V době padajících prodejů přicházejí prodejci aut s lákadly pro ty, kdo chtějí jezdit, ale taky potřebují hotové peníze.
Cashback znají poučenější uživatelé platebních karet. Nakoupíte v samoobsluze na večeři a pokladní pak při placení kartou řeknete, ať vám ještě "přiúčtuje" pětistovku v hotovosti. Přijdete tak k hotovosti bez hledání bankomatu a peníze se strhnou z účtu společně s platbou za nákup.
Pojem cashback (libozvučný český název asi neexistuje) si teď vyložili po svém u Citroënu. Podle informací iDNES.cz odstartuje české zastoupení francouzské značky v pondělí květnovou kampaň, která je jeho vlastním vynálezem. "V prodeji aut se to v České republice zatím nikdy neobjevilo," komentuje František Neumann, obchodní ředitel českého zastoupení značky.
Při platbě v hotovosti se nic nemění, v ceníku zůstává kolonka "sleva", kterou dealer strhne z oficiální ceny. A pak je už jen na šikovnosti zákazníka, kolik si dále "vyhádá". U nákupu na splátky (Citroën tak v Česku prodává asi polovinu aut) ovšem nový květnový ceník žádnou slevu neuvádí.
Francouzská značka, která je známá tím, že v okamžiku uvedení dostává model do ceníku vždy slevu a která před patnácti lety přišla na český automobilový trh mezi prvními s "nulovým" leasingem (tehdy na dodávku C15), má teď minimálně do června místo slevy v ceníku osobních modelů kolonku "cashback".
Úvěr se pak počítá ze standardní ceníkové "nezlevněné" částky a podmínky jsou stejné jako u ostatních (akontace 0-50 procent, doba financování 3-6 let). Úsporu dostává zákazník v podobě peněz "na ruku". "Na účet zákazníka připíšeme po předání auta a zaplacení první splátky do třiceti dní částku," vysvětluje Neuman. Jsou to částky podobné původním slevám, tedy od nějakých 40 tisíc za nejmenší malinkou C1, až po čtyři sta tisíc u milionového rodinného obra C8.
Suma sumárum: po sečtení splátek, počáteční akontace, poplatku za zřízení úvěru a odečtení peněz, které dostal kupec "cashbackem", vyjde vše stejně nebo aspoň podobně jako dřív. Auto samozřejmě oproti platbě v hotovosti přeplatíte jako při každém nákupu na úvěr.
Na auto s cenovkou 422 tisíc při nákupu na úvěr s desetiprocentní akontací a dobou splácení 36 měsíců je úrok 6,38 procenta a RPSN 19 % a cashback je 110 tisíc. Celkem auto v konečném účtování vyjde na 372 tisíc. Při platbě za hotové je cena stejného auta 304 900 korun. "Uspořené peníze však má zákazník v hotovosti, na začátku," vysvětluje Neuman.
Když se netradiční novinka ujme, bude akce probíhat aspoň do konce léta. "Když to bude propadák, ukončíme ji v červnu," komentuje Neuman. Značka letos prodala zatím 1 748 aut. "To je osmiprocentní nárůst oproti loňsku. Trh ovšem spadl o 17 procent," popisuje Sebastien Vandelle, šéf českého zastoupení značky.
Zpětný leasing
Netradiční obchodní nabídky vymýšlejí i ostatní obchodníci s auty. Většinou to jsou různé formy úvěru. Například Renault nyní přes svůj úvěrový program nabízí na některé modely odložený začátek splácení nového auta o pět měsíců. Japonská značka Suzuki zase nabízí akci 50:50. Kdy při nákupu uhradí zákazník polovinu kupní ceny a po roce se rozhodne, zda zbytek splácet ještě jeden rok, anebo doplatit zbylou polovinu. V takovém případě je cena auta stejná jako v případě platby za hotové.
Automobilky většinou nabízejí vlastní financování, které jim šijí na míru banky, například u KIA Finance jsou to UniCredit a ČSOB. Citroën a Peugeot, které patří do koncernu PSA, mají vlastní společnost PSA Finance.
Velké autobazary třeba nabízejí takzvaný zpětný úvěr. Je to vlastně forma půjčky, ve které auto funguje jako zástava. Auto dovezete do bazaru, tam ho ocení a virtuálně vykoupí. Majiteli vozu vyplatí peníze a ten pak splácí půjčku ve splátkách. "Váš vůz v tu chvíli splácíte finanční společnosti, ale vy jej můžete po celou dobu splácení nadále používat," popisuje Filip Kučera, marketingový manažer autobazaru Auto ESA. "Podmínky se domlouvají individuálně s každým klientem, průměrné RPSN je 18 %," doplňuje.
Je to nabídka pro ty, kdo potřebují "rychlé peníze". Využívají ho však třeba i firmy, kterým tuto službu poskytují leasingové společnosti. "Zpětný leasing se osvědčil v době, kdy banky v podstatě zastavily poskytování podnikatelských úvěrů a firmy zoufale hledaly alternativní zdroje," uvádí česká pobočka společnosti LeasePlan, která je největším poskytovatelem operativního leasingu automobilů.
Prodej na splátky vázne
"Leasing klasický i prodej na splátky vázne, trendem současné doby je operativní leasing, který společnosti začínají nabízet na auta i malým živnostníkům a fyzickým osobám," popisuje Jan Malý z automobilové expertní skupiny společnosti PwC. Dosud se o operativním leasingu mluvilo jen v souvislosti s velkými firemními flotilami, leasingovky a prodejci aut ho chtějí nabízet i v malém.
"Operativní leasing je obdoba klasického leasingu až na výjimku, že po skončení smlouvy zůstane vozidlo majetkem leasingové společnosti. Díky tomu v leasingové splátce platíte pouze rozdíl mezi pořizovací a zůstatkovou hodnotou vozidla," vysvětluje Leaseplan. Takovou formu leasingu lze tedy chápat jako jakýsi dlouhodobý pronájem. Zákazník zaplatí pouze "spotřebovanou" (amortizovanou) část ceny vozu.
Další trend vidí Jan Malý v dlouhodobém pronájmu vozidel, který nabízejí některé autopůjčovny. Z dlouhodobého hlediska je podle Malého trendem budoucnosti sdílení aut (tzv. car sharing), který se začíná prosazovat v západní Evropě.