Nesmrtelná motorářská fosilie: legendární osmiválec small-block

aktualizováno 
Je to téměř neuvěřitelné, ale koncern General Motors před nedávnem vyrobil stomiliontý osmiválec legendární řady Small-block. Obří osmiválec se přitom ani v dnešní době downsizingu nechystá na odchod a stále bude tvořit pilíř nabídky GM.

Motor Chevrolet Small-block | foto: General Motors

Původní osmiválec small-block se poprvé objevil pod kapotou Chevroletu Corvette v roce 1955. První varianta měla objem 4,3 litru a výkon 165 koní (123 kW) – z dnešního pohledu poměrně směšnou hodnotu. Jenže už krátce po uvedení small-block překvapoval svými parametry – verze z roku 1957 byla například jedním z prvních motorů, který dosahoval výkonu jeden kůň na jeden kubický palec. Zajímavostí také je, že původní motor se z rýsovacích pláten do výroby dostal za pouhých patnáct týdnů.

Svými parametry udivuje small-block dodnes. Právě kombinace jednoduché konstrukce, levné výroby, vysokého výkonu, relativně příznivé spotřeby a nebývalé spolehlivosti jsou tím, co zajistilo tomuto na první pohled obyčejnému osmiválci dlouhověkost a nyní i víc než sto milionů vyrobených kusů.

Small Block od svého uvedení v roce 1955 prošel pochopitelně celou řadou změn a dnes vyráběné motory už mají s tím původním pramálo společného. Charakteristický rozvod OHV a dva ventily na válec zůstaly i přes řadu inovací zachovány. Dnes se motor small-block vyrábí už ve své čtvrté generaci a Chevrolet chystá pátou. I ta zůstane věrna tradici.

Úplně původní small-block se ale vyráběl až do roku 2003, už od devadesátých let jej ale postupně nahrazovaly druhá a třetí generace s označením LT a LS. Dodnes ale původní motor vzniká v malých sériích v pobočce GM v Mexiku jako náhradní díl, stavebnicový motor například do hot-rodů nebo jako verze pro námořní a průmyslové použití. První generace je ze všech small-blocků nejúspěšnější, vyrobilo se jí přes devadesát milionů kusů.

Není divu, motor zažil největší rozmach silničních křižníků, přežil ropnou krizi a stal se z něj výkonný motor, který přivedl GM až do jednadvacátého století. Nástupci už přece jenom přišli do doby, kdy se objem motorů postupně snižuje a při současném tlaku na snižování spotřeby a emisí je možná trochu zázrak, že small-block stále ještě přežívá. Vlastně ne jenom přežívá, v posledních letech se mu opět daří nadmíru dobře.

Small-block pro všechny

V průběhu historie se podíval pod kapotu vozů snad každé značky osobních vozů koncernu GM, která během života motoru existovala. Samozřejmě jsou výjimky – small-block nikdy nebyl pod kapotou vozů dnes již mrtvé značky Saturn, nedostalo jej žádné daewoo ani chevrolet s původem v Koreji. Pochopitelně jej během relativně krátké epizody pod GM nedostal ani žádný z vozů Lotus, a small-block se také vyhnul vozům značky Geo a dalším malým značkám. Pod kapotou vozů Chevrolet, GMC, Buick, Cadillac, Vauxhall, Opel, Holden, Oldsmobile, Pontiac, Hummer a Saab se alespoň jednou small-block objevil. V případě opelu to bylo u modelu Diplomat vyráběného ve dvou generacích v letech 1964–1977.

Právě Opel je v současnosti jedinou značkou koncernu, která vůz s motorem small-block nenabízí a pravděpodobně také dlouho nabízet nebude. Posledním pokusem o umístění osmiválce pod kapotu opelu byl koncept Opel Omega V8 z roku 2000. Do výroby se ale nikdy nedostal kvůli obavám, že by se mohl motor při dlouhých dálničních sprintech po německých autobahnech poškodit.

I tyto obavy dnes mohou působí úsměvně. Small-block ve své čtvrté generaci (pro zmatení – je to druhá generace řady LS) patří k nejvýkonnějším motorům na světě a v přeplňované verzi pod kapotou Chevroletu Corvette ZR1 s výkonem 647 koní (476 kW) je doslova k neutahání. Právě tento motor LS9 se stal oním sto miliontým jubilantem.

O kvalitách motoru small-block jasně vypovídá i fakt, že přežil prakticky všechny ostatní osmiválce koncernu GM – včetně velmi moderních motorů Northstar z dílen Cadillacu. I tato luxusní značka dnes ve svých modelech využívá nejmodernější verze motoru small-block.

Dohromady najdeme legendární motor pod kapotou více než desítky modelů koncernu GM. Small-block je také velmi populární jako pohonná jednotka různých malosériových vozů a zakázkově stavěných kousků. Mezi posledními, kdo začal tento motor používat, je z mrtvých vstalá automobilka TVR.

Small-block se dnes vyrábí ve verzích s objemem od 4,8 do 7 litrů, s atmosférickým plněním i přeplňováním kompresorem s výkonem od 302 do 647 koní. Všem je stále společný rozvod OHV a dva ventily na válec, motory čtvrté generace se ale chlubí i moderními prvky jako je variabilní časování a zdvih ventilů nebo vypínání válců, může být vybaven i přímým vstřikem paliva. Většina výkonnějších variant má hliníkový blok motoru, verze určené pro americké trucky (pick-upy) a SUV mívají i litinový blok. Tyto motory většinou nesou obchodní označení Vortec.

Hliníkový small-block překvapí i přes svou koncepčně starou konstrukci řadou svých parametrů. Tento motor je například menší a lehčí než většina podobně výkonných soupeřů současnosti, včetně třeba osmiválců z BMW M3 nebo 4.2 FSI z Audi R8.

Fotogalerie

S těmito motory má také naprosto srovnatelnou spotřebu – u základního modelu Corvette C6 s motorem 6,2 litru o výkonu 437 koní udává u nás Chevrolet spotřebu 20,7 litru ve městě, 9,0 litru mimo město a 13,3 litru spotřebu kombinovanou. Audi R8 4.2 FSI má kombinovanou spotřebu 14,2 litru (město 20,4, mimo město 9,6 litru), na 13,3 klesá s převodovkou R-tronic. BMW M3 v provedení kupé má s manuální převodovkou udávané hodnoty spotřeby 17,7 (město), 9,3 (mimo město) a 12,4 (kombinace) litru benzinu na 100 kilometrů. Notně slabší (385 koní) pětilitrový osmiválec Jaguar má v modelu XK kombinovanou spotřebu 11,2 litru. Výhodou osmiválce v Chevroletu Corvette je přitom fakt, že na rozdíl od konkurentů si vystačí s klasickým 95oktanovým benzinem.

Koncern GM před nedávnem investoval do vylepšení továren, kde se motor small-block vyrábí, přes 630 milionů dolarů a celkem mají investice do budoucích výrobních kapacit motorů přesáhnout miliardu dolarů. Tím také koncern dává jasně najevo, že small-block se nás rozhodně nechystá v blízké budoucnosti opustit.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Dálniční poplatky v Evropě: Německo zdarma, draho je v zemích s mýtem

Mýtnice na novém dálničním mostě u Svinesundu

Dálniční poplatky v zahraničí se oproti loňsku příliš nezměnily. Ve většině okolních zemí zůstaly ceny stejné, mírně...

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Najdete na iDNES.cz