Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Renault a čínská Geely budou spolu vyrábět motory, nabídnou je i ostatním

Francouzská automobilka Renault a čínská společnost Geely Automobile Holdings podepsaly smlouvu o vytvoření nového společného podniku na vývoj a výrobu spalovacích motorů a hybridních pohonných systémů. Do společného podniku hodlají firmy investovat až sedm miliard eur (zhruba 167 miliard Kč), informovala agentura Reuters.

Renault a čínská Geely zakládají společný podnik na vývoj a výrobu motorů | foto: Renault

„Skupina Renault tím učinila nový krok vpřed v projektu nazvaném Horse pro oddělení aktivit v tradičním oboru spalovacích motorů od byznysu s elektrickou mobilitou,“ připomíná magazín Quattroruote.

Společný podnik bude zahrnovat 17 továren na motory a pět center pro výzkum a vývoj. Zaměstná kolem 19 000 lidí. „Plánuje se roční produkce až 5 milionů spalovacích motorů, hybridních a plug-in hybridních systémů a převodovek. Společný podnik bude mít sídlo ve Spojeném království a dvě základny každého z partnerů – francouzská automobilka v Madridu, čínská v Chang-čou. Očekává se, že společný podnik bude spuštěn v druhé polovině roku 2023,“ uvádí Autoweek.

„Přelomové inovace vyžadují spojení odborných znalostí s aktivy,“ uvedl šéf Renaultu Luca de Meo. „S hrdostí spojujeme síly se skvělou firmou, jako je Geely, abychom vytvořili nového hráče,“ dodal.

Společný podnik se zaměří na výrobu efektivnějších spalovacích motorů a hybridních pohonných systémů v době, kdy se pozornost automobilového průmyslu soustředí na přechod k vozidlům s čistě elektrickým pohonem.

Zpočátku bude nově vytvořený joint-venture podnik dodávat motory pro vlastní značky – Renault, Geely, Nissan a Mitsubishi. „Později by měli mít možnost pohony zakoupit i další výrobci automobilů. Očekává se, že bude dodávat i pro řadu průmyslových zákazníků jako jsou společnosti Volvo, Proton, Nissan, Mitsubishi Motors a Punch Torino (dřív GM Powertrain Torino),“ píše Autoweek. Podle Quattroruote by Renault rád do portfolia přidal také motory pro lehké užitkové vozy.

„Jsme rádi, že se vydáváme na tuto cestu, abychom se stali světovým lídrem v oblasti hybridních technologií a poskytovali nízkoemisní řešení pro výrobce automobilů po celém světě,“ dodává Eric Li, předseda představenstva skupiny Geely Holding.

Předpokládá se, že společný podnik začne fungovat ve druhé polovině letošního roku. Renault a Geely v něm budou vlastnit po 50 procentech. „Agentura Reuters v březnu uvedla, že nový podnik bude mít roční obrat 15 miliard eur,“ připomíná Autoweek.

Nové uspořádání je stvrzením toho, že Renault se chce výrazněji soustředit na svou druhou divizi Ampére, která je zaměřena na elektrifikaci.

„I kdyby se měl elektromobil stát dominantním v Evropě do konce dekády, skupina Renault odhaduje, že v roce 2040 bude stále ještě více než 50 % aut prodávaných na světě poháněna spalovacím motorem,“ dodává magazín Caradisiac.

„Zatímco Francouzi na nový joint venture skutečně převedli vše spalovací, Geely společnosti Horse nepostoupila práva na svůj 1,5litrový motor DHE, který je dnes s termální účinností 43,32 procenta nejefektivnější jednotkou na světě,“ všímá si magazín Autoforum, podle kterého budou z nového joint-venture více těžit Číňané. Expert na spalovací motory Fritz Indra v rozhovoru pro německý Focus dokonce zmínil, že Číňané připravují ještě zázračnější spalovací motor s kompresním poměrem 16:1, Millerovým cyklem a účinností až 47 procent.

O strategické investici do tohoto společného podniku navíc podle oficiálního oznámení obou firem uvažuje saúdskoarabská ropná společnost Saudi Aramco. Podle dřívějších informací zdrojů agentury Reuters jedná firma o získání až pětinového podílu v podniku. Aramco má být podle magazínu Autoweek strategickým partnerem pro vývoj syntetických paliv a vodíkových technologií.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

ANALÝZA: Český autoprůmysl se chystá na průšvih ve jménu Green Dealu

Změny ve výrobě, rozšíření spektra zákazníků i investice do strojního vybavení si v uplynulých letech vyžádaly u dodavatelů pro automobilový průmysl transformace tohoto průmyslového oboru, ve kterém...

11. prosince 2024

Život s teslou: majitelé elektroaut schytávají v lepším případě jen nadávky

Vyhrocené hospodské diskuse, nadávky od neznámých lidí, zvednuté prostředníčky. To vše zažívá nejeden majitel elektromobilu. K tomu je ještě nutné připočítat záměrně zablokovaná místa u nabíječek...

11. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

První jízda: Škoda Elroq má předjet Enyaq a být lidovějším elektromobilem

Čistě technicky je Elroq novou karosářskou verzí Škody Enyaq. Kratší provedení bateriové škodovky má ovšem jiné úkoly. Oproti našňořeným enyaqům má zpřístupnit lacinějšími variantami s menší baterkou...

9. prosince 2024

Lamborghini, Bentley či Ferrari. Záběry odhalily luxusní sbírku svrženého Asada

Svržený syrský prezident Bašár Asad si zjevně liboval v luxusních automobilech. Záběry kolující na sociálních sítích odhalují v garáži poblíž jeho hlavního paláce více než čtyřicet exkluzivních...

9. prosince 2024  9:40

Ztělesnění automobilové romantiky. Mercedes-Maybach SL představí na jaře

Advertorial

Nádherné tvary, špičkový jízdní komfort, propracované detaily a síla osmiválcového motoru. Přesně to jsou ingredience, které v novém roadsteru Mercedes-Maybach SL Monogram Series zajišťují, že si...

12. prosince 2024

Plíživé i razantní zdražování povinného ručení. Ceny zvedají nákladné opravy

S koncem každého roku se otevírá téma zdražení povinného ručení. Aktuální dotaz je to i v těchto týdnech, nicméně podle odhadů z pojišťoven a srovnávačů se žádného skokového navýšená bát snad...

12. prosince 2024

VW potřebuje zrychlit, zkrátit vývoj. A německé fabriky musí víc pracovat

Německé továrny automobilky Volkswagen (VW) musí fungovat efektivněji, uvedl finanční ředitel firmy Arno Antlitz. Jinak bude nutné snížit počet zaměstnanců a spolu s nižším ziskem bude klesat i...

12. prosince 2024

VW zvažuje, že odstěhuje legendu z Německa. Golf by mohl vyrábět v Mexiku

Německá automobilová skupina Volkswagen zvažuje přeložit výrobu vozů Golf z Wolfsburgu do zahraničí, píše s odkazem na své zdroje z firmy deník Handelsblatt.

12. prosince 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...