Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Geniální krejčí supersportů nikdy rychlou jízdu nezkusil

Je to 40 let, co se na ženevském autosalonu představil koncept Lamborghini LP500. Klínovitá karoserie navržená Marcellem Gandinim se líbila natolik, že auto dostalo čtyřlitrový dvanáctiválec a tři roky nato putovalo do výroby. Gandini stále tvoří, ale dnešní BMW se mu nelíbí. A to sám jedno klasické oblékl.
Lamborghini LP500 Prototype

Lamborghini LP500 Prototype | foto: Lamborghini

Klínovitý profil karoserie dnes vyznávají snad všichni výrobci sporťáků. Když chcete stavět supersport, musí mít tvar klínu, který prořezává vzduch.

Když tehdy Gandini tvary konceptu pro Lamborghini navrhl a prototyp ukázal svému šéfovi Nucciovi Bertonemu, zmohl se jeden z největších designérů všech dob na jediné slovo "countach". To je v piemontském dialektu "div", trefnější je ale jiný výklad. Výraz prý používají piemontští muži jako výraz obdivu při spatření krásné ženy. Původně to auto vůbec nechtělo Lamborghini vyrábět, ale krásná a uhrančivá silueta rozhodla. Zrodil se jeden ze zakladatelů kategorie těch nejrychlejších aut - supersportů.

Lamborghini Countach

Marcello Gandini je designový Bůh

Není to jen vysoce uznávaný designér, ale zároveň i vynálezce nejemocionálnějšího designu superautomobilů, což mu propůjčuje status nesmrtelnosti.

Gandini je také průkopníkem antidesignu, a zasloužil se tedy i o rozvoj designu v racionální rovině. Dokázal vytvořit celý styl Lamborghini stejně jako kultovní truck Renault Magnum, a tím potvrdil, že umí navrhovat různorodý, ale vždy kvalitní design. Letos třiasedmdesátiletý Gandini pochází z bohaté turínské rodiny. Hvězdnou kariéru odstartoval v roce 1965 jako designér studia Bertone. Jeho první prací bylo dokončení rozpracovaného designu
Lamborghini Miura, které nedokončil Giorgetto Giugiaro.

Auta, která také oblékl:

  • první generace BMW 5
  • Bugatti EB110
  • Citroën BX
  • Ferrari Dino 308GT4
  • Fiat 132
  • Fiat X1/9
  • Lamborghini Countach, Diablo, Espada, Miura
  • Lancia Stratos
  • Maserati Ghibli a Quattroporte IV (1994–2001)
  • Renault 5 Supercinq
  • Contachu se dodnes klanějí všichni milovníci rychlosti. A designéři od dob Gandiniho v téhle automobilové extratřídě vlastně nic nového a lepšího nevymysleli.

    Marcello Gandini vstoupil do automobilového designu jako samouk a velmi mladý. Svá nejslavnější auta navrhl mezi sedmadvaceti a pětatřiceti lety. I další Gandiniho pomník vznikl pod hlavičkou Lamborghini. Miura je dodnes považována za prototyp automobilové krásy. Ve své době to byl hit. Obratné, malé, převratné a silné kupé si oblíbili frajeři ze Saint Tropez i Londýna. A Lancia Stratos hraje hlavní roli těch nejdivočejších snů rallystů.

    Opomíjený génius

    "Gandini? Je fantastický a nepřekonatelný, když může vytvořit avantgardní, agresivně působivý sportovní automobil. Některá jeho kupé vypadají, jako když právě trhají asfalt, přestože klidně stojí na místě," řekl jednou Giorgio Giugiaro, a to je poklona, která se cení. Těch opravdu známých autodesignérů je jen pár a většina pochází z Itálie. Proč zrovna Gandiniho - jednoho z nejgeniálnějších  - tolik neznáme, je záhada.

