Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Narozeniny génia autodesignu. Navrhl nejslavnější lamborghini i ztracené BMW

Rok 1938 byl pro Itálii naprosto výjimečný. Jaká supernova tehdy před pětaosmdesáti lety ozářila vesmír, už asi nezjistíme, ten rok se ovšem rodili géniové automobilového designu: Giorgetto Giugiaro, Marcello Gandini, Ercole Spada a Leonardo Fioravanti. Co jméno, to dodnes žijící absolutní superstar. Kdo z nich je nejlepší, se říci nedá. Gandini v sobě ovšem přece jen určitou výjimečnost má.

„Nebo možná jsou ti čtyři spíše dětmi jiné doby, ve které obecné kulturní klima a méně standardizovaný automobilový průmysl upřednostňovaly potvrzení individuální geniality,“ zamýšlí se Roberto Lo Vecchio v magazínu Quattroruote. Jen na okraj: Gandini se Spadou se narodili dokonce ve stejný den: pětaosmdesátiny oslavili 26. srpna. A Giugiaro také v srpnu, osmého.

BMW Garmisch

Auta Marcella Gandiniho

  • první generace BMW 5
  • Bugatti EB110 (finální podobu dopracoval Gianpaolo Bendini)
  • Citroën BX
  • Ferrari Dino 308GT4
  • Fiat 132
  • Fiat X1/9
  • Lamborghini Countach, Diablo, Espada, Miura
  • Lancia Stratos
  • Maserati Ghibli a Quattroporte IV (1994–2001)
  • Renault 5 Supercinq, Renault Magnum
  • Alfa Romeo Montreal, Alfa Romeo 33 Carabo, Alfa Romeo 90
  • Autobianchi A112
  • Bertone Pirana
  • Cizeta-Moroder V16T
  • De Tomaso Bigua a De Tomaso Pantera
  • Iso Grifo 90

Miura, Countach, v automobilové mytologii nenajdete zářivější hvězdy; obě nesou podpis skromného muže. Už jen tato dvě lamborghini volají po tom, aby Gandinimu postavili sochu. On ale designem žije, je to hvězda, která nenávidí hvězdné manýry. Sám se prý supersporty, které oblékl, nikdy nesvezl. To spíš zkusil Renault 5, který též nese jeho podpis, stejně jako Renault Magnum, tahač s ikonickým designem, který znají pro jeho specifickou „dvoudílnou“ kabinu všichni.

Quattroruote na Gandiniho narozeniny připomínají menší projekt: „o kterém málokdo ví, ale který ilustruje všestrannost turínského designéra“. Malý automobil vyrobený z plastu, navržený na počátku 80. let pro značku Renault. „Ital ho prý Francouzům předal v polorozmontovaném stavu a za necelou hodinu ho před jejich očima zase složil, aby demonstroval jeho snadnou montáž i díky snížení počtu dílů,“ popisuje italský automagazín. Renault tento nápad ovšem přijal vlažně. „Takže z toho nic nebylo a projekt nebyl nikdy představen veřejnosti. O deset let později se objevilo Twingo. Slavné mini-MPV náhodou odhalilo několik prvků, které se zvlášť v bočním pohledu, s Gandiniho plastovým městským vozem, podobají. Quattroruote unikátní fotografii studie uveřejnily v roce 2013 (zde).

Autofotka týdne: Elegantní italský oblek za cenu českých montérek

„Jednoduchost, lehkost, autentičnost mechanických řešení (a poctivost v designu, který je má doprovázet) byly základními hnacími silami Gandiniho práce. Vždy měl vynikající vztah s inženýry, protože v některých ohledech mluví stejným jazykem, s vášnivě techniku,“ píše italský automagazín. „O současných autech říká, že váží příliš mnoho, o elektromobilech, jež – pokud jde o styl – plně nevyužívají příležitost, kterou nám jejich odlišné uspořádání z hlediska designu nabízí.“ Vymezuje se vůči konformismu a uniformitě.

„Krásná auta? Vidíte je hned, není třeba nechat uběhnout půl století. Vezměte si vůz, jako byl Citroën DS, již před šedesáti lety, když byl představen, bylo jasné, že zanechá hlubokou stopu: bylo to auto, které chtěl každý vyrobit, symbol naprosté svobody designu Flaminia Bertoniho,“ říká Gandini.

Padesátníci. Dvě legendy od Lamborghini slaví narozeniny, výjimečné jsou dodnes

Gandini byl vždy velmi plachý, dostat se k němu je nemožné, nerad poskytuje rozhovory. Roberto Lo Vecchio jich ovšem s Gandinim udělal hned několik. „O Miuře mi jednou řekl, ‚myslím, že její úspěch by větší, než jaký si zasloužila.‘ Když jsme ji prezentovali na autosalonu v Ženevě v roce 1966, byl jsem plný pochybností o přijetí řas na světlometech, o přesnosti detailů v autě vyrobeném v takovém spěchu... Ale reakce veřejnosti na Show byla mimořádná: všichni zalapali po dechu. Znamená to, že přišla ve správný čas, dokázala se trefit do vkusu lidí,“ popsal Lo Vecchio.

Autofotka týdne: Utajený koncept, ze kterého vznikla ikona

Je třeba dodat, že zrovna Miura není jen Gandiniho prací. Původní design totiž rozpracoval Giorgetto Giugiaro.

Málokdy se zapletl do veřejné kontroverze. I proto bylo obrovským překvapením, když se v roce 2021 ohradil proti dílu Lamborghini, speciál Countach LPI 800-4 měl být poctou k padesátým narozeninám jeho slavného modelu. Předělávky? Nejsou pro mě,“ okomentoval. „Jako autor a tvůrce původního díla prohlašuji, že remake, kterého jsem si nebyl vědom, neodráží mého ducha a můj způsob vidění. Svou identitu designéra, zejména s ohledem na superauta vytvořená pro Lamborghini, jsem postavil na konceptu, že každý model musí být zcela odlišný od předchozího.“

„Je pro mě jedním z největších mistrů automobilového designu a jeho vozy byly vždy velkým zdrojem inspirace pro mou práci,“ říká Adrian van Hooydonk, šéfdesignér skupiny BMW, který se s „maestrem“ Gandinim setkal nad revivalem ztracené studie Garmisch, kterou slavný italský designér vytvořil za svého působení ve studiu Bertone.

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

Kromě konceptu BMW Garmisch pracoval Marcello Gandini se svým týmem u Bertoneho také na studii BMW Spicup a na první generaci BMW řady 5, která vznikla pod vedením tehdejšího šéfdesignéra BMW Paula Bracqa.

Vynálezce klínu

Během čtrnácti let, kdy byl Gandini hlavním designérem studia Bertone v Turínu, vytvořil nejodvážnější a nejrevolučnější automobily své doby. Mezi ně patří koncepční vozy s klínovitým profilem, jako jsou Lancia Stratos Zero nebo Alfa Romeo Carabo. Jedním z jeho vůbec nejslavnějších konceptů je Lamborghini Marzal.

Autofotka týdne: Slavný koncept se zase proháněl ulicemi Monaka

Za jednoho z prvních, kdo dal autu, které se opravdu vyrábělo, přísně klínovitou siluetu, bývá považován právě Gandini, napadlo ho to při návrhu svalnatého Lamborghini Countach. Když má totiž malý kluk namalovat sporťák, nakreslí právě toto lambo. Geniální autodesignér si totiž řekl, že ideální tvar pro supersport je jednoduchý klín, který prořezává vzduch. Od té doby už nikdo nic lepšího nevymyslel.

Geniální krejčí supersportů nikdy rychlou jízdu nezkusil

„Není to jen vysoce uznávaný designér, ale zároveň i vynálezce nejemocionálnějšího designu superautomobilů, což mu propůjčuje status nesmrtelnosti,“ napsal o Gandinim dnes už neexistující, uznávaný specializovaný magazín Auto Design&Styling. „Gandini je také průkopníkem antidesignu, a zasloužil se tedy i o rozvoj designu v racionální rovině. Dokázal vytvořit celý styl Lamborghini stejně jako kultovní truck Renault Magnum, a tím potvrdil, že umí navrhovat různorodý, ale vždy kvalitní design.“

Tvůrce sexbomb Ferrari slaví 85 let. Fioravanti je nemocný auty

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...