Příprava auta na dovolenou. Zatuchlinu z klimatizace vyžene sprej

aktualizováno 
Přípravu na dlouhou cestu na prázdniny k moři vyžaduje i auto. Do servisu se objednejte co nejdříve, kontrolovat výbavu zvládnete sami. Na letní horka je také dobré připravit klimatizaci.

Co zvládnete sami

Před startem na dovolenou si prostudujte specifika předpisů země, do které máte namířeno. Ve Švýcarsku mají třeba na dálnici povolenou maximálně stodvacítku, ve Francii zase můžete dostat pokutu za antiradar. Zkontrolujte a doplňte také výbavu: reflexní vesty, rezervu (dofouknutou a s dostatečným vzorkem), litr motorového oleje, povinnou výbavu, lékárnu, tažné lano, výstražný trojúhelník. Hodí se baterka, deka... Sami zvládnete také zkontrolovat a případně vyměnit stěrače.

Do servisu s předstihem

Na poslední dny před odjezdem nenechávejte kontrolu samotného auta. V servisech mají pro tyto případy připravené speciální akce, počítejte ale s tím, že mají plno, takže na vás nepřijde řada hned druhý den. "Rozhodně nenechávejte návštěvu servisu na poslední chvíli, den dva před dovolenou," varuje Petr Mošnička, školitel opravářů sítě autoservisů A.T.U, kde základní prohlídku před dovolenou provádějí za 148 korun. "Chce to týden předem, ať je čas na odstranění případných závad," vysvětluje.

S klimatizací je třeba minimálně jednou do roka do servisu

"Zákazník může být u toho, prohlídka trvá asi tak hodinu. Prochází se 20 kontrolních bodů," popisuje Mošnička. Kontrolují se žárovky, provozní náplně (chladicí a brzdová kapalina, olej...), stěrače, klimatizace, stav podvozku a brzd, pojistky, výfuk a výbava, třeba i funkčnost zásuvky na ledničku.

Prohlíží se také čelní sklo. Případné praskliny se mohou začít zvětšovat a shánění nového skla může být v cizí zemi komplikované. Zahraniční policisté také nemusí mít pochopení a odstaví vaše auto jako nezpůsobilé k provozu.

Proč vyčistit klimatizaci

Nejčastějším cílem prázdninových výletníků bývá moře, při cestách do horka je tedy téměř nezbytné mít v pořádku klimatizaci. Základní dezinfekci, která by se měla provádět aspoň jednou za rok, zvládne každý. Ale proč to vlastně před sezonou dělat?

"Klimatizace kromě chlazení také odebírá ze vzduchu vlhkost. Ta zůstává na takzvaném výparníku – většinou je pod palubní deskou auta – a v ní se zachytávají drobounké částečky nečistot zvenčí. V takovém koktejlu se výborně daří roztočům, bakteriím, virům i mikroskopickým houbám. Pokud se systém pravidelně nečistí, dostávají se všechny ‚potvůrky‘ spolu se vzduchem přímo do vašich plic. Údržba je nezbytná i proto, aby systém vůbec správně fungoval," říká specialista servisu Auto Staiger Oldřich Vacek.

Jak odstranit zápach

Když tedy klimatizace funguje, ale nepříjemně zapáchá zatuchlinou, stačí v autopotřebách nebo na internetu koupit speciální sprej, který vyčistí a vydezinfikuje rozvody v kabině auta – stojí od 100 do 400 korun. Sprej stříkáme hadičkou přes vzduchové sání v motorovém prostoru, komfortnější jsou ale balení, které postavíte do kabiny doprostřed auta mezi sedačky, auto zavřete a necháte působit.

Servis klimatizace: čistící sprej se umístí mezi sedadla

"Zapnete klimatizaci naplno, přepnete na vnitřní cirkulaci a sprej spustíte," popisuje Petr Cerovský, manažer sítě servisů Halfords. "Sprej se nasává do výdechů klimatizace a dezinfikuje vnitřní prostor od mikrobů a plísní. Vyprchá za přibližně pět minut, ideální je nechat klimatizaci zapnutou asi deset minut," radí.

Oldřich Vacek přidává ještě jeden trik, jenž pomůže zabránit vytváření živné půdy pro bakterie: pokud několik minut před koncem cesty vypnete klimatizaci, čistý vzduch, který zvenčí proudí přes ventilaci, všechny součásti osuší.

Když musíte do servisu

Správně fungující klimatizace má zhruba do půl minuty po zapnutí foukat dostatečně chladný vzduch. Když se zdá, že nefunguje správně, není pozdě ani na takzvaný "velký" servis. Na ten už se ale musíte objednat do servisu (v Halfords teď stojí 649 korun, v Auto Kelly 490). Kromě dezinfikování sprejem se vymění pachový filtr (asi 300–600 korun, každé auto má jiný typ, jsou normální a lepší uhlíkové).

Přístroj na servis klimatizace

V servisech mají ale hlavně speciální zařízení, které celou klimatizaci zkontroluje. Jen pro zajímavost: celá ta kouzelná krabice stojí asi sto tisíc. Napojí se na rozvody, v nichž obíhá chladicí kapalina. Chladivo vysaje, přefiltruje a případně doplní. Umí také zjistit úniky a doplňuje olej, který slouží pro promazávání systému.

Loužička je normální

Když se pod autem po zaparkování objeví loužička vody, není třeba panikařit. "To je naopak normální, kdyby pod autem voda nebyla, znamená to, že systém nechladí," říká Petr Cerovský z Halfordsu. "Trubky, ve kterých obíhá chladivo, jsou namražené, když klimatizace běží. Až zastavíte, voda roztaje," vysvětluje odborník.

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Najdete na iDNES.cz