Geometrii má nejen matematika. Auto bez ní špatně pojede

Geometrie kol určuje jejich postavení k silnici. Její seřízení jednoduše řečeno potřebujete k tomu, aby se kola správně točila. Kontrolovat by se měla aspoň jednou za rok nebo vždycky, když máte pocit, že ta díra v silnici, kterou jste vymetli, byla už moc velká. Špatnou geometrii nejlépe odhalíte na nerovnoměrně sjížděných pneumatikách.

"Pět z deseti vozidel má geometrii podvozku mimo předepsané hodnoty," tvrdí Škoda na základě interních statistik. "Díky dobře seřízené geometrii se předejde celé řadě zbytečných komplikací a problémů. Kontrola by se měla provádět dle doporučení výrobce vozidla, minimálně však jednou za rok," říká Karel Starý ze Škody Auto. Zkušenosti z praxe ovšem doporučují provést kontrolu geometrie i poté, kdy jste na silnici nechtěně vjeli na větší nerovnost nebo vymetli díru. A to se v případě českých silnic může stát každou chvíli.

Geometrie kol

Na kontrolu geometrie by mělo auto zajet minimálně jednou do roka.

"Značné úsilí, které automobilky věnují závěsům kol a jejich ladění, však může vyjít vniveč, pokud dojde k zanedbání údržby," dodává Jakub Pyšný z e-shopu Kupuj Pneu, který doporučuje kontrolu vždy při přezouvání pneumatik na jaře a na podzim.

Správné nastavení geometrie náprav je totiž důležité pro zachování životnosti pneumatik a přesné ovládání vozu, které je nezbytné pro bezpečnou jízdu. Výrobce těžkých nákladních vozidel Volvo Trucks ve speciálním testu naměřil, že správné seřízení kol a náprav uspoří 2,5 procenta paliva.

Geometrie kol

"Nároky na chování kol během jízdy jsou značné. Jde zejména o to, aby svislá osa kol zůstávala i v zatáčkách nebo při zvýšeném zatížení kolmá k rovině vozovky a aby si i při razantní akceleraci či zpomalování vůz zachoval náležitou ovladatelnost," vysvětluje Jakub Pyšný. Důležitá je hlavně sbíhavost. "Pod pojmem sbíhavost rozumíme symetrické úhly, které svírají podélné osy kol k podélné ose vozu v jeho klidovém stavu. Na jízdní vlastnosti vozu má vliv především nastavení sbíhavosti předních kol. Ovšem i nevhodně nastavená geometrie kol zadních způsobuje asymetrické opotřebení pneumatik, které může vést až k nutnosti je předčasně vyměnit," varuje. 

K narušení sbíhavosti kol může dojít například při výměně některého z prvků závěsů. Nejčastěji ale geometrii rozhodí právě neopatrné najetí na nerovnost na silnici. 

Geometrie kol

Protokol z meření

Výraznější poškození se může projevit tím, že auto táhne do strany při klidné jízdě rovně nebo při brzdění. Menší poškození se projeví až časem asymetrickým sjetím pneumatik. Často se v souvislosti s narušenou geometrií nápravy mluví o vibracích přenášených do volantu. Za ty však podle zkušeností servismanů mohou většinou závady na ráfcích, pneumatikách nebo brzdách; tedy nevyváženost kol, defekt pneumatiky nebo zvlněné kotouče brzd.

Na kola dohlédne jestřábí oko

Změření a posouzení geometrie stojí pár minut času a několik stovek, některé servisy vybavené moderními zařízeními ji měří zdarma. 

"Autorizované servisy Škoda se postupně vybavují moderním diagnostickým zařízením Quick Check od americké firmy Hunter," popisuje Filip Brož ze Škody Auto. To zvládne zkontrolovat geometrii náprav za minutu a půl. Využívá k tomu technologii, kterou znají tenisté, takzvané "jestřábí oko", to od roku 2001 kontroluje dopady míčů v profesionálních tenisových zápasech.

Systém využívá čtveřice kamer s vysokým rozlišením, které jsou umístěné většinou na speciálním rámu u stropu. Technik instaluje na všechna kola speciální měřicí terče a popojede s vozidlem o kousek dopředu, kamery v tu chvíli zachytí postavení kol a speciální software změří úhly. "Měřicí terče se na jednotlivá kola uchycují za pneumatiku, takže je naprosto vyloučené jakékoliv poškození litých kol," chválí technik servisu Auto Brejla Jindřich Bitnar.

