Automatická klimatizace je úspornější než manuální

  16:19aktualizováno  16:19
Jakou klimatizaci vybrat, stačí manuální, anebo připlatit za automatickou? Kromě komfortnějšího ovládání je ta "chytřejší" z nich také úspornější. Německý autoklub ADAC to otestoval na Škodě Octavii.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ADAC

Klimatizace se stává běžnou výbavou nových aut všech velikostí, auto bez klimatizace je dnes vlastně neprodejné, shodují se bez výjimky bazaristé. Hovět si v parném létě v chládku chtějí i největší šetřílkové. Že klimatizace zvyšuje spotřebu ví každý, u malých aut se slabým motorem poznáte zapnutí klimatizace i na úbytku výkonu.

"Především moderní plně automatické systémy jsou úspornější, než bylo dříve zvykem," cituje z výsledků testu ADAC Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. "Tato nejdražší varianta chlazení interiérů aut zvýší spotřebu paliva o 0,25 až 0,3 litru paliva." Poloautomatická klimatizace, u níž řidič volí pouze rychlost ventilátoru, spotřebuje víc paliva než automatická. Na druhou stranu bývá při nákupu levnější.
 
ADAC ve svém testu měřil nárůst spotřeby se zapnutou klimatizací v octavii stojící v koloně, pak při městské padesátce a nakonec při jízdě stovkou.

"Nejlevnější a nejjednodušší manuální klimatizace, která se zapíná tlačítkem A/C a jejíž ostatní ovládání se řídí běžnou ventilací auta, zvýšila spotřebu o 0,35 litru paliva na 100 kilometrů – při stání v zácpě a při městské rychlosti," popisuje Buček.
 
Když ADAC měřil spotřebu při rychlosti 100 km/h, naměřil nárůst spotřeby jen o 0,2 litru na 100 km. Když tedy auto jede rychleji, chová se manuální klimatizace šetrněji.

Srovnání klimatizací - vliv na spotřebu


 
Poloautomatická klimatizace, která je další variantou, zvyšovala apetit auta až o 0,4 litru při jízdě městem, o 0,3 litru při stokilometrové rychlosti a o zhruba 0,33 litru při stání s běžícím motorem.
 
ADAC proto radí, aby majitelé vozů s automatickou klimatizací používali pouze plnou automatiku.

Pak mohou počítat s nárůstem spotřeby pouze o pět až šest procent. Nejlepší je podle ADACu volit teplotu mezi 21 a 23 stupni Celsia. Obecně se doporučuje volit teplotu maximálně o pět stupňů nižší, než je venkovní teplota. Jinak mohou velké změny teplot při vystupování způsobovat zdravotní komplikace. ADAC radí nasměrovat proudění studeného vzduchu k vršku těla a nohy nechat v teple.

89. ročník ženevského autosalonu se koná od 7. do 17. 3. 2019 ve veletržním komplexu Palexpo ve Švýcarsku. Škoda představí novinky Scala, Kamiq a nový koncept elektromobilu Vision iV. Na letošním ročníku budou chybět expozice Volva, Fordu a britské automobilky Jaguar Land Rover. 

Nejčtenější

Chystá se past na vjezdu do Prahy: neznačená padesátka od severu

Ilustrační snímek

Budete-li v blízké budoucnosti přijíždět do Prahy od D8 směrem k tunelovému komplexu Blanka, s největší...

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Tesla Model Y se premiérově představuje v kalifornském Hawthorne.

Tesla začne svůj nový Model Y prodávat v roce 2021, řekl při jeho představení šéf automobilky Elon Musk. Dojezd malého...

Magnus Walker, nejbláznivější sběratel porsche, má image bezdomovce

Magnus Walker, známý sběratel porschí na autosalonu v Ženevě obdivuje expozici...

Pokud ho ještě neznáte, těžko byste hádali, že tento starší muž s vzezřením bezdomovce je jedním z nejvýznamnějších...

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

Další z rubriky

Pro nákup elektroauta je argumentem jen cena za kilometr, říká expert

Volkswagen e-Golf

Pokud Česko nepodpoří koncové uživatele při rozvoji elektromobility, zůstane jediným racionálním argumentem pro nákup...

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Udělali byste test na řidičské oprávnění? Otestujte se

Ilustrační snímek

Zvládli byste závěrečný test v autoškole? V seriálu iDNES.cz vám přinášíme desátý z dvanácti vzorových testů pro...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz