Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Japonské automobilky v Evropě zůstanou, ale s omezenou nabídkou

S výjimkou Toyoty nedosahují japonské automobilky na starém kontinentu takových prodejů jako evropské značky. Spolu s dramaticky se zpřísňujícími emisními předpisy, jejichž splnění vynucuje vysoké investice, řada z nich stojí před rozhodnutím, zda zůstat, nebo se z Evropy stáhnout. Nejspíš nezmizí úplně, ale dá se čekat omezení nabídky.
Elektrický crossover Nissan Ariya

Elektrický crossover Nissan Ariya | foto: Nissan

Japonsko je zemí s největším počtem automobilek. Evropa je pro ně těžké místo k podnikání. Některé modely sem musí dovážet z velké dálky, preference zákazníků jsou trochu jiné než v domovské zemi nebo USA a prodeje proto nejsou vysoké. Pro mnohé značky je přítomnost na starém kontinentu spíš věcí prestiže než zisku. Často je k Evropě poutá i to, že tu mají výrobní závody nebo vývojová centra.

Teď čelí dalším výzvám. „Od regulace emisí až po tlak na prémiový segment a ceny domácí konkurence stojí japonské značky před scénářem noční můry, pokud jde o otázku životaschopné ziskovosti v Evropě,“ komentuje Sammy Chan, hlavní analytik společnosti LMC Automotive. 

„S tak přísnými cíli v oblasti CO2 v Evropě je v příštím desetiletí zapotřebí dlouhodobá strategie pro bateriově-elektrická vozidla,“ dodává s tím, že například Mazda, Suzuki nebo Subaru aktuálně nemají podrobně specifikované své strategie na poli elektrifikace nabídky. Japonci se proto musí rozhodnout, jestli se jim vyplatí v Evropě zůstat. Všechny nejspíš zůstanou, ale s částečně omezenou nabídkou.

Méně modelů

Nejdříve se v této souvislosti začalo mluvit o Mitsubishi. Značka dokončí životní cyklus svých stávajících modelů a poté se soustředí na ziskový region jihovýchodní Asie (podrobnosti čtěte zde). Neznamená to odchod značky, jak vysvětluje Marek Vodička, PR manažer českého zastoupení: „Přítomnost značky Mitsubishi na trhu normálně pokračuje, stejně tak jako prodeje všech nyní nabízených modelů. Navíc, přibližně v dubnu bude na trh uveden nový Eclipse Cross PHEV. U modelů, které nebudou do budoucna splňovat přísné emisní limity, bude pochopitelně probíhat doprodej, ale to je standardní životní cyklus modelu, který se dávno očekával.“ 

Na mimoevropských trzích je nabídka modelů mnohem širší – například SUV Pajero, XPander, sedany Lancer, Attrage nebo modely i-MieV, Delica a eK. Ne, že by se nabídka japonských značek pro různé trhy nelišila už delší dobu, příklad Mitsubishi spíš jen ilustruje, o jak velký rozdíl jde a do budoucna to nebude lepší, spíš naopak.

Podobné je to u Nissanu. Globálně má Nissan v nabídce 34 modelů, a to bez užitkových vozidel. V Česku jich je osm. Nissan, který dlouhodobě bojoval s Toyotou o pozici japonské značky číslo jedna v Evropě, tento boj v posledních letech prohrává. Jeho prodeje jsou proti Toyotě zhruba poloviční. Nedávno se objevily informace o transformaci dealerské sítě a opuštění trhů východní Evropy. 

Grand Automotive Central Europe, importér značky Nissan v ČR, SR a Maďarsku sice nechce pravdivost těchto informací komentovat, ale ústy Petra Buriána říká: „Rozhodnutí o transformaci v námi zastoupeném regionu bylo učiněno již v roce 2019. Od té doby jsme na trh uvedli několik nových služeb, např. desetiletou záruku, podporu pro zákazníky formou služby Hello Nissan a další. Zároveň jsme od začátku působení v regionu otevřeli několik nových dealerství a servisních míst Nissan a do budoucna plánujeme otevírat další. Společnost Nissan je i nadále odhodlána vyrábět své vozy v Evropě. Nissan významně investoval do britské továrny v Sunderlandu ve spojení s uvedením nové generace crossoveru Qashqai, který je určen pro Evropu a na našem trhu se začne prodávat v letošním roce.“ 

Delší dobu je také potvrzeno uvedení elektrického crossoveru Aryia na evropské trhy.

Novinky přijdou

Subaru kvůli emisím loni v Evropě ukončilo prodej motorů 2.0i 110 kW/150k a 2.0R 147 kW/200k. Protože šlo o jediné motorizace pro modely Levorg a BRZ, znamená to i přerušení jejich dovozu s nejistým pokračováním. 

„Nemáme ale žádné aktuální informace o tom, že by se značka Subaru měla stáhnout ze svých evropských aktivit, zástupci výrobce Subaru nám deklarují velký zájem o prestiž evropského trhu,“ říká jménem českého zastoupení Zdeněk Zikmund. 

„Obnova produktové nabídky je plánovanou reakcí na situaci kolem nastavení přísnějších emisních norem a balanc obchodního potenciálu celé značky. Samozřejmě, v dnešní turbulentní době se vše může rychle změnit, ale s čistým svědomím mohu prohlásit, že podobné zprávy v souvislosti se Subaru aktuálně považuji za neopodstatněné spekulace.“ 

Subaru letos chystá nový online katalog náhradních dílů, který je už používán na americkém kontinentu, v květnu se čeká příjezd nové generace modelu Outback. Pro roky 2021 a 2022 byla také dovozcům představena rozvojová produktová strategie pro Evropu, počítající s příjezdem plně bateriového elektromobilu v příštím roce, jmenovat se bude Evoltis.

Omezení svých aktivit oznámila Honda. Konkrétně uzavře dvě továrny, v Británii a Turecku (čtěte zde), nově uvedla, že v roce 2022 ukončí prodej aut v Rusku. „Jedná se čistě o záležitost související s automobilovou obchodní stránkou věci v Rusku. Evropský byznys zůstává nedotknut,“ řekl iDNES.cz mluvčí pro český trh Petr Hubáček. 

Suzuki kvůli emisím muselo stáhnout z nabídky povedený model Jimny, vrátí ho v podobě verze N1. Že se z Evropy zatím stahovat nechce, dokládá plánem uvedení několika nových modelů včetně plug-in hybridu Across a řady nových mild-hybridních motorů.

Těží z toho Toyota. Nejen, že její prodeje stoupají, navíc začala kooperovat kvůli emisím s několika dalšími japonskými značkami. Například Suzuki začne prodávat pod svou značkou upravené modely Toyoty – konkrétně plug-in hybrid Toyota RAV4 (Across) a Corolla Touring Sports hybrid (Swace), čtěte více

Budoucí Mazda 2 zase bude vycházet z hybridní Toyoty Yaris. Se značkami Suzuki, Mazda a Subaru vyvíjí Toyota společnou elektrickou platformu e-TNGA.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda Felicia měla premiéru v Praze. Takto mohla vypadat a jmenovat se Favorit

Prvním výsledkem spojení mladoboleslavské automobilky s koncernem Volkswagen byl osobní vůz Škoda Felicia. Tento populární model se stal symbolem přerodu značky v moderní automobilku. Felicia je tedy...

27. října 2024

Octavia za čtyři, superb za šest tisíc. Superlevný operák je zpátky

Obecně vžitá představa je, že nová auta jsou dražší než dřív. Když se člověk ponoří do přepočtů ceny aut vzhledem k inflaci, u mnoha modelů by došel k tomu, že to tak není. Spíš tak platí, že si je...

30. října 2024

Volkswagen v Německu zavře nejméně tři továrny, zruší desítky tisíc pozic

Největší evropská automobilka Volkswagen plánuje zavřít v Německu alespoň tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst. Chce tak snížit náklady a zvýšit konkurenceschopnost. Uvedla to šéfka...

28. října 2024  12:36

Blázinec, nebo chráněná dílna? Fiat musí přestat vyrábět svůj trhák, aby přežil

Vyrábět auta, která se dobře prodávají. Tak by si každý představoval základní strategii fungování úspěšné automobilky. Ve Stellantisu se pod vedením nového provozního ředitele vydávají jinou cestou....

29. října 2024

Auta pro generaci křehkých sněhových vloček? Děkujeme, nechceme

Již před 20 lety se v Japonsku snažili v rámci speciálního marketingového projektu WiLL zaměřit na svérázné individualisticky zaměřené mileniály. A dopadlo to neslavně. Stejně jako později v USA....

31. října 2024

Chystá se novela, která pustí autonomní auta na silnici. Řeší se, kdo je řidič

Ministerstvo dopravy připravilo novelu zákonů, která umožní provoz autonomních vozidel s řidičem bez jeho zásahu do řízení. Novela například převede zodpovědnost z šoféra na vozidlo s aktivním...

2. listopadu 2024

Zemřel muž první hodiny, který pomáhal Škodě na výsluní, když ji koupil VW

Premium

Tento týden zemřel v Praze po dlouhé těžké nemoci ve věku sedmdesáti dvou let Frank Farský. Slovák s kanadským pasem, který dlouhá letá úspěšně vedl marketing Škody Auto v době, kdy do...

2. listopadu 2024

Začíná povinnost mít na ledu či sněhu zimáky, mrznout má už o víkendu

Řidiči musejí mít ode dneška do konce března na svých automobilech zimní pneumatiky v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo to lze vzhledem k povětrnostním podmínkám...

1. listopadu 2024  12:30

Kdepak Mnichov, BMW vyvíjí a vyrábí své motory v Rakousku. Nakoukli jsme tam

V hloubi Rakouska je ve Štýru (Steyr) schovaná důležitá fabrika BMW. V tamní továrně a vývojovém centru vznikají motory této slavné německé automobilky. Kromě úplně všech aktuálních turbodieselů zde...

1. listopadu 2024

Jedlá soda a ocet nic nevyčistí, bublinky jsou jen show
Jedlá soda a ocet nic nevyčistí, bublinky jsou jen show

Spousta lidí věří, že když zkombinují jedlou sodu a ocet (nebo kyselinu citronovou), dostanou „superčistič“, který zvládne všechno – od mastnoty na...

Kate Winsletová se v novém filmu ukázala nahá, břicho zatahovat odmítla

Kate Winsletová (49) 27 let po Titanicu opět ukázala poprsí ve filmu. Tentokrát to bylo kvůli roli americké válečné...

Babišová řekla ano Bartošovi. Je skvělý, že dokáže měnit názory, pochvaluje si

I když ho seriál Devadesátky vynesl na výsluní, jeho současnou televizní reprízu Kryštof Bartoš nesleduje. „Viděl jsem...

Astronomická pokuta. Rusko žádá po Googlu už 2,1 kvintiliardy dolarů

Rusko požaduje po americké společnosti Google uhrazení rekordní pokuty v souvislosti s blokací několika youtubových...

Našli mezeru na trhu. O jejich netradiční výrobky je zájem a zákazníků přibývá

Jitrnice, řízky, steaky, párky, salámy, výpečky, paštiky. Klasický sortiment každé masny, nic nového pod sluncem, nic...

Tatínek mi dohazoval arabské nápadníky, vzpomíná Sára Donutilová

Měla jiné dospívání než její vrstevníci. Otec se k ní choval příliš ochranitelsky. Jenomže jeho výchova byla...