Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektromobilita připraví o práci až půl milionu lidí, varují dodavatelé dílů

S výjimkou baterie je elektromobil konstrukčně jednodušší než vůz se spalovacím motorem. Má méně dílů, jeho výroba je jednodušší, stejně jako servis. Tato výhoda pro majitele má ale i svoji druhou stránku, kterou je třeba zmínit. Masivní přechod na elektromobilitu bude znamenat méně pracovních míst.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Čistě elektrický přístup v evropském automobilovém a dodavatelském průmyslu pravděpodobně povede ke ztrátě přibližně půl milionu pracovních míst během příštích dvaceti let. Vyplývá to ze studie, kterou zadalo evropské sdružení dodavatelů automobilového průmyslu CLEPA a zveřejnil ji německý magazín Focus. CLEPA v té souvislosti kritizuje Brusel, že zcela ignoruje jinou cestu ke snížení emisí – tzv. zelená syntetická paliva.

Byly zkoumány tři scénáře – do roku 2030 by měl podíl nově prodávaných elektromobilů činit víc než 50 procent, téměř 80 procent a téměř 100 procent ze všech nových aut. Navyšování tohoto podílu znamená pokles počtu pracovních míst spojených s výrobou vozů. Automobilový průmysl zajišťuje víc než pět procent celkové zaměstnanosti ve výrobě ve 13 nejvýznamnějších členských státech EU, kde se auta vyrábějí, přičemž víc než 60 procent těchto pracovníků je zaměstnáno u dodavatelů.

Studie, kterou vypracovala poradenská společnost PwW Strategy & Erstellte, předpovídá, že víc než dvě třetiny dopadu na zaměstnanost se projeví již v letech 2030 až 2035 a mohou činit až půl milionu lidí. Zároveň vyvrací tezi, že tito lidé najdou práci v souvisejících oborech, především ve výrobě baterií. Dodavatelé budou z tohoto hlediska postiženi významně víc než výrobci.

„Studie uvádí, že až 70 miliard eur (70 procent) přidané hodnoty elektrického pohonu bude spojeno se zpracováním materiálů pro baterie, výrobou bateriových článků a modulů a montáží bateriových systémů,“ napsal Focus. „Tyto činnosti nebudou nutně probíhat ve stejných podnicích nebo ve stejných regionech, protože vyžadují výrazně odlišné dovednosti a znalosti ve srovnání s konvenčními technologiemi hnacích ústrojí, a proto nebudou poskytovat příležitosti pro většinu dodavatelů automobilového průmyslu zaměřených na hnací ústrojí, zejména pro malé a střední podniky, které představují přibližně pětinu pracovní síly v dodavatelském automobilovém průmyslu.“

Předchozí výzkum CLEPA ukázal, že výroba baterií nabízí relativně více pracovních míst pro akademicky vzdělané síly a méně pro mechaniky, kteří v současné době vyrábějí díly související se spalovacími motory. Zatímco výrobci automobilů by měli lepší možnosti přesunout zaměstnance na jinou práci, specializovaní dodavatelé takovou možnost nemají. Stejně tak je nepravděpodobné, že by se významnější část zaměstnanců těchto dodavatelů mohla přesunout do jiných oblastí souvisejících s elektromobilitou, tedy například vývoje softwaru nebo budování infrastruktury.

Generální tajemnice CLEPA Sigrid de Vries proto varovala před tím, aby se zapomínalo na ekonomický a sociální dopad transformace na dodavatelský průmysl. Říká rovněž, že to byl právě on, kdo vyvinul mnoho technických řešení pro automobilový průmysl. Vyslovuje se pro regulační rámec, „který je otevřený všem dostupným řešením, jako je využití hybridních technologií, zeleného vodíku a obnovitelných udržitelných paliv“. To podle ní povede k dalšímu pokročilému vývoji.

Prezidentka německého Sdružení automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerová rovněž zopakovala požadavek „otevřenosti vůči technologiím a inovacím“. Je podle ní třeba zajistit, aby evropská zelená dohoda nezakazovala žádné technologie a podporovala nejen zavádění e-mobility, ale také vytvářela pobídky pro investice do vodíku a e-paliv (více o syntetických palivech čtěte zde).

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...