Co zvládne Dakar, přežije všechno. Tatry musí dávat pozor na diferenciál

aktualizováno 
Tatra Buggyra Racing vystartovala v pondělí 2. ledna na Rallye Dakar zřejmě v nejsilnější sestavě v novodobé české historii. Do kamionů v jeho barvách totiž usedli Martin Kolomý a Aleš Loprais, dva nejúspěšnější čeští jezdci posledních let. Prohlédněte si do detailu tatrovácký speciál.

Rally Dakar 2017

Dakarská rallye je každoroční závod terénních aut, motocyklů, čtyřkolek a kamionů. ZPRAVODAJSTVÍ SLEDUJTE ZDE

Oba jezdci s ambicemi na přední umístění ve slavném závodě pojedou s rallyovým speciálem vycházejícím z Tatry Phoenix.

Pod vedením Davida Vršeckého, kterého ze startu vyřadily zdravotní potíže, vznikly dva identické stroje, které konstrukčně vycházejí ze slavných nákladních tatrovek. Tým z Roudnice nad Labem je ovšem výrazně upravuje. Nemění se jen klasické závodnické komponenty. O desítky kil se třeba odlehčuje kabina - konstruktéři odvrtávají materiál, až je doslova jako cedník. Dostatečnou tuhost a ochranu posádky při případné nehodě pak „budce“ zajistí závodní bezpečnostní rám, který ji zpevní.

Fotogalerie

Základem všeho je rám s podvozkem unikátní tatrovácké koncepce s výkyvnými polonápravami, na dakarské rally jiné auto s podobně výjimečnou koncepcí nepotkáte.

Pod kabinou burácí motor objemu 12,5 litru s výkonem 950 koní a točivým momentem 4200 Nm. Základ motoru je v agregátu americké značky CAT. Kompletní ladění, osazení turbodmychadlem a celý další vývoj ovšem probíhá v Česku u Buggyry, proto nese motor jméno Gyrtech. Závodní šestiválec je spojený s 16stupňovou manuální převodovkou.

Dakar 2017 Buggyra

Závodní speciál s hmotností 8,5 tuny uhání při závodě až 140kilometrovou rychlostí, ta je ovšem elektronicky omezena, tatrovka by dokázala uhánět mnohem rychleji.

Za pozornost stojí pneumatiky, tým na každou etapu přezouvá na nové gumy, jedna stojí tisíc eur. Navenek vypadá použitá pneumatika netknutě, ale podle Vršeckého má narušené vnitřní vrstvy.

Dakar 2017 Buggyra

Další specialitou jsou kotoučové brzdy na obou nápravách. Dakarský tým Buggyry je testoval už v uplynulých sezonách. Samotná kopřivnická automobilka je ovšem do nabídky pro běžné tatrovky se svou unikátní konstrukcí s výkyvnými polonápravami zařadila teprve nedávno.

„Jezdec může jet s kotoučovými brzdami daleko rychleji a přesněji,“ uvádí pro iDNES.cz Vršecký. „Poprvé jsme kotouče nasadili před dvěma lety na přední nápravu a měli jsme s nimi obrovské problémy,“ prozrazuje Vršecký. „Od brzd jde obrovské teplo, zahřívají se náboje a ložiska, komponenty pak mají jinou vůli,“ vysvětluje. V loňském ročníku tým testoval kotoučové brzdy na zadní nápravě.

Dakar 2017 Buggyra

A tajemství na konec. Robustní konstrukce Tatry má přeci jen jedno slabé, nebo spíše více zranitelné místo. Je to přední diferenciál, který je relativně nízko na přední nápravě.

Pilot se nemusí bát s autem skákat a zostra jezdit v terénu, musí však dávat pozor na velké kameny, o které by se mohl diferenciál poškodit. Dakarské tatrovky kvůli tomu mají uprostřed před přední nápravou kryt z tlustého plechu a ocelových profilů.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Pražský soud uznal nárok majitelů aut VW na odškodnění v Dieselgate

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...

Obvodní soud pro Prahu 8 zatím nepravomocně uznal nárok na odškodnění českých majitelů vozů koncernu Volkswagen v kauze...

Auta si spolu budou povídat, Češi je učí novým kouskům. Můžete to vyzkoušet

Modelové příklady informací z projektu C-Roads

Na vybraných úsecích českých silnic lze v testovacím provozu vyzkoušet funkce vzájemné komunikace automobilů a...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Najdete na iDNES.cz