Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autofotka týdne: Google auto je v plné síle, vyráží do provozu

Internetový gigant Google je pravděpodobně nejdál ve vývoji auta, které nebude potřebovat řidiče. Společnost uveřejnila finální vzhled vozidla, které teď vyráží na testování do provozu.

Prototyp auta, které nepotřebuje řidiče - Google Car | foto: Google

Google prozatím uveřejnil jedinou fotku vnějšku, podoba interiéru pravděpodobně ještě není konečná. Auto, které se učí jezdit bez dohledu člověka, je stále ve vývoji a najíždí testovací kilometry. Do výroby je podle odhadů ještě minimálně pět let práce.

Vývojáři internetového gigantu dosud testovali několik prototypů, které už měly najet přes 1,2 milionu kilometrů, na každém se ověřovaly různé systémy a funkce: jeden ladil řízení, jiný brzdy, další systém autonomního ovládání. Známý je například testovací prototyp stojící na základech Toyoty Prius. Bublinovitý prototyp, který Google představil v květnu 2014, byl velmi blízký konečné podobě, ale jezdil jen v laboratořích a na testovacích polygonech. Představený vůz má namířeno do provozu.

Finální podoba Google Car, jak se autu dnes říká, z prototypu vychází, design ale doznal úprav, pozměněna jsou světla, auto dostalo směrovky nebo větší zrcátka. Soustavu radarů a dalších čidel, která u předchůdce na střeše nevzhledně trčela, kryje jakýsi stylový maják. Bílou barvou a zaobleným vajíčkovitým designem spíš připomíná vůz počítačovou myš než auto, však doteď Google exceluje v jiném oboru než jsou auta.

Vývojový tým chce v nejbližší době vyslat auto na testování na severokalifornské silnice, zatím ovšem maximálně čtyřicetikilometrovou rychlostí.

Prototyp kvůli tomu dostal ruční ovládání (pedály a volant), se kterým se u sériových Google aut nepočítá. Nyní ovšem musí vůz, který vyráží do provozu, mít ze zákona ovládání, které umožní pasažérovi zasáhnout v případě krizové situace a převzít řízení. Sériové provedení by se mělo spokojit se jedním tlačítkem (startování-vypínání) a dotykovým displejem.

Auto se při orientaci na silnici spoléhá na radar, kamery a lidar, k nejdůležitějším součástem patří hlavně detailní mapové podklady, navigace s pomocí GPS je totiž třeba na křižovatkách a komplikovaných silničních uzlech nedostatečně přesná. Domovské Mountain View tak má Google zmapované do detailu, právě tam se bílá bublina na kolech bez řidiče objeví pravděpodobně nejdřív.

Dvoumístná kabina je zařízena jednoduše, nechybí prostor pro tašku. Technické podrobnosti Google tají, ví se ale, že jejich první auto jezdí na elektřinu. 

V kalifornském Mountain View pracují na autě, které nepotřebuje řidiče, už dlouhé roky, poprvé vývoj takového vozu oficiálně potvrdil Google před pěti lety. Uveřejnění první fotky finálního prototypu je také demonstrací síly, popíchnutí mířené k velkým automobilovým výrobcům. Čeká se totiž, že na technologickém veletrhu CES, který právě startuje, se budou chtít zavedené automobilky ukázat s novými technologiemi. Dieter Zetsche, šéf Daimleru (výrobce mercedesů) se prý na CESu chce pochlubit dalšími kroky v projektu aut bez řidiče.

První kilometry v ostrém provozu budou pro projekt důležitým milníkem. Jedno je jasné už teď, z Google se stává automobilka.

15. září 2014

  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...