Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

aktualizováno 
Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům. Aspoň budeme styloví. Pilot usedá a až pak nasazuje volant. Zděšeně se ptá, jestli chci jet s foťákem v ruce. Uklidňuji ho, ať se nebojí. Směje se a ví, že bát se budu brzy já.

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze. | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Dakarský speciál Liaz, kterému Macík se svým týmem dali přezdívku Franta, s námi vystřelí jako raketa a už se neslyšíme. Hluk motoru občas přehluší jen řev slečny sedící vedle mě. Já neřvu jen proto, abych si zachoval tvář. Stroj má neuvěřitelné zrychlení a Martin Macík si s tímhle kolosem pohrává jako s motokárou.

Snažím se udělat pár fotek z kabiny, ale troufám si jen na rovinách, v terénu svírám svůj fotoaparát v náruči. Brzy chápu, že helma na mé hlavě není jen ozdoba a schytávám několik ran, nejčastěji o dveře nebo o rám. Podvozek funguje skvěle v zatáčkách i v terénu. Na některých skocích jdeme do vzduchu všemi čtyřmi, ale podvozek pobírá návrat na zem výborně, i když v kabině lítáme jako hadroví panáci. V duchu jsem rád, že jsem si stáhnul pásy opravdu pevně. Na výbornou fungují I brzdy, které zastaví osm a půl tuny celkem přesvědčivě. Jízda v dakarském speciálu je opravdovým zážitkem, který stojí za to.

Ani tato sympatická slečna nedokázala třináctilitrový šestiválec překřičet.

Ani tato sympatická slečna nedokázala třináctilitrový šestiválec překřičet.

Srdcem sedm metrů dlouhého a osm a půl tuny vážícího dakarského speciálu Liaz týmu BigShock racing, kterému tým říká Franta, je řadový šestiválec o objemu 12 700 ccm disponující výkonem 970 koní. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 140 km/h. Zajímavostí je 16 stupňová převodovka ZF. Objem nádrže je 900 litrů nafty a spotřeba tohoto stroje se podle podmínek a způsoby jízdy pohybuje mezi 30 až 150 litry na 100 km.

Setkání dakarských dobrodruhů

Ten adrinalinový zážitek byl vrcholem setkání týmů specializujících se na dálkové offroadové rallye - Dakar a Africa ECO Race - autodromu v Sosnové. Dorazila v podstatě celá naše špička, takže nemohli chybět Buggyra Racing, Big Shock Racing, Bonver Dakar Project, Barth Racing, Ultimate Dakar Racing, Adria Karavany Sedlčany, Moto Rracing Group a motocyklisté Ondřej Klymčiw a Lukáš Kvapil

Ani Tatrovky se nedaly na trati zahanbit.
Občas je to na hraně, ale to už k jejich práci patří.

Počasí přálo, takže na třetí ročník tohoto setkání dorazilo osm tisíc fanoušků, kteří si mohli prohlédnout vozy jak v akci na trati, tak v depu, kde si mohli popovídat nejen se závodníky, ale i se členy týmů. Návštěvníci tuto možnost hojně využívali a depo bylo neustále v bležení. Zájem nebyl jen o závodní techniku, ale i zázemí a doprovodná vozidla. Na trati se střídaly v jednotlivých blocích právě doprovodné vozy, historické závodní stroje Liaz a Tatra a samozřejmě i současná vozidla.

Součástí programu bylo i představení nového vozu týmu South racing. Tento tým sice sídlí v Jižní Africe, ale prezentuje se jako globální tým a má v úmyslu zvýraznit své aktivity i v České republice. To, že to myslí vážně, doložil i představením dvou čekých posádek pro nový vůz. South racing spolupracuje s automobilkou Ford, pro kterou připravuje dakarské speciály a právě nový speciál Ford Ranger odhalil na setkání v Sosnové. Jedná se o monstrum, které má se sériovou verzí jen málo společného. Hlavní hvězdou představení vozu byl Xavier Pons, který v minulosti působil jako týmový kolega Sebastiana Loeba v Citroenu a v posledním ročníku Dakaru na sebe výrazně upozornil, když se propracoval na fantastické druhé místo, z kterého bohužel po nehodě závod opustil.

Milan Engel z týmu MRG za řidítky KTM

Milan Engel z týmu MRG za řidítky KTM

Zdeněk Tůma řádí se svou čtyřkolkou na trati v Sosnové.

Zdeněk Tůma řádí se svou čtyřkolkou na trati v Sosnové.

Nám se nechtělo na celou akci jen dívat a proto jsme využili možnosti absovovat trať s týmem Moto Racing Group v jejich doprovodných vozidlech. I doprovodný tým, jede na Dakaru tak trochu svůj vlastní závod, protože přesouvat se stovky kilometrů mezi jednotlivými místy závodu je opravdu náročné.

Fotogalerie

Mezi jednotlivými etapami nejsou vyjímkou ani přesuny okolo sedmi set kilometrů. Pokud není tým na přesunech a pokud nejsou na cestách, pracují na závodních motocyklech. Na spánek a odpočinek zbývá minimum času, jak nám sami členové týmu potvrdili. Lidem s kterými jsme se setkali rozhodně nasazení nechybí a nadšení z nich čiší. Po pár hodinách v jejich společnosti pochopíte, že tohle není povolání, ale spíš diagnóza. Ervín Krajčovič (šéf týmu MRG) potvrdil, že prioritou pro nadcházející sezónu je samozřejmě Dakar, ale tým by rád absolvoval i další přípravné závody v Maroku a v Řecku.

Diváci si mimo zajímavé exhibice užili i opravdové závody, protože pauzy mezi jednotlivými exhibicemi vyplňovaly závody MOGUL Driving cupu. Děti, ale i tatínci se pro změnu bavili u trati pro rádiem řízené modely trucků. Obrovský zájem byl i o autogramiádu jezdců.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

Superb omládl. Je z něj hybrid, skaut i sportovec

V Bratislavě byl 23. května 2019 představen vůz Škoda Superb v úpravě Scout.

Superb prošel mírnou změnou, která však není tak radikální, jak to občas u faceliftů bývá. Vlajková loď bude díky...

Hybridní superb dorazí na hokej oslavit 85. výročí. Dostane chytrá světla

Faceliftovaná Škoda Superb se začíná odhalovat

Mladoboleslavská značka představí na mistrovství světa v ledním hokeji v Bratislavě přepracovanou verzi svého...

Škoda startuje v Bratislavě éru s Citigem a Superbem do zásuvky

Hybridní Škoda Superb - domácí nabíječka

Škoda inovovala dva modely. Největší a nejmenší. Do obou pustila elektřinu. Pár hodin před hokejovým čtvrtfinále ČR –...

Najdete na iDNES.cz