacet minut při průměrné rychlosti 87 km/h. Naposledy otestoval auto, které nepotřebuje šoféra, v běžném provozu Mercedes.

Další automobilkou, která chce na trh uvést bezpilotní vozy, je Nissan. Systém s názvem Autonomous Drive by se měl stát realitou během několika let. Minulý měsíc jej prezentovala na akci Nissan 360 v kalifornském Irvine.

"V roce 2007 jsem sliboval, že od roku 2010 budeme masově prodávat automobil s nulovými emisemi. Dnes je Nissan Leaf nejprodávanějším elektromobilem," říká Carlos Ghosn, výkonný ředitel aliance Renault-Nissan. "A teď slibuji, že Autonomous Drive uvedeme v roce 2020."

Antikolizní systém Autonomous Drive uvede Nissan na trh v roce 2020.

Systém využívá spolupráce laserových skenerů, čidel a kamer sledujících dění okolo vozidla. Řídicí jednotka pak dokáže ve velice krátkých časech vyhodnocovat všechny možné údaje a přizpůsobit jízdu momentální situaci na silnici.

Testování za hranicemi reality

Na konferenci Nissan názorně předvedl, jak leaf vybavený systémem Autonomous Drive dokáže plynule předjíždět, sám zastavit na semaforu nebo na značce Stop, sám vyhodnocuje situaci na křižovatce a vyhýbá se pevným překážkám stejně jako chodcům, kteří náhle vstoupí do vozovky.

K dispozici má řidič i nouzové tlačítko SOS, s pomocí kterého vůz bezpečně zastaví na co nejkratší vzdálenosti u krajnice, nebo parkování s pomocí dálkového ovládání. Při příjezdu na parkoviště stačí, když řidič vystoupí, zmáčkne tlačítko na dálkovém ovládání a vůz sám najde volné místo. Po návratu si majitel vůz zavolá zpět.

Prezentace v Kalifornii byla jen pouhou ukázkou možností systému. Automobilka teď pracuje na výstavbě testovacího parku, kde papírové atrapy nahradí skutečné zdi a překážky. Komplex by měl být hotový do konce roku 2014 a Nissan pak na něm bude testovat systém daleko za hranicemi reálného silničního provozu. Testování v extrémních podmínkách by pak mělo být zárukou, že si systém bezpečně poradí se všemi reálnými nástrahami.

V roce 2020 by pak Autonomous Drive měl být připravený k uvedení na trh. Japonci slibují, že systém bude adaptabilní napříč modelovým portfoliem a jeho cena bude reálná pro všechny zákazníky.

Rybí robot

Hlavní úkol všech "samořídících" aut je jediný: nenabourat. Elektronice nahrazující člověka se ovšem lidem moc věřit nechce. A sami bourají. I když jsou jasně dané předpisy a ulice plné značek. Všimli jste si, že lidé a zvířata do sebe nenarážejí a značky k tomu nepotřebují? Vývojáři se tomu snaží přijít na kloub a napodobit chování živých tvorů.

Nissan se intenzivnímu výzkumu svých aut budoucnosti věnuje několik let ve spolupráci s prestižními univerzitami jako MIT, Stanford, Oxford, Carnegie Mellon nebo Tokijskou univerzitou. Jedním ze systémů, který vznikl z podobné spolupráce, je i Eporo, šest malých robůtků, kteří mají jednu základní vlastnost: nikdy do sebe nenarazí.

Inženýři se při vývoji inspirovali u Matky přírody, kde podle svých slov našli nejvyšší formy antikolizních systémů přímo v v akci. "Konkrétně šlo o vzorce chování u ryb," říká Toru Futami, vedoucí výzkumného týmu Nissanu.

Největší výhodou epora je, že se nemusí spoléhat pouze na dopravní značky nebo jízdní pruhy nakreslené na silnici. "Hejna ryb mají tři základní pravidla: nikdy se nevzdaluj daleko, nedostaň se moc blízko a nevrážejte do sebe," doplňuje Toru Futami. "Když se tato pravidla ryby učí, nemají žádné nalinkované čáry, podle kterých se mají pohybovat, ale i tak dokážou plavat velice těsně vedle sebe."

Fotogalerie

Robůtci využívají k výzkumu okolního terénu technologii LRF (Laser Range Finder), která byla pro změnu inspirována čmeláky. Ti totiž mohou pozorovat okolní prostředí v úhlu přes 300 stupňů a stejné schopnosti mají i senzory epora.

Roboti dokáží komunikovat sami mezi sebou tak, aby zjistili vzájemnou pozici a dokázali se tak vyhnout kolizi. Během "jízdy" pak mohou cestovat vedle sebe nebo za sebou. Záleží na okolním prostředí. Jejich jediným posláním je vyhnout se za každou cenu kolizi.

Autor:
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Škoda skoncuje se spalovacími motory v roce 2035, prozradil šéf odborů

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto skončí se spalovacími motory v roce 2035, uvedl předseda podnikové rady Škoda...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Autofotka týdne: Nové Bugatti je elektrické, jede maximálně třicítkou

Bugatti právě v uplynulém týdnu oznámilo, že kompletní produkce jeho aktuálního modelu Chiron je vyprodána. Pro ty, na...

Na autoškoláky čekají nové otázky. Do testů přibývají videa

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily první tři videootázky, se kterými se budou adepti řidičského...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...