Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nekonečné čekání na auto se může prodloužit. Cenu nemá zákazník jistou

Dodací lhůty na nová auta se sice ve třetím čtvrtletí letošního roku mírně zkrátily, přesto u některých modelů budou řidiči čekat na nový vůz až rok a půl. A auta mezitím zdražují. Většina automobilek sice tvrdí, že garantuje původní cenu po celou dobu čekání, ale může se stát, že bude objednávka zcela zrušena.

ilustrační snímek | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Podle údajů poskytnutých společností Arval docházejí dealerům skladové vozy, většina značek má k dispozici nižší desítky vozů na jeden showroom. To ovlivňuje prodeje nových vozů, které byly za devět měsíců roku 2022 nejnižší za posledních deset let.

Na nový volkswagen budou řidiči u vybraných modelů čekat až rok. Hyundai má u některých modelů čekací dobu také rok a s vybranými konfiguracemi vozů Kia budou moct zákazníci odjet až za rok a půl. Jde zejména o vozy s automatickou převodovkou. Čekací lhůty se naopak mírně zkrátily u vozů Toyota – na auta od této automobilky budou zákazníci čekat do deseti měsíců.

Pro zákazníky je to nepříjemná situace. Na druhou stranu by mohlo být určitou satisfakcí koukat na to, jak ceny nových aut rostou, ale oni mají cenu fixovanou v původní výši. To je ale zase nevýhodné pro automobilky, které auto vyrobí už při zvýšených nákladech, ale měly by ho prodat za původní cenu. Jejich snahou je tedy logicky se takových smluv zbavit, což není úplně jednoduché, ale ne nemožné. Stát se tak může, že člověk čeká na auto rok, pak je mu zrušena smlouva a on nejenže nemá auto, ale musí si ještě objednat nové, za vyšší cenu a navíc se znovu ocitne na konci čekací listiny s vidinou toho, že vůz dostane až za další rok.

Podle zákulisních informací je tlak od některých značek na dealery v tomto směru nemalý, oficiálně to ale samozřejmě nikdo nepřizná. „Pro privátní klientelu jsou obchodní podmínky garantovány po celou dobu dodací lhůty. U firemních zákazníků se pravidla řídí individuálním přístupem ke každému obchodnímu případu a jsou předmětem dohody mezi naším autorizovaným partnerem a odběratelem,“ říká třeba Jitka Jechová z českého zastoupení značek Toyota a Lexus. „V případě změny ceny se autorizovaný dealer snaží společně se zákazníkem najít nejlepší řešení,“ potvrzuje David Haidinger z BMW.

„Cena je zákazníkovi garantována u objednávek na vozidla potvrzená výrobou v okamžiku objednání. V ostatních případech se cena vozidla vzhledem k velmi turbulentním podmínkám posledních měsíců stanovuje dle ceníku platného v okamžiku dodání vozidla,“ sděluje ředitel českého importérství Suzuki Tomáš Teufl. „Pokud si zákazník objedná u autorizovaného prodejce značky Škoda vůz, garantujeme jeho cenu bez ohledu na budoucí změny cen,“ dodává i mluvčí Škoda Auto ČR Pavel Jína. A stejně je to třeba i u Volkswagenu: „Značka Volkswagen garantuje cenu objednaných zákaznických vozidel odpovídající ceně v době data vložení zákaznického vozu do systému,“ říká Martin Kadečka, vedoucí prodeje Volkswagen osobní vozy.

Tam, kde se mezi okamžikem objednání vozu a jeho dodáním na modelu samotném nic kromě ceny nezmění, může být zákazník v klidu. Auto s velkou pravděpodobností dostane u všech značek za původní cenu. Jiná situace ale je v případě, kdy se změní takzvaný modelový rok a s ním třeba i výbava, nebo dokonce auto projde faceliftem či dostane novou generaci.

