Jak nebourat? Nissanům bez řidiče radí ryby a čmeláci

aktualizováno 
Z řidičů se stanou navigátoři, kteří nesáhnou na volant, a dopravní policisté se budou na svých hlídkách doslova nudit. Zdánlivě nereálný scénář získává každým rokem konkrétnější obrysy, naposledy se se svým antikolizním systémem přihlásil Nissan. Všimli si, že i když je ryb obří hejno, nenarážejí do sebe.

Vývoj automobilů, které nepotřebují řidiče, určoval v posledních letech hlavně Google ve spolupráci s Toyotou. Jejich bezpilotní vozy brázdí silnice v reálném provozu už několik let a mají za sebou statisíce kilometrů bez nehod. Přečtete si Auto které jezdí bez řidiče, bouralo. Může za to řidič.

Antikolizní systém vyvíjejí i v Číně a ani jejich výsledky nejsou k zahození. Bezpilotní sedan s názvem Hongqi HQ3, který je majetkem Čínské vojenské univerzity, už má za sebou například trasu mezi dvěma provinciemi dlouhou 248 km, kterou zvládl za tři hodiny a dvacet minut při průměrné rychlosti 87 km/h. Naposledy otestoval auto, které nepotřebuje šoféra, v běžném provozu Mercedes.

Další automobilkou, která chce na trh uvést bezpilotní vozy, je Nissan. Systém s názvem Autonomous Drive by se měl stát realitou během několika let. Minulý měsíc jej prezentovala na akci Nissan 360 v kalifornském Irvine.

"V roce 2007 jsem sliboval, že od roku 2010 budeme masově prodávat automobil s nulovými emisemi. Dnes je Nissan Leaf nejprodávanějším elektromobilem," říká Carlos Ghosn, výkonný ředitel aliance Renault-Nissan. "A teď slibuji, že Autonomous Drive uvedeme v roce 2020."

Antikolizní systém Autonomous Drive uvede Nissan na trh v roce 2020.

Systém využívá spolupráce laserových skenerů, čidel a kamer sledujících dění okolo vozidla. Řídicí jednotka pak dokáže ve velice krátkých časech vyhodnocovat všechny možné údaje a přizpůsobit jízdu momentální situaci na silnici.

Testování za hranicemi reality

Na konferenci Nissan názorně předvedl, jak leaf vybavený systémem Autonomous Drive dokáže plynule předjíždět, sám zastavit na semaforu nebo na značce Stop, sám vyhodnocuje situaci na křižovatce a vyhýbá se pevným překážkám stejně jako chodcům, kteří náhle vstoupí do vozovky.

K dispozici má řidič i nouzové tlačítko SOS, s pomocí kterého vůz bezpečně zastaví na co nejkratší vzdálenosti u krajnice, nebo parkování s pomocí dálkového ovládání. Při příjezdu na parkoviště stačí, když řidič vystoupí, zmáčkne tlačítko na dálkovém ovládání a vůz sám najde volné místo. Po návratu si majitel vůz zavolá zpět.

Prezentace v Kalifornii byla jen pouhou ukázkou možností systému. Automobilka teď pracuje na výstavbě testovacího parku, kde papírové atrapy nahradí skutečné zdi a překážky. Komplex by měl být hotový do konce roku 2014 a Nissan pak na něm bude testovat systém daleko za hranicemi reálného silničního provozu. Testování v extrémních podmínkách by pak mělo být zárukou, že si systém bezpečně poradí se všemi reálnými nástrahami.

V roce 2020 by pak Autonomous Drive měl být připravený k uvedení na trh. Japonci slibují, že systém bude adaptabilní napříč modelovým portfoliem a jeho cena bude reálná pro všechny zákazníky.

Rybí robot

Hlavní úkol všech "samořídících" aut je jediný: nenabourat. Elektronice nahrazující člověka se ovšem lidem moc věřit nechce. A sami bourají. I když jsou jasně dané předpisy a ulice plné značek. Všimli jste si, že lidé a zvířata do sebe nenarážejí a značky k tomu nepotřebují? Vývojáři se tomu snaží přijít na kloub a napodobit chování živých tvorů.

Nissan se intenzivnímu výzkumu svých aut budoucnosti věnuje několik let ve spolupráci s prestižními univerzitami jako MIT, Stanford, Oxford, Carnegie Mellon nebo Tokijskou univerzitou. Jedním ze systémů, který vznikl z podobné spolupráce, je i Eporo, šest malých robůtků, kteří mají jednu základní vlastnost: nikdy do sebe nenarazí.

Inženýři se při vývoji inspirovali u Matky přírody, kde podle svých slov našli nejvyšší formy antikolizních systémů přímo v v akci. "Konkrétně šlo o vzorce chování u ryb," říká Toru Futami, vedoucí výzkumného týmu Nissanu.

Největší výhodou epora je, že se nemusí spoléhat pouze na dopravní značky nebo jízdní pruhy nakreslené na silnici. "Hejna ryb mají tři základní pravidla: nikdy se nevzdaluj daleko, nedostaň se moc blízko a nevrážejte do sebe," doplňuje Toru Futami. "Když se tato pravidla ryby učí, nemají žádné nalinkované čáry, podle kterých se mají pohybovat, ale i tak dokážou plavat velice těsně vedle sebe."

Fotogalerie

Robůtci využívají k výzkumu okolního terénu technologii LRF (Laser Range Finder), která byla pro změnu inspirována čmeláky. Ti totiž mohou pozorovat okolní prostředí v úhlu přes 300 stupňů a stejné schopnosti mají i senzory epora.

Roboti dokáží komunikovat sami mezi sebou tak, aby zjistili vzájemnou pozici a dokázali se tak vyhnout kolizi. Během "jízdy" pak mohou cestovat vedle sebe nebo za sebou. Záleží na okolním prostředí. Jejich jediným posláním je vyhnout se za každou cenu kolizi.

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

Komatsu 14t 2.5m3 i klapačka
Komatsu 14t 2.5m3 i klapačka

r.v. 2009, naj. 3 750 km, diesel
1 934 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz