Mercedes nechce používat ekologickou náplň v klimatizacích, může být nebezpečná

  10:09aktualizováno  10:09
Automobilka Mercedes-Benz provádí v USA neobvyklou svolávací akci. Do servisů musí některé modely SL, a to kvůli chladicí náplni v klimatizaci. Je sice ekologická, ale může být nebezpečná při havárii. Mercedes je v tom nevinně, ekologické chladivo vyžadují evropské předpisy.

Mercedes E 200 NGT BlueEFFICIENCY | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Mercedes svolává do servisů ve Spojených státech vozy, které jsou vybaveny klimatizací s náplní označenou R-1234yf (hydrofluorolefin). To je relativně nově vyvinutá bezfreonová chladicí náplň, kterou dnes vyžadují předpisy vydané Evropskou komisí.

Náplň vyvinuly ve spolupráci firmy Honeywell a DuPont a zhruba od roku 2008 se stává standardem v automobilovém  průmyslu. Nahradila dřívější freonovou náplň R-134a (tetrafluoretan), tedy tu, kterou teď bude Mercedes do některých modelů v USA vracet. Freonová náplň se pod kapotu mercedesů SL vrátí proto, že automobilka ve svých extrémních interních testech zjistila, že R-1234yf může být při haváriích příčinou požáru.

To původní testy, které se prováděly před uvedením plynu do výroby, vyvrátily. Jenže Mercedes-Benz prováděl simulace extrémních čelních nárazů, při kterých dojde k rozbití okruhu klimatizace a rychlému úniku chladicího média. Vzniklý aerosol se může při kontaktu s horkými částmi motoru vznítit a tím zažehnout požár celého auta.

Co je to GWP

Global-warming potential

Index globálního oteplování je bezrozměrná veličina, která říká, jak moc je daná látka nebezpečná z hlediska globálního oteplování ve srovnání s CO2. Typicky zjišťuje, jak moc ovlivní klima po dobu 100 let 1 kilogram plynu ve srovnání s jedním kilogramem CO2.

Nová náplň byla vyvinuta kvůli požadavkům na snížení úniku skleníkových plynů do atmosféry. Podle nařízení EU nemohou evropské automobilky získat od roku 2011 homologaci na nová vozidla, pokud jejich klimatizace obsahují náplně s indexem příspěvku ke globálnímu oteplování (GWP) vyšším než 150. Látka R-134a má hodnotu GWP 1 410, nově vyvinutá náplň R-1234yf pouze 4 a je tak jednou z nových ekologických alternativ. Výrobci na ni byli nuceni přejít na základě nařízení Evropské komise a mimo jiné uvěřili, že je tato látka zcela bezpečná.

Mercedes-Benz ale nyní prokázal opak a o výsledky svého nálezu se chce podělit s odpovídajícími průmyslovými asociacemi i s konkurenčními automobilkami. Automobilka navrhuje, že by se tedy bezpečnou alternativou měl stát opět původní plyn R-134a, tedy do té doby, než bude nalezena skutečně bezpečná náhrada.

Kromě automobilek a asociací zapojila společnost do diskuse i úřady a věří, že brzy dospějí ke společnému řešení. Společnosti DuPont a Honeywell ale poměrně pochopitelně nebezpečnost svého výrobku odmítají a dodávají, že testy provedené Mercedesem neprobíhaly podle průmyslových standardů.

Motoristé se zatím o náplň ve svých klimatizacích příliš zajímat nemusí. Riziko, které Mercedes odhalil, je zřejmě velmi nízké a automobilka chce spíše předejít problémům do budoucna. Navíc je pravděpodobné, že pod kapotou mají klimatizaci s jiným chladicím médiem. Chladivo R-1234yf je povinné od ledna 2011 pouze v EU u nově homologovaných modelů. Dříve homologovaná auta vyrobená třeba i letos mohou používat klimatizace se starším chladivem. Kdo má auto s inkriminovanou náplní, vlastně s tím nic nenadělá, látka navíc splňuje současné předpisy a bezpečnostní požadavky.

Mimo Evropskou unii se zatím R-1234yf velkého rozšíření nedočkalo. Třeba americký GM prohlásil, že na něj u všech svých modelů přejde až v roce 2013. Možná ale na základě nálezů Mercedesu situaci přehodnotí.

Látka R-134a byla od roku 1995 jedinou náplní, která se směla v automobilových klimatizacích používat, teprve s hledáním méně ke skleníkovému efektu přispívajících alternativ o monopol přišla. Před rokem 1995 se v drtivé většině automobilových klimatizací používala náplň R12 (dichlorodífluorometan).

Ještě předtím se používala náplň označovaná jako R-744, což je vlastně tekutý oxid uhličitý. I ten by se mohl do automobilových klimatizací vrátit. CO2 ale vyžaduje jinou konstrukci klimatizace, takže se nedá jednoduše naplnit do stávajících systémů. To látky R-12, R-134a a R-1234yf jsou zaměnitelné, jen je potřeba vyměnit v klimatizaci olej a hadice.

  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Pokrok po švédsku: mizející pisoáry a genderově neutrální sport

Severská země přichází s revolučními nápady, kterým aplaudují pokrokoví liberálové z celého světa. Mizí pánské pisoáry,...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky
Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Premium

Auto jako investice, díl třetí: Chcete si hrát, nebo vydělávat?

Častou chybou začínajících „investorů“ bývají auta, která jste vždycky chtěli, a teď na ně konečně máte peníze. Skvělá...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Na Dakar míří poprvé hybridní kamion. Postavili ho v Česku

Severočeský tým MKR Technology zbrojí na Dakar 2020. A ten bude mimořádný. Vůbec prvně stáj vyšle kvarteto svých...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz