Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná parkoviště po celé republice byla plná ojetých firemních aut, která měla účetně jinou hodnotu, než za jakou se dala prodat. Jaká je situace dnes? Dá se ještě pořídit auto na roční operativní leasing?
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Koláž - iDNES.cz

Pořídit si každý jeden až dva roky úplně nové auto na leasing nadchlo spoustu lidí. I automobilky a leasingové společnosti v tom viděly díru na trhu, kde se naskýtala příležitost nahnat nová čísla a zobchodovat víc aut než v minulém účetním období. Ale ukázalo se, že většina hráčů na trhu měla velmi špatný odhad, který způsobil vážné problémy některým automobilkám a podstatné části leasingových společností.

Ty musely odepsat desítky až stovky milionů korun, parkoviště se vyprázdnila a roční operativní leasing už téměř nikdo z velkých hráčů nenabízí. Pokud chcete auto na takto krátkou dobu, musíte si ho spíš pronajmout, což vyjde dráž.

Pokud se dnes podíváte do nabídky operativních leasingů, variant je proti situaci před jedním, dvěma lety podstatně méně. „V individuálních případech může Volkswagen Financial Services nabídnout financování již od dvanácti měsíců, ve srovnání s minulými roky jsme však zaznamenali pokles poptávky,“ tvrdí Erik Kaiser, vedoucí úseku remarketing & service managementu VWFS.

Je to spíš výjimka. „Aktuálně nenabízíme roční operativní leasingy,“ říká Lenka Vlčková z Arvalu. „ČSOB Leasing krátkodobé roční operativní leasingy nenabízí,“ přidává se Petr Neuvirth z této leasingové společnosti.

„Roční ani dvouleté pronájmy v tuto chvíli aktivně nenabízíme,“ vysvětluje podrobněji Martin Brix, generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika. 

„Důvod je jednoduchý ‒ z pohledu klientů dnes už opět vycházejí levněji tradiční tříleté nebo čtyřleté operativní leasingy. Trh se tak vrátil do normálu po odeznění vlny krátkých pronájmů, která byla vyvolána agresivní, ale dlouhodobě neudržitelnou cenovou politikou některých výrobců a leasingových společností. Na určitou dobu sice skokově vzrostl objem operativního leasingu, zejména v privátní sféře, zároveň však došlo k nežádoucímu výkyvu na sekundárním trhu s ojetými vozy, jenž byl zasycen zánovními auty, která jen obtížně hledala kupce. Boom krátkých leasingů je tedy za námi.“

Trend nabízet na krátkodobý pronájem auta soukromým osobám přenesla z firemní sféry před pěti lety ve velkém Škoda. Její program Škoda Bez Starostí pak inspiroval i ostatní značky nebo leasingové společnosti. 

„Od spuštění programu v roce 2014 byl zpočátku program fixně omezen v délce trvání dvou let, následně se prodloužil až na čtyři roky,“ uvádí pro iDNES.cz Vítek Pelc, mluvčí českého zastoupení značky.

Škoda program provozuje stále, nyní ovšem propaguje hlavně dlouhodobější varianty. Nejlevnější je čtyřletý nájem, nejlevnější model Fabia na čtyři roky je za 4 800 korun měsíčně, Octavia lehce přes osm tisíc. Při zkrácení nájmu na rok v obou případech ceny asi o tisícikorunu narostou. 

„V současnosti využívají klienti programu Škoda Bez Starostí nejvíce pronájem vozu na 36 měsíců,“ uvádí Pelc. „Jednoznačně nejoblíbenějším modelovou řadou je Škoda Fabia, na kterou připadá více než čtyřicet procent všech smluv, následovaná modely Rapid a Karoq. V těsném závěsu je naše nedávná novinka Scala, která by měla nahradit právě Rapid,“ vypočítává.

Pronájem místo leasingů

Zájem o roční leasingy byl z velké části uměle vyhnaný přehnaně atraktivními cenami splátek. Ale existuje část klientů především ve firemní sféře, která z různých důvodů chce auto na kratší dobu, než jsou tři roky. Leasingovky o ně logicky nechtějí přijít. Hromadně proto přešly k poněkud jinému produktu – staly se z nich autopůjčovny.

„Při provozování firemních flotil, na které se specializujeme, je občas nezbytné zajistit flexibilnější způsob mobility,“ vysvětluje Martin Brix z LeasePlanu. „Z tohoto důvodu klientům nabízíme produkt FlexiPlan ‒ pronájem vozu řádově na měsíce. Firmy jej vyhledávají v období sezonních prací, při realizaci jednorázových zakázek, ale třeba také pro zaměstnance, kteří čekají na nový vůz objednaný z výroby. V praxi to tedy obvykle vypadá tak, že firma využívá náš klasický tříletý nebo čtyřletý operativní leasing a v případě potřeby doplní flotilu pomocí FlexiPlanu.“ 

Arval zase nabízí produkt „Mid-Term Rental“, kde si klient může pronajmout auto na den až 24 měsíců. U ČSOB Leasing se tento typ služby jmenuje Autopůjčovna.

Pro zákazníka je jedno, jak se produkt jmenuje, prostě jezdí a platí měsíčně nějakou částku a na konci sjednaného období auto vrátí. Rozdíl je ve zmíněné částce. Jestliže u Arvalu zaplatíte za Ford Focus Combi splátku měsíčního operativního leasingu 5 999 Kč bez DPH při smlouvě na 48 měsíců, tak půjčit si Focus Combi od Arvalu vyjde při dvanáctiměsíční smlouvě na 11 491 Kč bez DPH měsíčně. To je ilustrační příklad, u stejné společnosti najdete i menší nebo větší rozdíly, podobně jako u ostatních. Jasné však je, že pořídit si auto na jeden rok je podstatně dražší než dřív.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...