    Možná proto, že si nebere servítky. Svým supersportem nikdy nejel a dnes řídí malé mitsubishi, které na něj v autosalonu zbylo. "Beru pouze projekty, které mě těší. Rád pracuji v klidu, bez shonu a přesně stanovených termínů," říká Marcello Gandini v aktuálním čísle specializovaného českého magazínu AutoDesign&Styling. "Obzvlášť nerad se dohaduji s ekonomy nad cenou materiálů." V rozhovoru přiznává, že žádný ze "svých" supersportů vlastně nikdy ani pořádně neozkoušel:

    Co vás přivedlo k designu?
    Rád tvořím a auta jsou pro mě zvlášť zajímavá, protože se pohybují a mají motor. Navrhování pohyblivých a nepohyblivých předmětů jsou dvě naprosto odlišné věci; pohyb mění vnímání. Když navrhuji auto, snažím se vizualizovat pohyb.

    Lamborghini Miura

    Co dalšího kromě aut navrhujete?
    Navrhl jsem různé věci od vrtulníku po interiér nočního klubu. Jsem ale rád, že ten noční klub vyhořel.

    Hvězdy autodesignu v Praze

    Milovníci autodesignu se mohou těšit na 20. října, kdy se do Národní technické knihovny v Praze sjedou velká jména automobilového designu. Hlavní hvězdou specializované konference AutoDesign Prague bude šéfdesignér studia Pininfarina Fabio Filippini.

    Klínovitý tvar se stal vzorem designu supersportovních aut a tento vzor stále přetrvává. Dělá vám to radost?
    To není nic zvláštního. Chtěl jsem udělat klínovitý tvar auta, tak jsem ho udělal. O dva týdny později jsem už pracoval na dalším projektu.

    Nůžkové dveře jsou také váš vynález. Jak jste přišel na tento nápad?
    Chtěli jsme upoutat pozornost novým způsobem otevírání dveří, a tak jsme zkoušeli všechny možnosti. Nakonec jsme vybrali tento způsob otvírání, protože se nám zdál nejatraktivnější.

    Zveličování a přehánění se stalo vaší "ochrannou známkou". Jak se vám líbí podobně expresivní styl Chrise Bangla, který zavedl v BMW?
    Nelíbí. BMW má vynikající techniku a to je vše. Žádná zvláštní estetická hodnota v něm není.

    Jaký současný design oceňujete?
    Nevím... Například první Nissan Murano byl v pořádku. Je to velké auto, které ale nevypadá nemotorně třeba jako Porsche Cayenne. Návrháři u něj úspěšně vyřešili problém s velikostí. Obecně se domnívám, že opravdu potřebujeme jen kompaktní vozy, přestože každý jezdí nakupovat ve velkých SUV.

    Lamborghini Marzal

    Jste otec supersportovního vozu, máte rád rychlou jízdu?
    Nevím, nikdy jsem to nezkusil.

    Jaké auto řídíte?
    Mitsubishi Colt.

    Proč?
    Když mělo mé audi více než 250 000 km, tak jsem si řekl, že je správný čas na změnu. Objednal jsem si ford, ale protože ani po několika měsících nepřišel, šel jsem k nejbližšímu prodejci a zeptal se ho, jaké auto si u něj můžu koupit hned. A tak jsem se dostal k Mitsubishi Colt.

    Nikdy jste nevlastnil Lamborghini?
    Ne, nikdy. Měl jsem jiná auta, která jsem navrhl: dva Citroën BX sedany, dvě BMW 520s a nějaké renaulty.

    Alfa Romeo 33 Carabo

    Celý rozhovor a více o Marcellu Gandinim v aktuálním čísle magazínu AutoDesign&Styling.

    Autor:

    Den otevřených dveří letiště Náměšť

    Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

    Mohlo by se hodit

    • Nejčtenější

    Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

    28. dubna 2024

    Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

    Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

    26. dubna 2024

    Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

    23. dubna 2024

    Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

    Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

    23. dubna 2024

    Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

    27. dubna 2024

    Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

    Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

    30. dubna 2024

    Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

    Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

    30. dubna 2024

    „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

    Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

    30. dubna 2024

    K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

    Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

    30. dubna 2024

    Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

    Akční letáky
    Akční letáky

    Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

    Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

    Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

    Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

    Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

    Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

    Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

    KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

    Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

    Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

    Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...