Policie v naprosté většině evropských států není při udělování pokut nesmělá.
Svědčí o tom i porovnání pokut v Evropě, které připravil německý časopis Autobild.
Všude se vážný prohřešek proti pravidlům provozu pořádně prodraží.
Alkohol je drahý
Zejména při tématu alkohol za volantem neznají v některých zemích žádné slitování, i když na druhou stranu určitý zlomek promile povolují. Britové inkasují až 7200 eur (213 000 Kč) za jedinou skleničku navíc nad povolený limit 0,8 promile, Francouzi jsou přece jen trochu tolerantnější, ale nejméně 750 eur (22 000 Kč) za překročení povolených 0,5 promile také není málo.
Jediná rada, která stoprocentně chrání před dírou v rozpočtu, zní: dodržujte platná pravidla silničního provozu. Konkrétně na následující kvarteto přestupků jsou všude v zahraničí citliví: alkohol, překročení maximální povolené rychlosti, jízda na červenou a porušení zákazu předjíždění.
A že jsou u nás pokuty vysoké? Neukázněný řidič v Norsku za překročení rychlosti o 20 km/h zaplatí 390 eur (11 500 Kč). U nás řidič za podobný přestupek zaplatí 2500 až 5000 korun.
Kryštof není nový
Většina zemí je velmi agilní při postihu dopravních prohřešků hned, když je čin spáchán. A pokud si někdo myslí, že třeba akce Kryštof je výmyslem tuzemské policie, bude asi překvapen, že tomu tak není. Začátkem června zahájila policie v Rakousku bezpečnostní akci Jestřáb.
Přes 20 000 četníků vyrazilo na silnice. Výsledkem bylo 74 000 zaregistrovaných dopravních hříchů. Hříšník v Itálii riskuje, že mu bude hned odebrán řidičský průkaz. A že je třeba cizinec a má problém, jak se pak dostane domů? To policisté neřeší. V Itálii platí bodový systém už od července 2003.
Až do letošního května italští motoristé stihli nasbírat celkem 11,5 milionu bodů. Znovu absolvovat testy jich pak muselo více než dvacet tři tisíc. A za co italští policisté přidělují body nejčastěji? Velké překvapení nečekejte. Je to nepřiměřená rychlost a jízda bez zapnutých bezpečnostních pásů.
Otázkou blízké budoucnosti je vymáhání pokut u cizinců. V některých zemích EU už to funguje tak, že se neinkasuje pokuta přímo na místě, ale až po návratu domů přijde například přistiženému německému řidiči výměra pokuty z Rakouska.
Poukázku musí v každém případě zaplatit. Se svým jižním sousedem má totiž Spolková republika Německo takzvanou prováděcí dohodu. Tento systém však v Česku prozatím nefunguje.
Novela silničního zákona však i na zahraniční turisty, kteří se v České republice dopustili dopravního přestupku, pamatuje. Protože hrozí, že se cizinec bude vyšetření například nehody, kterou způsobil, vyhýbat, policisté mají možnost přímo na místě vymáhat složení kauce ve výši pět až padesát tisíc korun. Maximálně tolik, kolik by řidič za přestupek zaplatil ve formě pokuty.
Kolik euro zaplatíte za pokuty v cizině
Zajímavé srovnání výše pokut za dopravní přestupky v evropských zemích přinesl nedávno motoristický časopis Auto Bild. Částky jsou přepočteny na eura a ve většině případů, není-li označeno jinak, jde o částku nejnižší možnou, tedy počáteční.
Země |
alkohol |
limit alkoholu (promile) |
překročení rychlosti o 20 km/h |
jízda na červenou |
zákaz předjíždění |
nedovolené parkování |
Belgie |
125 |
0,5 |
150 |
175 |
175 |
50 |
Bosna-Hercegovina |
150 |
0,5 |
15 |
150 |
150 |
20 |
Bulharsko |
200 |
0,5 |
20 |
30 |
40 |
40 |
Česká republika |
450 |
0,0 |
15 |
60 |
15 |
15 |
Dánsko |
540 |
0,5 |
70-270 |
135-200 |
140 |
70 |
Estonsko |
70-210 |
0,0 |
35 |
15 |
15 |
30 |
Finsko |
15 |
0,5 |
100 |
8 |
5 |
10-40 |
Francie |
750 |
0,5 |
90 |
90 |
90 |
10 |
Chorvatsko |
70 |
0,0 |
40 |
130 |
40 |
40 |
Irsko |
1270 |
0,8 |
80 |
80 |
80 |
80 |
Island |
do 1300 |
0,5 |
130 |
200 |
125 |
20 |
Itálie |
260 |
0,5 |
140 |
140 |
70 |
35 |
Kypr |
do 580 |
0,9 |
35 |
85 |
25 |
25 |
Litva |
290 |
0,4 |
10 |
15 |
15 |
15 |
Lotyšsko |
140 |
0,5 |
10 |
20 |
20 |
10 |
Lucembursko |
do 1220 |
0,8 |
50-140 |
145 |
145 |
25-75 |
Maďarsko |
do 400 |
0,0 |
do 245 |
80 |
80 |
10 |
Makedonie |
65 |
0,5 |
25 |
65 |
65 |
25 |
Malta |
480 |
0,8 |
25 |
25 |
do 60 |
25 |
Německo |
250 |
0,5 |
do 35 |
50-200 |
30-125 |
5-50 |
Nizozemsko |
190 |
0,5 |
70 |
95 |
95 |
45 |
Norsko |
615 |
0,2 |
390 |
640 |
640 |
90 |
Polsko |
do 1200 |
0,2 |
15 |
20 |
20 |
25 |
Portugalsko |
250 |
0,5 |
60 |
100 |
120 |
30 |
Rakousko |
220 |
0,5 |
20-55 |
70-145 |
70-145 |
10 |
Rumunsko |
50 |
0,0 |
15 |
20 |
55 |
30 |
Řecko |
80 |
0,5 |
35 |
165 |
do 355 |
35-65 |
Slovensko |
do 260 |
0,0 |
25 |
do 180 |
do 180 |
25 |
Slovinsko |
125 |
0,5 |
40-125 |
250 |
170 |
40 |
Španělsko |
300 |
0,5 |
90-300 |
90-300 |
90-300 |
do 90 |
Švédsko |
30 |
0,2 |
130 |
130 |
115 |
50 |
Švýcarsko |
775 |
0,5 |
120 |
160 |
150 |
25 |
Turecko |
150 |
0,5 |
35 |
35 |
35 |
20 |
Velká Británie |
do 7500 |
0,8 |
72 |
130 |
130 |
30 |
Poznámka: v případě Finska a Švédska se pokudy odvíjejí od výše platu řidiče