Nákupem auta placení teprve začíná. Spočítejte si, kolik vás bude stát

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně spočítat. Bylo by hloupé schrastit peníze na honosné auto snů a v zimě nejezdit, protože nezbude na zimáky.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Koláž - iDNES.cz

Při výběru auta je třeba myslet i na to, kolik vás bude stát jeho servis. A povinné ručení a dálniční známka nejsou to jediné, na co si připravit peníze. Kolik bude stát pojistka, zjistíte dotazem na pojišťovně také velmi snadno. Vypátrat další věci, za které se peníze rozkutálí, je už složitější.

Ve firmách, které mají flotily aut, se velmi pečlivě sledují celkové náklady provozu vozidla, v hantýrce správců autoparků o nich uslyšíte jako o TCO (total cost of ownership, nebo také total cost of operation). "V případě firemních flotil se snažíme dopátrat celkových nákladů spojených s údržbou vozidel," popisuje Jan Tejnor z Arval CZ, jedné největších leasingovek na českém trhu specializovaných na firemní autoparky.

"První snahy dopočítat se celkových nákladů většinou vedly k aritmetickým součtům položek na nákladových účtech k jednotlivým vozidlům. Sčítaly se tak odpisy vozidel, náklady na mandatorní poplatky, pojištění, servis a tak dále," popisuje. Pak firmy začaly připočítávat náklady administrativy, cenu práce při údržbě autoparku a začaly uvažovat o ceně vozidla jako uchovateli hodnoty. "U těch nejznalejších a nejsofistikovanějších poradenských firem jsou již schopni uvážit časovou hodnotu vynaložených prostředků vzhledem k financování firmy a jejím ekonomickým výsledkům, připojit pohled technicko-provozní, tedy dostupnost servisní sítě, spolehlivosti a cenu zajištění mobility," popisuje Jan Tejnor.

"Čím má firma víc zkušeností a ekonomického povědomí, tím víc se orientuje dle TCO. Povědomí většinou, ale ne vždy, roste s velikostí firmy. Řada firem se dodnes orientuje podle pořizovacích cen," dodává Jan Tejnor. Placení s nákupem auta totiž teprve začíná.

Tejnor vysvětluje, že je třeba se soustředit na skutečné hybatele nákladů jako je zůstatková hodnota nebo u firem administrativní náklady. Pokud potřebujete auto k práci, soustřeďte se také například na dostupnost servisu a dalších služeb.

Spotřeba a výběr motoru

Velmi obecně se udává, že u firemních aut 30 až 50 procent všeho placení kolem auta představují náklady na palivo a dalších 30 až 50 procent ztráta při následném prodeji vozidla.

Na spotřebu se Češi zaměřují velmi silně. Souvisí s ní i volba motoru. Obecně lze říci, že nafťák se vyplatí těm, kdo najezdí ročně alespoň patnáct dvacet tisíc kilometrů. Opravdu přemýšlejte a nenechte se přesvědčit prodejcem k nákupu dieselu za cenu benziňáku. Nižší spotřeba je lákavá, ale o nafťák musíte mnohem důsledněji pečovat. Náklady na servis pak mohou úsporu vymazat.

U nafťáku si musíte hlídat kvalitu paliva, které tankujete. Občas v zimě nenastartujete, bojíte se o drahé vstřikovače a palivové čerpadlo a úpíte, když manželka necitlivě zachází se spojkou (spojka s dvouhmotovým setrvačníkem tlumícím nepravidelný chod nafťáku vyjde v druhovýrobě na octavii na patnáct dvacet tisíc a servisy je mění jak na běžícím pásu).

Propočet pro Ford

porovnání Fordu Focus v benzinové a dieslové verzi

Správný prodejce aut by měl umět zákazníkovi vysvětlit, jak a proč si daný model vybrat. Mívají na to i tabulky, nechtějí je ale moc dát z ruky. Pro každý model mají přehlednou tabulku cen za předpokládané opravy a pravidelnou údržbu. Zde najdete dva roky staré tabulky s takovým rozpočtem patřící k tehdy aktuální generaci Fordu Focus. Rozpočet na 150 tisíc kilometrů ukazuje výhodnost dieselového auta vzhledem k nižší spotřebě v trochu jiném světle.

Stokoňový benzinový focus je i na servis předpokládaný značkovým servisem o tisícovky lacinější než naftový. Dostat se k takové tabulce ale není vůbec jednoduché. "Prodejci ji mohou ukazovat zákazníkům při rozhodování o konkrétním modelu, ale rozhodně to není standardní postup," komentuje Radek Donner, šéf prodeje velkého pražského dealerství škodovek, kií, fiatů a volkswagenů NH Car.

Rozhodně stojí za to prosondovat, kolik vůbec servis auta konkrétní značky stojí
(ti nejpečlivější zkoumají ceny konkrétních exponovaných dílů – tlumičů, brzd, nárazníků, světel...). Ušetřené tisícovky za nákup auta s výhodnější cenovkou umí z peněženky vytáhnout první výměna brzdových kotoučů a destiček.

Při nákupu už myslete na prodej

Ještě mnohem méně si kupec, okouzlen novým autem ve vyšňořeném autosalonu, uvědomuje, jak výraznou částkou se na celkové bilanci peněz za vlastnictví auta podílí cena ojetého auta při prodeji.

Dejte pozor na gumy

Velká zářivá kola jsou fešácká, na menších vypadá auto často podivně. Jenže velká guma často netypického rozměru může znamenat také vysokou investici do nového obutí. Připlatit si za atraktivní šestnáctipalcové ráfky na fabii je lákavé, jenže obout je pak na zimní gumy vyjde klidně na patnáct tisíc.

"Většina privátních zákazníků, na rozdíl od těch firemních, si stále ještě při pořízení nového vozu ne zcela uvědomuje, že automobil bude jednou prodávat," říká Petr Pečenka, vedoucí českého zastoupení Škody. 

"Právě prodejnost ojetého vozu a především jeho zůstatková cena, kterou za něj při následném prodeji obdrží, má velký vliv na celkovou bilanci toho, kolik automobil a jeho provoz majitele stály po dobu užívání," vysvětluje.

Zákazníci z řad firem a drobných podnikatelů se podle Pečenky v tomto ohledu chovají pragmatičtěji. Celkové náklady vlastnictví vozidla velkou měrou ovlivňují jejich nákupní rozhodování.

Firemní zákazníci se podle Petra Pečenky nenechají tak snadno ovlivnit aktuálními zvýhodněnými akcemi jednotlivých značek. "Ta v konečném důsledku nemusí znamenat žádnou výhodu, ba naopak," dodává.

"Ztráta zůstatkové hodnoty je velmi individuální otázka značky, typu a motorizace. Třicet procent má tak čtyřleté až pětileté auto, 50 procent tak dvou- až tříleté. Ale to velmi obecně," říká Jan Tejnor.

Jaká je situace na trhu s ojetinami a jak si které značky drží cenu ale vysledovat lze. V Česku si obecně velmi dobře drží cenu škodovky, volkswageny a německá auta obecně. Naopak třeba u francouzských nebo italských vozů padá cena na trhu ojetin výrazněji.

Zrovna "nadhodnocené" ceny ojetých škodovek jsou českým specifikem. "Škody si dlouhodobě drží nejvyšší zůstatkové ceny a jsou i následně velmi dobře prodejné a žádané. V některých obdobích roku je jich na trhu s ojetými vozy dokonce nedostatek," popisuje Petr Pečenka ze Škody. Kdo jde prodat škodovku, může tak nasadit v porovnání s konkurencí relativně vysokou cenu. Potvrzuje to i Martin Doležal, tiskový mluvčí autobazaru Auto Esa. "O ojeté škodovky je stabilně velký zájem, hlavně o ty s nízkým nájezdem kilometrů
a v dobrém technickém stavu. Je tak i mnohem těžší mít dostatečnou zásobu takových vozů v autobazaru."

Vlastní počty

Když si chcete udělat takový rozpočet TCO sami, počítejte tedy kromě nákupní ceny (leasingové splátky) i s placením za pojištění, servis, pneumatiky, dálniční známky... "Sledujte také to, na co vám auto slouží a jak dlouho sloužit bude," radí Jan Tejnor.

"Ale právě sčítání účetních položek je málo, je potřeba se pustit do úvahy, kolik mě u aut stojí administrativa, kolik utratím v servisech za zbytečnosti, na kolik si cením rizik spojených s provozem a hlavně, co umím udělat s penězi, když místo auta budu investovat do něčeho jiného," dodává filozofickou otázku. Třeba pro ty, kdo najezdí pět tisíc kilometrů za rok a bydlí ve městě je asi lacinější jezdit taxíkem.

Češi kupují víc, než na co mají

Cenové války mezi prodejci nových aut zdeformovaly situaci na trhu. Zákazníci si libují, mohou si dovolit víc než před lety. Dnes je totiž základní octavie levnější než před deseti lety fabie.

Jenže to má další efekt. Sice si můžeme dovolit lepší auto než to, kterému by naše ekonomická pozice odpovídala, jenže už si neuvědomíme, že za auto o kategorii výš bude třeba platit "o kategorii" výš v servisu.

Rodina naškudlí po spokojených letech s fabií na octavii, ale pak přijede po uplynutí záruky do servisu, kde autu naordinují servis a výměnu dílů za několik desítek tisíc. Hlavě rodiny se protočí panenky a aby mohla jezdit, musí jít pro půjčku...

Nejčtenější

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

Chorvatsko levné, nebo drahé? Záleží hlavně na tom, jak si to sami zařídíte

Premium

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Chorvatsko patří mezi nejvyhledávanější cíle českých turistů. Dovolená tam nemusí být drahá, jak se poslední roky říká. Zatímco ceny ubytování lze snížit mimo sezonu, na jídle se dá ušetřit kdykoli....

Levné tankování se může prodražit. Co zvažovat při výběru paliva?

Advertorial

Jistě jste takové dilema už zažili. Přijedete k čerpací stanici a na stojanu si můžete vybrat ze základních paliv a těch prémiových. Ta jsou logicky dražší, takže šetřílci je hned zavrhnou. Jenže v...

17. června 2025

Po 40 letech definitivní konec. Vyrobili poslední slavný motor Fiat FIRE

S nesmrtelnými motory se nejčastěji setkáváme v USA – slavné osmiválce HEMI nebo small-blocky si vysloužily status legend. Ale i Evropa má své trvalky. Mnohdy nenápadné, technicky skromnější, ale...

17. června 2025

Test českých autoškol odhalil významné nedostatky, některé vás řídit nenaučí

Premium

Chtěli mít svobodu, a tak se pustili do boje o řidičák. Získali ho, i když třeba ne hned. „Ještě nás však čeká hodně pilování,“ přiznávají čerství řidiči, že se v autoškole nenaučili vše, co na...

17. června 2025

Vosy měly rojení. Spanilá jízda majitelů italských skútrů probzučela Prahou

V Praze se o víkendu konal již třináctý ročník srazu příznivců legendárních italských skútrů značky Vespa, přezdívaných vosy. Do akce PragoVespa se zapojilo na čtyři sta strojů z tuzemska i...

17. června 2025

Chorvatsko levné, nebo drahé? Záleží hlavně na tom, jak si to sami zařídíte

Premium

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Chorvatsko patří mezi nejvyhledávanější cíle českých turistů. Dovolená tam nemusí být drahá, jak se poslední roky říká. Zatímco ceny ubytování lze snížit mimo sezonu, na jídle se dá ušetřit kdykoli....

17. června 2025

Potvrzeno: Šéf Renaultu opouští auta. Je to z frustrace z vývoje autoprůmyslu?

U Gucciho, Yves Saint Laurenta a superextravagantní značky Balenciaga se možná milovníci haute couture dočkají brzy retroéry. Vedení skupiny Kering sdružující luxusní módní značky má přebrat Luca de...

15. června 2025  22:39,  aktualizováno  16.6 19:39

Taigo v bazaru nemiňte. Prima volkswagen doputoval do Evropy z Brazílie

Premium

Móda „kupé-SUV“ začíná zaplavovat také evropský trh. Průkopník této kategorie BMW X6 se prodává už od roku 2008 a dnes snad žádný výrobce nemůže tento segment nechat bez povšimnutí. A to jak mezi...

16. června 2025

Projeli jsme nejrychlejší škodovku. Elektrický Elroq je na stovce za 5,4 sekundy

Škoda vypouští do prodeje sportovní verzi elektrického modelu Elroq pod označením RS, která dosahuje dosud největšího zrychlení ze všech sériových modelů značky. Z nuly na sto se Elroq RS rozjede za...

16. června 2025

I nová auta potřebují dolévat olej. Elektronika nedostatek neodhalí vždy včas

Současné takřka bezúdržbové vozy nevyžadují kromě pravidelného servisu téměř nic. Žádný řidič by však neměl zapomínat na základní úkony, mezi které patří také pravidelná kontrola oleje. I z nových...

16. června 2025

Výchova řidičů je tragická. Autoškoláci při výuce často ani nezařadí pětku

Absence jízdy po dálnici nebo za tmy. Žádná teorie v učebně, namísto toho hned s autem do provozu. Chybějící zdravověda. Ježdění stále ve stejné oblasti. Nedostatečný nácvik parkování. To zjistila...

16. června 2025

Jedna kapsle denně proti ženským obtížím, vyhrajte probiotika Her Biotic
Jedna kapsle denně proti ženským obtížím, vyhrajte probiotika Her Biotic

Nepohodlí v intimní oblasti dokáže pořádně znepříjemnit každodenní život. Her Biotic je přírodní doplněk stravy, který pečuje o ženské zdraví...

KVÍZ: Kdy se představila Škoda 1203, a jak se jmenuje nový model Zetoru?

V květnu jsme pro vás přichystali opět pořádnou dávku článků o automobilech a všem okolo nich. Byly to informace o novinkách, dění v autoprůmyslu, ale i testy, pohledy do historie a dění na...

vydáno 16. června 2025

Český truhlář postavil rekordní motorku ze 40 druhů dřeva. Topí součástkami

Truhlář Pavel Svoboda z Horní Cerekve na Pelhřimovsku představil v Pelhřimově svůj ručně vyřezávaný motocykl ČZ 250. Kus v přesných rozměrech původního stroje z roku 1938 je vyrobený ze 40 druhů...

15. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.