Pátek 30. října 2020, svátek má Tadeáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 30. října 2020 Tadeáš

KOMENTÁŘ: Emisní šílenství udělalo z malého suzuki investiční bombu

V Bruselu o fyzikálních zákonech hlasují, teď zas ověřují ekonomická pravidla pokusem. V nejnovější lekci zjišťovali v praxi funkčnost zákona nabídky a poptávky. Když je něčeho málo, cena tomu stoupá. Prďácký teréňáček Jimny ovšem trh doslova pobláznil. Kdo ho náhodou sehnal, má poklad, který prodá skoro za dvojnásobek.

Jimny je jednou z automobilových obětí emisního šílenství pokládajícího automobilový průmysl v Evropě na lopatky. Jsou značky, které to vzdaly (Mitsubishi pomalu balí kufry), Suzuki je ovšem v Evropě pevně usazené, a protože má v Maďarsku fabriku, nebylo by lehké to vzdát.

Když před dvěma roky představilo novou generaci terénní miniatury Jimny, byl z toho svět paf. Značka, která rozhodně nepatřívala mezi šampiony soutěže automobilové krásy, má teď designstudio v Itálii, kolébce automobilového designu. A hranatý prďácký teréňáček vypadá prostě fantasticky.

Jenže už od počátku dodávky vázly, na auto, pro které si chodili i zákazníci prémiových značek, kteří do té doby o Suzuki ani nezavadili, se tvořily pořadníky. Podle zasvěcených měl Jimny potenciál být mezi nejprodávanějšími modely značky, překonat mohl i oblíbenou Vitaru.

Jenže Jimny prostě nebyl. A začátkem letoška ho značka úplně stáhla z evropského trhu. A otevřeně přiznala, že je to kvůli emisím. Malé lehké auto s atmosferickou patnáctistovkou dohnala hloupá emisní matematika, takže značce škodila v celoflotilové bilanci.

„Celosvětový enormní zájem o tento model ovšem způsobil, že poptávka výrazně převyšuje možnosti výrobního závodu v Japonsku. S nedostatkem vozů se nepotýká pouze Česká republika, ale čekací doby delší než jeden rok jsou dokonce i v mateřské zemi. Nižší alokaci vozů Jimny do Evropské unie navíc pochopitelně způsobuje i fakt, že model vzhledem ke svému zaměření negativně ovlivňuje průměr CO2 automobilky stanovený Evropskou unií. Pro rok 2020 lze tedy očekávat velmi omezené dodávky tohoto modelu do České republiky a situace se s velkou pravděpodobností výrazně nezlepší ani v roce následujícím,“ stojí v oficiální zprávě z ledna letošního roku.

Teď je model Jimny zpátky v Evropě, ovšem Suzuki použilo fígl, o kterém se spekulovalo od počátku. Auto nyní nabízí jako dodávku. Pro užitková auta totiž platí jiné emisní limity. Má to zádrhel v tom, že kromě toho, že z nabídky vypadla varianta s automatickou převodovkou, je navrátilec Jimny jen dvoumístný, aby splnil podmínky homologace pro vozidla kategorie N1.

Lekce ekonomické teorie pro základní školy ovšem přinesla něco mnohem šťavnatějšího. Z Jimnyho, hezkého, ovšem stále utilitárního auta značky patřící do mainsteramu, je jedna z největších investičních příležitostí v historii automobilismu. Kdo ho před dvěma roky koupil za 450 tisíc, dnes ho v klidu prodá za osm set, klidně s třiceti tisíci kilometry na tachometru. Dealeři loví ojeté kusy po Evropě od pětadvaceti tisíc eur výš.

Suzuki Jimny za 750 tisíc korun v nabídce AAA Auto

Suzuki Jimny za 750 tisíc korun v nabídce AAA Auto

V nabídce AAA Auto se objevil kousek za 750 tisíc, to je za exemplář z loňska se 450 kilometry touto optikou vlastně dobrá nabídka.

A ještě jedna specialita: vzhledem k tomu, že tyto ceny vůz drží už měsíce a nezlevňuje, se zdá, že ho zákazníci opravdu kupují. Podle dealerů se opravdu nabídka v průběhu času hýbe. Nabízí se srovnání s Ferrari, ke kterému nepustí automobilka každého a čím má po letech míň najeto, tím líp. Ke dvojnásobku ceny se kousky ze sériové nabídky šlechty z Maranella propracují až po dekádách. Jimny to zvládl za dva roky, a je v podstatě jedno, kolik má najeto.

„U nových aut se s investičním potenciálem člověk dosud setkával u limitovaných modelů nebo edicí prestižních značek jako Ferrari nebo Porsche. Že by ale ceny spekulativně letěly nahoru i po vyprodání suzuki za půl milionu, to je dosud nevídaná věc,“ komentuje Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto. „Pravdou je, že cenu si dobře drží i Jimny první generace, tyto ojetiny už také řadu let nezlevňují. Předloňský nástupce se výjimečně povedl a poptávka výrazně převyšovala nabídku, evropští dealeři rychle vyčerpali své prodejní kvóty a výsledkem je, že se dnes po modelu slehla zem.“

Topol potvrzuje, že u českých prodejců zákazníci nepochodí vůbec, a když už se na trhu zánovní jimny objeví, prodávající za něj žádají tři čtvrtě milionu. „Zatím ale neznáme případ, že by si auto za podobnou cenu skutečně našlo kupce, spíš jde o testování poptávky. Odhadujeme, že reálně dosažitelná prodejní cena bude okolo 600–650 tisíc, což je ovšem stále o sto více, než byla původní ceníková cena nového auta. Dosud jsme nedávno vykoupili dva kusy, a to prostřednictvím naší pobočkové sítě v Maďarsku. Dal se tam sehnat lépe než jinde v Evropě,“ uzavírá Topol.

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Slavný italský nezmar Fiat FIRE má 35 let, z Evropy ho vyhnal boj proti CO2

Hysterie EU kolem kysličníku uhličitého produkovaného automobily se stává smrtící ranou pro jednoduché a odolné...

Nejdůležitější SUV vyrábí Hyundai v Nošovicích. Startuje nová generace

Automobilka Hyundai zahájila v Nošovicích na Frýdecko-Místecku sériovou výrobu nové generace stěžejního modelu...

Obrat o peníze vás může mechanik i policisté. Podívejte se, na co si dát pozor

Premium Na každém kroku je řidič vystaven výdajům, které vůbec nejsou nutné. A je jedno, zdali jde o autoservis, pojišťovnu,...

Jak pečovat o auto na LPG? Propan-butan rozhodně není na odpis

Premium Máme zde 7 rad pro zájemce o vůz na LPG. Podíváme se na to, jak zacházet s autem a pečovat o LPG instalaci tak, aby...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...

Lady Dee: K pornu mě dohnal vztah s matkou, kvůli těhotenství s ním končím

Drahomíra Jůzová (23) alias Lady Dee strávila posledních pět let natáčením filmů pro dospělé. Jedna z nejznámějších...