Geometrii má nejen matematika. Auto bez ní špatně pojede

Geometrie kol určuje jejich postavení k silnici. Její seřízení jednoduše řečeno potřebujete k tomu, aby se kola správně točila. Kontrolovat by se měla aspoň jednou za rok nebo vždycky, když máte pocit, že ta díra v silnici, kterou jste vymetli, byla už moc velká. Špatnou geometrii nejlépe odhalíte na nerovnoměrně sjížděných pneumatikách.

"Pět z deseti vozidel má geometrii podvozku mimo předepsané hodnoty," tvrdí Škoda na základě interních statistik. "Díky dobře seřízené geometrii se předejde celé řadě zbytečných komplikací a problémů. Kontrola by se měla provádět dle doporučení výrobce vozidla, minimálně však jednou za rok," říká Karel Starý ze Škody Auto. Zkušenosti z praxe ovšem doporučují provést kontrolu geometrie i poté, kdy jste na silnici nechtěně vjeli na větší nerovnost nebo vymetli díru. A to se v případě českých silnic může stát každou chvíli.

Geometrie kol

Na kontrolu geometrie by mělo auto zajet minimálně jednou do roka.

"Značné úsilí, které automobilky věnují závěsům kol a jejich ladění, však může vyjít vniveč, pokud dojde k zanedbání údržby," dodává Jakub Pyšný z e-shopu Kupuj Pneu, který doporučuje kontrolu vždy při přezouvání pneumatik na jaře a na podzim.

Správné nastavení geometrie náprav je totiž důležité pro zachování životnosti pneumatik a přesné ovládání vozu, které je nezbytné pro bezpečnou jízdu. Výrobce těžkých nákladních vozidel Volvo Trucks ve speciálním testu naměřil, že správné seřízení kol a náprav uspoří 2,5 procenta paliva.

Geometrie kol

"Nároky na chování kol během jízdy jsou značné. Jde zejména o to, aby svislá osa kol zůstávala i v zatáčkách nebo při zvýšeném zatížení kolmá k rovině vozovky a aby si i při razantní akceleraci či zpomalování vůz zachoval náležitou ovladatelnost," vysvětluje Jakub Pyšný. Důležitá je hlavně sbíhavost. "Pod pojmem sbíhavost rozumíme symetrické úhly, které svírají podélné osy kol k podélné ose vozu v jeho klidovém stavu. Na jízdní vlastnosti vozu má vliv především nastavení sbíhavosti předních kol. Ovšem i nevhodně nastavená geometrie kol zadních způsobuje asymetrické opotřebení pneumatik, které může vést až k nutnosti je předčasně vyměnit," varuje. 

K narušení sbíhavosti kol může dojít například při výměně některého z prvků závěsů. Nejčastěji ale geometrii rozhodí právě neopatrné najetí na nerovnost na silnici. 

Geometrie kol

Protokol z meření

Výraznější poškození se může projevit tím, že auto táhne do strany při klidné jízdě rovně nebo při brzdění. Menší poškození se projeví až časem asymetrickým sjetím pneumatik. Často se v souvislosti s narušenou geometrií nápravy mluví o vibracích přenášených do volantu. Za ty však podle zkušeností servismanů mohou většinou závady na ráfcích, pneumatikách nebo brzdách; tedy nevyváženost kol, defekt pneumatiky nebo zvlněné kotouče brzd.

Na kola dohlédne jestřábí oko

Změření a posouzení geometrie stojí pár minut času a několik stovek, některé servisy vybavené moderními zařízeními ji měří zdarma. 

"Autorizované servisy Škoda se postupně vybavují moderním diagnostickým zařízením Quick Check od americké firmy Hunter," popisuje Filip Brož ze Škody Auto. To zvládne zkontrolovat geometrii náprav za minutu a půl. Využívá k tomu technologii, kterou znají tenisté, takzvané "jestřábí oko", to od roku 2001 kontroluje dopady míčů v profesionálních tenisových zápasech.

Systém využívá čtveřice kamer s vysokým rozlišením, které jsou umístěné většinou na speciálním rámu u stropu. Technik instaluje na všechna kola speciální měřicí terče a popojede s vozidlem o kousek dopředu, kamery v tu chvíli zachytí postavení kol a speciální software změří úhly. "Měřicí terče se na jednotlivá kola uchycují za pneumatiku, takže je naprosto vyloučené jakékoliv poškození litých kol," chválí technik servisu Auto Brejla Jindřich Bitnar.

