Pondělí 26. října 2020, svátek má Erik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 26. října 2020 Erik

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná parkoviště po celé republice byla plná ojetých firemních aut, která měla účetně jinou hodnotu, než za jakou se dala prodat. Jaká je situace dnes? Dá se ještě pořídit auto na roční operativní leasing?
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Koláž - iDNES.cz

Pořídit si každý jeden až dva roky úplně nové auto na leasing nadchlo spoustu lidí. I automobilky a leasingové společnosti v tom viděly díru na trhu, kde se naskýtala příležitost nahnat nová čísla a zobchodovat víc aut než v minulém účetním období. Ale ukázalo se, že většina hráčů na trhu měla velmi špatný odhad, který způsobil vážné problémy některým automobilkám a podstatné části leasingových společností.

Ty musely odepsat desítky až stovky milionů korun, parkoviště se vyprázdnila a roční operativní leasing už téměř nikdo z velkých hráčů nenabízí. Pokud chcete auto na takto krátkou dobu, musíte si ho spíš pronajmout, což vyjde dráž.

Pokud se dnes podíváte do nabídky operativních leasingů, variant je proti situaci před jedním, dvěma lety podstatně méně. „V individuálních případech může Volkswagen Financial Services nabídnout financování již od dvanácti měsíců, ve srovnání s minulými roky jsme však zaznamenali pokles poptávky,“ tvrdí Erik Kaiser, vedoucí úseku remarketing & service managementu VWFS.

Je to spíš výjimka. „Aktuálně nenabízíme roční operativní leasingy,“ říká Lenka Vlčková z Arvalu. „ČSOB Leasing krátkodobé roční operativní leasingy nenabízí,“ přidává se Petr Neuvirth z této leasingové společnosti.

„Roční ani dvouleté pronájmy v tuto chvíli aktivně nenabízíme,“ vysvětluje podrobněji Martin Brix, generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika. 

„Důvod je jednoduchý ‒ z pohledu klientů dnes už opět vycházejí levněji tradiční tříleté nebo čtyřleté operativní leasingy. Trh se tak vrátil do normálu po odeznění vlny krátkých pronájmů, která byla vyvolána agresivní, ale dlouhodobě neudržitelnou cenovou politikou některých výrobců a leasingových společností. Na určitou dobu sice skokově vzrostl objem operativního leasingu, zejména v privátní sféře, zároveň však došlo k nežádoucímu výkyvu na sekundárním trhu s ojetými vozy, jenž byl zasycen zánovními auty, která jen obtížně hledala kupce. Boom krátkých leasingů je tedy za námi.“

Trend nabízet na krátkodobý pronájem auta soukromým osobám přenesla z firemní sféry před pěti lety ve velkém Škoda. Její program Škoda Bez Starostí pak inspiroval i ostatní značky nebo leasingové společnosti. 

„Od spuštění programu v roce 2014 byl zpočátku program fixně omezen v délce trvání dvou let, následně se prodloužil až na čtyři roky,“ uvádí pro iDNES.cz Vítek Pelc, mluvčí českého zastoupení značky.

Škoda program provozuje stále, nyní ovšem propaguje hlavně dlouhodobější varianty. Nejlevnější je čtyřletý nájem, nejlevnější model Fabia na čtyři roky je za 4 800 korun měsíčně, Octavia lehce přes osm tisíc. Při zkrácení nájmu na rok v obou případech ceny asi o tisícikorunu narostou. 

„V současnosti využívají klienti programu Škoda Bez Starostí nejvíce pronájem vozu na 36 měsíců,“ uvádí Pelc. „Jednoznačně nejoblíbenějším modelovou řadou je Škoda Fabia, na kterou připadá více než čtyřicet procent všech smluv, následovaná modely Rapid a Karoq. V těsném závěsu je naše nedávná novinka Scala, která by měla nahradit právě Rapid,“ vypočítává.

Pronájem místo leasingů

Zájem o roční leasingy byl z velké části uměle vyhnaný přehnaně atraktivními cenami splátek. Ale existuje část klientů především ve firemní sféře, která z různých důvodů chce auto na kratší dobu, než jsou tři roky. Leasingovky o ně logicky nechtějí přijít. Hromadně proto přešly k poněkud jinému produktu – staly se z nich autopůjčovny.

„Při provozování firemních flotil, na které se specializujeme, je občas nezbytné zajistit flexibilnější způsob mobility,“ vysvětluje Martin Brix z LeasePlanu. „Z tohoto důvodu klientům nabízíme produkt FlexiPlan ‒ pronájem vozu řádově na měsíce. Firmy jej vyhledávají v období sezonních prací, při realizaci jednorázových zakázek, ale třeba také pro zaměstnance, kteří čekají na nový vůz objednaný z výroby. V praxi to tedy obvykle vypadá tak, že firma využívá náš klasický tříletý nebo čtyřletý operativní leasing a v případě potřeby doplní flotilu pomocí FlexiPlanu.“ 

Arval zase nabízí produkt „Mid-Term Rental“, kde si klient může pronajmout auto na den až 24 měsíců. U ČSOB Leasing se tento typ služby jmenuje Autopůjčovna.

Pro zákazníka je jedno, jak se produkt jmenuje, prostě jezdí a platí měsíčně nějakou částku a na konci sjednaného období auto vrátí. Rozdíl je ve zmíněné částce. Jestliže u Arvalu zaplatíte za Ford Focus Combi splátku měsíčního operativního leasingu 5 999 Kč bez DPH při smlouvě na 48 měsíců, tak půjčit si Focus Combi od Arvalu vyjde při dvanáctiměsíční smlouvě na 11 491 Kč bez DPH měsíčně. To je ilustrační příklad, u stejné společnosti najdete i menší nebo větší rozdíly, podobně jako u ostatních. Jasné však je, že pořídit si auto na jeden rok je podstatně dražší než dřív.

Autoři:
  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Tragických nehod o stromy přibývá, přitom je mnoho soušek u silnic zbytečně

Pro více než dva a půl tisíce řidičů skončila v minulém roce jejich jízda nárazem do stromu u silnice. I když počty...

Slovenská továrna Volkswagenu zahájila výrobu Škody Karoq

Německá automobilka Volkswagen ve svém závodě na Slovensku zahájila v pátek výrobu sportovně-užitkového vozu (SUV)...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

VIDEO: Řídili jsme světový unikát BMW 1M3, auto poskládané z několika vozů

Jako o světovém unikátu hovoří Martin Příhoda o autě, které dal dohromady. Použil to nejlepší z BMW M3 a 1M, k tomu...

Hledáte zdravou svačinku? Sáhněte po kapsičce od Sunaru, která je komplet BIO včetně obalu
Hledáte zdravou svačinku? Sáhněte po kapsičce od Sunaru, která je komplet BIO včetně obalu

Když se řekne Sunar, co se vám jako první vybaví? Chutné sušené mléko? Není se čemu divit. Sunar a jeho kojenecká výživa tu je pro naše miminka už...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...