Zahraničí prodeje doplácí rozdíl
Agentura Reuters prověřila ceny zveřejněné společností BYD a jejími prodejci na pěti exportních trzích – v Německu, Brazílii, Izraeli, Austrálii a Thajsku. Zjistila, že na všech těchto trzích se počáteční cena modelu BYD Atto 3 byla vyšší než v Číně. Pohybovala se od 81 do 174 procent. Ceny modelu Dolphin byly vyšší o 39 až 178 procent a ceny modelu Seal o 30 až 136 procent.
Pokud šlo o v Evropě prodávané čínské vozy s nadstandardní výbavou, byl rozdíl v ceně ještě markantnější. Vyšší verze modelu Dolphin prodávaná v Německu, ovšem se stejným dojezdem se prodává v přepočtu za 870 tisíc korun. Což je víc než dvojnásobek ceny (380 tisíc korun), za jakou je k dostání v Číně. Vylepšená verze Seal se v Německu prodává o 59 procent dráž, než činí jeho cena placená v jüanech.
Při započtení vylepšení, spolu s dopravou a nízkým clem, získává BYD z každého prodeje v Evropě velmi slušnou marži, tisíce dolarů dodatečného zisku na jedno takové prodané vozidlo. Marži, kterou pak může kompenzovat laciné prodeje doma.
Základní fintou čínských automobilek, které své elektromobily chtějí udat v Evropě, je nastavit základní cenu jen o málo nižší nebo lehce vyšší, než s jakou přichází evropské automobilky. Přičemž své vozy vybavují prvky, za které si evropské automobilky účtují příplatky.
Evropský řidič je tím snadno dostupným luxusem okouzlen a koupí si vůz, aniž by ho trápilo, že platí dvakrát až třikrát vyšší cenu než řidič čínský. Kterého tím ale vlastně dotuje.
Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa |