Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Jak nebourat? Nissanům bez řidiče radí ryby a čmeláci

Z řidičů se stanou navigátoři, kteří nesáhnou na volant, a dopravní policisté se budou na svých hlídkách doslova nudit. Zdánlivě nereálný scénář získává každým rokem konkrétnější obrysy, naposledy se se svým antikolizním systémem přihlásil Nissan. Všimli si, že i když je ryb obří hejno, nenarážejí do sebe.

Vývoj automobilů, které nepotřebují řidiče, určoval v posledních letech hlavně Google ve spolupráci s Toyotou. Jejich bezpilotní vozy brázdí silnice v reálném provozu už několik let a mají za sebou statisíce kilometrů bez nehod. Přečtete si Auto které jezdí bez řidiče, bouralo. Může za to řidič.

Antikolizní systém vyvíjejí i v Číně a ani jejich výsledky nejsou k zahození. Bezpilotní sedan s názvem Hongqi HQ3, který je majetkem Čínské vojenské univerzity, už má za sebou například trasu mezi dvěma provinciemi dlouhou 248 km, kterou zvládl za tři hodiny a dvacet minut při průměrné rychlosti 87 km/h. Naposledy otestoval auto, které nepotřebuje šoféra, v běžném provozu Mercedes.

Další automobilkou, která chce na trh uvést bezpilotní vozy, je Nissan. Systém s názvem Autonomous Drive by se měl stát realitou během několika let. Minulý měsíc jej prezentovala na akci Nissan 360 v kalifornském Irvine.

"V roce 2007 jsem sliboval, že od roku 2010 budeme masově prodávat automobil s nulovými emisemi. Dnes je Nissan Leaf nejprodávanějším elektromobilem," říká Carlos Ghosn, výkonný ředitel aliance Renault-Nissan. "A teď slibuji, že Autonomous Drive uvedeme v roce 2020."

Antikolizní systém Autonomous Drive uvede Nissan na trh v roce 2020.

Systém využívá spolupráce laserových skenerů, čidel a kamer sledujících dění okolo vozidla. Řídicí jednotka pak dokáže ve velice krátkých časech vyhodnocovat všechny možné údaje a přizpůsobit jízdu momentální situaci na silnici.

Testování za hranicemi reality

Na konferenci Nissan názorně předvedl, jak leaf vybavený systémem Autonomous Drive dokáže plynule předjíždět, sám zastavit na semaforu nebo na značce Stop, sám vyhodnocuje situaci na křižovatce a vyhýbá se pevným překážkám stejně jako chodcům, kteří náhle vstoupí do vozovky.

K dispozici má řidič i nouzové tlačítko SOS, s pomocí kterého vůz bezpečně zastaví na co nejkratší vzdálenosti u krajnice, nebo parkování s pomocí dálkového ovládání. Při příjezdu na parkoviště stačí, když řidič vystoupí, zmáčkne tlačítko na dálkovém ovládání a vůz sám najde volné místo. Po návratu si majitel vůz zavolá zpět.

Prezentace v Kalifornii byla jen pouhou ukázkou možností systému. Automobilka teď pracuje na výstavbě testovacího parku, kde papírové atrapy nahradí skutečné zdi a překážky. Komplex by měl být hotový do konce roku 2014 a Nissan pak na něm bude testovat systém daleko za hranicemi reálného silničního provozu. Testování v extrémních podmínkách by pak mělo být zárukou, že si systém bezpečně poradí se všemi reálnými nástrahami.

V roce 2020 by pak Autonomous Drive měl být připravený k uvedení na trh. Japonci slibují, že systém bude adaptabilní napříč modelovým portfoliem a jeho cena bude reálná pro všechny zákazníky.

Rybí robot

Hlavní úkol všech "samořídících" aut je jediný: nenabourat. Elektronice nahrazující člověka se ovšem lidem moc věřit nechce. A sami bourají. I když jsou jasně dané předpisy a ulice plné značek. Všimli jste si, že lidé a zvířata do sebe nenarážejí a značky k tomu nepotřebují? Vývojáři se tomu snaží přijít na kloub a napodobit chování živých tvorů.

Nissan se intenzivnímu výzkumu svých aut budoucnosti věnuje několik let ve spolupráci s prestižními univerzitami jako MIT, Stanford, Oxford, Carnegie Mellon nebo Tokijskou univerzitou. Jedním ze systémů, který vznikl z podobné spolupráce, je i Eporo, šest malých robůtků, kteří mají jednu základní vlastnost: nikdy do sebe nenarazí.

Inženýři se při vývoji inspirovali u Matky přírody, kde podle svých slov našli nejvyšší formy antikolizních systémů přímo v v akci. "Konkrétně šlo o vzorce chování u ryb," říká Toru Futami, vedoucí výzkumného týmu Nissanu.

Největší výhodou epora je, že se nemusí spoléhat pouze na dopravní značky nebo jízdní pruhy nakreslené na silnici. "Hejna ryb mají tři základní pravidla: nikdy se nevzdaluj daleko, nedostaň se moc blízko a nevrážejte do sebe," doplňuje Toru Futami. "Když se tato pravidla ryby učí, nemají žádné nalinkované čáry, podle kterých se mají pohybovat, ale i tak dokážou plavat velice těsně vedle sebe."

Fotogalerie

Robůtci využívají k výzkumu okolního terénu technologii LRF (Laser Range Finder), která byla pro změnu inspirována čmeláky. Ti totiž mohou pozorovat okolní prostředí v úhlu přes 300 stupňů a stejné schopnosti mají i senzory epora.

Roboti dokáží komunikovat sami mezi sebou tak, aby zjistili vzájemnou pozici a dokázali se tak vyhnout kolizi. Během "jízdy" pak mohou cestovat vedle sebe nebo za sebou. Záleží na okolním prostředí. Jejich jediným posláním je vyhnout se za každou cenu kolizi.

Autor:
  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Mladé ojetiny jsou žádané, ale nedostatkové

Český trh s ojetými automobily letos zaznamenává kvůli pandemii dramatický pokles. Totéž ovšem platí i pro trh s novými...

Mezi 139 tisíci letos dovezenými ojetinami jsou octavie, rollsy i trabanty

Počet dovezených ojetých osobních aut poklesl za 11 měsíců meziročně o 16,3 procenta na 138 960 vozů. Jejich průměrné...

Kdo má nejlepší autopilot? Tesla to překvapivě není

Tesla staví svoji popularitu na dvou pilířích – elektromobilitě a schopnostech autonomní či alespoň částečně autonomní...

Unikátní dieselhybrid Mercedesu spojuje elektrony s naftou

Jedině u Mercedesu je dnes možné pořídit plug-in hybridní pohon spojující vznětový čtyřválec a elektromotor. Vyzkoušeli...

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...