Sobota 9. prosince 2023, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 9. prosince 2023 Vratislav

Japonské automobilky v Evropě zůstanou, ale s omezenou nabídkou

S výjimkou Toyoty nedosahují japonské automobilky na starém kontinentu takových prodejů jako evropské značky. Spolu s dramaticky se zpřísňujícími emisními předpisy, jejichž splnění vynucuje vysoké investice, řada z nich stojí před rozhodnutím, zda zůstat, nebo se z Evropy stáhnout. Nejspíš nezmizí úplně, ale dá se čekat omezení nabídky.
Elektrický crossover Nissan Ariya

Elektrický crossover Nissan Ariya | foto: Nissan

Japonsko je zemí s největším počtem automobilek. Evropa je pro ně těžké místo k podnikání. Některé modely sem musí dovážet z velké dálky, preference zákazníků jsou trochu jiné než v domovské zemi nebo USA a prodeje proto nejsou vysoké. Pro mnohé značky je přítomnost na starém kontinentu spíš věcí prestiže než zisku. Často je k Evropě poutá i to, že tu mají výrobní závody nebo vývojová centra.

Teď čelí dalším výzvám. „Od regulace emisí až po tlak na prémiový segment a ceny domácí konkurence stojí japonské značky před scénářem noční můry, pokud jde o otázku životaschopné ziskovosti v Evropě,“ komentuje Sammy Chan, hlavní analytik společnosti LMC Automotive. 

„S tak přísnými cíli v oblasti CO2 v Evropě je v příštím desetiletí zapotřebí dlouhodobá strategie pro bateriově-elektrická vozidla,“ dodává s tím, že například Mazda, Suzuki nebo Subaru aktuálně nemají podrobně specifikované své strategie na poli elektrifikace nabídky. Japonci se proto musí rozhodnout, jestli se jim vyplatí v Evropě zůstat. Všechny nejspíš zůstanou, ale s částečně omezenou nabídkou.

Méně modelů

Nejdříve se v této souvislosti začalo mluvit o Mitsubishi. Značka dokončí životní cyklus svých stávajících modelů a poté se soustředí na ziskový region jihovýchodní Asie (podrobnosti čtěte zde). Neznamená to odchod značky, jak vysvětluje Marek Vodička, PR manažer českého zastoupení: „Přítomnost značky Mitsubishi na trhu normálně pokračuje, stejně tak jako prodeje všech nyní nabízených modelů. Navíc, přibližně v dubnu bude na trh uveden nový Eclipse Cross PHEV. U modelů, které nebudou do budoucna splňovat přísné emisní limity, bude pochopitelně probíhat doprodej, ale to je standardní životní cyklus modelu, který se dávno očekával.“ 

Na mimoevropských trzích je nabídka modelů mnohem širší – například SUV Pajero, XPander, sedany Lancer, Attrage nebo modely i-MieV, Delica a eK. Ne, že by se nabídka japonských značek pro různé trhy nelišila už delší dobu, příklad Mitsubishi spíš jen ilustruje, o jak velký rozdíl jde a do budoucna to nebude lepší, spíš naopak.

Podobné je to u Nissanu. Globálně má Nissan v nabídce 34 modelů, a to bez užitkových vozidel. V Česku jich je osm. Nissan, který dlouhodobě bojoval s Toyotou o pozici japonské značky číslo jedna v Evropě, tento boj v posledních letech prohrává. Jeho prodeje jsou proti Toyotě zhruba poloviční. Nedávno se objevily informace o transformaci dealerské sítě a opuštění trhů východní Evropy. 

Grand Automotive Central Europe, importér značky Nissan v ČR, SR a Maďarsku sice nechce pravdivost těchto informací komentovat, ale ústy Petra Buriána říká: „Rozhodnutí o transformaci v námi zastoupeném regionu bylo učiněno již v roce 2019. Od té doby jsme na trh uvedli několik nových služeb, např. desetiletou záruku, podporu pro zákazníky formou služby Hello Nissan a další. Zároveň jsme od začátku působení v regionu otevřeli několik nových dealerství a servisních míst Nissan a do budoucna plánujeme otevírat další. Společnost Nissan je i nadále odhodlána vyrábět své vozy v Evropě. Nissan významně investoval do britské továrny v Sunderlandu ve spojení s uvedením nové generace crossoveru Qashqai, který je určen pro Evropu a na našem trhu se začne prodávat v letošním roce.“ 

Delší dobu je také potvrzeno uvedení elektrického crossoveru Aryia na evropské trhy.

Novinky přijdou

Subaru kvůli emisím loni v Evropě ukončilo prodej motorů 2.0i 110 kW/150k a 2.0R 147 kW/200k. Protože šlo o jediné motorizace pro modely Levorg a BRZ, znamená to i přerušení jejich dovozu s nejistým pokračováním. 

„Nemáme ale žádné aktuální informace o tom, že by se značka Subaru měla stáhnout ze svých evropských aktivit, zástupci výrobce Subaru nám deklarují velký zájem o prestiž evropského trhu,“ říká jménem českého zastoupení Zdeněk Zikmund. 

„Obnova produktové nabídky je plánovanou reakcí na situaci kolem nastavení přísnějších emisních norem a balanc obchodního potenciálu celé značky. Samozřejmě, v dnešní turbulentní době se vše může rychle změnit, ale s čistým svědomím mohu prohlásit, že podobné zprávy v souvislosti se Subaru aktuálně považuji za neopodstatněné spekulace.“ 

Subaru letos chystá nový online katalog náhradních dílů, který je už používán na americkém kontinentu, v květnu se čeká příjezd nové generace modelu Outback. Pro roky 2021 a 2022 byla také dovozcům představena rozvojová produktová strategie pro Evropu, počítající s příjezdem plně bateriového elektromobilu v příštím roce, jmenovat se bude Evoltis.

Omezení svých aktivit oznámila Honda. Konkrétně uzavře dvě továrny, v Británii a Turecku (čtěte zde), nově uvedla, že v roce 2022 ukončí prodej aut v Rusku. „Jedná se čistě o záležitost související s automobilovou obchodní stránkou věci v Rusku. Evropský byznys zůstává nedotknut,“ řekl iDNES.cz mluvčí pro český trh Petr Hubáček. 

Suzuki kvůli emisím muselo stáhnout z nabídky povedený model Jimny, vrátí ho v podobě verze N1. Že se z Evropy zatím stahovat nechce, dokládá plánem uvedení několika nových modelů včetně plug-in hybridu Across a řady nových mild-hybridních motorů.

Těží z toho Toyota. Nejen, že její prodeje stoupají, navíc začala kooperovat kvůli emisím s několika dalšími japonskými značkami. Například Suzuki začne prodávat pod svou značkou upravené modely Toyoty – konkrétně plug-in hybrid Toyota RAV4 (Across) a Corolla Touring Sports hybrid (Swace), čtěte více

Budoucí Mazda 2 zase bude vycházet z hybridní Toyoty Yaris. Se značkami Suzuki, Mazda a Subaru vyvíjí Toyota společnou elektrickou platformu e-TNGA.

Autoři:
  • Nejčtenější

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

7. prosince 2023

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada...

Sázka na elektromobilitu je v podání newyorských silničářů fiasko

7. prosince 2023

Vtípky na účet nejmenších lidí planety, silničářů, se znovu připomínají. Tentokrát z New Yorku....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test parkování v obchoďácích. Vánoční boj o auto bez škrábanců začíná

7. prosince 2023

Premium Tři a půl metru dlouhé a třeba taky jen 206 centimetrů široké. I taková parkovací místa jsme našli...

Král pod proudem. Svezení prvním elektrickým rollsem je přízračným zážitkem

5. prosince 2023

Spectre hýří superlativy, jemně přede a konejšivou jízdou hýčká. Cena je od 9,5 milionu korun, spíš...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ojetiny zlevňují, cenové šílenství končí, říká průkopník online prodeje

6. prosince 2023  10:30

Exkluzivně Trh ojetin je podle Jakuba Šulty, zakladatele e-shopu s ojetinami Carvago, vlastně skvělým...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

RECENZE: Lucii se kočky rozutekly a žáby proklouzly mezi prsty

Premium Příští rok to bude třicet let, kdy skupina Lucie vydala své třetí a v mnohém přelomové album Černý kočky mokrý žáby. V...

„To bylo odbojové znásilňování.“ Izrael pouští detaily a dělá si hořkou legraci

Premium Izrael, který je znechucen reakcí OSN a organizací „hájících práva žen“ včetně MeToo, začal světovým médiím a v OSN...

Pozdrav Kena Blocka ze záhrobí. Svůj epitaf napsal gumami do mexického asfaltu

9. prosince 2023

Nově vydaná poslední epizoda slavných driftových videí je poctou Američanovi Kenu Blockovi. Ještě...

Policie zkontroluje na dálku, jestli máte povinné ručení

8. prosince 2023

Policejní hlídce stačí, aby si do systému načetla registrační značku. Pokud se ukáže, že na vůz...

A holky budou koukat! Mercedes umí luxus i v růžové a pod milion

8. prosince 2023

Nejmenší, nejlevnější, přesto stále dost nápadný. Mercedes-Benz A200 pořídíte pod milion, přesto je...

V Praze sváží odpad bateriovým popelářským autem nadšenkyně elektromobility

8. prosince 2023

Potkat za volantem autobusu či tramvaje ženu, to už přestává být neobvyklé, u těžkého nákladního...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

Zemřela slovenská zpěvačka Haščáková z pěveckého dua MC Erik & Barbara

Ve věku 43 let zemřela na Floridě slovenská zpěvačka Barbara Haščáková z pěveckého dua MC Erik & Barbara, které se v...

České croblihy končí. Špatné rozhodnutí srazilo pekárně vaz

Pekárna Oh Deer Bakery, kterou v roce 2017 otevřel Lukáš Vašek, v polovině prosince zavírá své provozy v Praze. Důvodem...

Nádor ho připravil o část úst, teď Kvasnička míří do Událostí. Výzvu přijímám, říká

Moderátor Josef Kvasnička (51) v minulosti kvůli zhoubnému nádoru v čelisti přišel o čtvrtinu úst a zubů a musel se...

StarDance opustil cukrář Josef Maršálek. V děkovné řeči padla peprná slova

Osmé kolo StarDance bylo posledním pro cukráře Josefa Maršálka a Adrianu Maškovou. V rozstřelu byli s kajakářem...