Čína je největším exportérem aut, útok na Evropu už začal

  • 120
Po covidových restrikcích ve výrobě a nedostatku některých dílů, zejména čipů, se celosvětový trh s novými automobily postupně oživuje. Ale růst táhne hlavně Čína, která už předstihla Japonsko v roli největšího exportéra aut. Evropské automobilky by měly zpozornět, protože útok na Evropu už začal.

Podle dvacátého vydání Globálního výhledu automobilového průmyslu poradenské společnosti AlixPartners se letos celosvětově prodá 83 milionů vozidel, což je o 5 % více než v roce 2022. V letech 2024–2027 navíc dojde k průměrnému růstu o 3 % ročně. Trh se ale bude vyvíjet v různých regionech různě. Například Spojené státy porostou v roce 2023 o 10 % a pak se ustálí na tempu 3 % ročně až do roku 2027. Oživení v Evropě má být mírnější, v letošním roce o 6 %, v dalších letech o 2 %.

Náskok díky čínské technice. Audi naskočí na skateboard SAIC

Největším trhem na světě s 24,9 milionu vozidel v roce 2023 bude Čína. V prvním čtvrtletí roku 2023 Čína vystřídala Japonsko na pozici světového lídra v exportu automobilů, což je překvapivý posun z šestého místa v roce 2019. Tamní prodeje narostou na 29,1 milionu v roce 2027 (+4 % ročně) a za čtyři roky bude nadále největším vývozcem vozidel s 80% růstem oproti 1. čtvrtletí roku 2022.

Zápisky z Paříže: Večeře u prezidenta a plán Číny na vyhladovění Evropy

Kromě toho bude poprvé v historii více než 50 % místního trhu uspokojeno vozidly vyrobenými domácími značkami (35 % v roce 2020). Podle prognóz dosáhnou do roku 2030 tržního podílu 65 %.

Společnost AlixPartners naznačuje, že tradiční výrobci automobilů by měli věnovat velkou pozornost trendům v Číně nejen kvůli čtení tohoto trhu, ale také jako předzvěst toho, kam se bude ubírat trh v dalších zemích.

Renault a čínská Geely budou spolu vyrábět motory, nabídnou je i ostatním

AlixPartners například uvádí, že čínské značky jako BYD, Zeekr a Xpeng stoupají v prodejích a podílu na domácím trhu, protože se jim daří lépe než západním výrobcům automobilů dodávat nové technologické funkce s rychlejším tempem aktualizací. Nejlépe hodnocenou zahraniční značkou v oblasti „technologických funkcí“ je BMW, které se umístilo na druhém místě za Zeekrem a před BYD a Xpengem.

Čínské lamborghini pro chudé je v Česku. Chyby nemá, cenou se nepodbízí

Nejde ale jen o čínský trh, tamní výrobci se mohutně tlačí do Evropy, kde slaví úspěch především s elektromobily. V poslední době zlepšila jejich bezpečnost a kvalitu při zachování nižších cen. A zákazníci na to slyší, nejen privátní, ale i firemní. Například německá autopůjčovna Sixt nedávno objednala 100 000 elektrických vozidel BYD.

Zkrat v elektrických plánech VW. Němci nechtějí auta na baterky

Odhady se liší, ale očekává se, že do roku 2030 budou elektromobily představovat 40 až 50 % evropských prodejů. A podle některých odhadů budou čínské automobilky zabírat 12 až 20 % těchto prodejů, protože se zaměří na neluxusní segmenty, které jsou mnohé evropské automobilky ochotny obětovat kvůli mizivým nebo žádným ziskům plynoucím z vozidel s nižší prodejní cenou.

Čínské automobilky pomalu ale jistě vstupují i na český trh. Nejviditelnější je v tomto směru značka s britskými kořeny, ale čínským majitelem MG. Ta za prvních pět měsíců letošního roku registrovala už 848 aut a vyhoupla se na 20. místo mezi značkami. Už je těsně za Mazdou, ale předstihla třeba Mitsubishi, Lexus nebo Nissan. Svoji prodejní síť v Česku znovu buduje Dongfeng a importér Nissanu se letos chystá začít prodávat značku Geely.

Čína už svět motorek dojela. První kilometry na novém naháči CFMOTO

Prodej aut v EU dál roste

Elektromobily v červnu poprvé předstihly naftová auta

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v prvním pololetí meziročně zvýšil o 17,9 procenta na 5,4 milionu vozů. Vyplývá to z údajů, které zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Údaje rovněž ukázaly, že prodej automobilů s plně elektrickým pohonem byl v červnu poprvé vyšší než prodej naftových aut.

Celkový prodej aut v EU se v červnu meziročně zvýšil o 17,8 procenta na 1,045 milionu vozů. Automobilový trh tak v unii vykázal růst jedenáctý měsíc za sebou. Prodej se v červnu zvýšil ve všech členských zemích s výjimkou Maďarska.

Český Svaz dovozců automobilů (SDA) už dříve oznámil, že prodej nových osobních aut v České republice v prvním pololetí meziročně vzrostl o 16,8 procenta na 115 548 vozů. V samotném červnu se prodej zvýšil o 9,3 procenta na 20 480 vozů.

Prodej automobilů s plně elektrickým pohonem v EU se v červnu meziročně zvýšil zhruba o dvě třetiny na 158 252 vozů. Jejich tržní podíl tak stoupl na 15,1 procenta z 10,7 procenta před rokem. Prodej naftových aut v červnu naopak o 9,4 procenta klesl a činil 139 595 vozů. Jejich podíl na trhu tím dosáhl 13,4 procenta. Nejprodávanější kategorií v EU zůstaly benzinové automobily s podílem 36,3 procenta, za kterými následovaly hybridní vozy.

V České republice prodej aut s plně elektrickým pohonem v červnu vzrostl o 4,6 procenta na 637 vozů. Byl tak výrazně nižší než prodej naftových aut, který se zvýšil o 20,5 procenta na 5038 vozů. Prodej benzinových automobilů se zvýšil o 3,7 procenta na 10 433.

V celém prvním pololetí prodej aut s plně elektrickým pohonem v Česku meziročně vzrostl o 52,6 procenta na 3008 vozů. Prodej naftových aut se zvýšil téměř o 16 procent na 27 673 vozů, prodej benzinových aut pak vzrostl o 12 procent na 60 841 vozů.

Členské země Evropské unie letos definitivně schválily normu, která od roku 2035 prakticky znemožňuje prodej nových benzinových a naftových aut v EU.

Dnešní údaje ACEA rovněž ukázaly, že jedničkou na automobilovém trhu v EU v červnu zůstal německý automobilový koncern Volkswagen, jehož tržní podíl se zvýšil na 26,1 procenta z 24,4 procenta před rokem. Česká značka Škoda, která je součástí koncernu, v červnu v EU zvýšila prodej o 28 procent na 52 981 vozů. Její tržní podíl tak stoupl na 5,1 procenta za 4,7 procenta před rokem.