Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nový Corvette Stingray šetří kila. Na zavírání kufru má chytrý drát

Chevrolet Corvette C7 je opravdu pozoruhodný automobil, který je na americké poměry vybaven až neobvykle špičkovou technikou. Tradiční sporťák se také snaží uspořit co nejvíce kilogramů a pomáhá mu k tomu i hodně netradiční technické řešení zavírání dveří zavazadlového prostoru.
Chevrolet Corvette Stingray používá k zavírání větrací klapky v zavazadlovém...

Chevrolet Corvette Stingray používá k zavírání větrací klapky v zavazadlovém prostoru nový chytrý materiál. | foto: General Motors

Nový Chevrolet Corvette Stingray je na americké poměry až neobvykle technicky propracované auto. Jeho novému osmiválci, který svými parametry zastíní i mnohé špičkové evropské motory, jsme se věnovali už v samostatném článku.

Pozornost si však zaslouží i další technická řešení, která moderní americký osmiválcový sporťák používá. Corvette má hliníkovou nosnou strukturu (ta je o 44,5 kilogramu lehčí než u předchozí generace), řadu povrchových panelů z uhlíkových vláken nebo třeba plně digitální přístrojový štít, který zcela nahradil obyčejné analogové budíky.

Chytrý drát

Jedna z nejzvláštnějších technických novinek se však schovává tam, kde by je nikdo nečekal: v útrobách zavazadlového prostoru. Aby se totiž dalo lépe zavřít víko kufru, má nová Corvette Stingray speciální klapku. Ta se otevře po otevření víka a při jeho zaklapnutí je tímto otvorem vytlačen přebytečný vzduch, jehož stlačení by jinak vyvolalo při zavírání kufru zbytečný odpor. Víko se tak nejen snáze a jistěji zavírá, ale do kabiny se navíc nepřenáší tlaková vlna, vyvolaná zavřením zavazadlového prostoru. To je jistě příjemné pro případného pasažéra, který ve voze může sedět.

Běžně by se o otevírání a zavírání takové klapky staral elektromotor. Jenže u Chevroletu na to tentokrát šli zcela jinak a použili drát ze speciálního chytrého materiálu. Jde o takzvanou slitinu s tvarovou pamětí. Typicky jde o směs mědi, hliníku a niklu nebo niklu a titanu. Drát z tohoto materiálu může v případě vnějších podnětů měnit tvar. Takovým podnětem může být změna teploty, průchod elektrického proudu, tlak nebo změna magnetického pole.

Pro Corvette zvolili inženýři změnu pomocí průchodu elektrického proudu. Při otevření víka se slitina rychle ohřeje a změní tvar tak, že při tom otevře právě onu klapku. Jakmile je víko zavřeno, elektrický proud přestane součástkou procházet a ta se opět prudce ochladí a klapka se zavře. Případně vyhřátý nebo naopak vychlazený interiér není tedy zbytečně ochlazován nebo ohříván vzduchem zvenku.

Ušetřeného půl kila

Takové řešení podle GM u Corvette uspořilo zhruba půl kilogramu hmotnosti, právě tolik navíc by vážil případný elektromotor, který by se o chod klapky jinak musel starat. Nezdá se to mnoho, ale půl kilogramu sem, půl kilogramu tam a výsledkem mohou být velmi významné hmotnostní úspory.

Ostatně, ty zřejmě Chevrolet plánuje. Systém v Corvette je vlastně takovým počátečním experimentem toho, jak se nová technika osvědčí a zda bude vhodná k dalšímu použití. U General Motors vyvíjeli chytré materiály posledních pět let a koncern v souvislosti s nimi vlastní 247 patentů. Firma z nich bude chtít bezpochyby těžit.

Automobilka v tiskové zprávě k uvedení chytrých materiálů v Corvette například uvádí, že běžný vůz má typicky zhruba 200 různých elektromotorických hybadel. Zdaleka ne všechna asi mohou být snadno nahrazena lehkými chytrými materiály a u všech určitě nebude úspora tak významná jako v případě elektromotorku pro otevírání klapky v kufru Corvetty. Ale i celková úspora třeba 40 kilogramů je v dnešní době honby za co nejnižší spotřebou velmi významná. A Corvette může být v této oblasti překvapivým průkopníkem.

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

ANALÝZA: Obchodní válka s Čínou? Evropské automobilky před ní varují

6. června 2024

Sílící čínský vliv západní automobilky znepokojuje, ale současně je pro ně tamní trh klíčový. EU se...

Na ČVUT vymýšlejí, jak do motorky nacpat palivový článek na vodík

6. června 2024

Motocykl poháněný vodíkem, který z výfuku vypouští vodní páru, je cílem projektu Hydrocycle....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...