Úterý 24. listopadu 2020, svátek má Emílie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 24. listopadu 2020 Emílie

Nová šance pro automobilky: vydělávat na mladých ojetinách

aktualizováno  12:47
Stáří českého automobilového parku je notoricky známé. Patnáct let a víc. Samotné automobilky už tuší, že víc nových aut při aktuální kupní síle Čechů a situaci na trhu neudají. Takže se začaly tlačit do prodeje vlastních ojetých vozů.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Drahoslav RamíkČTK

To jsou reálně prodaná auta. Taková, která s velkou pravděpodobností zůstanou v Česku (tedy neodjedou v rámci reexportů do zahraničí), neschovají se ve vysokoobrátkových firemních flotilách, které často také putují do zahraničí a mohly by tak pomoci omladit český vozový park.

V Česku se ročně prodá přes čtvrt milionu nových aut, ojetých ovšem třikrát tolik. Automobilky a jejich importéři si tedy uvědomili obrovskou příležitost, kterou takový trh nabízí. Programy prodeje mladých ojetin mají mnoho značek velmi komplexně zpracovaných na celoevropské úrovni napříč kategoriemi, od prémiového Volva po objemový Hyundai. Různé programy mají strukturovanou nabídku podle stáří a nájezdu a různě dlouhé záruční lhůty a nabídku doplňkových služeb. Jiné automobilky tuto část trhu zcela vypouštějí a nechávají prostor pro aktivitu svým dealerům. Sami provozovatelé obecných autobazarů se dlouhé roky podle jednoho z nich dlouhé roky „modlili“, aby si značky neuvědomily potenciál této části trhu. Zdá se, že tato chvíle teď nastala.

„V posledních přibližně dvou letech sledujeme, že se na programy zánovních ojetin automobilky výrazně zaměřují. Spousta z nich to obzvláště ve střední Evropě vnímá jako velkou příležitost a platí to i o českém trhu,“ komentuje Petr Knap z poradenské společnosti EY. Automobilky tak podle Knapa chtějí zachovat růst prodejů, který zažívaly v posledních letech. „V kategorii těchto mladých ojetin do nějakých tří let stáří je velký potenciál. I proto, že mohou oslovit skupinu zákazníků, která chce kvalitní ojetiny s jasným původem a také profesionální jednání,“ uzavírá expert na automobilový trh z EY.

„Takové ojetiny jsou rozhodně zajímavé, prověřené a se zárukou. Problematická je ovšem jejich dostupnost, je o ně zájem, takže je třeba mít podchycené flotily, ze které se takové vozy dají stahovat,“ komentuje pro iDNES.cz Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů (SDA). Ten strukturu dovozu a prodejů ojetin nezkoumá. „U ojetin nezjišťujeme, jakou cestou se dostala do provozu a ani to z registru nejde zjistit,“ dodává s tím, že SDA toto téma aktuálně neřeší.

„V dnešním konkurenčním prostředí je důležité, aby každý autorizovaný dealer využíval co nejvíce zdrojů vozidel. Základem každého byznysu s ojetými vozy je tvorba vlastních ojetých aut z řady předváděcích vozidel a především pak výkup od stávajících zákazníků BMW. Za zmínku jistě stojí i využití interních zdrojů BMW – flotila vozů využívána na českém, německém a rakouském zastoupení BMW – služební vozidla manažerů, auta využívaná pro marketingové účely a podobně,“ upřesňuje David Haidinger z českého zastoupení německé značky, která dlouhodobě s prodejem značkových ojetin pracuje. Významným zdrojem jsou právě flotily aut na operativní leasing, které putují napříč Evropou.

Vzorem, který možná inspiruje i ostatní, bude program program certifikovaných ojetých vozů Emil Frey Select. Švýcarská skupina, která patří k největším distributorům aut v Evropě a získala na českém trhu významnou roli převzetím importérů značek skupina PSA (Citroen, Peugeot, DS, Opel), v loňském roce rozjela ve velkém prodej mladých ojetin. „Program se skládá ze tří částí: velkoobchodní prodej, nový inzertní portál prodeje ojetých vozidel a maloobchodní část provozovaná vlastní prodejní sítí nebo franšízovými partnery s definovanými normami a standardy pro prodej ojetých aut,“ popisuje Radka Matthey, mluvčí značky Peugeot na českém trhu. „Skupina Emil Frey zvolila Českou republiku jako pilotní zemi. Cílem projektu je výrazně posunout dosavadní standardy nabízené zákazníkům ojetých vozů, nabídnout komplex služeb zdaleka převyšující aktuální úroveň trhu a díky tomu se prosadit na trhu ojetých vozů v České republice a následně i v dalších evropských zemích,“ uvádí Matthey. Od března do prosince loňského roku takto prodali 3411 vozů. „Převážnou část z nich tvořily automobily se stářím do jednoho roku,“ uvádí Zdeněk Fořt, ředitel divize ojetých aut skupiny Emil Frey v ČR. „Našim záměrem je prodat do roku 2020 na českém trhu 20 000 ojetých automobilů a vybudovat rozsáhlou síť prodejních míst po celé ČR.“

