Čtvrtek 11. srpna 2022, svátek má Zuzana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 11. srpna 2022 Zuzana

Geniální krejčí supersportů nikdy rychlou jízdu nezkusil

Je to 40 let, co se na ženevském autosalonu představil koncept Lamborghini LP500. Klínovitá karoserie navržená Marcellem Gandinim se líbila natolik, že auto dostalo čtyřlitrový dvanáctiválec a tři roky nato putovalo do výroby. Gandini stále tvoří, ale dnešní BMW se mu nelíbí. A to sám jedno klasické oblékl.

Lamborghini LP500 Prototype | foto: Lamborghini

Klínovitý profil karoserie dnes vyznávají snad všichni výrobci sporťáků. Když chcete stavět supersport, musí mít tvar klínu, který prořezává vzduch.

Když tehdy Gandini tvary konceptu pro Lamborghini navrhl a prototyp ukázal svému šéfovi Nucciovi Bertonemu, zmohl se jeden z největších designérů všech dob na jediné slovo "countach". To je v piemontském dialektu "div", trefnější je ale jiný výklad. Výraz prý používají piemontští muži jako výraz obdivu při spatření krásné ženy. Původně to auto vůbec nechtělo Lamborghini vyrábět, ale krásná a uhrančivá silueta rozhodla. Zrodil se jeden ze zakladatelů kategorie těch nejrychlejších aut - supersportů.

Lamborghini Countach

Marcello Gandini je designový Bůh

Není to jen vysoce uznávaný designér, ale zároveň i vynálezce nejemocionálnějšího designu superautomobilů, což mu propůjčuje status nesmrtelnosti.

Gandini je také průkopníkem antidesignu, a zasloužil se tedy i o rozvoj designu v racionální rovině. Dokázal vytvořit celý styl Lamborghini stejně jako kultovní truck Renault Magnum, a tím potvrdil, že umí navrhovat různorodý, ale vždy kvalitní design. Letos třiasedmdesátiletý Gandini pochází z bohaté turínské rodiny. Hvězdnou kariéru odstartoval v roce 1965 jako designér studia Bertone. Jeho první prací bylo dokončení rozpracovaného designu
Lamborghini Miura, které nedokončil Giorgetto Giugiaro.

Auta, která také oblékl:

  • první generace BMW 5
  • Bugatti EB110
  • Citroën BX
  • Ferrari Dino 308GT4
  • Fiat 132
  • Fiat X1/9
  • Lamborghini Countach, Diablo, Espada, Miura
  • Lancia Stratos
  • Maserati Ghibli a Quattroporte IV (1994–2001)
  • Renault 5 Supercinq
  • Contachu se dodnes klanějí všichni milovníci rychlosti. A designéři od dob Gandiniho v téhle automobilové extratřídě vlastně nic nového a lepšího nevymysleli.

    Marcello Gandini vstoupil do automobilového designu jako samouk a velmi mladý. Svá nejslavnější auta navrhl mezi sedmadvaceti a pětatřiceti lety. I další Gandiniho pomník vznikl pod hlavičkou Lamborghini. Miura je dodnes považována za prototyp automobilové krásy. Ve své době to byl hit. Obratné, malé, převratné a silné kupé si oblíbili frajeři ze Saint Tropez i Londýna. A Lancia Stratos hraje hlavní roli těch nejdivočejších snů rallystů.

    Opomíjený génius

    "Gandini? Je fantastický a nepřekonatelný, když může vytvořit avantgardní, agresivně působivý sportovní automobil. Některá jeho kupé vypadají, jako když právě trhají asfalt, přestože klidně stojí na místě," řekl jednou Giorgio Giugiaro, a to je poklona, která se cení. Těch opravdu známých autodesignérů je jen pár a většina pochází z Itálie. Proč zrovna Gandiniho - jednoho z nejgeniálnějších  - tolik neznáme, je záhada.

    Možná proto, že si nebere servítky. Svým supersportem nikdy nejel a dnes řídí malé mitsubishi, které na něj v autosalonu zbylo. "Beru pouze projekty, které mě těší. Rád pracuji v klidu, bez shonu a přesně stanovených termínů," říká Marcello Gandini v aktuálním čísle specializovaného českého magazínu AutoDesign&Styling. "Obzvlášť nerad se dohaduji s ekonomy nad cenou materiálů." V rozhovoru přiznává, že žádný ze "svých" supersportů vlastně nikdy ani pořádně neozkoušel:

    Co vás přivedlo k designu?
    Rád tvořím a auta jsou pro mě zvlášť zajímavá, protože se pohybují a mají motor. Navrhování pohyblivých a nepohyblivých předmětů jsou dvě naprosto odlišné věci; pohyb mění vnímání. Když navrhuji auto, snažím se vizualizovat pohyb.

    Lamborghini Miura

    Co dalšího kromě aut navrhujete?
    Navrhl jsem různé věci od vrtulníku po interiér nočního klubu. Jsem ale rád, že ten noční klub vyhořel.

    Hvězdy autodesignu v Praze

    Milovníci autodesignu se mohou těšit na 20. října, kdy se do Národní technické knihovny v Praze sjedou velká jména automobilového designu. Hlavní hvězdou specializované konference AutoDesign Prague bude šéfdesignér studia Pininfarina Fabio Filippini.

    Klínovitý tvar se stal vzorem designu supersportovních aut a tento vzor stále přetrvává. Dělá vám to radost?
    To není nic zvláštního. Chtěl jsem udělat klínovitý tvar auta, tak jsem ho udělal. O dva týdny později jsem už pracoval na dalším projektu.

    Nůžkové dveře jsou také váš vynález. Jak jste přišel na tento nápad?
    Chtěli jsme upoutat pozornost novým způsobem otevírání dveří, a tak jsme zkoušeli všechny možnosti. Nakonec jsme vybrali tento způsob otvírání, protože se nám zdál nejatraktivnější.

    Zveličování a přehánění se stalo vaší "ochrannou známkou". Jak se vám líbí podobně expresivní styl Chrise Bangla, který zavedl v BMW?
    Nelíbí. BMW má vynikající techniku a to je vše. Žádná zvláštní estetická hodnota v něm není.

    Jaký současný design oceňujete?
    Nevím... Například první Nissan Murano byl v pořádku. Je to velké auto, které ale nevypadá nemotorně třeba jako Porsche Cayenne. Návrháři u něj úspěšně vyřešili problém s velikostí. Obecně se domnívám, že opravdu potřebujeme jen kompaktní vozy, přestože každý jezdí nakupovat ve velkých SUV.

    Lamborghini Marzal

    Jste otec supersportovního vozu, máte rád rychlou jízdu?
    Nevím, nikdy jsem to nezkusil.

    Jaké auto řídíte?
    Mitsubishi Colt.

    Proč?
    Když mělo mé audi více než 250 000 km, tak jsem si řekl, že je správný čas na změnu. Objednal jsem si ford, ale protože ani po několika měsících nepřišel, šel jsem k nejbližšímu prodejci a zeptal se ho, jaké auto si u něj můžu koupit hned. A tak jsem se dostal k Mitsubishi Colt.

    Nikdy jste nevlastnil Lamborghini?
    Ne, nikdy. Měl jsem jiná auta, která jsem navrhl: dva Citroën BX sedany, dvě BMW 520s a nějaké renaulty.

    Alfa Romeo 33 Carabo

    Celý rozhovor a více o Marcellu Gandinim v aktuálním čísle magazínu AutoDesign&Styling.

    Autor:

    Autem do Chorvatska 2022

    Kde se dá na cestě k Jadranu nejlevněji natankovat, jaké překážky na trase čekají a kolik stojí dálniční známka?

    • Nejčtenější

    Německo uvažuje, jak „zlevnit“ elektromobily. Novou daní na spalovací auta

    Německo má recept, jak zařídit, aby elektromobily byly levnější než auta se spalovacím motorem. Nevymyslelo revoluční...

    Tatrovácké speciály v Hřensku: hasiči si přivezli pojízdný rybník

    V neděli 24. července vypukl v oblasti Českého Švýcarska požár, který se rozšířil a zasáhl také obydlenou oblast. Na...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    S nabíjením zdarma u Lidlu je konec. Víme, kolik to bude stát

    „Sockovat“ je termín, který se vžil pro to, když majitelé elektromobilů za jeden nebo i víc milionů jezdili dobíjet...

    Hustá americká kára: vila na kolech pro hollywoodské superstar slaví 25 let

    Impozantní kolos známe i z pražských ulic. Lincoln Navigator si nechal Anthony Denny, zakladatel sítě autocenter AAA...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu

    Premium Ochota politiků přijímat rozhodnutí proti klimatickým změnám je prý váhavá. Proto se ekoaktivisté rozhodli převzít...

    Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

    Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

    Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

    Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

    Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

    Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

    • Další z rubriky

    Tatrovácké speciály v Hřensku: hasiči si přivezli pojízdný rybník

    V neděli 24. července vypukl v oblasti Českého Švýcarska požár, který se rozšířil a zasáhl také obydlenou oblast. Na...

    Startup mopedgangu ze zaječické hospody dokončuje frajerský elektrošlapohyb

    Jestli jednou vznikne encyklopedie startupů, nesmí mezi všemi těmi garážovými pokusy jako je Apple a Tesla Elona Muska...

    Dieselgate: Konec éry aut začal v roce 2015, výrobci v elektrické defenzivě

    Premium Aféra Dieselgate se stala tečkou za stoletím, kdy auto mobilizovalo svět, bylo symbolem úspěchu i svobody, kulturním...

    Fiat Freemont je tajný tip. Nabízí velký prostor za malé peníze

    Premium Nikdo vlastně neví, jestli je Freemont SUV, nebo kombík, nebo dodávka. Tento model, který vznikl v kooperaci s...

    Akční letáky
    Akční letáky

    Všechny akční letáky na jednom místě!

    Češka vyhrála soutěž krásy v Africe. Všichni si na mě chtěli sáhnout, říká

    Sarah Horáková (18) odletěla do Afriky reprezentovat Česko na světovou soutěž krásy. Když první vicemiss České...

    Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

    Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

    Díky Stiflerově mámě jsem měla sex s nejmíň 200 lidmi, vzpomíná herečka

    Americká herečka Jennifer Coolidge (60) ve filmech Prci, prci, prcičky hrála Stiflerovu mámu Jeanine, která měla...

    Pivo za 70, menší porce jídla. Budeme muset, říká šéf restauratérů

    S růstem cen potravin a energií přichází zdražování v restauracích. Hospody kvůli krizi od základu mění obchodní...

    Ropa už proudí, ale jen na Slovensko a do Maďarska. Česko problém dál řeší

    Dodávky ropy jižní větví ropovodu Družba do České republiky obnoveny nebudou, oznámil ve středu slovenský přepravce...