Prodejci aut nabízejí nové lákadlo, místo slevy peníze na ruku

  16:58
"Tři měsíce jsme to vymýšleli, konzultovali s právníky, odborníky na daně, úřady, pojišťovnami," popisuje František Neuman z českého zastoupení Citroënu specialitu, se kterou doufá, že naláká zákazníky do prodejen. Nové akci říkají "cashback".

Laciný Citroën C-Elysée je jeden z tahounů prodejů značky. | foto: autoblog.it

V době padajících prodejů přicházejí prodejci aut s lákadly pro ty, kdo chtějí jezdit, ale taky potřebují hotové peníze.

Cashback znají poučenější uživatelé platebních karet. Nakoupíte v samoobsluze na večeři a pokladní pak při placení kartou řeknete, ať vám ještě "přiúčtuje" pětistovku v hotovosti. Přijdete tak k hotovosti bez hledání bankomatu a peníze se strhnou z účtu společně s platbou za nákup.

Pojem cashback (libozvučný český název asi neexistuje) si teď vyložili po svém u Citroënu. Podle informací iDNES.cz odstartuje české zastoupení francouzské značky v pondělí květnovou kampaň, která je jeho vlastním vynálezem. "V prodeji aut se to v České republice zatím nikdy neobjevilo," komentuje František Neumann, obchodní ředitel českého zastoupení značky.

Při platbě v hotovosti se nic nemění, v ceníku zůstává kolonka "sleva", kterou dealer strhne z oficiální ceny. A pak je už jen na šikovnosti zákazníka, kolik si dále "vyhádá". U nákupu na splátky (Citroën tak v Česku prodává asi polovinu aut) ovšem nový květnový ceník žádnou slevu neuvádí.

Francouzská značka, která je známá tím, že v okamžiku uvedení dostává model do ceníku vždy slevu a která před patnácti lety přišla na český automobilový trh mezi prvními s "nulovým" leasingem (tehdy na dodávku C15), má teď minimálně do června místo slevy v ceníku osobních modelů kolonku "cashback".

Úvěr se pak počítá ze standardní ceníkové "nezlevněné" částky a podmínky jsou stejné jako u ostatních (akontace 0-50 procent, doba financování 3-6 let). Úsporu dostává zákazník v podobě peněz "na ruku". "Na účet zákazníka připíšeme po předání auta a zaplacení první splátky do třiceti dní částku," vysvětluje Neuman. Jsou to částky podobné původním slevám, tedy od nějakých 40 tisíc za nejmenší malinkou C1, až po čtyři sta tisíc u milionového rodinného obra C8.

Suma sumárum: po sečtení splátek, počáteční akontace, poplatku za zřízení úvěru a odečtení peněz, které dostal kupec "cashbackem", vyjde vše stejně nebo aspoň podobně jako dřív. Auto samozřejmě oproti platbě v hotovosti přeplatíte jako při každém nákupu na úvěr.

Na auto s cenovkou 422 tisíc při nákupu na úvěr s desetiprocentní akontací a dobou splácení 36 měsíců je úrok 6,38 procenta a RPSN 19 % a cashback je 110 tisíc. Celkem auto v konečném účtování vyjde na 372 tisíc. Při platbě za hotové je cena stejného auta 304 900 korun. "Uspořené peníze však má zákazník v hotovosti, na začátku," vysvětluje Neuman.

Když se netradiční novinka ujme, bude akce probíhat aspoň do konce léta. "Když to bude propadák, ukončíme ji v červnu," komentuje Neuman. Značka letos prodala zatím 1 748 aut. "To je osmiprocentní nárůst oproti loňsku. Trh ovšem spadl o 17 procent," popisuje Sebastien Vandelle, šéf českého zastoupení značky.

Zpětný leasing

Netradiční obchodní nabídky vymýšlejí i ostatní obchodníci s auty. Většinou to jsou různé formy úvěru. Například Renault nyní přes svůj úvěrový program nabízí na některé modely odložený začátek splácení nového auta o pět měsíců. Japonská značka Suzuki zase nabízí akci 50:50. Kdy při nákupu uhradí zákazník polovinu kupní ceny a po roce se rozhodne, zda zbytek splácet ještě jeden rok, anebo doplatit zbylou polovinu. V takovém případě je cena auta stejná jako v případě platby za hotové.

Automobilky většinou nabízejí vlastní financování, které jim šijí na míru banky, například u KIA Finance jsou to UniCredit a ČSOB. Citroën a Peugeot, které patří do koncernu PSA, mají vlastní společnost PSA Finance.

Velké autobazary třeba nabízejí takzvaný zpětný úvěr. Je to vlastně forma půjčky, ve které auto funguje jako zástava. Auto dovezete do bazaru, tam ho ocení a virtuálně vykoupí. Majiteli vozu vyplatí peníze a ten pak splácí půjčku ve splátkách. "Váš vůz v tu chvíli splácíte finanční společnosti, ale vy jej můžete po celou dobu splácení nadále používat," popisuje Filip Kučera, marketingový manažer autobazaru Auto ESA. "Podmínky se domlouvají individuálně s každým klientem, průměrné RPSN je 18 %," doplňuje.

Je to nabídka pro ty, kdo potřebují "rychlé peníze". Využívají ho však třeba i firmy, kterým tuto službu poskytují leasingové společnosti. "Zpětný leasing se osvědčil v době, kdy banky v podstatě zastavily poskytování podnikatelských úvěrů a firmy zoufale hledaly alternativní zdroje," uvádí česká pobočka společnosti LeasePlan, která je největším poskytovatelem operativního leasingu automobilů.

Prodej na splátky vázne

"Leasing klasický i prodej na splátky vázne, trendem současné doby je operativní leasing, který společnosti začínají nabízet na auta i malým živnostníkům a fyzickým osobám," popisuje Jan Malý z automobilové expertní skupiny společnosti PwC. Dosud se o operativním leasingu mluvilo jen v souvislosti s velkými firemními flotilami, leasingovky a prodejci aut ho chtějí nabízet i v malém.

"Operativní leasing je obdoba klasického leasingu až na výjimku, že po skončení smlouvy zůstane vozidlo majetkem leasingové společnosti. Díky tomu v leasingové splátce platíte pouze rozdíl mezi pořizovací a zůstatkovou hodnotou vozidla," vysvětluje Leaseplan. Takovou formu leasingu lze tedy chápat jako jakýsi dlouhodobý pronájem. Zákazník zaplatí pouze "spotřebovanou" (amortizovanou) část ceny vozu.

Další trend vidí Jan Malý v dlouhodobém pronájmu vozidel, který nabízejí některé autopůjčovny. Z dlouhodobého hlediska je podle Malého trendem budoucnosti sdílení aut (tzv. car sharing), který se začíná prosazovat v západní Evropě.

  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...