Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

Vyznavači mnichovské produkce se dnes přou, jsou-li ledvinky na přídích nových BMW majestátní, nebo prostě jen obludně velké. Jisté ale je, že se design aktuálních BMW bezradně točí v kruhu. Nezmohl s ním nic ani Jozef Kabaň, který po roce bojů o volnost raději zakotvil u Rolls-Royce.
BMW Garmisch

BMW Garmisch | foto: BMW

Adrian van Hooydonk, šéfdesignér celé skupiny BMW, možná našel cestu. Ohlédl se do minulosti a našel oporu v jednom nejgeniálnějších autodesignérů všech dob Marcellu Gandinim. „Je pro mě jedním z největších mistrů automobilového designu a jeho vozy byly vždy velkým zdrojem inspirace pro mou práci,“ říká van Hooydonk.

Ztracenou studii Garmisch, kterou vytvořil za svého působení ve studiu Bertone, tak podle fotek, vzpomínek a rysů z Gandiniho archivu postavili znovu.

BMW Garmisch
BMW Garmisch

Je to fantastický koncert, důkaz, že staří machři minulosti opravdu uměli a styl a nápady jim nekazily předpisy a modelovací programy. Kdyby Garmisch začalo BMW dnes v nezměněné podobě vyrábět, byla by o něj rvačka, na to vemte jed.

Je to nádherné, štíhlé kupé s perfektně vyváženými proporcemi, úžasnými detaily a nadčasovými řešeními předpovídajícími věci, které automobilky možná jednou objeví.

Čistota, jednoduchost a funkční minimalismus se snoubí s elegancí a rafinovanými řešeními, které dávají Garmischi mondénní eleganci.

Koncept pojmenovaný po zimním středisku Garmisch-Partenkirchen – známé Ga-Pa – zažil obnovenou premiérů u jezera Como na přehlídce automobilové krásy Concorso d’Eleganza Villa d’Este konané v květnu.

Ztraceno

Původní BMW Garmisch zmizelo po své premiéře na ženevském autosalonu v roce 1970. Van Hooydonka zaujalo na nalezeném zašedlém obraze před několika lety. „Možnost znovu postavit BMW Garmisch nám dalo příležitost složit poctu panu Gandinimu a současně připomenout jeden z méně známých vozů, kterým studio Bertone přispělo k rozvoji designu BMW. Pro mě už tyto skutečnosti stačily k tomu, abychom projekt spustili. Vyplníme jím jednu z mezer v historii BMW.“

BMW Garmisch

K italské karosářské škole mělo BMW vždy blízko, vždyť slavná Isetta vznikla právě v Itálii, stejně jako bájné BMW M1 navržené Giorgettem Giugiarem.

„Původní nápad přišel od samotného Nuccia Bertoneho, který chtěl překvapujícím koncepčním vozem, představeným na autosalonu v Ženevě, posílit vztahy s BMW,“ vzpomíná na vznik studie Garmisch Marcello Gandini, který byl tehdy součástí týmu designérů studia Bertone.

„Chtěli jsme vytvořit moderní kupé střední třídy, které by bylo věrné designu BMW, ale bylo by dynamičtější a provokativnější.“ Zatímco při pohledu z boku byl vůz uhlazený a velmi čistý, nejvýraznějším prvkem přídě konceptu BMW Garmisch byly nepřehlédnutelné, vertikálně orientované a hranaté BMW ledvinky tvořící masku chladiče, po jejichž stranách byly světlomety schované pod hranatým krycím sklem. Dalšími zajímavostmi designu byly ventilační mřížky v zadních C sloupcích, připomínající sportovní vozy, a kryt zadního okna, tvarem připomínající plástve. To byl ostatně stylistický prvek obvyklý u rukopisu Marcella Gandiniho.

Vůz vznikl během několika měsíců. Kromě výrazného a neotřelého vnějšího vzhledu zaujal také interiérem. Velmi neotřelé bylo autorádio umístěné ve středovém panelu na výšku nebo okázalé výklopné zrcadlo před spolujezdcem, publikum zaujala kombinace výrazných barev a materiálů dodala jinak účelově řešeným interiérům tehdejší doby neopakovatelný šarm. Podle Marcella Gandiniho bylo potřeba tomuto vozu dát i vzrušující jméno. „Vybrali jsme slovo Garmisch, protože v Itálii bylo tehdy velmi populární lyžování. Evokovalo představy o zimních sportech a alpské eleganci.“

Ztracený koncept se BMW rozhodlo postavit znovu. Původní dokumentace byla velmi omezená, takže tým tvůrců musel pracovat podle fotografií exteriéru i interiéru. Mnoho z nich bylo pouze černobílých. Marcello Gandini přispěl svými vzpomínkami, pomohl s dohledáním původní barvy karoserie (světlá metalická „champagne“, přesně ve stylu tehdejší italské módy) nebo materiály a barvy vnitřního čalounění a obložení.

Inspirace

„Když jsem se poprvé doslechl, že BMW chce znovu postavit BMW Garmisch, byl jsem velmi překvapený,“ popsal Gandini své pocity z první návštěvy Adriana van Hooydonka v roce 2018 v Turíně. „Nyní jsem velmi šťastný, že jsem mohl být součástí celého projektu, a také, že se BMW rozhodlo k oživení své minulosti. Když se na vůz podívám, je pro mě velmi těžké rozpoznat ho od originálu.“

Svými čistými tvary, minimalistickým designovým stylem a pečlivě navrženými liniemi s geometrickými tvary bylo BMW Garmisch archetypem nového radikálního stylu, který prosazovala italská designérská studia jako Bertone, Italdesign a Pininfarina koncem 60. a začátkem 70. let a který je významným referenčním bodem i pro současné automobilové designéry. BMW Garmisch tak není jen symbolem avantgardního přístupu k designu, bylo také inspirací pro moderní designéry své doby. A platí to i dnes: „Design Marcella Gandiniho byl vždy jasný, čistý, ale také i velmi dramatický. Z těchto důvodů shledávám jeho práci tak inspirující. Vždy byl schopen stvořit něco výjimečného s použitím jen minima designérských prvků. Tento přístup, snažící se minimem ukázat maximum, je velmi moderní i dnes,“ komentuje Adrian van Hooydonk.