„Dochází i k enormnímu růstu cen surovin, komponentů, přepravních nákladů a pojištění, přičemž čelíme také jejich nedostatku na světových trzích,“ říká mluvčí značky Kia Kateřina Vaňková. „Cena těchto všech vstupů se průběžně promítá do nárůstu cen vozidel. Kia zákazníkům přes tento nárůst vstupních cen garantuje cenu modelového roku. A to i přesto, dojde-li k navýšení doporučené ceníkové ceny v čase. Jiná situace nastává se změnou modelového roku. V takovém případě má zákazník dvě možnosti – doplatit si rozdíl mezi původní cenou objednaného vozu a novou cenou u modelového roku, jehož výroba byla spuštěna, případně odstoupit od podepsané objednávky, a to bez sankcí a se zárukou vrácení zaplacené zálohy.“

„Na to, jak cenu ovlivňuje změna modelového roku nebo ceníku, nelze poskytnout univerzální odpověď – záleží především na míře změn v rámci přechodu na nový modelový rok,“ doplňuje mluvčí Hyundai David Pavlíček. „V zásadě platí, že cena je zákazníkovi po celou dobu čekání na dodání vozu garantována. Pouze pokud by došlo k zásadnímu prodlení ve výrobě a přechodu objednávky na zcela nové provedení vozu, znamenající výrazný facelift či novou generaci, a navýšení ceny by bylo větší než deset procent, nebyla by cena garantována. Klient by v takovém případě mohl od smlouvy odstoupit a všechny dosud uhrazené zálohy by mu byly vráceny v plné výši. V případě, že má klient zájem o vůz, u nějž může výhledově k uvedené změně dojít, se snažíme řešení najít individuálně.“

Větší jistotu by měl mít firemní zákazník, který si objedná automobil přes leasingovou společnost, protože její vyjednávací pozice je silnější, i když ani tam není jistota dodávky za původní cenu vždy zaručena. „Praxe je taková, že pokud klient uzavře smlouvu s námi a my objednáme vůz, garantujeme i po dvanácti měsících při dodání vozu jeho původní cenu,“ tvrdí například Tomáš Bursík ze společnosti Business Lease.

Nejhůř dopadne zákazník, pokud v době jeho čekání dojde k faceliftu modelu nebo výměně generace. V takovém případě mu automobilka smlouvu zruší a on si musí objednat auto znovu. „V případě, že je původní objednávka zrušena a zákazník si vybere například novou generaci modelu, začíná čekací doba z logiky věci znovu, nicméně tyto objednávky do výroby zadáváme přednostně tak, aby se čekací doba prodloužila co nejméně,“ tvrdí David Pavlíček z Hyundai.

Jednu z výjimek tvoří značka Ford. „V takových případech vše řešíme individuálně s každým takovým zákazníkem. Několika desítkám zákazníků jsme například dodali model Focus po faceliftu, i když měli objednanou verzi před faceliftem. Jako omluvu za delší čekání jsme jim zachovali cenové podmínky původní objednávky. V dnešní době máme situaci ve výrobě o něco víc pod kontrolou, a tak by k podobným situacím nemělo docházet,“ řekl mluvčí Fordu Petr Burián.

Pro zákazníka z toho plyne jediné – při objednávce nového auta pozorně číst smlouvu a přesně se vyptat na podmínky, co se stane v případě, když nebude ze strany automobilky dodržen původní termín dodání.

23. září 2021

  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Americká města ničí závislost na parkovištích. Řidičů přitom ubývá

10. června 2024

Řada amerických měst sdílí problém, o kterém se příliš nemluví. I když jej každý má na očích....

ANALÝZA: Čínská msta za cla by postihla Mercedes, BMW, VW, Porsche a Ferrari

15. června 2024

Případná čínská odveta za vysoká cla na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie by dopadla...

SUPERGALERIE: Se Ženevou je amen. Slavný autosalon viděl i premiéry škodovek

15. června 2024

Ženevský autosalon je již historií. Během své téměř 120leté historie tato nejprestižnější...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...