Autofotka týdne: Utajený koncept, ze kterého vznikla ikona

aktualizováno 
Tu fotku jste na iDNES.cz v průběhu letoška už viděli, je to jeden z nejzajímavějších snímků uplynulého roku. Je na něm koncept, o kterém se dlouho nevědělo a moc jeho fotek ani neexistuje. To žluté auto navrhl slavný autodesignér Giorgetto Giugiaro, ale znalec v něm odhalí jeden ikonický sporťák.

Expozice studia Italdesign Giorgetta Giugiara | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Lamborghini Miura je jedno z nejslavnějších aut historie. Krásné, ladné tvary sportovní ikony šedesátých a sedmdesátých let jsou připisovány dalšímu slavnému designérovi Marcellu Gandinimu, ale to žluté auto na fotce naznačuje, že to mohlo být trochu jinak.

Pro koho to malujeme?

Giorgetto Giugiaro, jeden z nejslavnějších automobilových designérů všech dob, se řemeslu naučil u Bertoneho (ale začínal u Fiatu) a v říjnu 1964 naskicoval design sporťáku s motorem uprostřed. Existují dvě verze okolností vzniku původního návrhu. Podle jedné měl být určen pro malovýrobce jménem Bizzarini, ale až následně ho místo toho šéf studia Nuccio Bertone nabídl Lamborghinimu, který shodou okolností hledal designéra pro chystaný model. Kromě Bertoneho oslovil také Pininfarinu, Vignaleho (mimo jiné autor původního designu Tatry 613), Michelottiho a studio Ghia.

A právě Ghia figuruje ve druhé verzi příběhu. Bertone totiž už v té době věděl, že mu do úspěšného konkurenčního studia chce talentovaný a v té době už slavný Giugiaro odejít. A tak si měl Bizzariniho jako zadavatele vymyslet, aby si Giugiaro návrh neodnesl. Giugiaro odešel ke Ghii na podzim 1965. Že byl celý projekt od začátku plánovaný pro Lamborghini, naznačuje i to, že na složce, ve které se po letech skici našly, bylo napsáno jednoduše „Lamborghini“.

Bertone zakázku na design Miury získal a konečná podoba dnes nese oficiálně podpis Marcella Gandiniho. Všechno ovšem nasvědčujte tomu, že vyšel z návrhu svého předchůdce.

Concours of Elegance ve Windsoru:  Lamborghini Miura SV (1972)
Lamborghini Miura

Giugiaro před několika lety prohlásil, že neví, jestli Gandini jeho návrh použil. Na druhou stranu se při jiné příležitosti nechal slyšet, že návrh Miury je ze 70 procent jeho. Posuďte sami, jak moc si jsou auta podobná.

Když v roce 1966 představilo Lamborghini na autosalonu v Ženevě Miuru, mladý výrobce svým sporťákem ohromil svět a z krásného vozu se okamžitě stala celebrita. Pikantní je, že supersportovní kupé, které stálo u zrodu této kategorie aut a proslavilo značku ze Sant ́Agaty Bolognese (dnes patří VW), postavili inženýři značky Gian Paolo Dallara, Paolo Stanzani a Bob Wallace ve volném čase.

Fotogalerie

Ferrucio Lamborghini byl jejich výtvorem nadšen, i když sám raději jezdil v pohodlnějších kupé. Čtyřlitrových dvanáctiválcových miur, které uměly jezdit kolem 270 kilometrů v hodině (na přelomu šedesátých a sedmdesátých let!) nakonec vzniklo 764 kusů.

Tátovi k sedmdesátinám

Původní návrh objevil po letech Giugiarův syn Fabrizio a nechal mu k sedmdesátinám v roce 2008 podle něj vyrobit maketu v životní velikosti. Donedávna stála ukrytá v sídle studia Italdesign, které Giugiaro založil v roce 1968. Fotograf Auto.iDNES.cz Michal Šafránek tam žlutý koncept, o kterém ví jen pár zasvěcených, nafotil letos na jaře. Giugiaro své studio kompletně opustil v červenci letošního roku. Jestli si s sebou vzal na památku i „svoji miuru“ se neví.

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

Západní státy tlačí na elektromobilismus, ale chybí nabíječky, říká expert

Redaktor iDNES.cz František Dvořák v diskusním pořadu Rozstřel. (13. září 2019)

Zlaté časy autosalonů jsou dávno pryč. Ten letošní se ve Frankfurtu v tradiční podobě koná naposledy, myslí si...

Autofotka týdne: Vodní dýmka a zhmotnění Ďábla ve Frankfurtu

Ramsmobile Protos RM-X2

Když už máte definitivní pocit zmaru nad uniformitou dnešního autoprůmyslu svázaného regulacemi, bičovaného politiky a...

Elektrická Honda E je miláček publika, do Česka přibzučí za dva roky

Honda e

Honda konečně dotáhla do sériové podoby svůj první elektromobil. Malý hatchback s jednoduchým pojmenováním E má...

Najdete na iDNES.cz