Geometrie kol
Geometrie kol

Technici v servisech mají k dispozici databázi, ve které přístroj nalezne dané hodnoty pro seřízení geometrie a odchylek určené pro konkrétní model. Když kola "kulhají", je čas na seřízení geometrie. "Seřízení zabere zhruba 45 minut času a v síti Škoda stojí okolo tisíce korun," udává Filip Brož. Rychlost a cenu ovšem ovlivňuje stav podvozku. Pokud jsou komponenty náprav zarezlé a je potřeba je rozhýbat například nahříváním, prodlužuje se čas i cena. Ve značkovém servisu počítejte s cenou startující asi na tisícovce. V neautorizovaných servisech mohou stát o něco míň. "Seřízení stojí od přibližně pěti set korun výš, záleží na typu auta a rozsahu prací," říká Martin Škaloud ze sítě Bosch Car Servisů.

"Seřízení geometrie má význam jen pokud jsou v pořádku pružiny, tlumiče, jejich uložení a veškerá další podvozková elastická uložení," upozorňuje Filip Brož.

Slovníček

Co ovlivňuje geometrii podvozku

Odklon kola

Jedná se o úhel, který svírá svislá osa vozidla se střední rovinou kola. Kola s kladným odklonem navzájem působí proti sobě a tím snižují tendenci ke kmitání řízení u přímé jízdy a vymezují vůli v ložiskách. Zmenšený odklon kola zvyšuje opotřebení vnitřního okraje, zvětšený odklon (nebo také příklon) naopak vnějšího okraje pneumatiky. Nesouměrný odklon levého a pravého kola nápravy zapříčiňuje táhnutí vozu na stranu, kde má kolo větší odklon. Vozidlo je obtížné udržet v přímém směru. Laicky: při pohledu zepředu nebo zezadu má auto kola do "A" (příklon) nebo do "V" (odklon).

Záklon kola

Jedná se o úhel mezi rejdovou osou a svislou osou vozidla promítnutý do podélné roviny vozidla. Záklon má stabilizační účinek na řízení, vrací kola do polohy pro přímou jízdu a tlumí vibrace v řízení. Zmenšený záklon kola má za následek nejisté řízení. Vozidlo takzvaně plave na silnici. Kola nemají tendenci vracet se do přímého směru. Zvětšený záklon vozidlo jedoucí v přímém směru stabilizuje, ale zvětšuje síly potřebné pro k vychýlení vozu z přímé jízdy. Laicky: při pohledu na auto z boku je záklon vyjádřen úhlem, který svírá svislý čep vedoucí kolo se svislicí. Se záklonem rejdového čepu přímo souvisí pojem závlek.

Sbíhavost 

Jedná se o úhel, který svírají střední roviny kol. Kolo je sbíhavé, pokud přední část kola je přikloněna k podélně ose vozidla. Při zmenšené sbíhavosti vůz plave a vyžaduje nepřetržité korekce volantem, aby se udržel v žádaném směru. Nadměrně se opotřebovávají pneumatiky a dochází k chvění kol. Zvětšenou sbíhavost charakterizuje obtížné vychýlení vozu z přímého směru a příliš rychlé vrácení kol po průjezdu zatáčkou. Pneumatiky se opět nadměrně opotřebovávají, především na vnější straně běhounu. Laicky: při pohledu na auto z ptačí perspektivy jsou přední kola do "V" (rozbíhavost) nebo do "A" (sbíhavost)

Proměnná sbíhavost

Odlišné seřízení křivky sbíhavosti levého a pravého kola, tedy rozdílná změna sbíhavosti obou kol při jejich propružení, může mít za následek vychýlení vozidla ze směru při přejezdu nerovnosti na vozovce, v horším případě i při akceleraci a brzdění. Vlivem bočního náklonu vozu v zatáčkách pak může docházet k nestabilitě. Skutečná dráha vozu neodpovídá natočení volantu.

Zdroj: Škoda Auto

Geometrie kol

Autor:

Nejčtenější

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

VIDEO: Automěsto velké jako Plzeň. Supertovárna značky BYD se inspirovala Baťou

Nová supertovárna značky BYD v čínském Čeng-čou upoutala pozornost poté, co záběry z dronů odhalily její ohromující velikost. Víc než její rozloha však zaujme celkový koncept zařízení, které je...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Komise o tom informovala v tiskovém prohlášení. Nová pravidla by měla zavést...