Geometrie kol
Geometrie kol

Technici v servisech mají k dispozici databázi, ve které přístroj nalezne dané hodnoty pro seřízení geometrie a odchylek určené pro konkrétní model. Když kola "kulhají", je čas na seřízení geometrie. "Seřízení zabere zhruba 45 minut času a v síti Škoda stojí okolo tisíce korun," udává Filip Brož. Rychlost a cenu ovšem ovlivňuje stav podvozku. Pokud jsou komponenty náprav zarezlé a je potřeba je rozhýbat například nahříváním, prodlužuje se čas i cena. Ve značkovém servisu počítejte s cenou startující asi na tisícovce. V neautorizovaných servisech mohou stát o něco míň. "Seřízení stojí od přibližně pěti set korun výš, záleží na typu auta a rozsahu prací," říká Martin Škaloud ze sítě Bosch Car Servisů.

"Seřízení geometrie má význam jen pokud jsou v pořádku pružiny, tlumiče, jejich uložení a veškerá další podvozková elastická uložení," upozorňuje Filip Brož.

Slovníček

Co ovlivňuje geometrii podvozku

Odklon kola

Jedná se o úhel, který svírá svislá osa vozidla se střední rovinou kola. Kola s kladným odklonem navzájem působí proti sobě a tím snižují tendenci ke kmitání řízení u přímé jízdy a vymezují vůli v ložiskách. Zmenšený odklon kola zvyšuje opotřebení vnitřního okraje, zvětšený odklon (nebo také příklon) naopak vnějšího okraje pneumatiky. Nesouměrný odklon levého a pravého kola nápravy zapříčiňuje táhnutí vozu na stranu, kde má kolo větší odklon. Vozidlo je obtížné udržet v přímém směru. Laicky: při pohledu zepředu nebo zezadu má auto kola do "A" (příklon) nebo do "V" (odklon).

Záklon kola

Jedná se o úhel mezi rejdovou osou a svislou osou vozidla promítnutý do podélné roviny vozidla. Záklon má stabilizační účinek na řízení, vrací kola do polohy pro přímou jízdu a tlumí vibrace v řízení. Zmenšený záklon kola má za následek nejisté řízení. Vozidlo takzvaně plave na silnici. Kola nemají tendenci vracet se do přímého směru. Zvětšený záklon vozidlo jedoucí v přímém směru stabilizuje, ale zvětšuje síly potřebné pro k vychýlení vozu z přímé jízdy. Laicky: při pohledu na auto z boku je záklon vyjádřen úhlem, který svírá svislý čep vedoucí kolo se svislicí. Se záklonem rejdového čepu přímo souvisí pojem závlek.

Sbíhavost 

Jedná se o úhel, který svírají střední roviny kol. Kolo je sbíhavé, pokud přední část kola je přikloněna k podélně ose vozidla. Při zmenšené sbíhavosti vůz plave a vyžaduje nepřetržité korekce volantem, aby se udržel v žádaném směru. Nadměrně se opotřebovávají pneumatiky a dochází k chvění kol. Zvětšenou sbíhavost charakterizuje obtížné vychýlení vozu z přímého směru a příliš rychlé vrácení kol po průjezdu zatáčkou. Pneumatiky se opět nadměrně opotřebovávají, především na vnější straně běhounu. Laicky: při pohledu na auto z ptačí perspektivy jsou přední kola do "V" (rozbíhavost) nebo do "A" (sbíhavost)

Proměnná sbíhavost

Odlišné seřízení křivky sbíhavosti levého a pravého kola, tedy rozdílná změna sbíhavosti obou kol při jejich propružení, může mít za následek vychýlení vozidla ze směru při přejezdu nerovnosti na vozovce, v horším případě i při akceleraci a brzdění. Vlivem bočního náklonu vozu v zatáčkách pak může docházet k nestabilitě. Skutečná dráha vozu neodpovídá natočení volantu.

Zdroj: Škoda Auto

Geometrie kol

Autor:

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025

Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr
Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr

Letňanský veletrh, zaměřený na budoucí maminky a rodiny s dětmi, přivítá v půlce dubna oblíbené vystavovatele a zároveň představí zcela nové značky...

Růžová mu sluší. Chlapácký Mercedes G upravili pro Barbíny

Posadit se za volant Mercedesu třídy G obvykle znamená, že na ulici nezůstanete bez povšimnutí. Vytvoříte tím o sobě jistý dojem. Ovšem v případě, že u téhož modelu vsadíte na značkovou úpravu Carlex...

16. dubna 2025

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

16. dubna 2025