Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Přezkoušení miss Francie. Promenáda v plavkách na výbornou

O titul královny krásy nezápolí jen ženy, své soutěže o největšího fešáka mají i auta. Nejkrásnější vůz každoročně vyhlašuje třeba Mezinárodní automobilový festival pořádaný už od roku 1986 ve Francii. Naposledy tuto soutěž vyhrál automobil DS 4 Cross Rivoli. Na pohled extravagantní a elegantní. Jak obstojí před naší porotou?
DS 4 Cross Rivoli

DS 4 Cross Rivoli | foto: Martin Šidlák, iDNES.cz

Krásné auto to je. Čtvrtý model francouzské značky DS je tím nejlepším, co zatím uvedla na trh. Jenže i finalistky soutěží krásy toho musí umět víc než jen dobře vypadat a nechat se doprovázet na nákupy do Pařížské. A tak jsme francouzskou „missku“ proklepli i v dalších disciplínách.

S francouzskou rafinovaností:

U žen i u aut platí, že vnímání krásy je subjektivní a každému se může líbit něco jiného. DS 4 každopádně přináší nový svěží vítr do designu klasických hatchbacků. V době, kdy se většina automobilek soustředí především na SUV a crossovery, je to chvályhodná výjimka.

DS 4 Cross Rivoli 1.2 v číslech

  • PureTech 130 EAT8
  • Délka / šířka 4 400/1 866 mm
  • Výška / rozvor 1 470/2 675 mm
  • Zavazadlový prostor 430 l
  • Max. výkon 96 kW (130 k)/5 500 ot.
  • Max. toč. m. 230 Nm/1 750 ot.
  • Max. rychlost 210 km/h
  • o/ spotřeba (udaná) 5,9–6,0 l/100 km
  • Základní cena: 720 000 Kč
  • (1.2 PureTech 130 Bastille)
  • Cena testovaného vozu: 1 136 000 Kč

DS 4 sice inspiraci světem crossoverů tak úplně nezapře, zejména v testované verzi Cross s plastovými doplňky karoserie, ale v základu je to pořád hatchback segmentu nižší střední třídy, který chce a umí upoutat pozornost. Impozantně působí jak svým ostře řezaným designem, tak tím, že při délce jen 440 centimetrů disponuje šířkou 183cm a výškou 147cm, působí tak robustně a „širokorozchodně“.

Dramatický vzhled mu dodávají hlavně zajímavě tvarovaná světla, byť „klikyhák“ LED denního svícení je možná až trochu moc divoký. Mimochodem, těch LED světel je 98 – poškození nárazníku tak asi nebude levné.

Velmi dynamicky vypadá auto z boku, a to díky dlouhé kapotě, dozadu posunuté kabině a velkým kolům o průměru 72cm (ráfky až 20 palců, sériově 19 palců od úrovní výbavy Trocadero a Performance Line). Za takovou siluetu by se nemusely stydět ani prémiové značky jako BMW. Efektní je pak systém otevírání dveří – kliky za jízdy nebo po zamčení zajíždějí do dveří. Jako automobilová miss by tak DS 4 při „promenádě v plavkách“ rozhodně uspěla.

DS 4 Cross Rivoli
DS 4 Cross Rivoli

Volná disciplína prověří talent

Další součástí volby miss obvykle bývá tzv. volná disciplína. A u auta bychom za ni mohli považovat interiér, protože tam se můžou jednotlivé automobilky nejvíc vyřádit.

Do DS 4 se pohodlně usadí čtyři cestující a s sebou si můžou vzít 430 litrů zavazadel. Pozorné oko samozřejmě najde řadu věcí shodných i s neprémiovými sourozenci z koncernu Stellantis, ale celkový design i zpracování překračují běžné vozy nižší střední třídy a v něčem se minimálně vyrovnají prémiovým německým soupeřům.

Nejpovedenější je centrální displej infotainmentu, který má nejen perfektní grafiku, ale i logické uspořádání a rychlé reakce. Spíš na efekt je pak malá dotyková obrazovka na středovém tunelu před řidičovou pravou rukou. Můžou se na ni třeba prstem psát cíle pro navigaci, ale moc intuitivně to na rozdíl třeba od podobného systému v Audi nefunguje. Slovo „Malé“ se mi nepodařilo napsat ani jednou, systém četl moje pokusy většinou jako „Lidl“.

DS 4 Cross Rivoli
DS 4 Cross Rivoli

Skvělá byla naopak příplatková masážní sedadla, kterými byl vybaven testovací vůz. Nabízí dlouhý seznam funkcí, takže si po zádech můžete nechat „šlapat“ kočku nebo plazit hada.

Možná jen škoda, že výrobce na pár místech přehnal svoji snahu odlišit se od příbuzného Peugeotu 308 nebo Opelu Astra a některé změny jdou proti logice užívání. Nejvíc mi vadilo umístění páčky na otevírání dveří – je nízko, na úrovni kolene, se kterým ale nejde kvůli volantu uhnout moc do strany, takže musíte rukou šátrat v úzké mezeře mezi kolenem a dveřmi. Podobně mi nedává smysl umístění tlačítek vlevo od volantu – vedle sebe tam najdete seřizování zrcátek, tlačítko systému pro sjíždění svahů a otevírání pátých dveří. Je v tom nějaká skrytá logika, nebo už jinde nebylo místo?

DS 4 Cross Rivoli

Rozhovor s moderátorem odhalí nitro

Tato disciplína bývá na soutěži krásy obvykle první, v hodnocení auta jsme si ji ale nechali na závěr, protože to, jak si modelka rozumí s moderátorem, má v našem srovnání nejblíž k tomu, jak si auto „sedne“ s řidičem.

Pod kapotou jsme měli nejslabší tříválcový benzinový turbomotor 1.2 PureTech s výkonem 96 kilowattů, točivým momentem 230 Nm a zrychlením na stovku kousek nad 10 sekund (je to jen náš odhad, v technických datech tato položka chybí).

K dispozici je jinak ještě stejně výkonný diesel, benzinové agregáty 133 a 165 kW a plug-in hybrid s opět 165 kW. Vše pouze s automatickou převodovkou.

DS 4 Cross Rivoli

Hlas, kterým základní motorizace „promlouvá“, asi nebude všem úplně příjemný. Je dost halasný, člověk by asi u prémiově vypadajícího auta čekal poněkud větší klid. Ovšem někdo naopak může tento zvuk vnímat jako sportovní. Pokud ale člověk přijme fakt, že dnešní doba je nakloněna spíš tříválcům než šestiválcům, není agregátu samotnému moc co vytknout. Jeho chod je hladký, spolupráce s automatem výrazně lepší než u starších koncernových aut, je pružný v širokém spektru otáček a ani dosažená výsledná průměrná spotřeba 7,3 litru není špatná.

Korunka pro královnu

Závěrečnou pochvalu zaslouží jízdní vlastnosti. Komfort je skutečně příkladný. Není to jen vliv nové podvozkové platformy EMP2, ale také systému řízeného odpružení DS Active Scan Suspension. Ten využívá kameru umístěnou v horní části čelního skla, jež sleduje a předvídá nepravidelnosti povrchu vozovky a přenáší údaje do počítače.

Díky čtyřem čidlům světlé výšky a třem akcelerometrům ovládá systém každé kolo samostatně a nastavuje mu sílu odpružení. Jízda s DS 4 je tak absolutně skvělá, a to včetně odhlučnění podvozku a kol. DS 4 je za mě dosud nejpovedenější model značky, který může být pro určitou část zákazníků alternativou k vozům, jako je Audi A3 nebo BMW X2.

Francouzská krasavice se ale německým premiantům vyrovná i cenou – startuje na částce 720 000 korun. Mimochodem, vybírat můžete z originálně pojmenovaných stupňů výbavy – Bastille, Trocadero nebo Rivoli. S lepším motorem a výbavou ale překročíte i milion. Na druhou stranu masážní sedadla nebo systém řízeného odpružení této cenové hladině odpovídají.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Vysíláme Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Zastavením na dálnici riskujete život i pokutu. Odkliďte auto i sebe

14. května 2024

Děsivá nehoda u Ostravy, při které přišel o život řidič a dalšího čeká podle všeho vězení, názorně...

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Jednoduchá a spolehlivá malá mazda je tajný tip z bazaru. Levná však není

13. května 2024

Premium Popularita malých městských aut neklesá, ale ceny nových vozů kvůli přísným emisním a bezpečnostním...

Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky
Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky

Zrychlete vaření s kořenícími pastami Podravka Natur. Usnadní a zjednoduší přípravu pokrmů, protože zeleninu nemusíte čistit ani krájet, ale...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...