Pondělí 30. listopadu 2020, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. listopadu 2020 Ondřej

Geniální krejčí supersportů nikdy rychlou jízdu nezkusil

Je to 40 let, co se na ženevském autosalonu představil koncept Lamborghini LP500. Klínovitá karoserie navržená Marcellem Gandinim se líbila natolik, že auto dostalo čtyřlitrový dvanáctiválec a tři roky nato putovalo do výroby. Gandini stále tvoří, ale dnešní BMW se mu nelíbí. A to sám jedno klasické oblékl.

Lamborghini LP500 Prototype | foto: Lamborghini

Klínovitý profil karoserie dnes vyznávají snad všichni výrobci sporťáků. Když chcete stavět supersport, musí mít tvar klínu, který prořezává vzduch.

Když tehdy Gandini tvary konceptu pro Lamborghini navrhl a prototyp ukázal svému šéfovi Nucciovi Bertonemu, zmohl se jeden z největších designérů všech dob na jediné slovo "countach". To je v piemontském dialektu "div", trefnější je ale jiný výklad. Výraz prý používají piemontští muži jako výraz obdivu při spatření krásné ženy. Původně to auto vůbec nechtělo Lamborghini vyrábět, ale krásná a uhrančivá silueta rozhodla. Zrodil se jeden ze zakladatelů kategorie těch nejrychlejších aut - supersportů.

Lamborghini Countach

Lamborghini Countach

Marcello Gandini je designový Bůh

Není to jen vysoce uznávaný designér, ale zároveň i vynálezce nejemocionálnějšího designu superautomobilů, což mu propůjčuje status nesmrtelnosti.

Gandini je také průkopníkem antidesignu, a zasloužil se tedy i o rozvoj designu v racionální rovině. Dokázal vytvořit celý styl Lamborghini stejně jako kultovní truck Renault Magnum, a tím potvrdil, že umí navrhovat různorodý, ale vždy kvalitní design. Letos třiasedmdesátiletý Gandini pochází z bohaté turínské rodiny. Hvězdnou kariéru odstartoval v roce 1965 jako designér studia Bertone. Jeho první prací bylo dokončení rozpracovaného designu
Lamborghini Miura, které nedokončil Giorgetto Giugiaro.

Auta, která také oblékl:

  • první generace BMW 5
  • Bugatti EB110
  • Citroën BX
  • Ferrari Dino 308GT4
  • Fiat 132
  • Fiat X1/9
  • Lamborghini Countach, Diablo, Espada, Miura
  • Lancia Stratos
  • Maserati Ghibli a Quattroporte IV (1994–2001)
  • Renault 5 Supercinq
  • Contachu se dodnes klanějí všichni milovníci rychlosti. A designéři od dob Gandiniho v téhle automobilové extratřídě vlastně nic nového a lepšího nevymysleli.

    Marcello Gandini vstoupil do automobilového designu jako samouk a velmi mladý. Svá nejslavnější auta navrhl mezi sedmadvaceti a pětatřiceti lety. I další Gandiniho pomník vznikl pod hlavičkou Lamborghini. Miura je dodnes považována za prototyp automobilové krásy. Ve své době to byl hit. Obratné, malé, převratné a silné kupé si oblíbili frajeři ze Saint Tropez i Londýna. A Lancia Stratos hraje hlavní roli těch nejdivočejších snů rallystů.

    Opomíjený génius

    "Gandini? Je fantastický a nepřekonatelný, když může vytvořit avantgardní, agresivně působivý sportovní automobil. Některá jeho kupé vypadají, jako když právě trhají asfalt, přestože klidně stojí na místě," řekl jednou Giorgio Giugiaro, a to je poklona, která se cení. Těch opravdu známých autodesignérů je jen pár a většina pochází z Itálie. Proč zrovna Gandiniho - jednoho z nejgeniálnějších  - tolik neznáme, je záhada.

    Možná proto, že si nebere servítky. Svým supersportem nikdy nejel a dnes řídí malé mitsubishi, které na něj v autosalonu zbylo. "Beru pouze projekty, které mě těší. Rád pracuji v klidu, bez shonu a přesně stanovených termínů," říká Marcello Gandini v aktuálním čísle specializovaného českého magazínu AutoDesign&Styling. "Obzvlášť nerad se dohaduji s ekonomy nad cenou materiálů." V rozhovoru přiznává, že žádný ze "svých" supersportů vlastně nikdy ani pořádně neozkoušel:

    Co vás přivedlo k designu?
    Rád tvořím a auta jsou pro mě zvlášť zajímavá, protože se pohybují a mají motor. Navrhování pohyblivých a nepohyblivých předmětů jsou dvě naprosto odlišné věci; pohyb mění vnímání. Když navrhuji auto, snažím se vizualizovat pohyb.

    Lamborghini Miura

    Lamborghini Miura

    Co dalšího kromě aut navrhujete?
    Navrhl jsem různé věci od vrtulníku po interiér nočního klubu. Jsem ale rád, že ten noční klub vyhořel.

    Hvězdy autodesignu v Praze

    Milovníci autodesignu se mohou těšit na 20. října, kdy se do Národní technické knihovny v Praze sjedou velká jména automobilového designu. Hlavní hvězdou specializované konference AutoDesign Prague bude šéfdesignér studia Pininfarina Fabio Filippini.

    Klínovitý tvar se stal vzorem designu supersportovních aut a tento vzor stále přetrvává. Dělá vám to radost?
    To není nic zvláštního. Chtěl jsem udělat klínovitý tvar auta, tak jsem ho udělal. O dva týdny později jsem už pracoval na dalším projektu.

    Nůžkové dveře jsou také váš vynález. Jak jste přišel na tento nápad?
    Chtěli jsme upoutat pozornost novým způsobem otevírání dveří, a tak jsme zkoušeli všechny možnosti. Nakonec jsme vybrali tento způsob otvírání, protože se nám zdál nejatraktivnější.

    Zveličování a přehánění se stalo vaší "ochrannou známkou". Jak se vám líbí podobně expresivní styl Chrise Bangla, který zavedl v BMW?
    Nelíbí. BMW má vynikající techniku a to je vše. Žádná zvláštní estetická hodnota v něm není.

    Jaký současný design oceňujete?
    Nevím... Například první Nissan Murano byl v pořádku. Je to velké auto, které ale nevypadá nemotorně třeba jako Porsche Cayenne. Návrháři u něj úspěšně vyřešili problém s velikostí. Obecně se domnívám, že opravdu potřebujeme jen kompaktní vozy, přestože každý jezdí nakupovat ve velkých SUV.

    Lamborghini Marzal

    Lamborghini Marzal

    Jste otec supersportovního vozu, máte rád rychlou jízdu?
    Nevím, nikdy jsem to nezkusil.

    Jaké auto řídíte?
    Mitsubishi Colt.

    Proč?
    Když mělo mé audi více než 250 000 km, tak jsem si řekl, že je správný čas na změnu. Objednal jsem si ford, ale protože ani po několika měsících nepřišel, šel jsem k nejbližšímu prodejci a zeptal se ho, jaké auto si u něj můžu koupit hned. A tak jsem se dostal k Mitsubishi Colt.

    Nikdy jste nevlastnil Lamborghini?
    Ne, nikdy. Měl jsem jiná auta, která jsem navrhl: dva Citroën BX sedany, dvě BMW 520s a nějaké renaulty.

    Alfa Romeo 33 Carabo

    Alfa Romeo 33 Carabo

    Celý rozhovor a více o Marcellu Gandinim v aktuálním čísle magazínu AutoDesign&Styling.

    Autor:
    • Nejčtenější

    Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

    V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

    Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

    Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

    Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

    Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

    Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

    Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

    Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím motorem na elektrický...

    TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

    Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

    Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

    Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

    Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

    Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

    • Další z rubriky

    V Nizozemsku kamera odhalí řidiče s mobilem v ruce. Pokuty jsou vysoké

    Nizozemská policie testuje systém, který dokáže identifikovat, kdy motorista řídí s mobilním telefonem v ruce....

    Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

    Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

    Není hybrid jako hybrid. Jednodušší je lepší a dává větší smysl

    Premium Hybridním automobilům patří budoucnost, zvláště v Evropě, kde jsou od letošního roku nastavena přísná emisní pravidla....

    Maradona řídil ferrari, tahač i běloruský offroad. Fiat stál za kurníkem

    Tento týden zesnulé fotbalové legendě Diegu Armandu Maradonovi prošla rukama za život pestrá přehlídka aut. Od...

    Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

    Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

    Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

    Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

    Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

    Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

    Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

    Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

    Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

    Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...