Přežil požár i dluhy a nakonec vyhrává Dakar. Kamaz slaví 40 let

  11:09aktualizováno  11:09
V polovině února roku 1976 opustil brány továrny v ruském městě Naběrežnyje Čelny první nákladní vůz ruské automobilky Kamaz, jednoho z největších světových výrobců nákladních automobilů. Kamiony Kamaz opakovaně vyhrály slavný Dakar, jejich současná produkce je kolem 40 000 vyrobených vozů ročně.

Kazašský závodník Artur Ardavičius s kamazem. | foto: Reuters

Mamutí továrna vznikla mezi roky 1969 a 1975 na břehu řeky Kamy. Právě od ní získala firma jméno - Kamský automobilový závod, zkráceně Kamaz. Prototyp postavili už v roce 1969 konstruktéři v automobilce ZIL jako model 170.

Fotogalerie

Výrobu na svou dobu moderního vozu s trambusovou kabinou ale zahájila až nová továrna. V prvním roce vyjelo z Kamazu jen pět tisíc automobilů, výroba postupně rostla a v říjnu 1988 opustil výrobní linku miliontý vůz. V letech 1988 až 2008 vyráběl Kamaz i osobní miniautomobil Oka, který vyvinuli v továrně VAZ.

Kamaz se už v létě 1990 stal akciovou společností a během 90. let prošel bouřlivým obdobím. V roce 1993 byla při požáru zničena výroba motorů, firma nesplácela úvěry, přerušovala výrobu a hrozil jí bankrot. Největším vlastníkem je dnes ruský stát.

Koncem 80. let se kamazy zapojily do slavné pouštní rallye s cílem v Dakaru, vítězství dosáhl poprvé v roce 1996 Viktor Moskovskich. Zatím naposledy zde kamazy slavily titul v roce 2015.

Od roku 2014 má Kamaz své zastoupení i České republice, konkrétně v Radíkovicích u Hradce Králové. „Ruské automobily obecně vynikají hlavně vysokou kvalitou, přiměřenou cenou a nízkými náklady na provoz,“ tvrdí Karel Štochl, ředitel společnosti Kamaz v České republice.

Podle něj ruští výrobci preferují hlavně konstrukční jednoduchost. „Ruská auta obsahují jednu řídící jednotku, která má na starosti jenom řízení motoru. Zbytek vozidla se pak vyrábí takzvaně postaru,“ pochvaluje si Štochl.

Autoři: ,

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Další z rubriky

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch největších perel je...

V Británii vzrůstá agresivita za volantem, v Česku na to důkazy nejsou

Ilustrační snímek

Ve Velké Británii přibývá agresivních řidičů, skoro čtvrtina v průzkumu přiznala, že se za volantem s někým pohádala. V...

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

Najdete na iDNES.cz