Kachna 21. století je Ikeou na čtyřech kolech. Vzdává hold gaučingu

Nová generace Citroënu C3 je jako pojízdná pohovka do města, do které se budete těšit kvůli pohodlnému svezení i tam, kde to asfaltéři odflákli. Zdaleka ne vše je sice ideální, ale Francouzi opět...

Všechna Františkova auta. Zesnulý papež jezdil také škodovkami a dacií

Papež František byl oceňovaný jako skromný a obyčejný člověk, přesto málokterý jiný nejvyšší zástupce katolické církve vyzkoušel tolik aut jako on. Během svého pontifikátu jezdil řadou aut, včetně...

Prezident Pavel svolal dakaristy na buřty do Lán. Přivezli trucky i kachnu

Většina účastníků Dakaru pořádá své vlastní promoakce, ale asi vůbec poprvé se sešli čeští účastníci společně v tak velkém počtu. Pozvaní byli samozřejmě naprosto všichni a dorazila jich většina....

26. dubna 2025

Dieselgate po korejsku. Hyundai zaplatí v Německu pokutu 1,5 miliardy korun

Jihokorejská automobilka Hyundai dostala v Německu pokutu 58,5 milionu eur (téměř 1,5 miliardy Kč) kvůli manipulacím s testy emisí u naftových vozů. Informovala o tom agentura DPA, která se odvolává...

26. dubna 2025

Ladné italky, noblesní němci i opulentní ameriky. Srazová sezona startuje

Letošní srazová sezona startuje. A hned na začátku slibuje opravdu nabitý víkend. Na své si o něm přijdou prakticky všichni milovníci dvou stop. Zejména v sobotu je nabídka automobilových srazů velmi...

25. dubna 2025  13:49

Kupujete auto? Raději běžte tam, kde to umí, radí autoři testu autosalonů

Rozstřel

Třetím rokem testují redaktoři iDNES.cz české prodejce automobilů. „Prodávají druhou nejdražší věc hned po bydlení. Oba předchozí roky nás udivilo, s jakým amatérismem jsme se místy setkali,“...

25. dubna 2025

Kachna 21. století je Ikeou na čtyřech kolech. Vzdává hold gaučingu

Nová generace Citroënu C3 je jako pojízdná pohovka do města, do které se budete těšit kvůli pohodlnému svezení i tam, kde to asfaltéři odflákli. Zdaleka ne vše je sice ideální, ale Francouzi opět...

25. dubna 2025

Tajný tip profesionálního veteránisty. Na aukci můžete vydražit britského exota

Nadcházející víkend bude patřit veteránům. Výčet těch nejzajímavějších přinese tradiční diář petrolheada, který vydáme v pátek. Milovníci aut v Praze a okolí doslova nebudou vědět, kam dřív skočit....

25. dubna 2025

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Komise o tom informovala v tiskovém prohlášení. Nová pravidla by měla zavést...

24. dubna 2025  15:42

VIDEO: Automěsto velké jako Plzeň. Supertovárna značky BYD se inspirovala Baťou

Nová supertovárna značky BYD v čínském Čeng-čou upoutala pozornost poté, co záběry z dronů odhalily její ohromující velikost. Víc než její rozloha však zaujme celkový koncept zařízení, které je...

24. dubna 2025

V Česku je nejlevnější benzin, kilometr může vyjít levněji než na elektřinu

Zatímco v minulých letech se většinou vyplatilo jezdit pro pohonné hmoty do Polska, aktuálně jsou nafta a benzin v Česku levnější než ve všech okolních státech. Cena elektřiny ale neklesá, takže...

24. dubna 2025

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

23. dubna 2025  15:51,  aktualizováno  16:20

Česká firma nabízí elektromobily s výměnnými bateriemi, používá je Rohlík

Původně česká firma Battswap uvedla na trh elektromobil s výměnnými bateriemi. Baterie ve voze určeném pro městský provoz vymění prostřednictvím automatizované výměnné stanice během tří minut. Řešení...

23. dubna 2025

Auta Čechů jsou černobílá nuda a padesát odstínů šedi. Barevná budou vzácná

V Česku se nejvíc prodávají nová auta v šedé barvě, která tvoří třetinu trhu. Ještě před deseti lety byly nejoblíbenější bílé vozy s podílem 29 procent. Šedá vystřídala bílou zhruba před pěti lety,...

23. dubna 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.