S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

aktualizováno 
Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná parkoviště po celé republice byla plná ojetých firemních aut, která měla účetně jinou hodnotu, než za jakou se dala prodat. Jaká je situace dnes? Dá se ještě pořídit auto na roční operativní leasing?
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Koláž - iDNES.cz

Pořídit si každý jeden až dva roky úplně nové auto na leasing nadchlo spoustu lidí. I automobilky a leasingové společnosti v tom viděly díru na trhu, kde se naskýtala příležitost nahnat nová čísla a zobchodovat víc aut než v minulém účetním období. Ale ukázalo se, že většina hráčů na trhu měla velmi špatný odhad, který způsobil vážné problémy některým automobilkám a podstatné části leasingových společností.

Ty musely odepsat desítky až stovky milionů korun, parkoviště se vyprázdnila a roční operativní leasing už téměř nikdo z velkých hráčů nenabízí. Pokud chcete auto na takto krátkou dobu, musíte si ho spíš pronajmout, což vyjde dráž.

Pokud se dnes podíváte do nabídky operativních leasingů, variant je proti situaci před jedním, dvěma lety podstatně méně. „V individuálních případech může Volkswagen Financial Services nabídnout financování již od dvanácti měsíců, ve srovnání s minulými roky jsme však zaznamenali pokles poptávky,“ tvrdí Erik Kaiser, vedoucí úseku remarketing & service managementu VWFS.

Je to spíš výjimka. „Aktuálně nenabízíme roční operativní leasingy,“ říká Lenka Vlčková z Arvalu. „ČSOB Leasing krátkodobé roční operativní leasingy nenabízí,“ přidává se Petr Neuvirth z této leasingové společnosti.

„Roční ani dvouleté pronájmy v tuto chvíli aktivně nenabízíme,“ vysvětluje podrobněji Martin Brix, generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika. 

„Důvod je jednoduchý ‒ z pohledu klientů dnes už opět vycházejí levněji tradiční tříleté nebo čtyřleté operativní leasingy. Trh se tak vrátil do normálu po odeznění vlny krátkých pronájmů, která byla vyvolána agresivní, ale dlouhodobě neudržitelnou cenovou politikou některých výrobců a leasingových společností. Na určitou dobu sice skokově vzrostl objem operativního leasingu, zejména v privátní sféře, zároveň však došlo k nežádoucímu výkyvu na sekundárním trhu s ojetými vozy, jenž byl zasycen zánovními auty, která jen obtížně hledala kupce. Boom krátkých leasingů je tedy za námi.“

Trend nabízet na krátkodobý pronájem auta soukromým osobám přenesla z firemní sféry před pěti lety ve velkém Škoda. Její program Škoda Bez Starostí pak inspiroval i ostatní značky nebo leasingové společnosti. 

„Od spuštění programu v roce 2014 byl zpočátku program fixně omezen v délce trvání dvou let, následně se prodloužil až na čtyři roky,“ uvádí pro iDNES.cz Vítek Pelc, mluvčí českého zastoupení značky.

Škoda program provozuje stále, nyní ovšem propaguje hlavně dlouhodobější varianty. Nejlevnější je čtyřletý nájem, nejlevnější model Fabia na čtyři roky je za 4 800 korun měsíčně, Octavia lehce přes osm tisíc. Při zkrácení nájmu na rok v obou případech ceny asi o tisícikorunu narostou. 

„V současnosti využívají klienti programu Škoda Bez Starostí nejvíce pronájem vozu na 36 měsíců,“ uvádí Pelc. „Jednoznačně nejoblíbenějším modelovou řadou je Škoda Fabia, na kterou připadá více než čtyřicet procent všech smluv, následovaná modely Rapid a Karoq. V těsném závěsu je naše nedávná novinka Scala, která by měla nahradit právě Rapid,“ vypočítává.

Pronájem místo leasingů

Zájem o roční leasingy byl z velké části uměle vyhnaný přehnaně atraktivními cenami splátek. Ale existuje část klientů především ve firemní sféře, která z různých důvodů chce auto na kratší dobu, než jsou tři roky. Leasingovky o ně logicky nechtějí přijít. Hromadně proto přešly k poněkud jinému produktu – staly se z nich autopůjčovny.

„Při provozování firemních flotil, na které se specializujeme, je občas nezbytné zajistit flexibilnější způsob mobility,“ vysvětluje Martin Brix z LeasePlanu. „Z tohoto důvodu klientům nabízíme produkt FlexiPlan ‒ pronájem vozu řádově na měsíce. Firmy jej vyhledávají v období sezonních prací, při realizaci jednorázových zakázek, ale třeba také pro zaměstnance, kteří čekají na nový vůz objednaný z výroby. V praxi to tedy obvykle vypadá tak, že firma využívá náš klasický tříletý nebo čtyřletý operativní leasing a v případě potřeby doplní flotilu pomocí FlexiPlanu.“ 

Arval zase nabízí produkt „Mid-Term Rental“, kde si klient může pronajmout auto na den až 24 měsíců. U ČSOB Leasing se tento typ služby jmenuje Autopůjčovna.

Pro zákazníka je jedno, jak se produkt jmenuje, prostě jezdí a platí měsíčně nějakou částku a na konci sjednaného období auto vrátí. Rozdíl je ve zmíněné částce. Jestliže u Arvalu zaplatíte za Ford Focus Combi splátku měsíčního operativního leasingu 5 999 Kč bez DPH při smlouvě na 48 měsíců, tak půjčit si Focus Combi od Arvalu vyjde při dvanáctiměsíční smlouvě na 11 491 Kč bez DPH měsíčně. To je ilustrační příklad, u stejné společnosti najdete i menší nebo větší rozdíly, podobně jako u ostatních. Jasné však je, že pořídit si auto na jeden rok je podstatně dražší než dřív.

Autoři:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

První oficiální obrázky nové Škody Octavie. Premiéra bude v listopadu v Praze

Nová generace Škody Octavia bude vypadat více jako kupé. "Bude mít podlouhlou, plynulou siluetu a výrazné přední i...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Levný mladý veterán jako investice: šance na zisk je u neúspěšných modelů

Skvělou investiční příležitostí nemusejí být jen veterány, ale i novější vozy, takzvané youngtimery. Jak rozeznat...

Dyson zrušil projekt elektroauta. Zvládne je každý a nedá se na nich vydělat

Známý výrobce vysavačů, vysoušečů vlasů i rukou a čističek vzduchu Dyson měl plány na vlastní elektromobil. Ty ale...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz