Čtvrtek 30. června 2022, svátek má Šárka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 30. června 2022 Šárka

Čeští řidiči stále ignorují nouzový pruh pro záchranáře

Tento měsíc je to přesně šest let, co mají řidiči zákonem nařízenou povinnost vytvářet v kolonách průjezdný pruh pro záchranáře. Jeho dodržování je však problematické, stěžují si záchranáři. Přitom nejde jen o zbytečný úřednický výmysl, včasný dojezd k nehodě může zachránit lidský život.

Doba dovolených vrcholí a dálnice a rychlostní komunikace v této době pravidelně zažívají obrovské dopravní kolony na evropských tazích vedoucích k moři. Pomalé popojíždění je noční můrou všech řidičů, zdaleka nejhorší to ale mají řidiči záchranných složek.

Na cestách k dopravním nehodám musejí každý den prokličkovat kolonami aut, které blokují silnici ve všech pruzích. Málokterý řidič ale ví, že v tuto chvíli porušuje dopravní předpis, který je v České republice platný už šest let a vyučuje se i v autoškolách. Nově ho tvrdě vyžadují třeba i v sousedním Rakousku, které musíte na cestě k italskému moři projet.

Pozor na nouzový pruh v Rakousku

Od 1. ledna 2012 musí být na všech silnicích v Rakousku vyhrazený nouzový jízdní pruh pro vozidla záchranných složek vždy, když se vytvoří kolony na dálnicích nebo rychlostních silnicích. Vytvoření tohoto jízdního pruhu je povinné od okamžiku kdy vozidla začínají zpomalovat a je zjevné, že dojde k dopravní zácpě.

Silnice se dvěma pruhy:
Auta v levém pruhu se musí zařadit co nejvíce vlevo, všechny vozy v pravém pruhu pak co nejvíce vpravo, i na odstavný pruh.

Silnice s více pruhy:
Auta v levém pruhu musí co nejvíce vlevo a vozidla v ostatních pruzích se musí zařadit co nejvíce vpravo. Řidiči z pravého krajního pruhu musejí na odstavný pruh.

Povinnost vytvářet tento pruh je daný zákonem č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, vydaným ke ke dni 01. 07. 2006. V paragrafu §41, odstavci 8 se píše toto: "Pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy."

Zákon také upřesňuje, jak by průjezdný pruh měl vzniknout. "Je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělicí pás."

Nechceme, nebo nevíme jak?

Průjezdný pruh by se tedy měl vytvářet už při vzniku kolony a ne až v momentě, kdy řidiči uslyší sirény. V praxi se ale záchranáři setkávají s úplně jiným obrázkem. "Lidé zřejmě vědí, že nám mají udělat volný průjezd, ale velká část z nich toto pravidlo ignoruje nebo neví, jak tento průjezdný pruh vytvořit," říká Vladimíra Kereková z Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje. "Praxe řazení do pruhů je na dálnici D1, kde je provoz asi největší, z našeho pohledu téměř nulová."

Podobnou zkušenost zažívají i řidiči záchranné služby Plzeňského kraje. Jejich mluvčí sice přiznává, že sanitní vozy mají díky své velikosti větší šanci na rychlejší průjezd než hasiči, ale zkušenost s chováním řidičů je téměř totožná.

V neděli odpoledne se na 17,5. km dálnice D5 u Berouna převrátil kamion. Kolona...

Kvůli převrácenému kamionu stála berounská dálnice D5, na místo na projetí záchranářů řidiči zapomněli.

"Stejně jako jiné složky záchranného systému se i my potýkáme s naprostou neukázněností převážně tuzemských řidičů," říká Michal Šebek ze Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje. "To se nejčastěji projevuje tím, že naše vozidla zdržují, mnohdy nesmyslně zatarasí průjezd či neumožní průjezd navzdory tomu, že naše vozidla využívají v daný okamžik výstražná zařízení a sirény. Bohužel toto je trend, který trvá již delší dobu."

Ale i když první vozidlo záchranného systému prokličkuje k nehodě, čeká na jejich kolegy podobný problém."Po projetí našeho prvního vozidla, pro které řidiči vytvoří průjezdný pruh, tento pruh opět uzavírají," říkají hasiči Středočeského kraje. Takže pokud projede například sanitka, musí hasiči po pár minutách absolvovat otvírání kolony znovu.

K čemu je odstavný pruh

Největší zmatek v dopravních kolonách způsobuje využívání odstavného pruhu. Ten je totiž primárně určený pro odstavení nepojízdných vozidel, a proto by se průjezdný pruh pro záchranáře měl vytvořit uprostřed vozovky, kde na ně nebude číhat past v podobě například nepojízdného kamionu.

Skutečnost ale vypadá úplně jinak. "Většinou se snažíme jet odstavným pruhem, protože je to nejrychlejší. Kolona se totiž otvírá jen pozvolna," říká mluvčí středočeských hasičů. I tady ale na ně kromě odstavených vozidel čekají další komplikace. Někteří řidiči, kteří odmítají čekat v koloně, totiž tímto pruhem couvají na nejbližší exit z dálnice.

Na 173. kilometru dálnice D1 na Prahu havaroval v pondělí brzy ráno kamion.

Pozor na ostatní řidiče si musí záchranáři dávat i když přijedou k místě nehody. "Řidiči mají snahu projet uzávěrou, v případě částečné uzávěry nedodržují sníženou rychlost. Zřejmě si ani neuvědomují, že mohou ohrozit zásahové jednotky i účastníky dopravní nehody," varuje Vladimíra Kereková.

Co zákon nemůže nikomu nařídit, je ohleduplnost ostatních řidičů k vozidlům záchranných složek. Ale fakt, že kratší dojezd k dopravní nehodě může zvýšit pravděpodobnost záchrany lidského života, už za zamyšlení stojí...

  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní...

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...

Rozvod, má prohra. Voříšek o synech, bohu Nedvědovi i bláznivé dietě

Premium Evropský titul, zlato se Spartou, reprezentační srazy v pověstném hotelu Praha i rady od idolu Pavla Nedvěda, ale taky...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

  • Další z rubriky

Evropa táhne proti lithiu. Potřebuje ho ovšem pro nařizované elektromobily

Premium Levá ruka neví, co dělá pravá. Jinak nelze popsat rozhodování Evropské unie, jež tlačí na rozmach elektromobility....

Automobilová Tour de France obrazem. Když muzeum závodí, na plechy nehledí

Jeden z nejstarších automobilových závodů světa projel Francií napříč. Je to Tour de France, ale automobilová. Vždyť se...

Tržby českého autoprůmyslu stouply na 1,1 bilionu. Firmy straší Euro 7

Tuzemským automobilkám a výrobcům dílů loni stouply tržby o 5,9 procenta na 1,102 bilionu korun. Objem exportu se...

Nový šéf Škody nastoupí v pátek, bude pokračovat v elektrifikaci značky

Klaus Zellmer oficiálně přebírá pozici předsedy představenstva Škody Auto. Doposud působil jako člen představenstva...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....