Ekonomové a marketéři čínských automobilek vnímají Evropu spíš tak, jako lovci hledí na divoké zvíře lapené do pasti. Které s sebou ještě chvilku může házet a vysilovat se, ale v podstatě už je pro ně jistou kořistí. Z nástrahy, kterou jsme si na sebe uchystali, se už nevysmekneme. A proto si mohou dovolit nás bez obav využívat jako vyrovnávací trh a odkladiště, zatímco budují profit. Že to zní až přehnaně dramaticky?
OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je? |
Na prvním místě není Evropa, ale Čína
Dynamické C-SUV Atto 3, které si můžete v Číně pořídit v přepočtu za startovní cenu 449 tisíc korun, v Německu pod 996 tisíc korun neseženete. S takovou cenou není úplně lákavé, ale pořád ještě může konkurovat evropským elektromobilům vyšší třídy. V jiných evropských obchodních zastoupeních pak jde cena elektromobilů od čínské automobilky BYD až za trojnásobek ceny, s jakou nabízí ty samé vozy doma.
Prodávat dráž v cizině, kam se chystáte expandovat, to se může zdát jako hodně nerozvážná strategie. Ale BYD se vyplácí. Protože Evropa jí nikam neuteče a prozatím ještě může posloužit vyššími maržemi k navýšení zisků, kterých na domácím trhu není vzhledem k tvrdé cenové konkurenci schopná.
Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla |