Chevrolet Corvette Stingray používá k zavírání větrací klapky v zavazadlovém...

Chevrolet Corvette Stingray používá k zavírání větrací klapky v zavazadlovém prostoru nový chytrý materiál. | foto: General Motors

Nový Corvette Stingray šetří kila. Na zavírání kufru má chytrý drát

  • 14
Chevrolet Corvette C7 je opravdu pozoruhodný automobil, který je na americké poměry vybaven až neobvykle špičkovou technikou. Tradiční sporťák se také snaží uspořit co nejvíce kilogramů a pomáhá mu k tomu i hodně netradiční technické řešení zavírání dveří zavazadlového prostoru.

Nový Chevrolet Corvette Stingray je na americké poměry až neobvykle technicky propracované auto. Jeho novému osmiválci, který svými parametry zastíní i mnohé špičkové evropské motory, jsme se věnovali už v samostatném článku.

Pozornost si však zaslouží i další technická řešení, která moderní americký osmiválcový sporťák používá. Corvette má hliníkovou nosnou strukturu (ta je o 44,5 kilogramu lehčí než u předchozí generace), řadu povrchových panelů z uhlíkových vláken nebo třeba plně digitální přístrojový štít, který zcela nahradil obyčejné analogové budíky.

Chytrý drát

Jedna z nejzvláštnějších technických novinek se však schovává tam, kde by je nikdo nečekal: v útrobách zavazadlového prostoru. Aby se totiž dalo lépe zavřít víko kufru, má nová Corvette Stingray speciální klapku. Ta se otevře po otevření víka a při jeho zaklapnutí je tímto otvorem vytlačen přebytečný vzduch, jehož stlačení by jinak vyvolalo při zavírání kufru zbytečný odpor. Víko se tak nejen snáze a jistěji zavírá, ale do kabiny se navíc nepřenáší tlaková vlna, vyvolaná zavřením zavazadlového prostoru. To je jistě příjemné pro případného pasažéra, který ve voze může sedět.

Běžně by se o otevírání a zavírání takové klapky staral elektromotor. Jenže u Chevroletu na to tentokrát šli zcela jinak a použili drát ze speciálního chytrého materiálu. Jde o takzvanou slitinu s tvarovou pamětí. Typicky jde o směs mědi, hliníku a niklu nebo niklu a titanu. Drát z tohoto materiálu může v případě vnějších podnětů měnit tvar. Takovým podnětem může být změna teploty, průchod elektrického proudu, tlak nebo změna magnetického pole.

Pro Corvette zvolili inženýři změnu pomocí průchodu elektrického proudu. Při otevření víka se slitina rychle ohřeje a změní tvar tak, že při tom otevře právě onu klapku. Jakmile je víko zavřeno, elektrický proud přestane součástkou procházet a ta se opět prudce ochladí a klapka se zavře. Případně vyhřátý nebo naopak vychlazený interiér není tedy zbytečně ochlazován nebo ohříván vzduchem zvenku.

Ušetřeného půl kila

Takové řešení podle GM u Corvette uspořilo zhruba půl kilogramu hmotnosti, právě tolik navíc by vážil případný elektromotor, který by se o chod klapky jinak musel starat. Nezdá se to mnoho, ale půl kilogramu sem, půl kilogramu tam a výsledkem mohou být velmi významné hmotnostní úspory.

Ostatně, ty zřejmě Chevrolet plánuje. Systém v Corvette je vlastně takovým počátečním experimentem toho, jak se nová technika osvědčí a zda bude vhodná k dalšímu použití. U General Motors vyvíjeli chytré materiály posledních pět let a koncern v souvislosti s nimi vlastní 247 patentů. Firma z nich bude chtít bezpochyby těžit.

Automobilka v tiskové zprávě k uvedení chytrých materiálů v Corvette například uvádí, že běžný vůz má typicky zhruba 200 různých elektromotorických hybadel. Zdaleka ne všechna asi mohou být snadno nahrazena lehkými chytrými materiály a u všech určitě nebude úspora tak významná jako v případě elektromotorku pro otevírání klapky v kufru Corvetty. Ale i celková úspora třeba 40 kilogramů je v dnešní době honby za co nejnižší spotřebou velmi významná. A Corvette může být v této oblasti překvapivým průkopníkem.