To všechno znamená konkurenci pro zavedené prodejce ojetých aut. „Dle našeho názoru se importér zaměřený na prodej nových aut jedné značky nemůže plně věnovat prodeji ojetých aut, vždy je to pro něj jen doplňková aktivita. Je to přeci jen trochu jiná disciplína spojená s řadou rizik, to víme z dlouholeté vlastní zkušenosti. Zákazník má navíc omezené možnosti volby, vybírá z limitované nabídky aut jedné konkrétní značky,“ namítá provozní ředitel sítě mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO Petr Vaněček. „Dle našich analýz je také cenová hladina ojetin u importérů vyšší než ve standardní nabídce autobazarů. Zákazníci se také obejdou bez ’značkových’ služeb autorizovaných prodejců a vyžadují jiné služby, například rozmanité možnosti financování,“ komentuje Vaněček.

„Značkové programy prodeje ojetých vozidel mají samozřejmě na trhu ojetin své místo. Nabízejí však většinou auta ve vyšší cenové kategorii a celkově cílí na trochu jinou klientelu než ostatní prodejci ojetých vozidel,“ všímá si Pavel Foltýn z Auto ESA. Také on poukazuje na to, že tyto programy se soustředí převážně na vlastní modelovou produkci, zatímco klasické bazary mají v nabídce většinou mnohem širší portfolio značek a modelů. „Co se týká nabízených služeb, garancí a záruk – ty jsou u velkých certifikovaných autobazarů v podstatě totožné,“ dodává Foltýn.

Vyhnout se ztrátě hodnoty v prvním roce

Jedničkou mezi certifikovanými programy prodeje zánovních vozů zastřešené automobilkami nebo jejich importéry je v Česku koncern Volkswagen. Program Škoda Plus drží 55% podíl, program Das WeltAuto pro další značky německého koncernu má 24 %, dohromady zaujímají téměř 80 % trhu. V loňském roce Škoda v Česku prodala více než 50 000 ročních, zánovních a ojetých automobilů (pro srovnání: v roce 2018 registrovala Škoda v ČR celkem 84 172 nových vozů). „Za první čtyři měsíce letošního roku zaznamenáváme v porovnání s loňskem další, více než dvacetiprocentní nárůst prodejů,“ uvádí Vítek Pelc, mluvčí českého zastoupení Škody. „Výhledově bychom se rádi pohybovali na hranici 100 000 vozů prodaných během kalendářního roku prostřednictvím tohoto programu, respektive bychom se rádi přiblížili metě 10 % objemu celkových prodejů ojetin v ČR,“ dodává.

„Zákazníci v současné době nejvíce preferují kategorii ročních vozů, která nabízí automobily přímo od výrobce, které byly v provozu jako referentské. Každý rok jich v programu přibude přibližně 3 500.“ V současné době je v nabídce téměř 6 000 tisíc škodovek, průměrná cena prodaného ojetého vozu je 260 tisíc korun, to asi o deset procent přesahuje průměrnou cenu ojetých aut uváděné autobazary. Přibližně každý pátý zákazník podle Pelce volí značkové financování nabízené automobilkou. „Zákazníci jsou jak z řad fyzických osob, autoškol, tak ze strany živnostníků i menších a středních firem, které požadují doplnit do svých flotil rychle 1-2 vozy se zárukou a prověřenou historií,“ uzavírá mluvčí Škody.

„V síti Das WeltAuto se v roce 2018 prodalo téměř 20 000 ojetých vozů, což představovalo více než pětiprocentní nárůst oproti roku 2017. Pro srovnání: nových vozů bylo importérem Porsche Česká republika zákazníkům dodáno bezmála 45 tisíc,“ uvádí Martin Březina, vedoucí divize Das WeltAuto. „Nejoblíbenější jsou vozy z kategorie 200 000 až 400 000 Kč a poptávka po konkrétních modelech kopíruje celkový trh, tedy vedou značky Škoda a Volkswagen.“ 

„Trh vykazuje i nadále mírně rostoucí tendenci, ale stále složitějším se stává hledání nových zdrojů atraktivních ojetých vozů. Dá se proto očekávat zvyšování cen ojetých vozů, a to i vzhledem k růstu cen na trhu vozů nových,“ doplňuje Březina z Das Welt Auto. Každý z dealerů působících pod touto značkou si zdroje ojetých vozů zajišťuje samostatně. „Na vzestupu je i využívání zahraničních aukcí ojetých vozů koncernu Volkswagen a partnerské společnosti pro financování vozů Volkswagen Financial Services,“ uvádí šéf Das WeltAuto.

