Nejslavnější americké auto slaví 60 let. Nová corvette dorazí na podzim

  12:29aktualizováno  12:29
Touha po rychlých autech, která sázejí na emoce, design, silný motor a nezaměnitelné jízdní vlastnosti, se v Evropě zrodila již počátkem 50. let. Jeden legendární sporťák se však v tuto dobu začal jako odpověď na evropskou konkurenci vyrábět i za oceánem. Dodnes se ho prodalo přes 1,5 milionu kusů.

Chevrolet Corvette třetí generace | foto: GM

První generace amerického vozu snů Chevrolet Corvette spatřila světlo světa před šedesáti lety, 30. června 1953.

První corvettu vyrobil Chevrolet 30. června 1953.

Americké vozy poválečné éry se vyznačovaly velkým pohodlím a rozsáhlou výbavou, ale většinou také nudným designem a těžkopádnými jízdními vlastnostmi. Automobilka Chevrolet, která je součástí koncernu General Motors, se proto rozhodla řádně zčeřit stojaté vody designu amerických automobilů a v pravý čas stvořila vůz, pojmenovaný po rychlé lodi - korvetě, který se stal symbolem svobodného životního stylu.

Corvette debutovala jako studie na General Motors Autorama v New York City 17. ledna 1953. Byla natolik úspěšná, že výroba limitované série 300 vozů začala 30. června téhož roku.

Všechny corvetty modelového roku 1953 byly v barvě Polo White s červeným interiérem a jejich cena byla stanovena na 3 498 dolarů. V roce 2006 se na aukci prodalo třetí vyrobené vozidlo 1953 Corvette za rekordních 1,06 milionu dolarů.

Fotogalerie

První generace, označená C1, ovšem zase takovou "díru do světa" neudělala. Karoserie typu roadster sice vynikala elegantně dravým sportovním vzhledem, ale jízda s ní údajně nebyla příliš oslňující a sporťák trpěl celou řadou neduhů, od problémů s elektroinstalací po stahovací střechu, do které zatékalo.

Naopak druhá generace C2 s označením Stingray se krátce po svém uvedení na trh v roce 1962 zařadila mezi ty nejoblíbenější a také sběratelsky nejvyhledávanější. Představila se již s karosérií kupé, kterou doplňovala i otevřená verze.

Chevrolet Corvette druhé generace označené Stingray

Vzhled vozu vycházel z konceptu Mako Shark a měl na něm velký podíl šéf stylistického oddělení Chevroletu Bill Mitchell. Traduje se, že Mitchell ulovil na Bahamách žraloka Mako, kterého si nechal vycpat a pověsit do kanceláře, a jeho tvary se tak inspiroval při vývoji nového modelu. Vůz dostal motor o objemu úctyhodných 5,4 litru a výkonu 250 koní a především měl na svoji dobu úžasné jízdní vlastnosti.

Třetí generace C3, představená v roce 1968 a pro svůj aerodynamický tvar přezdívaná také jako "lahev od Coca-Coly", drží hned několik primátů. Stala se nejdéle vyráběnou (13 let) a také nejprodávanější generací.

Její následovnice C4, se kterou nebyl problém pokořit rychlost 260 km/h, se stala symbolem dravých a nekompromisních mužů, a kromě nich přitahovala také filmová plátna. Proháněl se v ní třeba Chuck Norris v akčním snímku Sám proti teroru (1988) nebo Steven Seagal v Těžko ho zabít (1990).

Chevrolet Corvette Grand Sport z roku 2011

Chevrolet Corvette Grand Sport z roku 2011

Od 30. června 1953 bylo vyrobeno přibližně 1,56 milionu vozů corvette. Půlmiliontý exemplář vyrobili v roce 1977, miliontý v roce 1992 a hranice 1,5 milionu bylo dosaženo v roce 2009.

Nejtěžší chvíle zažíval koncern General Motors (GM) před čtyřmi lety, kdy se na delší čas dostal do bankrotového režimu a budoucnost některých modelů byla značně ohrožena. I roční prodej modelu Corvette značně poklesl. Maximem bylo přes 42 tisíc vozů v roce 1977, zatímco například v loňském roce se prodalo 14 tisíc kusů.

Automobilka se však odrazila ze dna a na letošním autosalonu v Detroitu představila po devíti letech novou verzi legendárního sporťáku.

Corvette Stingray s legendárním prvním Sting Rayem

Corvette Stingray s legendárním prvním Sting Rayem

Model nazvaný Stingray a fanoušky přezdívaný C7 by se na trh měl dostat na podzim 2013. Americká královna silnic dostala nový atraktivní vzhled a lehčí materiály a vývojáři se vyrovnali i s vládními požadavky na spotřebu.

Stingray má karoserii z hliníku místo oceli, využívá uhlíková vlákna a kompozitní materiály. S motorem V-8 o objemu 6,2 litru a s výkonem 450 koní zrychlí z nuly na 100 km/h za necelé čtyři sekundy. Jeho cena by se měla v přepočtu vyšplhat na 2,16 milionu korun.

Autoři: ,

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Lidová Praga Piccolo byla nejrozšířenějším autem tuzemských silnic

Praga Super Piccolo a Lída Baarová

Model Piccolo československé automobilky Praga, představený veřejnosti před 95 lety 1. dubna 1924, byl konstruován jako...

Automobilové perly si daly rande na střeše, dorazil i traktor

Classic Drive 4

Sraz Classic Drive na střeše pražského obchodního centra Šestka už se etabloval mezi zavedené jarní motoristické akce....

Analýza trhu ojetin: mladá auta čeká zdražení

Ilustrační snímek

Ojeté vozy do tří let stáří čeká zdražení. Důvodem je omezení nabídky krátkodobého operativního leasingu i růst cen...

Najdete na iDNES.cz