Mercedes E 200 NGT BlueEFFICIENCY

Mercedes E 200 NGT BlueEFFICIENCY | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Mercedes nechce používat ekologickou náplň v klimatizacích, může být nebezpečná

  • 17
Automobilka Mercedes-Benz provádí v USA neobvyklou svolávací akci. Do servisů musí některé modely SL, a to kvůli chladicí náplni v klimatizaci. Je sice ekologická, ale může být nebezpečná při havárii. Mercedes je v tom nevinně, ekologické chladivo vyžadují evropské předpisy.

Mercedes svolává do servisů ve Spojených státech vozy, které jsou vybaveny klimatizací s náplní označenou R-1234yf (hydrofluorolefin). To je relativně nově vyvinutá bezfreonová chladicí náplň, kterou dnes vyžadují předpisy vydané Evropskou komisí.

Náplň vyvinuly ve spolupráci firmy Honeywell a DuPont a zhruba od roku 2008 se stává standardem v automobilovém  průmyslu. Nahradila dřívější freonovou náplň R-134a (tetrafluoretan), tedy tu, kterou teď bude Mercedes do některých modelů v USA vracet. Freonová náplň se pod kapotu mercedesů SL vrátí proto, že automobilka ve svých extrémních interních testech zjistila, že R-1234yf může být při haváriích příčinou požáru.

To původní testy, které se prováděly před uvedením plynu do výroby, vyvrátily. Jenže Mercedes-Benz prováděl simulace extrémních čelních nárazů, při kterých dojde k rozbití okruhu klimatizace a rychlému úniku chladicího média. Vzniklý aerosol se může při kontaktu s horkými částmi motoru vznítit a tím zažehnout požár celého auta.

Co je to GWP

Global-warming potential

Index globálního oteplování je bezrozměrná veličina, která říká, jak moc je daná látka nebezpečná z hlediska globálního oteplování ve srovnání s CO2. Typicky zjišťuje, jak moc ovlivní klima po dobu 100 let 1 kilogram plynu ve srovnání s jedním kilogramem CO2.

Nová náplň byla vyvinuta kvůli požadavkům na snížení úniku skleníkových plynů do atmosféry. Podle nařízení EU nemohou evropské automobilky získat od roku 2011 homologaci na nová vozidla, pokud jejich klimatizace obsahují náplně s indexem příspěvku ke globálnímu oteplování (GWP) vyšším než 150. Látka R-134a má hodnotu GWP 1 410, nově vyvinutá náplň R-1234yf pouze 4 a je tak jednou z nových ekologických alternativ. Výrobci na ni byli nuceni přejít na základě nařízení Evropské komise a mimo jiné uvěřili, že je tato látka zcela bezpečná.

Mercedes-Benz ale nyní prokázal opak a o výsledky svého nálezu se chce podělit s odpovídajícími průmyslovými asociacemi i s konkurenčními automobilkami. Automobilka navrhuje, že by se tedy bezpečnou alternativou měl stát opět původní plyn R-134a, tedy do té doby, než bude nalezena skutečně bezpečná náhrada.

Kromě automobilek a asociací zapojila společnost do diskuse i úřady a věří, že brzy dospějí ke společnému řešení. Společnosti DuPont a Honeywell ale poměrně pochopitelně nebezpečnost svého výrobku odmítají a dodávají, že testy provedené Mercedesem neprobíhaly podle průmyslových standardů.

Motoristé se zatím o náplň ve svých klimatizacích příliš zajímat nemusí. Riziko, které Mercedes odhalil, je zřejmě velmi nízké a automobilka chce spíše předejít problémům do budoucna. Navíc je pravděpodobné, že pod kapotou mají klimatizaci s jiným chladicím médiem. Chladivo R-1234yf je povinné od ledna 2011 pouze v EU u nově homologovaných modelů. Dříve homologovaná auta vyrobená třeba i letos mohou používat klimatizace se starším chladivem. Kdo má auto s inkriminovanou náplní, vlastně s tím nic nenadělá, látka navíc splňuje současné předpisy a bezpečnostní požadavky.

Mimo Evropskou unii se zatím R-1234yf velkého rozšíření nedočkalo. Třeba americký GM prohlásil, že na něj u všech svých modelů přejde až v roce 2013. Možná ale na základě nálezů Mercedesu situaci přehodnotí.

Látka R-134a byla od roku 1995 jedinou náplní, která se směla v automobilových klimatizacích používat, teprve s hledáním méně ke skleníkovému efektu přispívajících alternativ o monopol přišla. Před rokem 1995 se v drtivé většině automobilových klimatizací používala náplň R12 (dichlorodífluorometan).

Ještě předtím se používala náplň označovaná jako R-744, což je vlastně tekutý oxid uhličitý. I ten by se mohl do automobilových klimatizací vrátit. CO2 ale vyžaduje jinou konstrukci klimatizace, takže se nedá jednoduše naplnit do stávajících systémů. To látky R-12, R-134a a R-1234yf jsou zaměnitelné, jen je potřeba vyměnit v klimatizaci olej a hadice.