Génius

Marcello Gandini se narodil v roce 1938 a je jedním z nejvlivnějších automobilových designérů 20. století. Během čtrnácti let, kdy byl hlavním designérem studia Bertone v Turínu, vytvořil nejodvážnější a nejrevolučnější automobily své doby. Mezi ně patří koncepční vozy s klínovitým profilem, jako jsou Lancia Stratos Zero nebo Alfa Romeo Carabo, stejně jako ikonické sportovní vozy jako Lamborghini Miura, které jsou ceněny sběrateli po celém světě. Jedním z vůbec jeho nejslavnějších konceptů je Lamborghini Marzal.

Kromě konceptu BMW Garmisch pracoval Marcello Gandini se svým týmem u Bertoneho také na studii BMW Spicup (prohlédněte si ho zde) a na první generaci BMW řady 5, která vznikla pod vedením tehdejšího šéfdesignéra BMW Paula Bracqa.

Nejčtenější

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

Krásky od motorek mají rozmanité chutě, osedlají jawu i starého inda

Tradiční březnový veletrh motorek, čtyřkolek a příslušenství probouzí ze zimního spánku vyznavače jízdy v jedné stopě. Na veletrhu Motocykl Praha 2025, který s předstihem otvírá sezonu na dvou...

Narval oktávku dřevem, až praskla náprava. Byla z toho vážná nehoda

Slovenský bizár s českou škodovkou. Řidič tak přetížil octavii dřevem, že mu praskla náprava a způsobil vážnou nehodu.

Odmocnina z lexusu krade show superbu. Vzduch prořezává samurajským mečem

Toyota Camry byla vždy dokonalou nudou, ale nová verze se osmělila a připomíná upjatého byznysmena, který odhodil kravatu a místo lakýrek chodí v teniskách. Oblíbili si ji zdejší alternativní...

ANALÝZA: Škoda je čtvrtá v Evropě, je premiantem koncernu Volkswagen

Premium

Škoda je čtvrtou nejprodávanější značkou Evropy. Loni dosáhla na historicky nejlepší hospodářský výsledek. Je premiantem koncernu Volkswagen. Nesnáze autoprůmyslu pociťuje, ale zatím nemají vliv na...

17. března 2025

Elektromobily přicházejí v zimě až o 50 % dojezdu, nejhůř je na tom Tesla

Reálný dojezd aut se liší podle stylu jízdy, průměrné rychlosti nebo ročního období u všech aut, je jedno, jestli jezdí na benzín, naftu nebo elektřinu. Na oficiální papírové hodnoty dosáhne málokdo....

17. března 2025

Nový roadster Aston Martin pózoval v Praze. Má nejrychlejší střechu na světě

Praha byla mezi prvními evropskými městy, kam zavítala absolutní novinka ikonické britské značky Aston Martin. Otevřené provedení osmiválcového modelu Vantage mělo světovou premiéru v lednu 2025....

17. března 2025

Silniční novela o tatraktorech, evidenčkách i autonomním řízení jde do Senátu

Novela silničního zákona, kterou tento týden schválili poslanci, přináší úsporu veřejných prostředků, zvýšení bezpečnosti na silnicích a českým firmám dává příležitosti v technologické oblasti....

16. března 2025

Motonovinky 2025: Honda bojuje cenami s Čínou, novou módou jsou automaty

Český zákazník jde velmi často po co nejlepším poměru ceny, výkonu a vlastností. Takže není divu, že největší nával byl na veletrhu Motocykl 2025, který tradičně otevírá motorkářskou sezonu, už...

16. března 2025

Ovce nám čuraly na boty a batohy. Stopaře z Česka přivítali v Japonsku pivem

Premium

Před 55 lety vyrazila z Prahy do Japonska expedice Sakura na Světovou výstavu Expo. Čtveřici českých poutníků tehdy během devítiměsíční cesty svezlo 497 aut. Letos se výstava koná na stejném místě a...

15. března 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

15. března 2025,  aktualizováno  8:41

Škoda chystá hybridní Fabii. Vyvíjí také spalovák pro americké elektromobily

Škoda plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Uvedl to předseda představenstva firmy Klaus Zellmer. Šéf mladoboleslavské značky také prozradil, že...

14. března 2025

V Česku přibude letos 630 míst na odpočívadlech u dálnic, půlka pro kamiony

Téměř 630 nových parkovacích míst na dálničních odpočívadlech letos plánuje zprovoznit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Meziročně je to o bezmála polovinu více. Přibližně půlka nových stání bude...

14. března 2025

Francouzský buldoček kousne a nepustí. Je to pohodář, ale umí vystrčit drápy

Zaujmout v dnešní záplavě aut je stále těžší. Peugeotu 3008 se to však stále daří. Stylový francouzský crossover působí i ve třetí generaci pořád hodně futuristicky a s konkurencí si ho nespletete....

14. března 2025

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

13. března 2025  14:07,  aktualizováno  15:27

Zápas čínských automobilek o zákazníky za sebou nechává miliony zombie

Premium

V potlesku úspěchům automobilek formátu BYD zanikají zprávy o čínských producentech elektromobilů, kteří štěstí neměli. Jde o desítky menších automobilek, které v posledních letech zbankrotovaly....

13. března 2025