Středa 19. února 2020, svátek má Patrik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. února 2020 Patrik

Milá Angelo. Jak německé automobilky úspěšně lobbovaly za mírnější normy

  14:00aktualizováno  14:00
Německé automobilky podle magazínu Spiegel v minulosti úspěšně lobbovaly v nejvyšších patrech německé politiky za mírnější emisní nařízení. Dnes některé z nich tvrdí, že právě příliš laxní normy jsou jednou z příčin nynějších problémů.

Ilustrační snímek | foto: Kia Motors

Výrobci automobilů, kteří jsou ve spolkové republice považováni za páteř německého průmyslu, čelí v poslední době několika aférám. Vedle problému manipulací s emisemi dieselových motorů ze strany koncernu Volkswagen se nyní do popředí dostala i údajná dlouholetá kartelová ujednání německých automobilek Volkswagen, BMW, Daimler, Audi a Porsche.

Aktuální problémy se odrážejí i na přesvědčení velké většiny Němců, že by politici neměli brát na automobilový průmysl takové ohledy. V minulosti tomu podle Spiegelu často bylo jinak. Magazín připomíná úzké personální propojení mezi automobilovým průmyslem a nejvyššími patry politiky a poukazuje na snahy lobbistů politiky ovlivňovat.

Jako příklad uvádí dopis šéfa Sdružení automobilového průmyslu (VDA) Matthiase Wissmanna, který byl v letech 1993 až 1998 ministrem dopravy, německé kancléřce Angele Merkelové z května 2013. Wissmann v něm svou někdejší vládní kolegyni oslovuje „milá Angelo“ a žádá ji, aby v Bruselu zabránila přijetí „přehnaných“ návrhů Evropské komise týkajících se emisí CO2.

Lobbista Volkswagenu Michael Jansen, který dříve vedl stranickou kancelář Merkelové, zase v červenci 2015 na kancléřství napsal, že by v otázce kvality ovzduší a dieselů měly být v co nejširší míře zohledněny návrhy průmyslu.

Spiegel připomíná i snahy hlavního lobbisty Daimleru Eckarta von Klaedena, který byl dříve vysoce postaveným činitelem kancléřství. Von Klaeden v březnu 2015 usiloval o to, aby se Berlín postavil návrhu Evropské komise na testování emisí aut ve skutečném provozu.

V e-mailu svému bývalému kolegovi a šéfovi oddělení hospodářské politiky na kancléřství Von Klaeden psal, že návrh Evropské komise není možné přijmout. Jeho schválení by podle lobbisty mohlo mít enormní následky pro automobilový průmysl, pokud jde o budoucí využití dieselových motorů. Byl by proto vděčný, kdyby vláda svůj postoj ještě přehodnotila.

Na kancléřství se v této věci obrátil i šéf VDA Wissmann. Lobbisté podle Spiegelu požadovali odložení rozhodnutí o zavedení testů emisí ve skutečném provozu a také změkčení emisních limitů. Věci se ujal šéf kancléřství Peter Altmeier, jehož úředníci nakonec vypracovali stanovisko, v němž žádají ministerstva dopravy a životního prostředí, aby na jednání v Bruselu explicitně zmínila obavy vyslovené sdružením VDA a Daimlerem, a aby v dalších jednáních zohlednila i požadavek VDA na „realistický celkový koncept“. „Důsledek: Během 48 hodin změnila vláda svůj postoj,“ konstatuje Spiegel.

Auta zatím musí emisní normy splňovat jen při testech v laboratořích, a nikoliv ve skutečném provozu. Při něm však například drtivá většina dieselových vozů produkuje výrazně vyšší emise.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká...

Zdroj života. Elektrické SUV Škoda Enyaq si vypůjčilo jméno z irštiny

První škodovka postavená na modulární elektrifikované platformě MEB koncernu Volkswagen si vzala jméno z irského slova...

Projeli jsme se Hondou E. Městským autem pro mileniály se srdcem závodníka

Honda to s elektromobilitou myslí opravdu vážně. Do roku 2023 bude mít u všech svých modelů v nabídce i...

Belgie zakázala kouření v autě. V Itálii je pokuta až pět tisíc eur

V několika evropských státech již zákaz kouření ve vozidlech nějaký rok funguje. Mezi nové státy omezující kouření v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyfoťte svou garáž a vyhrajte k ní nová vrata

Někdo v ní prostě parkuje svůj vůz, případně kolo. Jiný si ji přetvoří v dílnu a autoservis, nebo do ní chodí prohlížet...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Praha diesely nezakáže, elektromobily však věčně zdarma parkovat nebudou

V Evropě přibývá měst, která chtějí zakázat starším dieselovým automobilům vjezd do některých částí. Praha takové...

VW dostane na Slovensku pobídky na výrobu součástek pro elektromobily

Slovenská vláda schválila pobídky za 5,04 milionu eur (téměř 126 milionů korun) slovenské divizi německé automobilky...

Čeští speditéři zkoušejí LNG. Kamion na něj dojede dál s nižšími emisemi

Zkapalněný zemní plyn je vhodný zejména pro těžkou nákladní dopravu. Auta nabízejí dojezd víc než tisíc kilometrů a...

Vyfoťte svou garáž a vyhrajte k ní nová vrata

Někdo v ní prostě parkuje svůj vůz, případně kolo. Jiný si ji přetvoří v dílnu a autoservis, nebo do ní chodí prohlížet...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz