Co zvládne Dakar, přežije všechno. Tatry musí dávat pozor na diferenciál

aktualizováno 
Tatra Buggyra Racing vystartovala v pondělí 2. ledna na Rallye Dakar zřejmě v nejsilnější sestavě v novodobé české historii. Do kamionů v jeho barvách totiž usedli Martin Kolomý a Aleš Loprais, dva nejúspěšnější čeští jezdci posledních let. Prohlédněte si do detailu tatrovácký speciál.

Rally Dakar 2017

Dakarská rallye je každoroční závod terénních aut, motocyklů, čtyřkolek a kamionů. ZPRAVODAJSTVÍ SLEDUJTE ZDE

Oba jezdci s ambicemi na přední umístění ve slavném závodě pojedou s rallyovým speciálem vycházejícím z Tatry Phoenix.

Pod vedením Davida Vršeckého, kterého ze startu vyřadily zdravotní potíže, vznikly dva identické stroje, které konstrukčně vycházejí ze slavných nákladních tatrovek. Tým z Roudnice nad Labem je ovšem výrazně upravuje. Nemění se jen klasické závodnické komponenty. O desítky kil se třeba odlehčuje kabina - konstruktéři odvrtávají materiál, až je doslova jako cedník. Dostatečnou tuhost a ochranu posádky při případné nehodě pak „budce“ zajistí závodní bezpečnostní rám, který ji zpevní.

Fotogalerie

Základem všeho je rám s podvozkem unikátní tatrovácké koncepce s výkyvnými polonápravami, na dakarské rally jiné auto s podobně výjimečnou koncepcí nepotkáte.

Pod kabinou burácí motor objemu 12,5 litru s výkonem 950 koní a točivým momentem 4200 Nm. Základ motoru je v agregátu americké značky CAT. Kompletní ladění, osazení turbodmychadlem a celý další vývoj ovšem probíhá v Česku u Buggyry, proto nese motor jméno Gyrtech. Závodní šestiválec je spojený s 16stupňovou manuální převodovkou.

Dakar 2017 Buggyra

Závodní speciál s hmotností 8,5 tuny uhání při závodě až 140kilometrovou rychlostí, ta je ovšem elektronicky omezena, tatrovka by dokázala uhánět mnohem rychleji.

Za pozornost stojí pneumatiky, tým na každou etapu přezouvá na nové gumy, jedna stojí tisíc eur. Navenek vypadá použitá pneumatika netknutě, ale podle Vršeckého má narušené vnitřní vrstvy.

Dakar 2017 Buggyra

Další specialitou jsou kotoučové brzdy na obou nápravách. Dakarský tým Buggyry je testoval už v uplynulých sezonách. Samotná kopřivnická automobilka je ovšem do nabídky pro běžné tatrovky se svou unikátní konstrukcí s výkyvnými polonápravami zařadila teprve nedávno.

„Jezdec může jet s kotoučovými brzdami daleko rychleji a přesněji,“ uvádí pro iDNES.cz Vršecký. „Poprvé jsme kotouče nasadili před dvěma lety na přední nápravu a měli jsme s nimi obrovské problémy,“ prozrazuje Vršecký. „Od brzd jde obrovské teplo, zahřívají se náboje a ložiska, komponenty pak mají jinou vůli,“ vysvětluje. V loňském ročníku tým testoval kotoučové brzdy na zadní nápravě.

Dakar 2017 Buggyra

A tajemství na konec. Robustní konstrukce Tatry má přeci jen jedno slabé, nebo spíše více zranitelné místo. Je to přední diferenciál, který je relativně nízko na přední nápravě.

Pilot se nemusí bát s autem skákat a zostra jezdit v terénu, musí však dávat pozor na velké kameny, o které by se mohl diferenciál poškodit. Dakarské tatrovky kvůli tomu mají uprostřed před přední nápravou kryt z tlustého plechu a ocelových profilů.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal nizozemský úřad pro...

Najdete na iDNES.cz