Francie blokuje prodeje mercedesů kvůli náplni do klimatizací

  10:00aktualizováno  10:00
Evropská komise varovala automobilku Daimler před dalším používáním zakázaného chladiva v klimatizačních systémech mercedesů. Učinila tak poté, co Francie zablokovala prodej většiny vozů Mercedes na svém území. Německé úřady však postup Daimleru schválily, protože nové chladivo může být nebezpečné.

U Mercedesu umí udělat vědu i z obyčejné klimatizace. Ta v novém "esku" nejen chladí, ale také osvěžuje a ionizuje vzduch. | foto: Mercedes

Daimler odmítl vyhovět směrnici EU, která od letošního ledna zakázala v klimatizaci nově prodávaných vozů používat náplň R134a. Ta je sice bezpečná, nevyhovuje však evropské politice na ochranu klimatu před skleníkovými plyny, protože obsahuje vysoce potentní skleníkový plyn.

Téměř všechny evropské automobilky na novou náplň přešly, Daimler však ve svých testech zjistil problémy s jedinou možnou náhradou, chladivem R134yf od amerických společností Honeywell a DuPont. To podle zjištění Daimleru z vlastních nárazových testů může při srážce a vzplanutí uvolnit vysoce toxický fluorovodík, a způsobit tak lidem ve vozidle téměř jistou smrt. Američtí výrobci zprávy o nebezpečnosti svého chladiva bagatelizují.

Německý úřad pro motorová vozidla KBA poté Daimleru schválil používání R134a a vyzval k dalšímu zkoumání bezpečnosti nového chladiva. "Nelze vyloučit, že nové chladivo může ohrozit cestující ve voze i další účastníky silničního provozu," sdělilo německé ministerstvo dopravy. Oba úřady pak poslaly do Bruselu rozklad s požadavkem, aby Daimler mohl i nadále používat zakázané palivo, dokud nebudou dokončeny jejich vlastní vědecké testy.

Úředníci Evropské komise nyní vyšetřují, zda Daimler plní směrnici EU ohledně chladiva do klimatizací, řekl  agentuře Reuters mluvčí komise Carlo Corrazza. Pokud se informace potvrdí, Brusel "by mohl podniknout nezbytný zásah" proti Německu, dodal. K informacím o smrtelných rizicích nového chladiva řekl, že komise je odhodlána zajišťovat nejvyšší možnou úroveň bezpečnosti vozidla a zároveň "je povinna zajistit jednotné uplatňování unijního práva".

Daimler minulý týden sdělil, že francouzské úřady blokují nové registrace jeho sportovních vozů Mercedes SL a kompaktů třídy A a B. Tyto automobily představují více než polovinu prodejů značky v zemi. Daimler uvedl, že zablokování jejich prodeje ve Francii se může dotknout kolem dvou procent jeho globálního odbytu.

Podle německých pozorovatelů může krok Paříže souviset se sporem o zpřísněné limity na emise oxidu uhličitého (CO2) v EU, jejich přijetí minulý měsíc Berlín intenzivním lobbováním zabránil, aby ochránil domácí automobilky.

"Kontroverzní debata o CO2 ukázala, že Evropa se potýká s rozdílnými zájmy svých klíčových aktérů. Není vyloučeno, že v tom hrál roli postoj Německa k hlasování (o emisích)," řekl k tomu zákonodárce německé vládní strany CDU a člen parlamentního výboru pro dopravu Steffen Bilger. Paříž "evidentně využila příležitosti, aby Německu vrátila úder," řekl člen téhož výboru za Zelené Anton Hofreiter.

Spor o chladivo v autoklimatizacích by měl být námětem jednání zástupců zemí EU a úředníků komise 17. července v Bruselu.

Autoři: ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Také Honda utíká z Británie. Výroba Civicu se přesune

Nákladní vůz odváží nově vyrobené Hondy Civic z fabriky v britském Swindonu.

Japonská automobilka Honda Motor na mimořádné tiskové konferenci oznámila, že v roce 2021 plánuje uzavřít svou továrnu...

OBRAZEM: Do Pragovky se sjely automobilové klenoty. Dorazí i Ralf Schumacher

Zlatý volant 2019

Industriální prostor Pragovky, továrny, ze které vyjížděly slavné Pragy V3S, hostí motoristický galavečer Zlatý volant....

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Volkswagen Passat 2.0 TDi...
Volkswagen Passat 2.0 TDi...

r.v. 2015, naj. 172 359 km, diesel
355 555 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz