Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Automobilky marně bojují s pomalým a drahým vývojem softwaru

Software v automobilech hýbe světem. Směřuje do něj hromada peněz, padají kvůli němu hlavy, konají se soudní procesy a je také častým cílem špionáže. Týká se to samozřejmě i automobilek. Čím dál víc.
Softwaroví specialisté se stávají klíčovými zaměstnanci svých firem.

Softwaroví specialisté se stávají klíčovými zaměstnanci svých firem. | foto: Newspress

„Vládci nul a jedniček“ nabývají na významu. Přestupy top ajťáků v automobilkách mnohdy připomíná přechody fotbalových es mezi velkokluby. A ti, kteří vše řídí z šéfovských postů zase mnohdy končí „na lavičce“ stejně rychle jako neúspěšní fotbaloví trenéři kvůli nezvládnutému vedení „manšaftu“.

Z automobilek softwarové firmy

Nová doba staví software na samotný piedestal důležitosti. S ohledem na přechod k elektromobilům a jejich specifikům se mění struktura firem a IT specialisté se stávají těmi, na kterých závisí jejich budoucí úspěch.

Všichni tak přecházejí na to, s čím jako první začala Tesla. Snaží se navrhnout softwarovou platformu, jednotnou elektronickou architekturu a spolehlivé připojení k automobilovému cloudu. Vyvíjí i digitální funkce pro auta, včetně asistenčních systémů řidiče, standardizované platformy infotainmentu, softwarových funkcí pro propojení pohonných jednotek, technologie podvozku a nabíjení, stejně jako nové digitální ekosystémy a zázemí pro digitální služby v autech a kolem něj.

Tedy hodně široké spektrum funkcí, které se vzhledem k technologickému pokroku rychle vyvíjí. A některé čínské značky – zejména Nio – rychle zachytily tento trend.

Softwarové patálie Volkswagenu

Změna obchodního modelu automobilek z výrobců aut na v podstatě technologické firmy hodně zamíchala nejvyššími patry tradičních automobilek. Software významně změnil i historii Volkswagenu a zlomil vaz hned několika top manažerům této v minulosti výsostně inženýrské společnosti.

Záměr naučit Američany jezdit na naftu a s tím spojený software, který zapříčinil skandál Dieselgate dostal Volkswagen na kolena. Kvůli němu skončilo u soudu hned několik top manažerů. Naposledy Rupert Stadler, bývalý šéf Audi, kterého policie dlouho „nechala být“, aby se nakonec kvůli neopatrnosti sám prozradil. A nyní se kvůli možnosti vyhnutí vazbě dokonce sám přiznal.

Software zkomplikoval poklidný důchod někdejšímu šéfovi koncernu VW, Martinu Winterkornovi, ale i další kariéru bývalému šéfovu vývoje motorů Wolfgangu Hatzovi. Ani to však nebylo vše.

Razantní otočka Volkswagenu s cílem napravit pověst a změnit zaměření firmy od vznětových motorů směrem k elektromobilům způsobila další zemětřesení v centrále VW ve Wolfsburgu. Vyřešit dlouhodobé problémy v softwarové divizi Cariad, za níž nesl odpovědnost bývalý šéf Herbert Diess, se ukázaly nad jeho síly a vedly k jeho loňskému konci v čele VW Group.

Bývalý šéf Herbert Diess nedokázal vyřešit dlouhodobé problémy v softwarové divizi Cariad, což zapříčinilo jeho předčasný konec v čele VW Group.

Diess ve snaze dohnat Teslu, chtěl rychle Volkswagen předělat na vývojáře softwaru. Vize se ukázala jako příliš optimistická a kvůli tomu musely značky Audi, Bentley a Porsche odložit uvedení některých svých stěžejních modelů.

Společnost Cariad, která byla založena v roce 2020 pod názvem Car.Software Organization, a nyní zaměstnává více než 6 500 odborníků po celém světě, již „spolykala“ miliardy eur, ale bez očekávaného výsledku. Proto byla v ní letos v květnu provedena reorganizace a vyměněno téměř celé představenstvo, v jehož čele nově stanul dosavadní výrobní ředitel Bentley Peter Bosch.

Po reorganizaci se vedení IT divize Cariad ujal dosavadní výrobní ředitel Bentley Peter Bosch.

Současně bylo oznámeno, že Cariad změní nejen systém řízení, ale kvůli urychlení prací chce uzavřít nová technologická partnerství s externími partnery, jako jsou Bosch, Mobileye, Qualcomm nebo Horizon Robotics, ale také navázat užší spolupráci s jednotlivými značkami koncernu.

IT divize VW Group připravuje škálovatelnou technologickou bázi pro všechny značky koncernu. Týmy ve skutečnosti nevyvíjejí pouze jeden operační systém, ale rovnou tři najednou. Verze 1.1 pro současné a budoucí elektromobily je založená na elektrické stavebnici MEB, zatímco verze 1.2 je pro připravované prémiové elektromobily od Porsche a Audi na tzv. platformě PPE (Porsche Macan, Audi Q6 e-Tron). Vlajkovou lodí bude „Software 2.0“, který bude nakonec uveden s mnohaletým odkladem až v roce 2030.

Příliš rychlé tempo vývoje

Německý koncern ovšem není sám, kdo musí v procesu přechodu k elektromobilitě čelit řadě překážek. S problémy se softwarem se potýkají i jiní, jen se jim to mnohdy daří držet pod „pokličkou“.

Kdo se naopak s problémy netají, jsou značky Volvo a Polestar, které jsou součástí čínského koncernu Geely. Kvůli potřebě více času na vývoj a testování nového softwaru musely odložit uvedení modelů EX90 a Polestar 3 na platformě Geely přibližně o půl roku. Ač se hodně mluví o tom, jak Číňané zbytek světa v softwaru předhánějí, ukazuje se, že i tamní armáda softwarových specialistů nestíhá rychlé tempo vývoje.

Volvo muselo kvůli nutnosti doladění softwaru odložit zahájení výroby modelu EX90 z konce roku 2023 na první polovinu roku 2024. Sesterská značka Polestar zase musela odložit start prodeje modelu Polestar 3.

V krátké tiskové zprávě Volvo uvedlo, že potřebuje více času na vývoj a testování softwaru, aby „zajistilo vysoce kvalitní představení vozu a maximalizovalo zákaznický užitek z jeho technologie od prvního dne“. Radši chce vše ještě doladit, aby se vyhnulo pozdějším problémům, jak se tomu v některých případech stalo Tesle.

Ukazuje se, že dohnat přibližně pětiletý náskok Tesly v oblasti softwaru bude větší problém, než to původně vypadalo. Tesla také v minulosti ukázala, jak obrovské výdaje na software negativně ovlivňují profitabilitu automobilek.

Dlouhá léta investovala do výzkumu a vývoje dvouciferné částky ze svého výnosu. Dlouhou dobu se pohybovala na hranici přežití a to přesto, že si „mastila kapsu“ na prodeji emisních povolenek. Prubířským kamenem i pro velké hráče se ukázala hlavně autonomní jízda, na které si vylámal zuby i takový gigant jako je Google.

Ve víru přestupů a průmyslové špionáže

Velkou rybu se nově podařilo chytit koncernu GM. Mike Abbott, který působil jako viceprezident v divizi cloudových služeb Applu (jeho tým vyvinul infrastrukturu pro služby Apple iCloud a iMessage) a pracoval také v Twitteru a Microsoftu, od 22. května nastoupil do GM do nově vzniklé funkce výkonného viceprezidenta pro software.

Nová akvizice u koncernu General Motors: Mike Abbott, který působil v Applu, Twitteru a Microsoftu zastává nově vzniklou funkci výkonného viceprezidenta pro software.

Přichází krátce poté, co americký koncern oznámil, že u svých připravovaných elektromobilů nebude využívat Android Auto, ani Apple CarPlay a bude používat vlastní systém. Také GM totiž považuje software a předplatné služby za významný zdroj budoucích příjmů.

Mnohdy si vývojáři při odchodu od bývalého zaměstnavatele přiberou nějaké ty tajné materiály. V posledních letech byla těchto afér celá řada. A to se na veřejnost dostal jen zlomek z nich. Nejnověji byl bývalý inženýr společnosti Apple Weibao Wang obviněn z krádeže samořídicí technologie Aple Car pro čínskou společnost. Podobných případů bude určitě narůstat. Za soubory těch správných nul a jedniček lze totiž získat hezky kulaté sumy s celou řadou nul. A za neposlušné nuly a jedničky nejspíš opět vyhazov.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda dnes odhalí nový elektromobil. Elroq má premiéru v Praze

Škoda Elroq

VIDEO Škoda Auto naplánovala na večer prvního října do Prahy premiéru svého nového modelu. Elektrický...

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

V roce 2023 představil výkonný ředitel Fordu Jim Farley na autosalonu v...

VIDEO Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl...

Čínská Chery odkládá zahájení výroby elektroaut ve Španělsku. Zkoumá cla

Omoda 5

VIDEO Čínská automobilka Chery Automobile o rok odložila záměr zahájit výrobu elektromobilů v Evropě....

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti...

Auto po povodni zaplatí jen některé pojistky. Hlavně neuklízejte a neopravujte

Na snímku opadající voda v Jeseníku. (16. září 2024)

VIDEO Velká voda napáchala za poslední dny obrovské škody. To bohužel odnese i řada automobilů. Auto...

Tajemné magma spásou zelené politiky? Mohlo by ukrývat vzácné kovy

Vulkán El Laco v Chile

Neobvyklý typ magmatu, který vědci objevili uvnitř některých vyhaslých vulkánů po celém světě, může...

Nová sleva na pokutě pro Číňany. Cla pro elektroauta i Teslu ještě poklesnou

Pokud jste si v našem přehledu nových automobilových modelů evropských značek,...

VIDEO Evropská unie plánuje snížit konečná dodatečná cla na elektromobily z Číny, po zohlednění...

  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na český trh se mohou dostat zaplavená auta, jsou na odpis, varují obchodníci

Na český trh by se v následujících týdnech mohla začít dostávat auta poškozená nedávnými záplavami. Zaplavená auta je prakticky nemožné uvést do původního stavu, problémy se přitom mohou projevit až...

3. října 2024

Kvůli Green Dealu si Evropa likviduje autoprůmysl, říkají čeští europoslanci

Automobilky ročně investují v Evropě do vývoje 60 miliard eur, pokud bude EU trvat na svých drsných cílech snižování emisí u nově prodávaných aut, půjde za rok 2025 čtvrtina z této částky na pokuty...

8. října 2024  9:29,  aktualizováno  17:46

Musíme se inspirovat Čínou, krachy jsou součást vývoje, říká Jahn ze Škody

Premium

Martin Jahn je jediným Čechem v představenstvu Škoda Auto. Evropa by se podle něj měla vydat čínskou cestou, pokud chce bezemisní mobilitu. „Podpořit ji v cenách energií, v přístupu k nerostným...

8. října 2024

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

Irský svéráz a nevraživost. Cykloaktivista žaloval, vysloužil si pokutu

Na kameru zaznamenal přestupek neukázněných řidičů, ale sám odešel s pokutou. Když si totiž natáčel špatně parkující vozy, projel kolem nich na červenou. Aspoň tak čin vyhodnotili na policejní...

7. října 2024

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Legendární erotický film Emanuela se po 50 letech dočkal předělávky

Když se v roce 1974 objevil film Emanuela se Sylvií Kristelovou v hlavní roli, vzbudilo to pozdvižení. Explicitní...