Dlouhodobě velmi intenzivně pracuje s nabídkou mladých ojetin český importér BMW. „Program značkového prodej ojetých BMW existuje v celé Evropě, avšak v rámci jednotlivých regionů existují určitá specifika,“ uvádí David Haidinger. „V nabídce autorizovaných dealerů BMW je obvykle mezi 700 a 800 vozidly.“ Za minulý rok se v České republice z „ojetinového“ programu BMW prodalo 1310 vozů (pro srovnání: nových BMW se v ČR prodalo 4906). „Pokud se podíváme směrem na západní Evropu, běžně můžeme hovořit o poměru 1 ku 1, v některých zemích dokonce 2 ku 1 ve prospěch ojetých aut. Nicméně v České republice trh s ojetými vozy dlouhodobě a konstantně roste. Dle posledních prognóz by měl počet prodaných vozů BMW Premium Selection v tomto roce opět stoupat a překročit tak hranici 1400,“ uvádí Haidinger.

Experti na automobilový trh se shodují, že obecně platí pravidlo, že k největšímu poklesu ceny automobilu dochází v prvním roce užívání. „Cena pak klesá dále s časem a počtem najetých km, avšak tempo poklesu se neustále snižuje. Velmi významným faktorem je také vývoj trhu nejen ojetých automobilů, ale také automobilů nových. Pokud člověk vývoj cen sleduje, může dnes narazit na zajímavé vozy s minimálním stářím a nájezdem, kde pokles ceny přesahuje i hranici 20 %,“ uzavírá David Haidinger.

  • Nejčtenější

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro...

Nejextrémnější crashtest Volva: Z 30 metrů na čumák kvůli zlaté hodině

Automobilka Volvo, proslavená pasivní bezpečností svých vozů, uskutečnila vůbec nejextrémnější nárazový test ve své...

Při předjíždění pozor na přehlédnuté značky. S výmluvou v Česku neuspějete

Celkem častá situace: předjíždíte nákladní auto nebo kamion, nevidíte značku, kterou návěs zastíní, a dopustíte se...

Němci ohlásili šrotovné na náklaďáky, jež nejsou, a dodávky, co nic neujedou

Německo vyčlení tři miliardy eur (zhruba 80 miliard Kč) na podporu vývoje a výroby automobilů šetrných k životnímu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sběratelské propadáky. Které modely nepotvrdily svůj investiční potenciál

Premium Automobilky často přicházejí s různými limitovanými edicemi, omezenými sériemi či speciálními modely s výrazně vyšší...

Proč je Eva Burešová tak hubená? Promluvit ji donutila Prachařová s anorexií

Premium Herečka Eva Burešová (27) se zastala Mariany Prachařové (26), která přiznala anorexii. Hvězda Slunečné je ale sama kost...

Měli lepší stroje Sověti, nebo Američané? O jednom neobyčejném souboji

Premium Když autu dojde palivo těsně před čerpací stanicí, můžete ho k ní dotlačit. Ale co dělat, když se totéž stane letadlu...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Malý velký muž F1. Bernie Ecclestone byl vždy o pár tahů napřed

Premium Bernieho Ecclestona řada z vás zná jako velkého šéfa F1. Jak ale ke svému obrovskému vlivu přišel, kudy vedly jeho...

Autofotka týdne: Záporožec, lidový automobil Ukrajinců, vyjel před 60 lety

Záporožec, jehož výroba byla zahájena před 60 lety 25. října 1960, vznikl v tehdejším SSSR. Vyvinuli ho v Moskvě, ale...

Poslední malé Mini vyrobili před dvaceti lety

Mini, jednoduchý vůz s výbornými jízdními vlastnostmi a nadčasovým designem, který se zařadil mezi ikony automobilového...

Český automobilový světoběžník měl zážitků na čtyři životy

Premium Úspěšný obchodník, závodník, vynálezce… Než Jaroslav Juhan před devíti lety v nedožitých devadesáti zemřel, stihl toho...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Svatební cesta byla fiasko, vztah zachránila Milešovka, tvrdí novomanželé

Poslední dvojicí, kterou dala dohromady věda pomocí testů připravenosti na vztah, atraktivity vzhledové i čichové a...

Dědička pivovaru Guinness je po smrti, zemřela na následky smolné nehody

V pouhých devatenácti letech zemřela dědička světoznámého irského pivovaru Guinness Honor Ulothová. Vnučka...

Fronty ještě přijdou, vláda zapomněla na rodiče s dětmi, tvrdí prodejci

Od rána obchodníci poprvé povinně počítají zákazníky, aby měl každý pro sebe 15 metrů čtverečních v přepočtu na plochu...

Vyšel seznam nejpoužívanějších hesel. Pokud tam najdete své, změňte ho

Uživatelé stále používají velmi jednoduchá hesla. Přitom platí, že pokud si ho snadno zapamatujete, je s největší...